Greetings

Saturday, July 30, 2011

Kasi cadangan kemaskini senarai undi

Perisik Rakyat sini komplen mengenai rumah berikut ada 60 orang pengundi:
Rumah beralamat No 1138, Kampung Bagan Serai, Permatang Pauh mungkin tak sehebat Kediaman Rasmi Perdana Menteri. Sekadar rumah kampung biasa bagi golongan sederhana di sebuah Kampung di Pinggir Bandar.


Keistimewaan rumah kayu kecil ini cuma nampak setiap kali datangnya Pilihanraya Kecil atau Pilihanraya Umum dan sebab utamanya ialah:




.
.
.
Semak sepenuhnya di Perisai Rakyat


Azmin pun turut komplen mengenai ada beberapa orang Cina yang mengguna alamat rumahnya di Ulu Klang dan menuduh ianya sebagai kesalahan SPR.


Malang buat Azmin, didedahkan kelima pengundi Cina dan seorang pengundi Melayu pohon daftar dari tahun 1990/94 semasa Azmin bekerja dengan anwar dalam kerajaan BN.

Kenapa sekarang baru Azmin bising pasal 6 nama yang guna alamat rumah ibunya?

Kenapa rumah di Permatang Pauh itu dikomplen tidak diketahui tapi mungkin mereka dahulu ramai sokong anwar tapi sudah tidak lagi sokong.

------------------------------

Untuk nak bersihkan senarai pengundi, kuasa memindah dan membuang satu nama dari senarai adalah terletak bawah kuasa pengundi yang bernama sedemikian. SPR tidak boleh lakukan sewenang-wenang.

Bagaimana SPR boleh pindahkan nama yang dikatakan tanpa kuasa?

Satu isu utama adalah senarai sentiasa berubah disebabkan mati dan pendaftaran pengundi baru. Perkara ini adalah sesuatu yang berterusan diuruskan.

Masaalah besar adalah kebanyakkan orang mengundi ditempat lain dan alamat rumah ditempat lain.

Mengikut peraturan baru yang telah digazetkan pada tahun 2002 atau 2005, seseorang tidak boleh lagi mendaftar undi di tempat lain dari alamat rumah. Jadi isu main guna alamat rumah orang tidak timbul atau berkurangan.

Setiap mereka sepatutnya pindahkan tempat mengundi setiap kali pindah rumah, tetapi tidak dilakukan.

Jadi peraturan ini hanya sesuai untuk pendaftaran mengundi tetapi bukan untuk mewajibkan perpindahan alamat.

Maka fenomona satu rumah ada 16 penundi PAS di Penanti akan terus berulang. Begitu juga rumah Azmin akan terus ada 5 pengudni Cina dan 1 pengundi Melayu yang tidak dikenali. Rumah kampung di Permatang Pauh akan kekal dengan 30 orang.

Selagi mereka tak pindahkan sendiri, tidaklah dapat diperbetulkan senarai.

Bersih mahu supaya mereka yang berada di luar negara diberi peluang untuk mengundi. Bagaimana nak dilakukan jika Bersih tuntut dikemaskini senarai pengundi? Mereka yang diluar negara beralamat di luar negara dan tiada tempat untuk mengundi.

Nampak sah. Bersih tidak tahu apa yang mereka tuntut hingga tuntutan mereka bercanggah antara satu sama lain.

9 comments:

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 12:01:00 AM GMT+8

    Dah jelas dan terang Senarai Pengundi terdapat ramai pengundi hantu kan?

    Anehnya kebanyakkan mereka tu dah berumur 70 tahun ke atas dan dah meninggal dunia pun.

    Kan mereka semua hantu-hantu!

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 12:59:00 AM GMT+8

    ada yang kat luar negara contoh singapork berkemungkinan mumpunyai dua warganegara tu tak masuk warga thai yang memenangkan pis kat kelantan diorang nak buat macam tu kat johor kot.

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 8:25:00 AM GMT+8

    ini dinamakan tuntutan ada makna.tuntutan untuk mencipta masalah bukan nya menyelesaikan masalah

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 8:33:00 AM GMT+8

    Sebenarnya parti pembangkang sendiri yg mengujudkan pengundi hantu. Itu sebab mereka lebih arif & dpt menunjukkan bukti. Alamat lain tak terlibat pun. Macam SPR bodoh nak ujudkan pengundi hantu dirumah org kuat pembangkang. Itu suatu bukti kukuh yg mereka lakukan sendiri. Golongan ini sama spt Yahudi yg pandai memutarbelitkan fakta yg menjadi sifat semulajadi Ketua Umum PKR. Pemimpin PAS bodoh tak boleh diajar & mulalah keluar fatwa bodoh dgn memanupilasi ayat Quran. Penyokong bahlul akan percaya saja apb disebut dr Quran..

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 9:05:00 AM GMT+8

    Azmin perlu cari penama tersebut dan minta mereka indah ke alamat baru, maka penghuni sedia ada perlu semak nama yg bukan penghuni terkini dan cari mereka dan minta mereka pindah lokaliti mengundi terkini mereka atau mereka sendiri ambil inisiatif daftar dgn alamat baru mereka... aduuuh susahnya... bersih tak mampu buat le... PAS boleh sebab sebelum 2005 kerja memindah randah ni salah satu kegiatan di markaz2 PAS... jgn tipu nanti kena jual kan dah susah... kena pinda Akta Pilihanraya dan akta berkaitan JPN... rasanya AMbiga perlu jadi AP dan bawa cadangan pindaan akta yng berkenaan bravo Ambiga ada peluang jadi calon PRU13 ni nanti calon PAS ganti Nasharudin Mat Isa

  • Anonymous says:
    July 31, 2011 at 11:07:00 AM GMT+8

    Anon July 31, 2011 12:01:00 AM

    Apa la ko punye statement...
    Itu senarai la...
    Kalau betul ada pengundi hantu buktinya mana...
    Gambar ker... video ker... atau korang takleh nak buktikan sbb gambar tu kayu... video tu besi...?

  • The Unspinners says:
    July 31, 2011 at 12:02:00 PM GMT+8

    Siapa antara warga malaysia yang bola ada kematian akan pergi SPR beritahu mengenai kematian?

    Jarang jarang dan kad dang kad dang ...

    Itu pasal umur panjang2 dlm senarai.

    Yg penting mereka tak ada IC untuk undi

  • Anonymous says:
    August 1, 2011 at 7:25:00 AM GMT+8

    Aku syorkan puak2 yang pandai komplin supaya pandai tunjuk bukti, setakat nak dakwa ramai pengundi pakai alamat satu rumah apa ada kudis sangat, yang pentingnya apa yang berlaku ditempat mengundi, kerana disitulah tempat penentuan....

    Bercakap biar ada bukti...!

  • Anonymous says:
    August 2, 2011 at 11:08:00 AM GMT+8

    azmin tau ada pengundi hantu kat alamat rumah mak dia pasal dia yg daftarkan dulu ...... hahahaha..... lagi nak tuduh2 org lain yang buat .....

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)