Visitors

Monday, February 7, 2011

Bantuan guaman Suhaimi bererti kerajaan S'ngor sokong tindakan derhaka


Kos perundangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei yang bakal menghadapi pertuduhan di Mahkamah Sesyen, di sini, pada Isnin ini, akan dibiayai kerajaan Selangor.

Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar dalam satu kenyataan di sini hari ini, berkata, kerajaan negeri akan memberi sokongan penuh kepada Shuhaimi.

ADUN Sri Muda itu yang juga Timbalan Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kota Raja akan dituduh mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan berhubung satu entri dalam blognya yang didakwa telah menghina Sultan Selangor.

Dalam kes ini, prinsip yang diguna oleh kerajaan Selangor adalah salah. Private offense - kesalahan peribadi tidak sepatutnya di biaya oleh dana awam. Duit cukai yang rakyat bayar digunakan untuk bela pesalah penderhaka, dengan statement seperti ini, kerajaan Khalid menyokong penuh penderhakaan pada Sultan.

Memang niat ADUN Sri Muda membangkitkan sentimen rakyat menentang institusi raja. Moto PKR sendiri sudah menentukannya, menolak orang melayu dan institusi raja.

Kerajaan Selangor sanggup buat apa sahaja untuk kroninya sampai sanggup berhabis beratus ribu. Lihat sajalah kes Teoh Beng Hock, berapa juta dihabiskan hanya untuk membawa DR. Pornthip dan membayar peguam pemerhati?

Esok kalau Pakatan Selangor kalah, harap kerajaan yang mengantikannya akan mendedahkan jumlah yang dikeluarkan dan mendakwa mereka menyalahguna tabung kerajaan negeri untuk kroni.

Media Cyber

KOMEN:

Keputusan Kerajaan Negeri ini mahu membiayai kos perundangan ADUN Sri Muda seolah menggambarkan kerajaan Pakatan Rakyat menyokong tindakannya mengajak orang ramai membubarkan Sultan.

Adakah patut wang rakyat diguna untuk membiayai sesuatu yang tidak memanafaatkan rakyat. Inikan pula personal offense.

Jika ini precedent yang dibuat maka kerajaan Selangor patut biayai bekas pehawai Khalid yang dicaj kerana rasuah!

Tindakan kerajaan menimbulkan kontroversi baru dilihat sebagai usaha untuk menghangatkan su derhaka pada Sultan untuk membangkitkan kemarahan rakyat terhadap institusi tersebut.

25 comments:

  • Hahn says:
    February 7, 2011 at 9:31:00 AM GMT+8

    Mengapa tak pakai duit pasir?

    Orang jenis salah guna kuasa begitulah. Resit supermarket pun masuk dalam claim dia.

    Sama saja macam PAS. Harta benda negeri jahanam termasuk hutan hutan. Projek projek masuk kepoket tapi duit itu duit peribadi. Bila pilihanraya minta derma. Betul juga sebab PAS miskin dhaif cuma pemimpinnya yang masyukkkk

    Ini juga adalah satu cara memenangkan secara saikologi dalam sedap iaitu sedap sedut duit yang di keluarkan untuk urusan undang undang. Di sini berlaku ketirisan. Yalah, sikit sikit lama lama jadi bukit. Mungkin peguam ni mahal. Sekali bayar ratus ribu. Boleh bagi bagi duit tu.

    Sesuai dengan pendirian kerajaan negeri menentang kuasa eksekutif tertinggi negeri iaitu Sultan tapi sambil itu dapat belasah duit yang keluar ke peguam tu.

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 9:33:00 AM GMT+8

    kah kah kah

    Bayangkan kalau semua penjawat awam yang derhaka terhadap kerajaan PR akan diberikan bantuan guaman oleh pemerintah pusat!

    kah kah kah

    Bayangkan kalau mana-mana AP yang disaman oleh PR, akan diberikan pembelaan sebagaimana PR membela adun mereka!

    kah kah kah

  • Pemerhati says:
    February 7, 2011 at 9:43:00 AM GMT+8

    Tindak-tanduk Kerajaan PR hanya akan merugikannya di PRU13 nanti.
    PR seolah2 tahu PR akan bungkus selepas PRU13 nanti.
    Inilah masa yg terakhir utk belasah duit rakyat!

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 9:52:00 AM GMT+8

    Kalau kes yang sama menimpa adun lawan, apakah MB PR akan memboroskan wang rakyat atas alasan yang serupa?

    AntiPenyamun

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 10:05:00 AM GMT+8

    besar lagi kos duit rakyat yang rosmah sapu....

  • blogenstarz says:
    February 7, 2011 at 10:43:00 AM GMT+8

    DAP adalah segala2nya....
    PKR seperti lembu dicucuk hidung.
    PAS seperti berok dapat bunga !

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 10:49:00 AM GMT+8

    Anon 10:05,

    Ada bukti tak isteri PM banyak sapu duit rakyat? Kalau tak ada itu fitnah namanya.

    Apa hukumnya orang yang menyebar fitnah?

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    February 7, 2011 at 11:05:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    February 7, 2011 at 11:10:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    February 7, 2011 at 11:14:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    February 7, 2011 at 11:18:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 11:37:00 AM GMT+8

    SUSAH JUGAK WARGA SELANGOR...
    NAK DIBUATNYA NEGERI MCM SISTEM PERNIAGAAN....
    GUNA SISTEM KOPARAT....
    SEMUA NAK DINIAGAKAN....
    WARGA SELANGOR DI ANGGAP PEKERJA...
    PEKERJA PERCUMA.....

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 12:32:00 PM GMT+8

    beruk anon February 7, 2011 11:14:00 AM GMT+08:00

    betui ka UMNO puak minoriti kat Selangor

    Betui ka belanja rosmah juta juta....hang dah audit?

    dah report kat SPRM....eh silap dah heboh dalam net?

    hmmm....bagus gak hang no...semua tahu. kurap kudis buta dalm seluar hang tahu...hebat sungguh beruk nie

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    February 7, 2011 at 12:35:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 12:58:00 PM GMT+8

    Anon yg dok kata Rosmah guna duit rakyat tu orang Selangor ke Orang Utara? Orang Selangor tak kata apa pun...

    Nak fitnah buat laa fitnah secara tunjuk bukti yg nyata..dah suka buat apa nak merungut letih jari jemari menaip. Tak suka jgn ambik satu sen pun duit atau masuk program yg k'jaan buat. Ini lambat "lepa" kata orang Utara, kepentingan sendiri bila elok awal awal buat muka "welfare".

    ORang Selangor tak de bodoh tuli otak bebal. Orang Selangor bijak dah tahu buat penilaian sendiri.

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 1:21:00 PM GMT+8

    setuju pada anon February 7, 2011 12:58:00 PM GMT+08:00


    ada bukti ka?

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 1:22:00 PM GMT+8

    Negeri macam tu pun gunakan penasihat ekonomi? kah kah kah LULUSAN C TETAPI JADI PENASIHAT UNTUK URUSAN A.

    Atas sebab itu wang rakyat Selangor diboroskan untuk menyelamatkan rakan, keluarga dan kroni. Apakah kerajaan PR ada sumbang apa-apa dalam kes Mesir selain air liur?

    he he

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 3:19:00 PM GMT+8

    Yang mahu diselamatkan adalah kroni. Yang digajikan untuk memberikan khidmat guaman adalah kroni. Rakyat dapat apa? kah kah kah dapat tengok rimba bukit lenjun, Yoep.

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 3:39:00 PM GMT+8

    bagus tu... mulai sekarang kerajaan2 BN/Umno di negeri dan pusat bolehlah bagi duit sewenang2nya kat orng BN/Umno kerana kerajaan BN sokong apa yang org itu dah buat. Kalau kena kes court pun kerejaan BN/Umno bolehlah tanggung kos.... aku suka kerajaan Selangor tanggung kos kes Suahaima derhaka ini... Lepas ini aku nak maki hamun org PAS, PKR dan DAP dan kalau kene charge kat court, Kerajaan Aku BN/Umno akan tanggung. POKEMON PUNYA KERAJAAN SELANGOR... KAN ITU DUIT RAKYAT BUKAN DUIT BAPAK DIA ORG.... Org2 SELANGOR MESTI BUAT LAPORAN POLIS PASAL ITU SALAHGUNA DUIT RAKYAT.....

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 4:37:00 PM GMT+8

    Terang dan jelas tapi masih ramai lagi yang menyokong mereka. Mana kah pergi otak mereka ke bontot ke?
    Kesalahan mereka selalu benar di mata mereka, apa mereka ingat kita semua ni buta ke?

    Tak apa hanya masa dan waktu yang menentukan nya. Yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah.

    Mat Benut.

  • The Unspinners says:
    February 7, 2011 at 5:03:00 PM GMT+8

    Komen komentar yang sudah di ban usah dilayan kerana komennya akan dipadamkan.

    Siapa yang lawan usah ulang komennya kerana komen anda terpaksa dipadam sekali.

    Komentar yang bersiri nombor di ban kerana sering melarikan tajuk dan tidak bincang ikut takut.

    Amaran telah diberi tapi dia enggan akur.

    Ramai antara kita terikut taktik dia membakar anda semua. Tak guna panas hati pun kerana komennya pasti dibuang.

    Setelah di ban pun dia masih nak sibuk di sini. Muka tak tahu malu!

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 6:04:00 PM GMT+8

    Klu nak bantu si suhaimi ni bantu lah, tp guna la duit parti, jgn la pakai duit kerajaan negeri (duit rakyat).
    Skrg ni, kontraktor2 kt selangor WAJIB beri sumbangan kat 'TABUNG tu'. Tentu dah byk jumlahnya kan?.

  • Rakyat Marhaien says:
    February 7, 2011 at 8:51:00 PM GMT+8

    Rakyat TAHU siapa Pengkhianat Sultan dan Raja! UMNO adalah antara Agen Besar Pengkhianat Raja Melayu:

    Pada tahun 1991 dalam Persidangan Agung Umno, Sultan Kelantan dihentam secara terbuka kerana menyebabkan Umno kalah di Kelantan.

    Tahun 1983, Umno membelasah Raja-Raja Melayu di Parlimen kerana menolak cadangan supaya kuasa Yang DiPertuan Agong mengenai pengistiharan darurat dikurangkan

    Umno turut berdemo dan menghantar memorandum kepada Sultan Kelantan sebagai tanda protes serta mendesak harta DiRaja disiasat.

    Umno juga cuba merampas kuasa dengan menabalkan Tengku Ibrahim Inderaputera untuk mengganti Sultan Ismail Putera pada 29hb April 1993 di Ketereh Kelantan.

    Dato’ Zahid Hamidi yang menjadi Ketua Pemuda Umno ketika itu mencabar supaya Sultan Kelantan Ismail Petra turun takhta.

    Pada 2008 Umno Terengganu mengumpulkan ahli-ahlinya untuk berdemo membantah tindakan Sultan yang kini menjadi Yang DiPertuan Agong kerana memilih Dato’ Mohd Said sebagai Menteri Besar dan menolak cadangan Umno yang mahukan Datuk Idris Jusoh dilantik semula. Kain rentang menghina Sultan dan memanggil baginda sebagai "Binatang" diarak dalam demontrasi itu.

    UMNO Dulu, Kini Selamanya Pengkhianat Raja Melayu

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 9:45:00 PM GMT+8

    setuju pada bro unspin

    tetapi masih ada lagi yang cetek sejarah perihal umno

    umno digelar sebagai penderhaka pada sultan


    cuba bayangakan kiranya umno tak ujud pada tahun 1950an. agak agak mereka dapat nikmati apa yang telah dikecapi



    oh lupa, mereka bukannya orang yang tahu bersyukur dan berterima kasih. celik saja sudah mahu bangkang apa yang nampak di mata. mungkin mereka mereka ini boleh memimpin dan menjadi seorang PM satu hari nanti

  • Anonymous says:
    February 7, 2011 at 11:13:00 PM GMT+8

    Ayuh! moh beramai-ramai kutuk PR siang dan malam. Kalau PR saman blog ini jangan bimbang kerana PR telah tunjukkan jalan bagaimana wang rakyat boleh digunakan untuk selamatkan kroni sendiri.

    Makanya kalau gaya PR dijadikan ikutan, pemerintah federal juga boleh beri bantuan guaman untuk para penyokong. Dalam kata lain, kalau PR boleh guna wang rakyat ikut sesuaka hatinya, kenapa orang lain tidak boleh?

    AntiHipokrit

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)