Seminar Antarabangsa Autisme 2014

Sunday, October 31, 2010

Mohd Nor Deris terus menghantui N.Ajis

|53 comments

Cucu Tok Wan dari blog Flying Kick sini mengisahkan mengenai Mohd Nor Deris mencabar Nik Aziz dalam satu Majlis cermaah tengahhari tadi.

Kami The Unspinners dengar Mohd Nor Deris turut berdepan dengan Nik Aziz sekali lagi semalam pada lebih kurang pukul 2 tengahhari semalam.

N.Ajis baru saja merasmikan Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) Sekolah Maahad Muhammadi di Galas.

Selepas majlis tersebut, dia hendak ziarah dan dapatkan sokongan Ayah Omar. Omar adalah bekas wakil rakyat ADUN Galas dari Parti Melayu Semangat 46 pada penggal 1990-95.

Semaasa dia dalam kereta untuk keluar dari perkarangan sekolah, pengundi kiri kanan tepi jalan menyindir dengan suara kuat.

Dengan selamba orang berkopiah kata, "MB sombong, tak pandang kito. Sedapla tok guru duduk dlm keto besar. Aircon pulak. Putih muka cermin pun tak buko."

Sebaik saja dia sampai ke rumah Ayah Omar, Nik Aziz bersama 20 pengikut termasuk Nik Amar naik untuk masuk ke rumah.

Rupanya Mohd Nor Deris menunggu dalam rumah. Semalam N.Aziz bersalam-salaman dengan mereka dalam rumah, sampai giliran untuk Mohd Nor Deris.

Mohd Nor enggan bersalaman. Katanya pada N.Ajis, "Tokse sale. Mu kena tobat dulu.

"Mu banyak buak benda tak beto. Hak kuca sana kuca sini. Nyanyuk …“

N.Ajis menjawab balik, "Kita tengok sapa mati dulu, mu dulu aku ko? Kita jumpa kat akhirat.

Dengan angkuh, Nik Aziz turut berkata, "Sapa masuk syurga? Mu masuk dulu atau aku mampuh dulu? Kita jumpa di akhirat.”

Anda analisa sendiri peristiwa ini. Mitos kedewaan kewalian N.Ajis kini berakhir. Rakyat sudah dapat melihat dan mula sedar akan pembohongan, kesesatan dan keangkuhan N.Ajis.

Dr Mahathir sudah 8 tahun berhenti dari ajwatan PM. N.Ajis pernah berjanji akan undur sebaik Dr Mahathir berundur. Baik dilakukan sekarang sebelum rakyat membencinya.

Bila rakyat mula bersuara, mulalah bermuhasabah. Jangan terkejut kemudian pula.

Opera wayang Cina DAP di balai polis Galas

|25 comments

Semalam semasa Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat YB Heng Saei Kie sedang memberi ceramah di Pos Bilik Gerakan MCA Bandar Lama, dia telah didatangi oleh sembilan orang ahli DAP yang diketuai oleh adik perempuan Teoh Beng Hock.

Kesemua mereka ini berpakaian T-shirt hitam yang ada gambar Teoh Beng Hock di depannya dan dibelakangnya tertulis "Rakyat Malaysia Sayangkan Teoh Beng Hock" (betul ke semua rakyat Malaysia sayangkan Beng Hock? Siapa dia ni?) sambil membawa sepanduk yang tertulis "anggota kabinet ahli Parlimen diperlukan"

Mereka ini juga mengedarkan risalah berbunyi "Suruhanjaya Diraja wajib ditubuhkan untuk menyiasat kematian Teoh beng Hock dan gubal akta hak asasi untuk semua". Mereka juga menghasut dengan mengatakan Kerajaan adalah Pembunuh. Ini sebenarnya adalah subjudis kerana inkues Teoh beng Hock masih berjalan.

Tidak cukup dengan itu, mereka kemudiannya telah menyerbu Timbalan Menteri tersebut dan berlaku pergelutan dan tolak menolak, dalam tolak menolak tersebut, seorang lelaki dari kumpulan tersebut telah jatuh.

Lelaki tersebut telah membuat laporan polis mendakwa dia telah ditolak dan dicederakan oleh penyokong BN sedangkan yang sebenarnya dia terjatuh sendiri kerana hari hujan dan keadaan disitu agak licin. Ini adalah taktik Pembangkang yang selalu digunakan untuk meraih simpati.


Hari ini pula, adik Teoh Beng Hock yang bernama Teoh Lee Lan yang mengetuai kumpulan tersebut telah ditahan polis jam 2 petang tadi kerana dia didapati mengedarkan risalah yang menyalahi Seksyen 48 akta Pilihanraya(isitu mengembangkan perasaan jahat atau musuh)

Harus diingat Pakatan Rakyat bukan satu badan berdaftar seperti Barisan Nasional, di Galas yang bertanding adalah PAS bukan DAP. Sebab itulah Teoh Lee Lan ditahan. Tetapi DAP telah mempergunakan kesempatan ini untuk meraih simpati penduduk Cina tempatan.

Sekarang ini, penyokong DAP sedang berkumpul di Balai Polis Gua Musang, ada lebih kurang tiga puluh orang disana. ni adalah gimik politik murahan yang dirancang untuk memenuhi niat jahat DAP!

Demi kuasa PAS sanggup mempergunakan sesiapa sahaja! DAP pun diguna untuk mancari publisiti murahan hatta adik mediang TBH juga diperguna! Hinanya PAS!

Parpukari

Taukeh bayar RM70k, Kes khalwat terpadam?

Bohonglah kalau ramai manusia spesis lelaki tak mengakui bahawa mereka tak tertarik kepada seks. Kalau bercerita tentang bab ini, lelaki dari golongan awal baligh hinggalah ke penghujung senja pun bukan bukan main ligatnya.

Dalam hal-hal nafsu, jangankan kata orang biasa-biasa, pak lebai dan tok imam pun akan tunduk kalau kena gaya godaannya. Sebab itulah didalam kitab pun ada berkata bahawa perempuan itu adalah ujian paling dahsyat kepada kaum lelaki.
Dengan demikian, tak usahlah ...
... saya tak hairan sangat jika ada khabar yang mendakwa bahawa calon PAS bagi DUN N45 Galas iaitu Dr Zulkifli pernah ditangkap kerana berkhalwat. Calon PAS ini bukanlah maksum. Dia juga bukanlah dari golongan tok kiyai yang hanya menumpukan terhadap pengajian dan mengajar agama.

Seperti juga Mat Sabu yang pernah dicekup ketika berdua-duaan didalam Hotel bilik 121 bersama pasangan perempuannya. Malang nasib Mat Sabu kerana yang “dibelasahnya” itu adalah isteri orang. Tetapi nasib Mat Sabu sedikit baik kerana dia “beragama” PAS. Mati keringlah dia kalau pada masa itu dia menganut fahaman UMNO.

Baca sepenuhnya di MyKMU sini
Begitu juga dengan kisah Din Puduraya dan selebriti PAS terkini Dr Zulkefli.

Sebaik saja The Unspinners mengeluarkan cerita khabar angin Dr Zulkefli bertarikh October 22, 2010 sini, Parpukari mendedahkan pagi ini bahawa kertas pertuduhan ke atas Dr Zulkefli telah hilang di JAIK. Seorang taukeh telah beri RM70,000 bantuan untuk memudahkan pencacai PAS dan calon mengatakan dokumen tak ada.


Ada tidak sesiapa tertanya kenapa isteri Dr Zul tidak kelihatan sepanjang kempen? Kenapa beritahu media, dia calon tapi PAS siarkan dah kahwin? Tak tertanyakah kenapa Dr Zul yang berumur 44 tahun mempunyai isteri berumur 30 tahun?

Parpukari mendedahkan ...
Sebenarnya Dr Zul sudah pun berkahwin dengan Zainab bt Jalar, dia adalah seorang janda beranak satu. Sekarang aku akan ceritakan sedikit latar belakang Zainab yang tak pernah korang dengar sebelum ini.

Zainab ni pernah kahwin dengan seorang muallaf (Cina masuk Islam) yang bernama Lee, masa itu Zainab bekerja di sebuah hotel, tapi mak bapak Zainab tak setuju dengan perkahwinan ini, akhirnya jodoh mereka tak panjang yang membawa kepada penceraian Zainab dan Lee.

Zainab kemudiannya bekerja dengan Armalah (ini kiranya tempat penjagaan ibu tunggal yang dibuat PAS la). Disinilah Zainab bertemu dengan Dr Zul yang sangat aktif dalam program-program anjuran PAS sehinggakan kliniknya sendiri pun terabai.

Bila dah hari-hari berjumpa, maka dari mata turun ke hati, lahirlah bibit-bibit cinta diantara mereka, sebelum tu pembaca sekalian, Dr Zul adalah seorang yang sudah berumahtangga, ya dia sudah beristeri. Walau sudah beristeri Dr Zul tetap ada hubungan dengan Zainab! Biasalah orang-orang PAS nafsu kuat!

Dalam asyik masyuk mereka bercinta ni, tup-tup satu hari mereka kena tangkap basah pada bulan Julai tahun 2009 di Kuala Krai, bila dah kena tangkap basah, maka isteri Dr Zul dapat tahu, apalagi kecohlah lepas tu mereka bergaduh dan akhirnya perkara ini membawa kepada penceraian mereka.

Dr Zul menjadi duda dan tidak berapa lama lepas tu dia menjadi suami semula sebab dia berkahwin dengan Zainab. Ya la, dah kena tangkap basah, kena kahwin la! Ironiknya pihak PAS langsung tak tahu mengenai hal tangkap basah ini.

Sepenuhnya di Parpukari sini
Dilaporkan Malaysiakini sini, N.Ajis berkata:
“(PAS) kena ajar (Umno). Orang kalau hati lembut kita kenyit-kenyit mata pun dia faham, tapi kalau jiwa hamba abdi ni, orang jahat ni, kena rotan baru dia reti (faham).”
Baiklah kita tak reti-reti. Kebenaran masih dituntut.

Silalah rotan ... ponggong kami akan rasa sakit. Kerana kami bukan macam kawan baik Tok Guru yang bernama Anwar Ibrahim atau digelar pasangannya sebagai Mat King Leather. Lagi kena pukul, lagi dia ghairah :)

P/S Sila komen ke blog-blog yang di link untuk komen

USBO ajak orang Bajau sokong calon Batu Sapi BN

|4 comments
Pertubuhan Bajau Bersatu Sabah (USBO) mengajak masyarakat Bajau di kawasan Parlimen Batu Sapi supaya memilih calon Barisan Nasional (BN) Datin Linda Tsen pada pilihan raya kecil kawasan itu pada 4 Nov ini.

Penolong Setiausaha Agungnya, Jemil Sidah, berkata masyarakat itu wajar memberi sokongan kepada BN demi kelangsungan pembangunan yang dirancang oleh kerajaan.

"Masa depan dan survival masyarakat Bajau terletak di tangan BN...oleh itu kita perlu memberi sokongan padu kepada calon BN," katanya dalam perjumpaan dengan masyarakat itu di Kampung Sundang, di sandakan Jumaat.

Bernama melaporkan USBO merupakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang diterajui oleh bekas Ketua Menteri Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak.

Beliau kini merupakan Penasihat Sains dan Teknologi Kepada Ketua Menteri Sabah dan juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri.

Kerusi Parlimen Batu Sapi kosong berikutan kematian suami Linda, Datuk Edmund Chong Ket Wah dalam nahas jalan raya pada 9 Okt lalu di Kota Kinabalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Edmund Chong dari Parti Bersatu Sabah (PBS)menewaskan calon Bebas Dr Chung Kong Wing dengan majoriti 3,708 undi.

Batu Sapi mempunyai 25,582 pengundi termasuk 1,535 pengundi pos.

Pilihan raya kecil itu akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Linda, Datuk Yong Teck Lee dari Parti Maju Sabah (SAPP) dan Ansari Abdullah dari Parti Keadilan Rakyat (PKR).- Agendadaily 29/10/2010

Penindasan terhadap orang Asli

|3 comments

Saturday, October 30, 2010

Terserlah DPP Perak JUMUD, JAHIL dan BONGOK

|12 comments

Pemuda PAS Perak dilaporkan telah menemui Mufti Perak, S.S Tan Sri Harussani Zakaria untuk mengadu Menteri Besar Perak, Dato Seri Dr Zambry Abdul Kadir dikatakan melakukan perbuatan khurafat. Perbuatan yang dimaksudkan adalah melakukan adat tepung tawar tiang seri untuk merasmikan Projek Infra Bina Upaya (IBU) Kampung Guar, Manong.

Nak jawab senang, pinta Pemuda PAS Perak jawab untuk gambar-gambar di atas. Bagi penerangan baik, kami memetik Cucu Tok Wan di Peraktoday sini menerangkan berikut:
Dalam adat Melayu lama, menaikkan tiang seri sesebuah rumah merupakan bahagian terpenting sebelum sesebuah rumah didirikan. Tiang seri yang dinaikkan pula bukanlah tiang konkrit mahupun tiang yang dibeli dari kedai hardware, sebaliknya perlu dicari di hutan dan diusung balik ke tapak rumah didirikan.

Namun adat berkenaan telah lama dilupuskan daripada senarai adat-adat pembinaan sesebuah rumah. Tiada lagi puasa daripada makan daging dan benda-benda berdarah. Tiada juga jampi serapah mahupun jampi mentera meminta perlindungan daripada makhluk.

Seperkara yang agak aneh, mengapa golongan yang telah mengkhurafatkan Zambry Abdul Kadir menggunakan perkataan ‘ANCAK’? Fahamkah mereka apa yang dimaksudkan dengan ANCAK?

Acak atau Ancak merujuk sebagai sebarang jenis persembahan kepada makhluk halus dalam kebudayaan Melayu. Persembahan ini biasanya merupakan makanan, dan secara biasanya terdiri daripada hidangan (tetapi tidak terhad) seperti berikut :
* Bertih
* Pulut kuning.
* Ayam panggang
* Telur (mentah/rebus)
* Anak patung tradisional
Terdapat juga acak yang merupakan darah sembelihan yang diletakkan dalam bekas.

Berikut adalah contoh bagaimana ANCAK digunakan dalam masyarakat di Perak:
1. Pawang akan meletakkan semua peralatan di atas ke atas rakit batang pisang yang kecil ( 0.5 meter persegi).
2. Ayam jantan yang telah disembelih dan dibuang bulunya diletakkan sebagai ‘hidangan’ / persembahan.
3. Dihanyutkan di tengah sungai yang berolak atau berputar atau di kawasan yang dipercayai terdapat hantu air.
4. Didahului dengan jampi mentera dan dihanyutkan.
5. Biasanya bagi mengelakkan kemalangan, sebelum dan selepas mati lemas, kehilangan atau kematian di sungai. Jika ingin membina jambatan kayu, besi atau batu, pawang akan dijemput untuk membuat ancak – untuk mendapat kelulusan ‘restu’ hantu air.
Adakah yang mereka maksudkan sebagai ANCAK itu sebenar-benarnya ANCAK menurut kefahaman yang boleh menyebabkan SYIRIK dan BERLAKUNYA khurafat dalam adat yang dilakukan oleh Zambry Abdul Kadir? Atau ia sekadar sehelai daun yang fungsinya tidak lebih berbanding daun pandan yang digunakan untuk membuat renjisan? Atau sebenarnya perkataan ANCAK itu digunakan bagi menguatkan HUJAH MEREKA BAHAWA ZAMBRI ABDUL KADIR ADALAH PELAKU KHURAFAT?

Atau barangkali sewaktu Zambry sedang merenjis mahupun mengikut daun berkenaan ke tiang pertama yang didirikan, penghulu majlis telah membaca jampi serapah yang bertentangan dengan ajaran Islam iaitu memohon perlindungan daripada jin-jin tanah, jembalang hutan, puaka dan orang halus?

Sebenarnya kedatangan Islam tidak pernah menghapuskan adat. Adat atau uruf tidak akan dianggap sebagai satu kesalahan selagi mana tidak menyalahi syarak dan nas-nas yang telah ditetapkan oleh Allah Taala dan Rasul-Nya. Kesalahan berlaku apabila adat diletakkan mendahului tuntutan agama dan dijadikan perkara wajib hingga tuntutan agama diabaikan. Bagaimanapun dalam kes ini, perkara adat tidak mendahului permohonan doa kepada Allah Taala. Malahan perbuatan merenjis tiang berkenaan dengan air juga, tidak menyebabkan tuntutan agama diabaikan.

Tak tahulah sewaktu melakukan adat berkenaan, semua yang ada di situ, tidak menunaikan solat Zohor apabila azan telah berkumandang… atau barangkali juga terlupa menyebut Basmallah ketika memulakan sebarang pekerjaan.

Prof.Madya Dr.Rugayah Tibek, Timb. Dekan (Hal Ehwal Akademik), Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, dalam adat menepung tawar misalnya, perlu dilihat tujuan perbuatan berkenaan. Seandainya perbuatan menepung tawar tersebut berhasrat untuk menolak bala, maka Islam TIDAK MEMBENARKANNYA sama sekali. Sekiranya ianya dilakukan untuk meraikan tuan rumah atau penganjur, itu tidak bertentangan dengan syarak.

Begitu juga dengan perbuatan memalu gong bagi merasmikan sesuatu majlis. Perbuatan tersebut sekiranya dianggap dapat mendatangkan keuntungan atau memanggil tuah, adalah perbuatan khurafat. Sebaliknya perbuatan memalu gong yang dilakukan oleh hampir kesemua pemimpin politik termasuklah Nik Abdul Aziz dan Hadi Awang sekadar meraikan penganjur majlis, tidak menjadi kesalahan kerana ia sekadar satu adat semata-mata.
Cucu Tok Wan membuat kesimpulan tuduhan dan fitnah ini menunjukkan betapa JUMUD, JAHIL dan BONGOK sekali ahli-ahli PAS.

Mereka mengatakan perbuatan Zambry Abdul Kadir sebagai khurafat, sedangkan mereka sekadar menilai daripada beberapa keping gambar dan ilmu yang cetek tentang adat menaikkan tiang seri.

PAS nampak sangat terdesak hingga sedia guna peristiwa begini sebagai senjata politik murah mereka untuk menyerang peribadi Zambry Abdul Kadir.

Mereka hanya berharap ramai umat Islam, terutama ahli-ahli PAS tidak tahu bezakan antara hukum dan adat akan terpengaruh. Justeru ini bermakna kepentingan politik PAS hidup dengan membiarkan rakyat dalam kejahilan dan kejumudan.

Umat Islam dituntut mencintai dan mendalami ilmu pengetahuan agar tidak mudah ditipu oleh golongan berkepentingan seperti para pemimpin PAS yang sangat cenderung untuk menyesatkan fikiran dan akidah umat.

Zul Nordin exposed secret pact for Chinese domination!

|5 comments



KUALA LUMPUR, Oct 28 — Zulkifi Noordin alleged today that there was a “secret contract” between PKR and DAP that will ensure Chinese dominance should Pakatan Rakyat (PR) take over Putrajaya.

The Kulim Bandar-Baharu MP, an ex-PKR MP turned independent critic of the opposition, claimed that even PAS was not aware of the contract in an inflammatory speech in Parliament today.

“The contract promises that Chinese leaders in DAP will be given autonomy in Penang,” said Zulkifli told Parliament during the debate on Budget 2011.

The independent MP who was once closely associated with Datuk Seri Anwar Ibrahim lashed out at DAP, calling it a “chauvinist-infected party” and accused the party of being responsible for the May 13 riots in 1969.

“[Should PR take power] Malay candidates will be put in Negeri Sembilan and Perak. And if they win (in the states), they will pick a menteri besar from DAP to head the states,” he said.

Zulkifli and other independents in Parliament, who were former PR lawmakers, have denied claims that they are Barisan Nasional (BN) supporters, but his speech today echoes the oft used Umno line when attacking PR.

The Kulim-Bandar Baharu MP, however did not provide any details to his accusations as his speech was abruptly cut short by Deputy Speaker Datuk Wan Junaidi Jaafar.

Earlier on in his speech, Zulkifli said that Malaysians needed to be re-educated on the details of the May 13 riots so that they couls be “exposed to the truth” of the DAP.

What the party is doing, is they are playing up the same pattern of inciting racial hatred against the Malays despite being warned by Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj against doing so,” said Zulkifli.

According to him, the country’s first prime minister had warned DAP back then to not “question” Article 153 of the constitution as well as Malay rights.

“And this is exactly what DAP is doing now,” said Zulkifli.

The independent MP also defended Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s recent alleged inflammatory statements during the Umno general assembly, saying that Najib was “misquoted” by opposition.

Najib has come under heavy fire from the opposition for saying that he wanted to defend Putrajaya at all costs, as PR lawmakers have even brought up the matter in Parliament earlier this week.


Tunku: Actually, it is an open secret that DAP will be given autonomy in Penang if they wins the GE. Anwar is willing to do that and some PAS leaders are aware of that. That is why Karpal is all out to defend Anwar in his sodomy case although he knows very well that Anwar is a sodomizer.

The Malays should realized that DAP will ruin them if they come to power with the help of PKR and PAS. They will be sidelined forever. Wake up and together we unite and fight DAP's evil agenda.


Baca Utusan Malaysia hari ini berikut:
1. Perjanjian PKR-DAP bukan main-main
2. Perjanjian PKR-DAP: Orang Melayu diminta buka mata
3. Pendedahan Zulkifli tidak mengejutkan - Fairus
Dedahkan lagi Zul, dedahkan. Peduli si penipu Pincohio Lim panggil kamu gila. CIna pakai Brylcreem takut sama orang berani giler-giler.

Just Faaland penggubal DEB ... UMNO pula dituduh rasis?

|2 comments
KUALA LUMPUR 27 Okt. – Objektif serta semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilaksanakan dari 1970 hingga 1990 perlu diteruskan dalam dasar-dasar pembangunan kerajaan demi menjamin keadilan dan kestabilan negara.

Penerima Anugerah Merdeka 2010, Tan Sri Just Faaland (gambar) yang merupakan salah seorang penggubal DEB berkata, ia penting kerana masyarakat pelbagai kaum di negara ini dilihat masih menghadapi masalah peluang ekonomi yang tidak seimbang.

“Jadi usaha serta sasaran DEB untuk memberi peluang sama rata kepada setiap rakyat Malaysia perlu diteruskan melalui Model Baru Ekonomi (MBE) yang diumumkan Perdana Menteri anda baru-baru ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Faaland merupakan ahli ekonomi yang kini bertugas sebagai Perunding Kanan Chr. Michelsen Institute (CMI) Norway yang terbabit secara langsung dalam penggubalan DEB melalui Majlis Gerakan Negara (Mageran) dan Unit Perancang Ekonomi (EPU) selepas rusuhan kaum pada 1969.

Beliau menambah, struktur sosial masyarakat serta pemimpin politik tempatan di negara ini yang menyaksikan perbincangan terbuka mengenai DEB dan kuota bumiputera berterusan dari semasa ke semasa merupakan sesuatu yang positif serta melambangkan demokrasi.

“Paling penting, semua pihak perlu mengambil sikap penuh bertanggungjawab dalam membincangkan hal itu agar kita tidak lagi menyaksikan peristiwa 13 Mei yang kedua,” tegasnya.

Faaland yang merupakan pakar ekonomi antarabangsa dari Norway dinobatkan sebagai salah seorang penerima Anugerah Merdeka 2010 bagi kategori Sumbangan Ulung Kepada Rakyat Malaysia. - Utusan

Baca juga artikel Malaysian Instinct sini

Nampaknya DAP, dan PKR yang rasis kerana menentang DEB. PAS yang dahulu sokong DEB akhir2 ini asyik pening lalat terikut2 menentang DEB. Masaalah mereka ialah antara rasis atau bodoh!!!.

N.Ajis mungkir, PAS berdalih

|5 comments

Malaysiakini melaporkan N.Ajis menimbulkan isu royalti minyak. Langsung memungkiri janji yang telah dibuat antara Tengku Razaliegh, yang menyokong tuntutan kerajaan negeri dan kepimpinan PAS Kelantan untuk tidak menimbulkan isu ini sebagai isu kempen.



Menurut Ku Li, kes ini sudah berada di mahkamah, maka adalah subjudice untuk cuba dibincangkan di luar mahkamah.

Pesuruhjaya II PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah sudah berdalih. Walaupun bersetuju tidak membangkitkan, dia kata isu royalti itu boleh dibangkitkan dalam kempen dan ia tidak subjudis walaupun perkara itu telah dibawa ke mahkamah

Bagai dijangka, PAS mula memungkiri janji dengan tidak menurunkan kain rentang yang dipasang seluruh Kelantan. Kemudian, Dewan Musliamh ditangkap menyebarkan risalah isu royalti minyak.

Penasihat Jentera Pilihan Raya Pas Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah turut berkata pada Utusan Malaysia sini bahawa "pihaknya juga tidak mengeluarkan arahan khusus supaya isu royalti minyak tidak disentuh pada kempen pilihan raya kecil ini.

"Tidak ada larangan secara total tapi oleh kerana benda ini di mahkamah biar mahkamah tentukan. Mungkin kalau Datuk Husam Musa datang, Pas akan bawa isu ini, bukan semua pemimpin Pas mampu buat olahan mengenai royalti minyak, dia memerlukan fakta dan tahap pengetahuan yang cukup tinggi."

Isu royalti minyak hanya satu permainan persepsi PAS untuk menangkis serangan bertubi terhadap N.Ajis yang terlibat dalam pelbagai tindakan rasuah, salahguna kuasa, dan nepotisma.

Ada baik ditimbulkan kembali isu-isu terhadap Nik Aziz yang berkaitan dengan PMBK dan Ariffahmi. Tapi ia hanya akan melarikan perhatian dari isu tempatan yang PAS tertekan tidak dapat jawab.

Mazlan Alimin patut taubat dan kritik Husam!

|8 comments

Baru-baru ini saya di maklumkan oleh rakan saya yang menghadiri satu majlis bersama saudara Mazlan Aliman, bahawa dia sungguh 'bengang' dengan Felda kerana dalam majalah 'ICT Jelas' keluaran Felda Bil: 4/2010, ada mengeluarkan satu wawancara bersama Abd Rahim bin Aliman, iaitu abang kepada Mazlan Aliman.

Puas saya mencari majalah tersebut dan akhirnya saya memperolehinya dari rakan saya di kampung. Wawancara tersebut sungguh menarik sekali. Di hati kecil saya berkata, 'patutlah Mazlan marah sangat dengan Felda'. Saya tidak mahu menulis panjang lebar berkenaan artikel tersebut tetapi cukuplah dengan menulis semua yang di 'hitam'kan di majalah:
1) Saya adalah anak peneroka. 6 orang adik beradik saya yang lain juga adalah peneroka.

2) Dari segi pendidikan pula, sejak darjah 5, anak-anak peneroka ini dijaga oleh Felda sampailah mereka memasuki universiti.

3) Jangan percaya kepada orang luar yang ada niat politik datang ke tempat kita kononnya nak membantu.

4) Nasihat saya kepada peneroka... Marilah kita bersama Felda. Ikutlah program tanam semula bersama Felda. Kita semakin tua. Kalau kita berduit pun, kita tidak mempunyai tenaga untuk menguruskan ladang 10 ekar.

5) Akhir sekali saya juga selaku abang kepada saudara mazlan Aliman, ingin menyeru kepada peneroka-peneroka yang terlibat bersama beliau, PULANGLAH KE PANGKAL JALAN. (lihat foto di bawah)

Oleh itu, kami juga berpesan kepada Mazlan supaya janganlah memecah belahkan masyarakat peneroka. Ingatlah, Felda sudah banyak berjasa kepada kita.

Memang Felda bukanlah 100% sempurna namun pihak pengurusannya telah berusaha untuk memperbaiki setiap kelemahan yang ada pada mereka.

Ingatlah, tidak semestinya apabila bertukar kerajaan, semuanya akan menjadi baik.

Wahai Mazlan... Kembalilah Kepangkal Jalan.

Anak Jati Felda

Istana nafi khabar angin ada program di Galas

|7 comments

Merujuk kepada posting kami semalam, istana Kelantan telah menafikan ada program sedemikian. Baca sepenuh berita di Malaysiakini sini.

Pohon maaf jika patik ada sebarang kesilapan menyampaikan perkhabaran ramai. Penafian dan pendirian pihak Tuanku untuk tidak melibatkan diri dengan politik parti amat dihargai. Ia menunjukkan kebijaksanaan Tuanku.

Daulat Tuanku!

Friday, October 29, 2010

Dato Anuar Tan ugut peniaga Cina Galas

|4 comments

Seorang peniaga Cina yang berniaga kasut dan peralatan sekolah di bandar lama Gua Musang merungut dengan pilihanraya kecil Galas.

Katanya, peniaga-peniaga2 cina di kawasan itu telah diugut oleh peraih-peraih undi PAS. Pihak-pihak ini menguugut mereka supaya mengundi PAS.

Jika mereka tidak undi PAS, mereka mengugut akan menimbulkan masaalah kepada peniaga-peniaga Cina.

Untuk memastikan mereka mengundi PAS, mereka nyatakan akan membekukan atau tidak luluksan pembaharuan lesen-lesen perniagaan mereka jika PAS kalah di petiundi mereka. Apatah lagi bila kalah.

Menurut mereka, ugutan ini datang datang dari Dato Anuar Tan Abdullah n(baju oren dalam gambar atas), ADUN Kota Lama yang juga Exco bertanggungjawab dengan pelancongan dan perpaduan kaum.

'Yong, kalau tak tikam belakang ... dia menyamun' - Surat Batu Sapi

|1 comments

Yong Teck Lee (YTL) menimbulkan isu Perjanjian 20, pengundi imigren dan lain-lain dalam kempennya. Masa dia Ketua Menteri apa dia buat?

Itulah YTL.

Surat Batu Sapi sini menggambarkan YTL sebagai seorang yang banyak sama taraf dengan Anwar.

YTL juga suka 'menikam' dari belakang. Dia pernah menikam Pairin. DIa pernah menikam BN. Dia menikam rakyat dengan Joseph Ambrose Lee merompak harta negeri beratus juta ringgit.

Kami The Unspinners pernah siarkan tulisan Hantu Laut mengenai Yong Teck Lee (YTL) sini.

Surat Batu Sapi sini mendedahkan:
YTL ni suka 'jual tanah atas angin'. Konsep 'jual tanah atas angin' ialah mengambil untung dengan menyusahkan orang lain. Menipu? Itu anda kena buat konklusi sendiri.

Menariknya ialah salah satu kes penjualan ini berlaku di Sandakan sendiri iaitu di hujung-hujung YTL jadi KM. Pada tahun 1998, satu permohonan telah diluluskan oleh kuasa eksekutif tertinggi Kerajaan Negeri.
Perkara ini akan didedahkan oleh satu blog. Tunggu ...
Kononnya.... ada satu tanah seluas lebih kurang 3,000 hektar diluluskan kepada satu entiti (Entiti 'A'). Entiti berkenaan ada kaitan dengan YTL. Entiti 'A' berkenaan nak buat duit cepat maka menjualkan lot berkenaan kepada Entiti 'B'.

Tentulah tak salahkan kerana urusan jual-beli adalah transaksi biasa.

Jadi apa masalahnya? Hihihihi.... ini barang biasa dibuat oleh conman. Masalah timbul apabila lot tanah berkenaan sebenarnya adalah sebuah penempatan yakni perkampungan Bumiputera.

Duit sudah bertukar tangan dan Entiti 'B' telah membeli satu masalah.
Akan keluar tak lama lagi.

Hantu Laut sini mendedahkan Yong guna wang untuk beli undi. Pembiayanya ialah taukeh-taukeh Foochow dari Sarawak.

'PKR, kalau tak terjun laut.., mereka bergaduh' - Yong Teck Lee

|8 comments
Jatuh lagi! Apa punya swey ...jatuh dua hari berturut-turut.
Gaduh dengan siapa pulak lepas ini?


SANDAKAN 28 Okt. - "Itulah Parti Keadilan Rakyat (PKR), kalau tidak terjun laut.., mereka bergaduh sesama sendiri," sindir Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee yang juga calon Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi.

Sindiran itu ditujukan kepada calon PKR, Ansari Abdullah yang terjatuh ke laut bersama dua yang lain apabila jeti dilalui mereka runtuh selepas pulang berkempen dari Pulau Api-Api semalam dan memperbesarkan insiden tersebut.

Teck Lee berkata, walaupun bersimpati, namun setiap calon perlu tahu risiko yang bakal dihadapi ketika berkempen tanpa perlu dihebohkan jika berlaku insiden seperti yang menimpa Ansari semalam.

"Saya pernah pergi ke beberapa pulau sebelum ini, memang saya nampak ada jambatan dan jeti yang sudah usang, begitu juga rumah yang senget, jadi kita kena pandai-pandailah.

"Saya kasihan (ke atas nasibnya) sebagai sama-sama calon.., tapi macam saya dan jentera SAPP sewaktu berkempen di kawasan Sundang pada tengah malam, kita pandai-pandai jagalah," katanya pada sidang akhbar di Bilik Gerakan SAPP di Bandar Leila, Batu Sapi dekat sini hari ini.

Mengulas cabaran Ansari yang mengajaknya dan calon Barisan Nasional (BN), Datin Linda Tsen Thau Lin berdebat Ahad ini, Teck Lee berkata, beliau hanya bersedia berdebat berhubung apa juga isu jika cabaran itu dilontarkan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Siapa Ansari, dia cuma Ketua PKR Cabang Tuaran. Beliau mahu cakap bagi pihak siapa? Saya presiden parti, boleh cakap untuk SAPP.

"Tapi jika pasal Batu Sapi, orang lain yang ketua cabang PKR di sini. Mungkin Ansari nak cakap pasal jeti?'' kata Teck Lee sinis.

Dalam pada itu, Teck Lee memanggil sidang akhbar berkenaan bagi mengajak Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berdebat berhubung isu Sabah untuk rakyat Sabah dan hak autonomi negeri itu yang dianggap lapuk oleh BN.

"Dokumen Perjanjian Malaysia menyatakan hak Sabah namun malangnya ia semakin terhakis dan oleh itu saya ajak Ketua Menteri berdebat Ahad ini di Dewan Hakka sama ada benar isu ini lapuk atau ia isu tertunggak yang masih belum diselesaikan," ujarnya. - Utusan Malaysia

Peliwat mengganas menyebar penyakit di Galas ... Baik2 anak2 muda

|21 comments

Malam tadi seorang peliwat dipercayai muncul di tiga Majlis ceramah di Dewan Muhibah Tokong Cina Kg Pulai, padang Kg Baru dan Padang Bola Sungai Terah.

Dalam ucapannya dia mengatakan isu tanah kerajaan Kelantan telah diselesaikan dengan diberi geran.

Pembohong betul sipeliwat!

Orang bukan buta, geran tanah belum selesai-selesai. Ada cerita Kg Kesedar tak boleh masuk. Tanah peneroka dirampas oleh kerajaan untuk kasi orang PAS, ada dikasi taukeh-taukeh Cina dan peneroka dan orang asli terbiar merempat.

sipeliwat tuduh BN buta kerana masih mengatakan Gua Musang sebagai mundur, sedangkan ianya telah maju.

Buta ke sipeliwat ni?

Parlimen dan ADUN di Gua Musang adalah kerusi BN. Tak akan BN tak tahu Gua Musang. Ini semua untuk mengalih kesedaran rakyat Gua Musang akan pembangunan yang lebih baik boleh dicapai oleh Gua Musang.

Sipeliwat menuntut polis siasat kenyataan PM yang mahu mempertahankan Putrajaya dengan apa cara skalipun. Konon kenyataannya itu melampau.

Habis tu, apa dia buat tipu seluroh negara konon dia akan rampas kerajaan pada September 16, 2008?

Apa yang dia lakukan untuk bersekongkol dengan Yahudi Zionis, Amerika, Britain dan negara2 barat untuk melakukan tekanan ke atas negara? Apa yang dia lakukan bersekongkol dengan kumpulan Bendera, Indonesia untuk menghina dna memalukan negara?

Anwar membiarkan asas negara ini dalam hal kedudukan Islam sebagai agama rasmi, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kedudukkan raja-raja Melayu, hak istimewa Bumiputera, institusi-institusi negara dan kerajaan dibiar dihina, dipersoal, diputarbelit dan dilemahkan, dan orang2 Melayu dan Bumiputera dipinggir oleh kerajaan2 Pakatan rakyat di Perak, Selangor dan Pulau Pinang.

Ini semua sebahagian dari sikap mahu jadi PM dengan apa cara saja. Sampai bersekongkol dengan aktivis seks luar tabie di luar negara. Paham dan sahlah dia peliwat.


Sipeliwat pandai suruh menolak BN sebab rasuah dan penyelewengan. Padahal dia paling hebat melakukan rasuah dan salahguna kuasa semasa di Timbalan Perdana Menteri. Perkara sama berlaku di Selangor yang mana penglibatan samseng dalam kerajaan.

Dalam satu tuduhan rasis dan sedition, sipeliwat tuduh Umno tak perlukan undi cina sebab suruh orang Cina balik Cina dan hanya perlukan undi Melayu saja. BUkankah sipeliwat hanya mahukan undi bukan Melayu saja?

Baik kita tanya samada PAS percaya dan hormati Malaysia sebagai negara berbilang bangsa dan agama. Rujuk dalam perlembagaan PAS, adakah disebut tentang ini? Kalau tak jumpa, dalam perlembagaan UMNO ada.

Sipeliwat kata kedah dan Selangor beri 20 liter air percuma, tetapi dia tidak beritahu keadaan kewangan kedua-dua negeri ini menuju bankrup kerana air percuma. Ini belum lagi keperluaan membaiktaraf paip, dan lain2 infrastruktur air. Akhirnya rakyat akan dibebankan juga.

Urusan wang pun tidak berhemah dalam belanjawan dan mengimbang wang masuk dan wang keluar.

Dia turut mengaku negeri-negeri Pakatan rakyat turunkan cukai. Cukai apa yang kerajaan negeri turunkan? Jumlah tak seberapa.

Tak ke bodoh, turunkan cukai semasa pendapatan negeri takda?

Sipeliwat menyentuh tentang pembinaan menara 100 tingkat. Dia tidak pula katakan menara itu bukan dibina kerajaan tetapi oleh PNB. Tiada wang dana diguna.

Isu ini hanya diperbesarkan oleh DAP yang tidak mahu orang dan mana2 korporat Melayu punyai hartanah berdekatan kawasan Cina. Orang Cina boleh pula masuk kawasan Melayu. Apa salahnya?

Bukan apa anak-anak, dia bukan saja liwat agama, bangsa dan negara ... tapi dia meliwat orang muda macam kau orang. Sudah ramai anak-anak muda muka cantek, pipi licin menjadi mangsa peliwat. Azizan, Sukma, Saiful, Rofizi, Azmin, Rasid, Rahimi, Suresh, ... dan ada sorang budak Indon.

Peliwat ini sedang kelihatan bergerak merata tempat di sekeliling Galas. Tak mahu kau orang jadi mangsa. Tak mahu terpedaya dengan kata-kata peliwat kaki pembohong ini!

Nanti benda macam gini yang kau orang buat.

Calon PAS tipu pasal biodata?

|19 comments

GUA MUSANG 28 Okt. - Calon Pas, Dr. Zulkefli Mohamed menganggap perbezaan fizikal di antara beliau dengan calon Barisan Nasional (BN), Abdul Aziz Yusoff bukan satu isu besar dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Beliau menyifatkan perbezaan fizikal yang dibuat oleh orang ramai hanya untuk memeriahkan suasana di sepanjang kempen tersebut.

"Kita boleh challenge (cabar) lumba lari atau tarik tali. Tapi kami tidak anggap ini satu isu sebab pertandingan yang sebenar adalah antara Pas dengan BN.

"Ia (soal fizikal) macam untuk memeriahkan suasana saja, mengenai berat (badan), saya tidak tahu kerana lama tidak timbang," katanya secara berseloroh pada sidang akhbar di Markas Besar Pas di sini hari ini.

Sebelum ini, banyak pihak mempertikaikan tahap kesihatan Dr. Zulkefli kerana keadaan fizikalnya yang gemuk sehingga menyebabkan beliau sukar untuk berkhidmat kepada rakyat.
Dr Zul tidak hisap rokok. Maka janji PAS terkota. Tapi kalau dia gemuk tak jaga kesihatan diri, nanti ada by-election lagi ...
Pilihan Raya Kecil DUN Galas diadakan selepas penyandang kerusi tersebut Chek Hashim Sulaima daripada Pas meninggal dunia pada 27 September lalu kerana barah paru-paru.

Ia menyaksikan pertembungan dua penjuru di antara Pas dengan BN.

Dr. Zulkefli pernah bertanding untuk kerusi Parlimen Gua Musang pada dua pilihan raya umum sebelum ini tetapi tewas kesemuanya kepada Tengku Razaleigh Hamzah.

Sementara itu, Dr. Zukefli yang juga Pemangku Yang Dipertua Pas kawasan Gua Musang menafikan beliau berhenti berkhidmat kepada rakyat selepas tewas pada pilihan raya umum dua tahun lalu.
Kalau tak berhenti, kenapa kata berikut:
"Saya mesti teruskan sebab doktor melibatkan kemahiran, kalau lama tinggal kemahiran akan hilang. Dua tahun klinik tutup sebab terlalu banyak komitmen dalam parti dan kerajaan

"Pada 2010 saya buka balik klinik sebab takut kemahiran hilang, itu pun belum beroperasi sepenuhnya, jika menang saya kena berkhidmat sebagai wakil rakyat, tidak boleh buat dua benda dalam satu masa," katanya. - Utusan Malaysia

Apa cerita laman web PAS sini beritahu buka klinik dari tahun 1996? Patut cakap dia dah tak jadi doktor selama dua tahun!

PAS .... memang kaki putarbelit dan penipu.

PAS guna Sultan untuk kempen?

|21 comments

Ikutan jentera PAS yang sudah mula bermasaalah dan isu-isu tanah memalukan kerajaan PAS negeri, khabar bertiup kencang kerajaan PAS negeri baru mahu mengeluarkan geran untuk seramai 1,200 orang Asli.

Samada khabar ini betul atau tidak, tidak dipasti. Ada beberapa perkara tidak kena.

Bolehkah geran itu dikeluarkan sedangkan tiada usaha-usaha survey dan plot tanah yang perlu dibuat dahulu dijalankan di kawasan-kawasan orang Asli?

Orang-orang Asli tahu bahawa semua tanah-tanah telah diberikan keapda taukeh-taukeh Cina dari Singapura, Penang, Cameron Highland dan ll tempat.

Dalam video berikut (di 4:00), seorang pemimpin orang Asli bertanya: Tunjukkan di mana ada lagi tanah untuk dikasi pada orang Asli. Dia turut mencabar kerajaan negeri.


Betulkah 1,200 orang Asli akan dapat? Betulkah PAS akan berlaku adil dan tidak hanya memberi kepada orang Asli yang hijau (maksudnya pro PAS)?

Betulkah apa yang dikatakan geran itu betul2 geran? Kalau betul, pasti orang2 ASli sudah dapat surat tawaran terlebih dahulu sebelum diberi geran.

Mungkinkah untuk menutup penipuan ini, kerajaan PAS negeri dikhabarkan (baca Rocky Bru sini) menjemput Sultan untuk menyerahkan keapda orang ASli. Harap mereka orang Asli mudah percaya dan anggap serahan itu betul. Langsung PAS berharap untuk dapat undi dari orang Asli yang sedang membakar marah.

Apa sekali pun, Sultan Kelantan adalah sebahagian dari institusi Raja dan PAS tidak patut menyalahgunakan sentimen Sultan yang berjiwa rakyat untuk politik mereka.

Memetik satu artikel oleh Bigdogdotcom sini, berikut:
Amat malang sekiranya baginda Raja dijadikan ‘alat’ yang digunakan pihak pihak tertentu semasa proses amalan demokrasi oleh rakyat, terutama semasa pilihanraya. Ini kerana pilihanraya merupakan pertarungan antara parti parti politik dan politkus.
Tindakan PAS yang hanya mementingkan keuntungan politik jangka masa pendek hanya merugikan Institusi Raja.

Bertambah pelik lagi, bukankah Pakatan Rakyat sering menuduh dan fitnah Institusi Raja diguna oleh UMNO. Kini mereka juga sama-sama lakukan.

Kenapa tidak lakukan pada masa lain? Kenapa masa pilihanraya nak bawak Sultan?

Jentera PAS dari luar bengkak dengan PAS Gua Musang

|6 comments

Jentera PAS di Galas mula bermasalah ekoran sikap dingin PAS GUa Musang terhadap jentera PAS luar.

Di peti undi Bukit Papan, didapati sukarelawan PAS dari Negeri Sembilan, Pahang, dan Terengganu kecil hati dengan PAS Kelantan kerana beberapa kajian yang mereka buat tidak sama dengan kehendak PAS Kelantan. Ekoran dari itu, mereka mengambil sikap berdiam diri dan hanya menumpu kepada tugas pentadbiran.,

Baik Muslimat atau Pemuda PAS dari luar tidak mendapat kerjasama baik dari Muslimat mahu pun Pemuda PAS Gua Musang. Peruntukan kewangan kepada jentera PAS tidak turun dari pusat. PAS dari negeri-negeri terpaksa mengeluarkan peruntukan sendiri.

Penempatan sukarela Pakatan Rakyat tidak diambil peduli oleh PAS Gua Musang. Harga rumah mahala gila. Tiada pula bantuan dari mereka.

PAS Gua Musang pun agak sombong dengan PKR dan mereka seolah-olah tak perlu kehadhiran PKR.

Thursday, October 28, 2010

Bilakah PAS jadikan geran sebagai senjata kempen di Galas?

|6 comments

T.A.N.A.H menjadi modal utama untuk sokongan serta undi untuk calon serta parti-parti tertentu.

Di Galas, masyarakat Cinanya telah pun memberi amaran kepada PAS yang berkebetulan merupakan Kerajaan Negeri Kelantan. Mengambil contoh Kampung Pulai yang terletak lebih kurang 10 kilometer dari bandar Gua Musang, masyarakat yang mendiami perkampungan yang dikatakan wujud hampir 500 tahun silam (sejarah mana yang mengatakan orang Cina datang ke Galas 500 tahun lampau?) majoritinya adalah orang Cina. Kampung tersebut beridentitikan Tokong Kuan Yin dan Tokong Gua Tsao Tse Tung yang terletak di tebing Sungai Galas. (theSun2Surf)

Akibat janji PAS untuk memberikan geran tanah kepada 1000 orang Cina dan 200 orang Siam di kampung itu, PAS besar kemungkinan akan kehilangan sokongan dan undi daripada mereka yang rata-rata merupakan penyokong DAP. (Nampak sangat pembohongnya tentang 500 tahun bermukim di situ)

Mungkinkah dalam tempoh 9 hari berkempen ini, Nik Abdul Aziz akan menggunakan taktik menyerahkan geran-geran tanah kepada masyarakat Cina di seluruh Galas memandangkan orang Cina merupakan faktor penentu dalam mana-mana pilihanraya? Begitu juga dengan Orang Asli serta tanah-tanah TOL yang telah dirampas daripada pengusaha asal untuk diserahkan kepada ahli-ahli PAS serta kroni-kroni pemimpin PAS tempatan?

Yang pastinya, Nik Abdul Aziz dan PAS Kelantan tidak akan melepaskan peluang ini. Dalam keadaan PAS yang agak parah di Galas, MENGHADIAHKAN GERAN TANAH adalah merupakan satu-satunya senjata paling ampuh untuk mengalahkan Abdul Aziz Yusof dan jentera pilihanraya UMNO/BN.

Petikan dari Flying Kick sini

Rakyat Kelantan selalu tak mandi junub sebab N.Ajis chimply sign agreement tanpa baca dulu ... eee bodohnya

|13 comments
Masaalah besar orang Kelantan ada lah bekalan air tidak cukup dan kotor. Maka selalu berlaku orang Kelantan tak sembahyang subuh kerana tak dapat mandi junub.

Baca cerita blogger RBF berikut:


Pas seringkali mendabik dada kononnya mereka cekap, lebih hebat, lebih pandai dan segala-galanya lebih dari BN.

Orang yang cekap dan hebat dia tidak akan membuat kerugian walaupun satu ringgit. Tetapi oleh terlalu cekap dan cerdiknya Pas RM 100 juta duit Kelantan melayang.

Pas perintah Kelantan bermula pada tahun 1990. Pada tahun 1995 mereka mengswastakan perkhidmatan air di Kelantan. Mereka menubuhkan Kelantan Water Sdn Bhd (KWSB) yang mana syarikat usahasama Thames Water dari Britain dan Yakin (anak syarikat PKINK). Thames Water memegang 70 % saham dalam KWSB, manakala Yakin 30 %. Lihat di sini

Setelah beberapa tahun diswastakan, keadaan tetap sama. Tiada perubahan, rakyat tetap menghadapi masalah mendapat bekalan air. Kenapa ? sudah diswastakan pun masih tak berubah. Ini kerana wujudnya masalah antara kerajaan negeri dan Thames Water.

Perjanjian itu lebih berat dan menguntungkan Thames Water termasuklah untuk menaikkan tarif air. Itulah yang menyebabkan Kerajaan Kelantan tidak bersetuju.

Inilah contoh kecerdikan Pas yang saya nak beritahu. Mereka sudah tandatangan perjanjian, selepas itu baru mereka sedar yang perjanjian itu berat sebelah. Kalau sudah tahu berat sebelah janganlah tandatangan dulu. Perinci dulu setiap patah perkataan dalam perjanjian tersebut sebelum tandatangan. Selepas tandatangan baru dia sedar yang dia kena tipu. Cerdik kan ?

Jika tidak silap saya pada masa itu Nik Aziz berkata dia menandatangan perjanjian tersebut dengan tidak membaca terlebih dahulu isi kandungan perjanjian itu. Katanya ketika itu dia baru selesai makan nasi, kemudian ada orang hulur dokumen untuk tandatangan, maka dia terus saja tenyeh dokumen itu tanpa meneliti isi kandungannya.

Selepas itu baru dia sedar yang dokumen itu berat berat sebelah. Nasi sudah menjadi bubur, jika dia nak batalkan perjanjian itu maka Kerajaan Kelantan perlu membeli saham Thames Water 70 % dengan nilai RM 50 juta.
Cerita sepenuhnya di RBF sini. Yang bawa Thames ke Kelantan ialah Husam. Cerdik betul 1Husam: Rakyat ditindas, Gondol Bukit Diutamakan ... itu risalah yang kami terjumpa di Galas. Hehehe ...

Pilihan Linda sebagai calun satu penghormatan BN pada wanita

|12 comments


Ketua Menteri Sabah bersama Linda ketika pengumuman calon BN di Sandakan


SANDAKAN: Barisan Nasional (BN) hari ini mengumumkan Timbalan Ketua Wanita Parti Bersatu Sabah (PBS) Bahagian Elopura Datin Linda Tsen Thau Lin, sebagai calon BN bagi pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi.

Pengumuman itu dibuat oleh Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman bersama pemimpin komponen BN Sabah dalam sidang akhbar di Hotel Sanbay, dekat sini, pada 3 petang.

Tsen, 54, adalah balu mendiang Datuk Edmund Chong Ket Wah, iaitu penyandang kerusi Parlimen Batu Sapi, yang meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya pada 9 Okt lepas.

Penamaan calon bagi pilihan raya kecil ini akan diadakan Selasa ini dan pengundian pada 4 Nov. Musa berkata calon yang dipilih itu dipersetujui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan semua parti komponen BN Sabah.

"Bagi Datin Linda, Batu Sapi bukanlah asing bagi beliau, dan politik bukan juga asing kepada beliau, kerana beliau adalah seorang Naib Ketua Exco Wanita PBS.

"Jadi, bagi dia ini adalah satu perkhidmatan, peluang untuk beliau teruskan perjuangan mendiang suami beliau dan beliau sendiri," katanya kepada pemberita selepas pengumuman itu.

Musa berkata memang sudah terbukti banyak wanita berkelayakan dan berkebolehan untuk menjadi pemimpin di negara ini, justeru peluang sebegini diberi kepada golongan wanita.

"Bagi kita di Sabah, kita juga mahu menonjolkan banyak lagi wanita yang berkebolehan, berdedikasi dan boleh memberi khidmat kepada rakyat," katanya.

Musa berkata Tsen berjanji akan bekerja keras dan memberi perkhidmatan yang baik kepada rakyat di Batu Sapi. Menjawab soalan sama ada pemilihan itu dibuat berdasarkan faktor simpati, Musa berkata terpulang kepada penilaian rakyat kerana yang penting calon dipilih boleh memberi perkhidmatan melalui pengalaman politik yang ada.

Sementara itu, Tsen apabila ditanya sama ada pemilihannya sebagai calon pilihan raya kecil itu satu perkara yang sukar buat dirinya memandangkan beliau baru kehilangan suami, berkata: "Saya berbesar hati kerana dipilih sebagai calon. Saya tahu saingan ini amat sukar, kita perlu bekerja keras.

"Ini adalah peluang untuk saya meneruskan khidmat bakti yang dicurahkan mendiang suami saya Datuk Edmund Chong," katanya.

Mengenai persediaan kempen BN untuk pilihan raya kecil ini, Musa berkata BN negeri telahpun bermesyuarat dan mengagihkan tugas kepada semua ketua bahagian dan wakil rakyat dalam parti komponen gagasan itu.

"Kita berjanji akan bekerja kuat dan bekerja keras bagi kemenangan Datin Linda. Insya-Allah dengan sokongan, dukungan dan kerjasama semua parti BN di Sandakan ini yang akan bekerja keras siang dan malam, kita boleh berjaya," kata beliau.

Tsen, anak kelahiran Sandakan, mengikut persekolahan awalnya di Sekolah Rendah Chi Hwa dan Sekolah Menengah Tiong Hwa, di sini.

Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di St Brandon School, United Kingdom, dan Trinity College of Music, London serta Fellowship London College of Music.

Beliau mempunyai empat anak, iaitu tiga perempuan berumur antara 18 dan 23 tahun dan yang bongsu seorang lelaki berumur 13 tahun.

Keruak.com

Husam pendengki usah cakap banyak ... Sila jawab!!!

|18 comments

Bila Kerajaan beri bantuan Projek Perumahan Rakyat, masih juga mereka pertikai. Projek rumah mampu milik itu dipertikaikan oleh Husam Musa (Gambar Di atas) semalam. Kononnya beliau dakwa harga tersebut tidak sesuai dengan keluasan cadangan yang diberikan.

Dengan adanya subsidi kerajaan diantara RM 45 ribu ke RM85 ribu akan diberikan bagi setiap rumah tersebut. Menurut beliau dengan subsidi sebegitu banyak, adalah lebih baik bagi rumah itu secara percuma.

Bagi salah, tak bagi pun salah. Entah apa - apa la pemimpin PAS ni fikir. Adakah beliau mengeluarkan kenyataan tersebut kerana berasa malu sebab Kerajaan Negeri tidak mampu membawa pembangunan sedemikian kepada rakyatnya?

Persoalan yang paling tepat adalah adakah Kerajaan Negeri Kelantan tidak mampu atau sengaja buat - buat tak mampu nak usahakan projek sedemikian?

Sepatutnya mereka bersyukur dengan kemudahan yang diberikan oleh Kerajaan Pusat itu. Bukan mempertikaikannya. Jelas dengan tindakkan seumpama ini, PAS mengakui mereka tidak mampu untuk membela nasib rakyat dalam membangunkan kawasan Galas khususnya Negeri Kelantan secara umumnya.

Dari Semut Hitam
Sekarang Husam perlu terangkan kenapa penduduk Kg Kesedar didengki tidak dikeluarkan geran untuk rakyat duduk rumah yang mereka telah beli?
KESEDAR telah membangunkan Kampung KESEDAR di Kampung Cetik, Gua Musang untuk membantu rakyat untuk mempunyai rumah di bawah Program Basmi Kemiskinan.

Projek untuk 142 unit rumah murah dan 150 lot tanah ini melibatkan penduduk-penduduk Kampung Cetek dan juga kampung-kampung berdekatan seperti Kg Mentara dan Kg Lepah Jaya. Rumah-rumah ini sudah siap dibina beberapa tahun yang lepas tetapi masih tidak dapat diduduki oleh pembeli.

Perasaan kecewa pembeli-pembeli yang datang dari keluarga berpendapatan rendah ini amat difahami. Tanpa geran tanah, pihak KESEDAR tidak berupaya untuk membenarkan pembeli menduduki rumah masing-masing. Ini kerana kuasa mengeluarkan geran tanah terletak pada pihak yang berkuasa dalam hal ehwal tanah. Kuasa muktamad ini terletak pada kerajaan negeri di bawah pimpinan PAS.
Baca sepenuhnya di Galas untuk BN
Bau betul hati Husam ...bau masam ....

Petikan ucapan Zaharain ... kikiki

|20 comments

Ucapan Dato Zaharian di Parlimen 25 Okt:
Tuan Yang DiPertua,

Saya ingin bertanya, siapakah yang sebenarnya menyalahgunakan kepercayaan ra kyat dan melakukan pembaziran?

Apakah kita sudah lupa angkara beberapa orang ahli politik pembangkang yang sanggup lakukan apa sahaja untuk memenuhi mimpi peribadi mereka?

Sekarang mereka inilah yang paling lantang mengkritik kos perjalanan rasmi pemimpin tertinggi tetapi apakah kita sudah lupa akan misi tidak mermoral YB Tian Chua, YB Saifuddin Nasution dan YB Elizabeth Wong ke luar Negara?

Siapa yang membiayai perjalanan mereka ke Taiwan dan Hong Kong ketika sedang mabuk kuasa yang sedikit yang dikecapi selepas pilihanraya umum 2008?

Saya masih tertanya-tanya duit siapa yang sebenarnya di-bazir untuk menampung kos perjalanan agen-agen Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ini?

Tuan Yang DiPertua

Tujuan mereka ke Taiwan dan Hong Kong bukan untuk menarik pelaburan asing ke Negara kita atau mempermudahkan pelaburan kita di sana.

Tujuan agen-agen tidak bermaruah ini ke Taiwan dan Hongkong ketika di-buai mimpi September 16 adalah dengan niat khianat untuk memujuk Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk berpaling tadah?

Tujuan mereka ke Hong Kong dan Taiwan adalah demi konspirasi jijik untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih rakyat, namun duit siapakah yang dibazirkan untuk melaksanakan agenda kotor itu?

Apakah kos sebenar ‘drama swasta September 16’ itu pernah di-bentangkan di-mana-mana Dewan Undangan Negeri untuk menunjukan keterbukaan atau transparency yang selalu mereka laungkan?

Apa yang nyata sekarang, dakwaan Permatang Pauh akan mengambil alih Putrajaya pada Sept 16 dan menjadi Perdana Menteri adalah satu pembohongan besar berniat memperbodohkan rakyat, khususnya penyokong pembangkang?

Yang mengaku alim, warak dan memperjuangkan Islam dan penubuhan Negara Islam pun menyokong kospirasi untuk menjatuhkan kerajaan pada ketika itu, tetapi akhirnya tertipu dengan dakyah jijik Anwar Ibrahim.

Kini ada yang menganggap Pembohongan Sept 16 sebagai sesuatu ang telah berlalu dan remeh, tetapi saya pasti mereka yang tertipu dengan pembohongan YB Anwar Ibrahim kini sedar akan dakyah manusia tidak bermoral yang bertopengkan agama itu.

Saya pasti sekarang ramai yang lebih mengenali siapa Anwar Ibrahim sebenarnya, dan sebab itulah kini PKR di-landa tsunami politik dalaman.

Parti keluarga Anwar kini retak menunggu belah kerana ahli sedar perjuangan Reformasi telah terkubur, yang tinggal hanya perjuangan Tuan Penasihat ke Putrajaya.

Tuan Yang DiPertua

Seperkara lagi mengenai kos perjalanan ke-Luar Negara yang dibangkitkan Dalam Dewan Yang Mulia ini.

Saya ingin tahu siapa yang membiayai dan berapakah kos perjalanan ke Luar Negara Saudara Saiful Bukhari Azlan, seorang bekas pembancuh kopi YB Ketua Pembangkang yang sering mengiringi beliau ke luar negara?

Setahu saya dan seperti di-perakui Saudara Saiful Bukhari Azlan, beliau pernah mengiringi YB Ketua Pembangkang ke Bangkok, Hong Kong dan Singapura ketika berkhidmat sebagai pembancuh kopi peribadi.

Kenapa pembancuh kopi pun dipaksa mengiringi Ketua Pembangkang ke luar Negara? Mustahil tidak ada kopi atau pembancuh di Bangkok, Hong Kong dan Singapura.

ROTFL
hihihi ...

Ini bukan lawak jenaka tetapi perkara-perkara yang harus di-perjelaskan agar rakyat tidak tertipu dengan tindakan dakyah sesetengah pihak yang asyik menuding jari dan menuduh orang lain untuk menutup sikap buruk dan perangai jijik mereka.

Kita nak tahu juga jika Ketua Pembangkang juga turut di-iringi tukang kebun, tukang masak dan pembuat karipap, dan apakah jumlah kos sebenar perjalanan mereka ke Luar Negara.

ROTFL
hihihi ...

Wednesday, October 27, 2010

Kasi main isu RM4 billion di Galas dll

|5 comments


3.30 Petang - Bertempat di Ibu pejabat Polis Daerah Kota Bharu, Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan yg diwakili oleh Pen. Setiausaha Pergerakan itu, Che Othman Che Wil telah membuat laporan polis berhubung dengan sumbangan sebanyak RM 4 Billion yg didakwa telah disumbangkan oleh sebuah syarikat kpd Parti PAS berkaitan dgn Projek Super Mega Seri Tujuh.


Che Othman yg turut diiringi oleh kira-kira 40 org anggota Pemuda Kelantan dalam kenyataan akhbarnya menjelaskan bahawa laporan polis dibuat agar pihak berkuasa dapat menyiasat tentang kesahihan berhubung dakwaan ini kerana ia melibatkan imej sebuah kerajaan negeri Kelantan.

Kenyataan penuh akhbar (sila klik pd gmbr utk paparan lebih besar)


Bicara Kelantan bertarikh 22 sept 2010 sini

P/S Isu RM4 billion ini adalah isu adik Nik Aziz yang menerima cek tersebut. Adik Nik Azi zini dapat banyak kontrak dari abangnya wali selipo Nik Aziz.

Hidupkan balik cerita Ariffahmi dan Nik Aziz.

Kasi hentam husam yang segala projek yang diilhamkannya fail belaka. Tak ada menjadi termasuk terbaru Dinar Emas yang kini tidak nampak pun papan pertukaran wang ringgit ke dinar emas.

Macamlah PAS tu educated sangat???

|15 comments
Sebaik sahaja selesai penamaan calon Pilihanraya Kecil DUN Galas, riuh rendah usaha jahat pihak Pakatan mahu psy-war dan sekaligus “discredit” calon UMNO-BN.

Hebahan cerita murahan bahawa calon yang mewakili UMNO-BN, Abdul Aziz Yusoff tidak layak kerana hanya memiliki kelulusan akedemik SPM sahaja….! Juak juak murahan PAS pula bangga calon mereka Dr Zilkefli Mohamad seorang pengamal perubatan.

Tetapi tidakkah PAS lupa bahawa salah seorang Naib Presiden mereka yang juga seorang wakil rakyat Ahli Parlimen Pokok Sena adalah lulusan SRP sahaja..?

Benarkah perkara ini…?
Info Corner bertanya. RBF ada jawapan:

SPM apa nak kecoh?


Yang ini sekurang-kurangnya SPM


Yang ini, LCE (SRP) pun tak lulus.

Penyokong2 Ansari dan Tamrib bertumbuk depan Anwar ...

|10 comments

Menurut Parpukari sini, calon PKR Batu Sapi iaitu Anseri Abdullah terjatuh ke apabila jeti kayu yang dipijaknya runtuh semasa sedang berkempen.

Sudahlah itu, penyokong-penyokong Ahmad Tamrin Jaini (Pengerusi PKR Sabah) bertumbuk dengan penyokong-penyokong Ansari Abdullah di lapangan terbang Sandakan Sabah.

Malaysiaaktif.com melaporkan sebaiak sahaja Anwar mengumumkan nama Ansari sebagai calon PKR, ramai penyokong-penyokong Ahmad Tamrin bertindak keluar Dewan Komunity Persatuan Hakka Sandakan, sebagai memprotes pemilihan calon itu, walaupun ketika itu Anwar masih berada di dalam dewan tersebut.

Anwar yang menyedari protes tersebut kemudiannya terus bergegas ke Lapangan Terbang Sandakan untuk segera kembali ke Semenanjung, namun kedua-dua penyokong kumpulan itu telah bertumbuk di lapangan terbang dengan disaksikan oleh Anwar sendiri.

Panggungopera.blogspot.com melaporkan Ahmad Tamrin sendiri tersungkur dipukul oleh orang-orang Ansari.

Yong Teck Lee, calon SAPP di Parlimen Batu Sapi pula berkata, "walaupun SAPP sudi berkawan dengan PKR dan BN, ia tidak bersedia untuk "berkahwin" dengan PKR.

"Kita boleh menjadi kawan tapi macam mana kita nak "berkahwin" dengan PKR sedangkan keluarga mereka sentiasa bergaduh.

Bolehkah kita berkahwin dengan keluarga yang selalu bergaduh?

Isteri Anwar dan President PKR, Wan Azizah pula dilaporkan MIM sini memanggil Yong Teck Lee sebagai pengacau.

PKR ... Parti Kian Reput!

Dewan Muslimah mungkiri janji PAS dengan Ku Li

|7 comments


Risalah ini dijumpai tersebar dalam gelombang pertama kempen PAS oleh Dewan Muslimah. Mereka sebarkan risalah ini rumah ke rumah.

Ini bertentangan dengan janji MB Kelantan untuk tidak menyentuh dan membawa isu royalti minyak kerana kesediaan Tengku Razaleigh membantu PAS dalam hal ini.

Rupanya janji Ular Dalam Semak memang tidak boleh dipercayai.

Padan Timbalan MB, Dato Ahmad Yaacob membuat kenyataan tidak mempersetujui pandangan Tengku Razaliegh berkempen adalah subjudice atau menghina mahkamah.Mereka kata tidak kerana ada niat untuk berkempen.

PAS .... ulamak yang tak boleh dipercayai! Mereka kaki menipu, berdalih dan putarbelit.

Dr Zul ... kahwin, bujang atau gay?

|19 comments
Zainab Jalar: Isteri, kekasih, atau ...

"Pihak media juga kebingungan dengan status perkahwinan Dr. Zulkefli kerana menurut mereka yang hadir sewaktu pengumuman nama calon PAS minggu lepas, Dr. Zulkefli dikatakan sebagai seorang bujang. Tetapi di dalam sidang media menafikan beliau pernah ditangkap basah, Dr. Zulkefli dikatakan menyebut nama seorang perempuan sebagai isterinya." - Sumber Blog Kickdefella

Inilah yang menjadi tanda tanya kesemua pihak. Agaknya pihak penyokong PAS sendiri keliru dengan status ini. Jika benar calon PAS, Dr. Zulkefli masih bujang, maka beliau mesti dirujuk semula ke mahkamah syariah atas tuduhan Khalwat beliau bersama insan yang dikatakan isterinya, Zainab Jalar.

Harap pihak PAS terutamanya Dr. Zul dapat memberi penjelasan mengenai perkara ini agar masyarakat tidak memandang serong terhadap anda.

Bukannya hendak mempertikai status anda. Sekadar merujuk blog Kickdefella, sebuah blog kebanggaan PAS suatu ketika dahulu.

Kijang Jantan

Kalau kahwin tidak, bujang tidak, habis tu ... gay atau tidak? Itu kena mintak Anwar cium bau. Hanya juburi yang mengenali stor kunyit.


Hmmm
...

Yong Teck Lee kempen konsep lapuk yang PBS sudah tolak

|4 comments

Pendekatan kempen oleh Parti Maju Sabah (SAPP) yang mengetengahkan konsep 'Sabah untuk Sabah' atau 'mengembalikan autonomi kepada Sabah', sudah lapuk dan tidak selari dengan aspirasi negara, kata Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata pemikiran seperti itu sudah ketinggalan zaman, kerana ketika ini seluruh rakyat hidup dalam suasana aman sejahtera di dalam sebuah negara, Malaysia.

"Sebagai rakyat Malaysia, mesti bercakap sebagai seorang warganegara Malaysia, jangan terlalu bersikap kenegerian," katanya dalam satu persidangan akhbar di Lapangan Terbang Sandakan di sini.

Baca sepenuhnya di Apa yang tersirat sini

Ah Yong ah .... sikalang sulah 1Malaysia: Rakyat Diutamakan, Pencapaian didahulukan. Gangster tua ni ingat olang tak ingat lu manyak korup dulu.

Bapak ayam Selangor kecundang tak berfungsi

|27 comments

Ditengah kesibukan mengikuti dua PRK selari, Ahad lepas rupanya ada berita besar mengenai penjaga pelacur Selangor yang tumpas dalam pertandingan Bahagian parti DAP di kawasannya sendiri di Pandamaran.

Siap lagi kalau bukan kisah Ronnie Liu Syaitan nir Rojim ...

Berita berikut dari blog Isuhot.com ....

Berita yang kami dapat dan tersiar di berita online juga, mengatakan Ronnie Liu guardian ‘pelacur’ tumpas dalam pertandingan dalam mempertahankan kerusi ketua bahagian DAP di Klang…lebih sadis lagi Ronnie telah kalah kepada pendatang baru ….

Mungkin Ahli DAP Klang merasakan Ronnie liu patut menumpukan masa dan tenaga kepada ‘pelacur’ dan tokey ‘judi haram’….

PETALING JAYA: Selangor DAP strongman Ronnie Liu suffered an embarrassing defeat when newcomer Ivan Ho won the Klang DAP divisional election at Pusat Sukan Pandamaran in Klang on Sunday.

Liu, who is also the state executive councilor, only garnered 46 votes while his opponent Ho received 93 votes.

Ho is backed by a group calling themselves Justice Reform Group aligned with Selangor state legislative assembly speaker Teng Chang Khim and sacked Selangor DAP organising secretary Tee Boon Hock, who was also the former Klang division chairman.

The defeat is a blow to Liu who is a blue-eyed boy of party supremo Lim Kit Siang and his state leadership, which is aligned to DAP secretary general Lim Guan Eng.

Ho’s team also swept the posts of deputy chairman, vice chairman, secretary, assistant secretary, treasurer, politial secretary, organising secretary, political education, woman leader and three committee members.
Seterus baca disini

Manakala itu, blog Lagenda Kebayan ada cerita lama mengenai Setiausaha Kerja Ronnie dengan seorang pompuan kelab malam.... (gambar atas sekali)
Lagenda Kebayan dimaklumkan oleh seorang peniaga Cina kaya di Klang dan bekas orang kuat Zakaria dan ahli MCA bahawa setiausaha kerja Ronnie Liu bernama Chong Eng Hock kini berumur 23 tahun memiliki seorang kekasih yang 6 tahun lebih tua daripadanya. Wanita itu sekitar 28-29 tahun. Setiasauaha Ronnie Liu biasa mengungjungi kelab – kelab malam dan berkenalan dengan seorang penari dan pekerja kelab malam. Mereka berkenalan dari situ.
Woi PAS Selangor ... tak giur ka hangpa semua? Rasuah hangpa tibai, gereja dan kuil hangpa masuk, menindas dah dilakukan di Kelantan, .... pasti teringin. Mintak sama Ronnie Liu Syaitan nir Rojim ....

Peneroka tanah diusir untuk kasi kroni PAS dan taukeh Cina luar

|6 comments
Ah Ching hidup mewah dengan kenderaan Toyota


Galas untuk BN sini menerangkan bahawa kawasan di Gua Musang diteroka dan dibuka oleh orang-orang luar. Mereka membuka hutan, membina penempatan, menyediakan prasana asas, dan menjalankan kegiatan cucuk tanam atau buka ladang.

Semua ini dilakukan tanpa geran. Kuasa mengeluarkan geran dan mengesahkan hakmilik tanah terletak apda kerajaan PAS negeri. Maka berlaku penganiayaan dan ketidakadilan atas nama kepartiaan taksub ala PAS.

Selalunya yang berlaku, peneroka tanah di Gua Musang meneroka hutan, lalu membina penempatan dan bercucuk tanam secara haram.

Sebaik saja mereka sudah bertapak, mereka akan memohon untuk penempatan sementara. Jika diluluskan kerajaan negeri, peneroaka akan dapat geran TOL (Temporary Occupancy Land) atau Tanah Penempatan Sementara.

Urusan tanah adalah kuasa muktamad kerajaan negeri. Ini bermakna jika pihak kerajaan negeri menyalahguna kuasa, tiada apa yang boleh rakyat marhaen lakukan.

Dalam Pakatan Rakyat dan khususnya PAS menjenamakan diri mereka sebagai pembela rakyat marhaen dan tertindas kononnya, perkara lain yang terdedah di Kelantan.

Blog Galas untuk BN mendedahkan rakyat di tindas oleh penyalahgunaan kuasa yang begitu zalim dan tidak berhati perut oleh Tok Lebai PAS yang kononnya tahu hukum hakam Allah.

Dalam pendedahan mengenai kawasan-kawasan Sungai Lakit dan Sungai Bayu sini, kerajaan negeri telah menolak permohonan peneroka-peneroka yang bukan ahli PAS atau hanya rakyat biasa tanpa parti.

Sebaik saja permohonan tanah itu ditolak, akan ada aktivis-aktivis PAS yang masuk memohon dan diluluskan. Dengan demikian mereka yang telah membanting tulang dan mengeluar modal meneroka dan membuka tanah, tidak didapat apa=apa tetapi aktivis PAS pula yang dapat tanah yang tersedia untuk diduduk.

Kisah di sini pula adalah menegnai 10 keluarga yang dihalau keluar dari tanah yang ditolak permohonan. Sebaliknya tanah ini diberikan kepada Ah Ching untuk menjalankan ladang sayur.

Keluarga ini hidup dalam keadaan yang begitu daif sekali. Lihat gambar berikut:

Ramli hashim hidup daif untuk PAS mewahkan Ah Ching


Kesepuloh-puluh keluarga ini opernah mengadu nasib mereka kepada arwah YB Che Hashim. Malang untuk mereka kerana tidak tahu bahawa arwahnya harapkan pagar, pagar makan padi. Baca pula kisah pendedahan mengenai arwah bekas ADUN Galas di sini dan sini.

Siapa dapat masyukkk dari Ah Ching? Pastinya bukan Ramli Hashim.
fda

Link2Me WeLinkBk (254)