Tuesday, August 31, 2010

Pakatan tak sensitif perasaan rakyat Sarawak

|8 comments
Tindakan DAP yang tidak membantah hasrat bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) Ching Peng kembali ke Malaysia menggambarkan rakan seperjuangannya PKR dan PAS tidak sensitif dengan kesusahan yang pernah dirasai rakyat Sarawak ketika era keganasan komunis.

Dalam isu ini, DAP termasuk ahli-ahli yang terdiri daripada kaum Dayak yang merupakan ahli DAP hanya mendiamkan diri berhubung keinginan Ching Peng kembali ke Malaysia. Tindakan mereka ini boleh digambarkan sebagai menghina kesengsaraan rakyat Sarawak pada era keganasan komunis sebelum ini.

Pada ketika era komunis, Parti Komunis Kalimantan Utara (PKKU) dengan kerjasama PKM sering mengganggu hidup orang Iban di kawasan ulu sungai sehingga menyebabkan banyak kematian.

Sebelum ini, kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mendakwa BN memenangi PRK N.29 Batang Air pada tahun lepas disebabkan oleh kaum Iban masih memakai cawat jelas menunjukkan parti pembangkang memandang rendah terhadap rakyat Sarawak.

Sehingga kini, tiada penduduk Sarawak yang masih memakai cawat ketika ini. Tanggapan pembangkang ternyata telah mengguris hati penduduk Sarawak. Oleh yang demikian, rakyat Sarawak perlu menolak parti pembangkang ini yang hanya mahu merosakkan perpaduan rakyat Sarawak.

Sumber: Wira Kenyalang

Merdeka: Perjuangan belum selesai (selingan)

|0 comments

Merdeka: Muhibbah (Selingan)

|0 comments

Merdeka: Rukun Negara ... selepas rusuhan kaum 13 Mei, 1969

|4 comments


Merdeka: 13 May 1969

|8 comments


Merdeka: Budi bahasa budaya kita (selingan)

|0 comments

Hiburan Merdeka: Pertandingan Raja Lawak Politik

|6 comments
video

Merdeka: Kerana Mu Malaysia

|0 comments

Merdeka: Pahlawan ku - Bukit Kepong

|18 comments

Merdeka: Pencerobohan Komunis Ke Malaya

|7 comments


Merdeka: Emergency Malaya - Darurat Malaya (1948-1984)

|1 comments


Merdeka: Pahlawan Ku - Leftenan Adnan

|3 comments

Merdeka: Japanese Occupation

|0 comments


Merdeka: Pahlawan Ku (Selingan)

|0 comments

Merdeka: Celik sejarah

|1 comments


Merdeka: Sejahtera Malaysia/Bangun Pagi

|1 comments

Merdeka: Perjuangan belum selesai (Selingan)

|0 comments

Merdeka: Warisan Ku (Selingan)

|1 comments

Merdeka: Sejarah Kemerdekaan

|1 comments

Monday, August 30, 2010

Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka!

|0 comments

Kekalkan ...

Pra-Merdeka: Malayan Union ke Malaysia

|3 comments





Kekalkan kemerdekaan. Bukan senang nak merdeka. Bukan senang hidup terjajah. 450 tahun kita terjajah. Ingatlah ....

Pra-Merdeka: Bahtera Merdeka (Selingan)

|0 comments

Pra-Merdeka: Kembalikah penjajahan?

|5 comments





Pra-Merdeka: Wahai Melayu! Ambil iktibar dari Palestin

|0 comments

Pra-Merdeka: Warisan (Selingan)

|0 comments

Pra-Merdeka: Sejarah Melaka ... sejarah Melayu!

|0 comments

Pra-Merdeka: Asal usul Melayu dan Kontrak Sosial

|6 comments


Jangan ambil peduli pengkhiantan di akhir video pertama dari 2:55

... lay cibai lancau main belakang hey ...

Bohong kerajaan Sarawak tidak peduli rakyat miskin

|7 comments

Itulah yang mahu dikatakan oleh pembangkang!

Kenyataan sebenarnya pelbagai projek telah dan akan dilaksanakan bagi meningkatkan pendapatan bulanan rakyat, terutama kalangan golongan yang miskin tegar.
  • Bukti komitmen kerajaan untuk mengurangkan kemiskinan, kerajaan meletakkan sasaran pengurangan kemiskinan kepada tahap 2.8 peratus pada akhir tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).
  • Tumpuan ke arah meningkatkan pendapatan bulanan kumpulan sasar melalui Program Peningkatan Pendapatan. Sejumlah RM115.64 juta diperuntukan menerusi RMK-9 kepada Sarawak dan juga Sabah projek yang menjana pendapatan.
  • Peruntukan sejumlah RM37.79 juta menerusi perlaksanaan kursus latihan kemahiran di bawah Program Latihan Kemahiran dan Kerjaya (PLKK) bagi melatih kumpulan miskin dan miskin tegar di negeri berkenaan.
  • Tempat kediaman yang lebih selamat dan selesa juga dibina di bawah Program Bantuan Rumah. Sasaran untuk membina 24,221 unit di Sabah dan Sarawak dalam tempoh dua tahun bermula 2010 hingga 2012 dengan unjuran kos pembangunan berjumlah RM682.44 juta.
  • Memberi perhatian melaksanakan strategi pembangunan tanah yang bersepadu bagi melonjakkan ekonomi di kawasan yang mempunyai tahap kemiskinan yang tinggi di luar bandar menerusi Projek Lonjakan Mega yang berkonsepkan agropolitan.
  • Dalam tempoh tiga tahun ini, iltizam dan sasaran tinggi untuk mengatasi masalah kemudahan asas di luar bandar di Sarawak.
  • Menumpukan perhatian terhadap usaha pembasmian kemiskinan, meningkatkan pendapatan dan peluang pekerjaan, dan membetulkan ketidakseimbangan ekonomi supaya dapat mengurangkan dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
  • Mentransformasikan kehidupan rakyat dengan memastikan berlakunya pertumbuhan ekonomi yang pesat dan seimbang antara bandar dengan luar bandar dan juga antara masyarakat pelbagai kaum di negeri ini. Tidak harus dibiarkan jurang besar wujud antara golongan kaya dengan golongan kurang berada.

Cabaran membangunkan negeri ini memang besar, apatah lagi dengan 5,000 rumah panjang yang bertebaran, Kampung Melayu dan Bidayuh bertebaran antara 3 batu hingga 30 batu, dan 60 peratus daripada 5,000 pusat kependudukan mempunyai kurang daripada 100 keluarga.

Tidak benar sekali kerajaan Sarawak tidak pedulikan rakyat miskin:
  • Dalam tempoh Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilaksanakan dari 1970 hingga 1990, kadar kemiskinan berjaya diturunkan daripada 42.4 peratus pada 1976 kepada 17.1 peratus pada 1990, dan terus dikurangkan kepada 7.2 peratus pada tahun 2000, di negara ini.
  • Bagi kemiskinan luar bandar , kadar pada 1976 ialah 64.4 peratus, dan berjaya dikurangkan kepada 37.3 peratus pada 1984 sebelum dikurangkan menjadi 29 peratus pada 1987. Angka itu kini sekitar 7 peratus sahaja.
  • Di bawah Ketua Menteri pertama, Tan Sri Stephen Kalong Ningkan sebanyak 46 peratus belanjawan adalah untuk kawasan luar bandar, berbanding 36 peratus di bawah Tan Sri Tawi Sli, Ketua Menteri kedua Sarawak. Di bawah Tun Abdul Rahman Ya’kub, peruntukan pembangunan luar bandar ialah 20 peratus. Taib Mahmud menyalurkan sekitar 40 peratus peruntukan untuk luar bandar dan 18.7 peratus untuk pembangunan bandar.
Peruntukan besar untuk pembangunan luar bandar, tetapi kemiskinan terus membelenggu penduduk luar bandar kerana strategi dan pendekatan pembangunan dan program menghapuskan kemiskinan yang kurang berkesan, selain masalah ketirisan dan kebocoran dalam pelaksanaan projek berkaitan.

Petikan tulisan Dr Jeniri Amir berjodol "Mengapa masih ada rakyat Sarawak miskin?" di Sarawak Update

Sunday, August 29, 2010

Peliwat tak beri pendirian mengenai hukum hudud

|13 comments
... takut disula dan direjam dengan batu. Hehehe ...

MENANG PRU 13, KITA LAKSANA HUDUD - ANWAR IBRAHIM

Mereka yang mengenali Datuk Seri Anwar Ibrahim cukup masak dengan stailnya. Bila nampak macam nak jem Penasihat PKR itu mulalah ‘pusing keliling’ dan cepat-cepat alih perhatian ke isu lain.

Inilah halnya semasa sidang akhbar selepas mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat di Petaling Jaya Khamis bila beliau ditanya mengenai pertikaian isu undang-undang hudud antara DAP dan PAS yang sedang hangat.

Para wartawan yang hadir memang bertekad nak dapat jawapannya setelah DAP tetap menolaknya manakala PAS mempertahankan impian nak laksanakan undang-undang itu jika berkuasa. Ini dilihat satu suasana no go bagi pakatan pembangkang itu. Apa yang semua nak dengar tentulah pendirian rasmi pakatan rakyat dan bagaimana pendirian Anwar sendiri samada memihak pada DAP atau PAS dalam isu berkenaan.

Namun Anwar tidak bodoh hendak menempa nahas politik menyokong pendirian mana-mana satu antara dua parti itu yang sangat diperlukan untuk menunjang impiannya menjangkau Putrajaya.

Maka beliau pun memberi jawapan yang secara umum ‘selamat’ dengan berkata pakatan rakyat itu tetap berpegang kepada rangka dasar bersama (CPF) - yang dipersetujui oleh pakatan itu Disember lalu – dimana masing-masing parti tidak mempromosi pendirian yang diluar rangka berkenaan.

Katanya masih terdapat ruang untuk berbincang dan tiada siapa dinafikan hak untuk mengemukakan pendirian mereka. Beliau sebaliknya mendakwa UMNO yang membangkitkan isu hudud dan bertanya apakah pendirian parti itu mengenainya.

Anwar kemudiannya mendakwa perang mulut antara DAP dan PAS mengenai hudud cuma salah faham hasil mainan media yang dikuasai kerajaan untuk alih perhatian ...

Baca seterusnya putar alam Anwar untuk larikan perhatian di Gelombang Rakyat sini

Padan layak digelar Sheikh Aljubri Kaki putarbelit

PAS mengulang auta negara Islam

|16 comments
PAS dan polemik negara Islam kembali lagi. Sungguhkah PAS dengan gagasan negara Islam ala PAS? Kalau sungguh bagai dikata, baca kata-kata pemimpin PAS semapnjang masa:

"Jika PAS diisytiharkan menang di bumi Serambi Mekah ini, maka esoknya sebelum ayam berkokok, sebelum burung keluar dari sarangnya, sebelum fajar menyinsing, kita nobatkan baldatun tayyibatun warabbun ghafur (negara indah lagi diredhai Allah)" -(Kempen PAS pada Pilihanraya Umum 1959)

"Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS asalkan tidak mendirikan negara Islam"-(Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat : Berita Harian, 12 Mei 1999)

Pas sedia gugur slogan negara Islam "Jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa........"-(Nik Aziz Nik Mat : Berita Harian, 25 Jun 1999)

"Pembentukan negara Islam memerlukan masa lama" - (Timbalan Presiden Pas [ni dulu le.. hehe] Abdul Hadi Awang : Berita Harian, 28 Jun 2001)

"DAP boleh bekerjasama dengan PAS, tetap tidak dalam hal berkaitan dengan sebarang usaha ke arah pembentukan sebuah negara Islam" - (Ahli Parlimen DAP Bukit Mertajam, Chong Eng : Utusan Malaysia, 22 April 1999)

"Kenapa disebut benda begitunya, kalau berpakat.... berpakatlah. Kalau berpakat dan bertengkar itu tidak bererti. DAP bukannya tidak mengetahui bahawa PAS sejak berpuluh2 tahun lagi kerja dia (PAS) ialah Islam"-(Nik Aziz Nik Mat : Berita Harian, 30 Jun 2001)

"Negara Islam yang didirikan oleh UMNO nampaknya lebih diterima oleh masyarakat Cina. PAS terlalu bising untuk menegakkan negara Islam. UMNO pula melakukannya secara diam-diam tanpa disedari rakyat.PAS seperti ayam bertelur sebiji tetapi riuh sekampung."-(Penasihat DAP Dr. Chen Man Hin : Mingguan Malaysia, 30 September 2001)

"Kita mahu mewujudkan negara pelbagai kaum dan agama, bukan negara Islam yang diperjuangkan PAS"-(Dr. Chen Man Hin : Berita Harian, 15 Dis 2001)

"PAS tidak perlu memberitahu mengenai garis panduan yang digunakan untuk menubuhkan negara Islam kepada Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad kerana "...dianggap membazir berikutan mereka yang diberitahu tidak membaca dan tidak 'reti' al-Quran" - (Ketua Dewan Ulama PAS Harun Taib : Berita Harian 13 November 2001)

"Allah menurunkan nabi untuk menjunjung nama Islam... Sekarang UMNO cuba mempertahankan simbol Islam sahaja pada nama-nama badan tersebut seperti Bank Islam, sedangkan pada syiar dan penghayatan Islam tidak pernah ada" - (Nik Aziz Nik Mat : HarakahDaily 21 Jun 2000)

"Kalau ada ustaz tolong UMNO hari ini melawan PAS, di zaman nabi pun ada ustaz-ustaz melawan Nabi Muhammad sendiri dan ustaz itu adalah di kalangan ahli kitab Yahudi dan Nasrani. Saya amat hairan dengan langkah UMNO itu, kerana ia adalah sama dengan zaman nabi dulu"-(Nik Aziz Nik Mat : Utusan Malaysia, 15 April 1995)

"Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam"-(Nik Aziz Nik Mat : Berita Harian, 17 April 1995)

"Tiada siapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda melainkan ulamak" - (Nik Aziz Nik Mat : Utusan Malaysia, 6 November 1999)

"Kita balah dengan UMNO kerana apa? Kerana Islam. Kita baik dengan orang lain pasal apa? Pasal dia terima dasar Islam, KIta cegah sesuatu kerana apa? Kerana kita nak buat Islam... Contohnya UMNO, lagu mana UMNO sesat, pasal cari petunjuk lain. Nak jaga Melayu, tapi pi undi Hindu, contoh sesat... bila tinggal Quran" - (Penceramah Pas Bunyamin Yaakob di Ketereh, Kelantan, 22 Februari 2001)

"Sebagai seorang Islam, kita wajib menyokong dan bersama dalam jemaah yang memperjuankan Islam, iaitu PAS"-(Siaran pilihanraya kecil Parlimen Padang Terap, 1985)

FATWA KARUT PAS

"Umat Islam Malaysia wajib sertai PAS"-(Fadzil Noor : Harakah, 3 Oktober 1997)

"Orang lawan Islam tak dok hujah, nak bincang hal gapo dia, hal keadilan, bakpo ya rigat (tangkap) Nuar Berahim tu bakpo. Dia liwat bila, atas bangunan mana, atas bangunan, bila? Royak (beritahu) tarikh sekian sekian, bangunan tak buat lagi, liwat guano, liwat lagu mana? Beghuk (beruk) tak leh naik nyior hok tak tumboh lagi."-(Ceramah Nasruddin Hj. Daud di Kadok, Ketereh, Kelantan, 18 Februari 2001)

"Tiada apa yang perlu dibimbangi DAP sekiranya PAS mahu mengekalkan dasar penubuhan negara Islam kerana perlembagaan asal akan dikekalkan"-(Abdul Hadi Awang: Berita Harian, 2 Ogos 2001)

"Anjing pun pandai bersatu. Anjing, bila musuh masuk dalam kampung, walaupun tengah berkelahi sesama dia, dia bersatu, kejar sesiapa yang masuk. Bila dah dapat tangkap musuh ini, masa tu lah dia kelahi balik. Anjing pun pandai, kami lebih pandai daripada anjing lagi"-(Abdul Hadi Awang: Utusan Malaysia, 6 Julai 2001)

"Menentang Pas adalah haram mengikut al-Quran" - (Nik Aziz Nik Mat : Berita Minggu, 24 April 1994)

"Isu ini tidak akan menyebabkan pakatan pembangkan berpecah. Cuma sedikit salah faham berhubung penubuhan negara Islam"-(Fadzil Noor : Utusan Malaysia, 6 Julai 2001)

"One may misunderstood this to be a move towards setting up an Islamic state but PAS will not drop this because it is in the opposition's front election manifesto of 1999"-(Fadzil Noor : Sunday Star, 29 Julai 2001)

"Everyone knows that the Malaysian constitution has to be changed before an Islamic state can be implemeted and this means that a two-third majority is needed. As far as I am concerned, PAS has never made such a call"-(Fadzil Noor : Sunday Star, 29 Julai 2001)

"Langkah menubuhkan negara Islam ini akan dibuat sama corak seperti di Kelantan iaitu tauke judi dan arak akan diberi tempoh tertentu untuk menutup perniagaan mereka"-(Nik Aziz Nik Mat : Utusan Malaysia, 30 Julai 2001)

"Tafsiran negara Islam yang dikehendaki oleh PAS sebenarnya sudah terkandung dalam Manifesto Barisan Alternatif (BA) yang dikemukakan pada pilihanraya yang ke 10 itu"-(Nik Aziz Nik Mat : Harakah : 1-15 Ogos 2001)

"Kita akan berpegang kepada manifesto. Isu negara Islam tidak akan muncul dalam konteks pakatan"-(Fadzil Noor: Berita Minggu, 5 Ogos 2001)

"Kita perlu adakan kerjasama dan kerjasama itu dibuat atas perkara yang kita persetujui... kita mesti akur dan patuh. Jadi kita gugurkan apa yang menjadi idealisme kita"-(Fadzil Noor: Berita Minggu, 5 Ogos 2001)

Tidak ada... memang tidak ada. Dalam manifesto kita menghormati pendirian parti masing-masing. ........ dan tidak berbangkit soal penubuhan negara Islam dalam pakatan-(Fadzil Noor: Temuramah Berita Minggu, 5 Ogos 2001)

"Ketika kita menghormati impian dan matlamat jangka panjang setiap parti dan individu, kita turut saling menghormati perbezaan pendapat. Amat jelas bahawa manifesto tidak menyebut hasrat ahli pakatan untuk membentu negara Islam adalah matlamat bersama"-(Presiden Keadilan Dr. Wan Azizah Ismail dan Presiden PRM Dr. Syed Hussin Ali : Sin Chew Jit Poh, 28 Julai 2001)

"Walaupun ada usaha dibuat untuk mengiktiraf, Malaysia tidak akan menjadi negara Islam selagi ia tidak berdasarkan al-Quran dan hadis"-(Nik Aziz Nik Mat: Utusan Malaysia, 20 Ogos 2001)

"Usaha mengumpulkan ulamak muktabar dunia ke negara ini untuk mengiktiraf Malaysia sebagai negara Islam tidak bermakna sekiranya pelaksanaan hukum Islam sebagaimana yang dianjurkan dalam al-Quran dan hadis diketepikan"-(Abdul Hadi Awang : Berita Minggu 12 Ogos 2001)

"PAS ingin terus menegaskan hasrat untuk memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukumnya menuju keredhaan Allah. Namun ia tidak akan dipaksakan dalam konteks hubungannya dalam BA. Ia akan kekal menjadi satu visi PAS yang akan diusahakan secara bersendiri atau dengan mana-mana parti yanhg sejalan dengannya"-(Fadzil Noor : HarakahDaily, 7 September 2001)

"Bagi menentukan Malaysia sebuah negara Islam termasuk menetapkan bahawa ketua kerajaan mestilah daripada kalangan orang Islam"-(Abdul Hadi Awang : Utusan Malayu, 4 Oktober 2001)

"Pemimpin UMNO mengisytiharkan negara ini sudah menjadi sebuah negara Islam dengan harapan untuk mengelirukan rakyat terhadap perjuangan PAS"-(Nik Aziz Nik Mat :HarakahDaily, 22 Oktober 2001)

"Bukan sahaja dalam manifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu"-(Nik Aziz Nik Mat : Utusan Malaysia, 4 Ogos 2001)

Sumber: Panglina Perang Cyber

Teo hanya perjuang dan pentingkan sekolah Cina saja

|18 comments
Bodoh punya orang PAS ... tak selidik, tak siasat.

Percayalah....Ustazah Serdang ni tidaklah selembut atau sebaik mukanya....agenda hidupnya adalah berpaksikan kepentingan perkauman yang melampau.....sebab itu minat dia Parlimen hanyalah kepada satu topik.... Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina siang dan malam.

Kenyataan penuh sedih Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching:

'Tazkirah' di surau: Saya ikhlas, kenapa dipermain?

Kenyataan dari lubuk hati Satu Hala:

Cibai lu la ... ikhlas!!!!

Cakaplah nak ambik hati pengundi Islam untuk menang lagi dalam pilihan raya akan datang. Amoi ni cuba berlagak naif dan prihatin dengan orang Islam pulak......cakaplah kau tengah politik...kau nak undi....kan senang.

Untuk pengetahuan orang ramai...Ustazah Serdang ni takdalah naif mana pun dan takdalah prihatin sangat dengan nasib orang Islam pun.....kat Parlimen memanjang duk melekat belakang bontot Tony Pua aje.....rasanya Tony ada angkut jugaklah ustazah ni....tapi itu diaorang punya pasallah kan.

Soalan-soalan dia di Parlimen semuanya berkaitan Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina dan Sekolah Cina saje....

Wajah sebenar dia memang jelas di Parlimen...."Sekolah Cina banyak berjasa" ...antara ayat-ayat yang duk keluar dari mulut dia.....siap pernah nak cabar PM untuk iktiraf sijil sekolah persendirian Cina.....Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina ....tuiiiii!

Orang-orang surau kat tempat cia macam Al Huda, Kajang yang termakan derma tak seberapa dia tu....jangan risaulah....takda pernah sekali dia nak cakap pasal Melayu atau Islam, pasal surau ke apa kat Parlimen.......topik dulu, kini dan selamanya ialah Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina, Sekolah Cina aje......

Sepenuhnya di Malaysia Instinct sini

Pakatan akan ketepikan Raja, tukar Perlembagaan

|21 comments
Mufti Perak Tan Sri Harussani telah diberi satu risalah oleh seseorang.

Dalam risalah itu, teratur satu mesej yang mana ada program bersama Pakatan Rakyat bersama Bar Council serta Konrad Adreneur Foundation lakukan iaitu untuk menggubal kembali Perlembagaan.

Pada lain2 kumpulan dikatakan lain mesejnya. Dengan melayu, mereka tekankan perkara lain. Orang Islam (PAS bahalol lah), lain pula ... negara Islam kot (walaupun mereka tak setuju). Bukan Melayu lain. Bukan Islam lain. Tiga program telah mereka buat untuk menerangkan bahawa Perlembagaan boleh diubah.

Tetapi mereka tidak sebut bahawa perkara2 yang mereka mahu ubah tidak boleh diubah oleh kuasa Parlimen saja. Ia memerlukan perkenan Raja2 Melayu.

Mereka kata, jika mereka pegang kuasa mereka akan ubah. Ini bermakna Raja2 akan diketepikan kuasa mereka atau diugut atau satu revolution membunuh Raja2 Melayu. Ini merampas kuasa dari rakyat dan tidak menghormati Perlembagaan.

Baca seterusnya satu tulisan baik berikut:


Satu dokumentari dibuat oleh Pusat Komas melalui blognya (10tahun.blogspot.com) untuk membandingkan perlembagaan Malaysia dengan perlembagaan "rakyat". Bukan sekadar perbandingan, tetapi ada beberapa perkara yang terpesong terus dari fakta. Mungkinkah ini perlembagaan baru yang dimaksudkan oleh Mufti Perak?

15 Ogos 2010, Tan Sri Harussani Zakaria (Mufti Perak) mendedahkan wujud perlembagaan baru untuk menyisihkan hak orang Melayu dan agama Islam yang dijamin dalam perlembagaan sedia ada. Jika benar dokumentari ini ada persamaan dengan perlembagaaan baru, ianya perlu disiasat segera.


Dalam dokumentari terbabit, perlembagaan persekutuan dikatakan menjadikan "Raja2 Melayu diberi kedaulatan seperti sebelum perang". Ini tidak benar, dalam perlembagaan persekutuan, Perkara 181 adalah Kedaulatan Raja-Raja.

Namun dalam dokumentari terbabit,
raja dihina seolah-olah memaksa rakyat dengan menggunakan keris. Ini satu provokasi yang merbahaya kepada kedaulatan raja-raja Melayu.

Dokumentari terbabit turut menyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan tiada jaminan kebebasan untuk beragama dan sebagainya. Ini juga satu fitnah.

Perkara 3 dalam perlembagaan persekutuan menyatakan bahawa Agama Islam ugama bagi Persekutuan, tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

Jika mengikut perlembagaan rakyat, tiada lagi agama persekutuan di negara ini. Kebebasan sepenuhnya ini adalah selari apa yang dimahukan oleh Interfaith Commission (IFC) di negara ini.

Tiada bahasa kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan? Ini pun tidak benar.

Dalam perlembagaan, Perkara 152, perenggan 1 menyatakan bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu dan ditulis dalam bentuk tulisan yang ditentukan oleh parlimen. Dakwaan video tersebut jauh sekali terpesong dari realiti sebenar.


Bukan setakat itu sahaja, Yang Dipertuan Agong yang pertama telah dihina dengan mulut dan mata ditutup oleh blog dokumentari tersebut. Gambar ini telah dijadikan sebagai gambar utama blog kendalian Pusat Komas berkenaan.

Siapakah yang mendalangi Pusat Komas ini?

Pusat Komas ini dipercayai mendapat pembiayaan daripada Konrad Adenaeur Stiftung (KAS), sebuah yayasan dari Jerman. Mereka ini mengajak rakyat turun ke jalanan untuk memusnahkan seluruh institusi dan sistem yang sedia ada bagai memberikan kebebasan mutlak kepada rakyat.

Baca sepenuhnya di Angin Perubahan sini
Maklumat lebih detail akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Target mereka untuk menggugurkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, Islam sebagai agama Persekutuan, kedaulatan Raja2 Melayu, Hak keistimewaan Bumiputera/Melayu dll dari Perlembagaan.

Kenapa tidak gugurkan kerakyatan mereka? Pasal sebelum mereka dianugerah kerakyatan, undi Melayu 80% di Semenanjung!

Gerakan patut buat laporan polis terhadap Namewee, bukan Ibrahim Ali

|13 comments

Ketua Gerakan Bahagian Kulai, Boon Wee Peng telah membuat laporan polis ekoran ketidak puashati terhadap ucapan Presiden Perkasa, Dato Ibrahim Ali semalam di Kulai.

Dalam ucapannya di Masjid Jemek Kulaijaya, Ibrahim menyatakan sokongan kepada Pengetua STARP, Puan Inshah. Lawatan dan syarahan Ibrahim telah dilaporkan Sin Chew Daily dan Utusan Malaysia semalam.

Ibrahim dan ahli rombongannya telah memaparkan sepanduk dan kata2 yang menyokong serta mempertahankan Pengetua tersebut.

Ketua tempatan parti Gerakan, parti yang hanya menunggu masa untuk berkubur, tindakan Ibrahim dilihat akan mendatangkan kebencian antara kaum Kulai kononnya.

Parti tersebut kononnya tidak akan bertoleransi dengan sebarang tindakan dan kenyataan yang akan menjejaskan perpaduan kaum di kawasan Kulai yang dia kata hidup bersatupadu.

Mereka mahu polis gunakan Akta Hasutan terhadap Ibrahim Ali dan batalkan pendaftaran Perkasa.

Hairan bin takjub.

Gerakan tak ingat sejarah mereka pada tahin Mei 1969???

Kalau dia benar mahukan keamanan, kenapa dia tidak siasat betul apa yang terjadi terhadap Pengetua itu? Kalau dia mahukan toleransi dan persepaduan antara kaum, kenapa dia tidak buat laporan polis terhadap penuntut, bapa dan peguam Hindraf berkaum India yang memfitnah guru tersebut?

Ini hanya menunjukkan parti Gerakan adalah parti rasis yang mahu Pengetua Melayu itu dihukum walaupun tidak salah dan mahu teraniaya disebabkan fitanah perkauman.

Mana suara dia terhadap surau yang disimbah cat di Seremban?

Dan mana suara mereka terhadap video Namewee yang rasis dan menghina Melayu dan Pengetua iotu. Bukan kah itu pasti akan menaikkan kemarahan Cina dan Melayu terhadap kaum lain serta menimbulkan pergaduhan????

Lihat petikan video kurang ajar Namewee.




Sila baca Angin Perubahan untuk mendapat ulasan mengenai video kurang ajar kedua Nameween sini.

Namewee menghina Puan Hajah Siti Inshah Mansor (Pengetua SMK Tunku Abdul Rahman), ibadat puas aorang Islam dan Kementeriaan Pelajaran Malaysia.

Berbalik pasal laporan polis, mesti punya ROR ... refer other report. Mesti siasat Pengetua dulu la ... ngok!!!!!!

Sapa kutuk Perkasa adalah RASIS!!! Perkasa disokong 70% Melayu. Perkasa patut buat repot atau demo di Kulai.

Petang ini ada ceramah IbrahimAli di Kelab Sultan Sulaiman, Kg Baru, Kuala Lumpur pukul 10 malam lepas Terawih dan masa morey.

Kit Siang son, Penang CM born without penis?

|10 comments

Fists of fury: Mohamed Ghani has challenged Lim (inset) to a fight.

Man still wants fight with CM

GEORGE TOWN: State police have warned Mohamed Ghani Abd Jiman not to take the law into his own hands but the Komtar Merchants’ Association deputy president is not backing off from his challenge to Chief Minister Lim Guan Eng for a fist-fight.

“I may be shorter and lighter than Lim but I’m not afraid to take him on. I don’t mind when or where, and I’m sure I can take him down. He can choose any kind of fight he wants – whether it’s tomoi, boxing or wrestling.

“If Lim declines a physical fight, I am open to having a debate with him,” said the 44-year-old at a press conference yesterday.

Mohamed Ghani, who is about 10cm shorter than Lim but looks slightly stouter, said he was not afraid if Lim accepted his challenge.

He took part in boxing competitions some 20 years ago.

He said he had yet to receive a single call from Lim’s office.

“I’m not a politician but a businessman. All I’m asking is for Lim to step forward to settle the matter once and for all,” he said.

State police chief Deputy Comm Datuk Wira Ayub Yaakob has warned Mohamed Ghani not to take the law into his own hands.

“People should learn to be patient and rational. He has already made a police report so he should not create any more problems,” he said.

“People talk about Ramadan but do they have the spirit of Ramadan? Do they practise what they believe in? What they portray in real life may be different from what they say. I advise them to do some soul-searching.”

In an earlier report, Mohamed Ghani challenged Lim to a fist-fight, alleging that the DAP leader had defamed him.

Claiming the state leader had accused him of embezzlement during a North-East Village Development and Security Committee meeting in Komtar on Wednesday, Mohamed Ghani said he was willing to fight Lim if the latter could provide a venue.

Lim, who will celebrate his 50th birthday in December, could not be contacted for comments.

Wanita DAP chief Chong Eng said Mohamed Ghani should iron out his problems through discussions.

“I’m sure the state government would like to resolve the matter amicably. It’s not necessary for any physical reaction,” she said.

Saturday, August 28, 2010

Jangan buat buta, Nurul ...Dah sedia ikut ayah?

|25 comments
Tak kesian ke pada dua anak kecil? Usah ikut cara ayah yang salah ...

Dalam satu wawancara dengan harian Kompas Indonesia, Nurul Izzah memberi keterangan ”...kapal selam itu tidak bisa menyelam dan persenjataan yang dibeli ternyata sudah kedaluwarsa.”

Terkeluar di blog Bigdogdotcom dan RockyBru gambar-gambar latihan kepal selam.


Kekuatan satu kapal selam bersamaan 10 kapal perang. Nampaknya dari gambar-gambar tersebut, kapal selam menyelam dan peluru berpandu boleh membinasakan.

Nurul sekarang berhadapan dengan tuduhan khianat kerana membuat dakwaan salah terhadap pertahanan negara di luar negara. Pasal dia juga Duta Malaysia di Jakarta tidak selamat. Zaid Md Arip pun telah buat satu laporan polis terhadapnya. Baca sini.

Bila berdepan dengan tuduhan ini, dia cuba pula memusing berkenaan tuduhannya berkenaan Perimeker dan pembelian Scorpene. Itu semua telah diterangkan dengan kenyataan dari KEMENTAH masa PRK Ijok 2007 lagi.

Anwar menuduh ada rasuah RM500 juta dalam pembelian kapal selam. Dia kata ada dokumen. Tahun 2010 sepuloh tinggal empat bulan lagi tinggal. Nak masuk 4 tahun tak ada bukti atau dokumen pun yang didedahkan.

Nak berapa lama lagi nak tunggu timing yang baik? Sebenarnya tiada pun. Kalau ada dokumen, pasti sudah keluar.

Namun begitu, isu ini masih dikekalkan panasnya kerana siasatan oleh pihak Perancis. Apabila banyak bising2 dan ada penulis Perancis gay rakan baik Raja Petra, Arnaud Dubus menulis, pastilah disiasat.

Itu cara di barat. Baik juga kalau demikian di Malaysia.

Entah apa lagi yang mahu diperjelaskan. Pembelian Gomen dengan Gomen (G to G), tak ada ajen komisyen.

Ejen kontrak pertahan di bawah EU sudah ditetapkan hanya dalam 2-3%. Tak sampai RM500 juta yang didakwa Anwar. Itu pun kalau ada komisyen. Ini tiada.

Perimeker jelas hanya Pengurus Projek dan mengurus urusan kakitangan Kementah di tempat pembinaan. Tiada kontrak lain.

Penyeleggaraan itu kontrak lain. Dan banyak hal kontrak lain. Semua tersusun dan berdokumentasi.

Apa macam Nurul, dulu tengok ayah masuk. Sediakah nak masuk sekali?

Sultan Selangor murka lagi, Pakatan tak hormat raja

|37 comments
The Star melaporkan Sultan of Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah tidak senang hati dan murka dengan tindak tanduk JK surau Al-Huda, Kajang Sentral yang membenarkan Serdang MP Teo Nie Ching memberi ceramah.

Perkara ini diberitahu oleh Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa.

Baginda mengarahkan satu tindakan keras dan segera dilakukan terhaddap pengurusan surau. MAIS telah menghantar notis amaran kepada surau berkenaan.

Rupanya bukan saja Teo Nie Ching (Ahli Parlimen DAP Serdang) telah masuk untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan kepada ahli-ahli PAS di Surau Al-Huda Kajang Sentral.



Giliran Masjid At-Taqwa Selayang Baru mentauliahkan Ahli Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen.

Bertopengkan majlis penyampaian sumbangan, William Leong turut diberikan ruang untuk “bertazkirah” diimana beliau berpesan supaya isu agama tidaklah dimainkan semata mata untuk kepentingan politik…..Baca Selangordaily juga sini.


Tahun lepas, RBF melaporkan Tian Chua pula berada dalam Masjid hingga meluahkan reaksi berikut:

Anda boleh lihat sejadah tempat orang Islam sujud kepada Allah SWT di kaki Tian Chua.

Apakah hukumnya orang bukan islam memasuki surau? Perempuan yang dalam haid , hukumnya HARAM memasuki surau. Adakah Tian Chua mandi hadas ?

Habis dah punah ranah islam kerana PAS dan PKR. Aku tak tahu apa nak kata lagi. Hanya ini yang boleh ku katakan


Pada tahun lepas juga, Xavier berceramah di dalam Masjid. Isu kafir dibenarkan menggunakan Masjid untuk politik bukan perkara baru.

Menjaga kesucian Masjid adalah satu perkara yang sudah disebut, diperingat oleh Baginda Sultan. Bukan saja mereka tidak hormati perintah baik Tuanku, mereka lagi engkar. Orang Islam lain dihalang bercakap di Masjid Taman medan tapi kafir dibenarkan pula.

Nampaknya ahli2 politik Pakatan tidak menghormati arahan Tuanku malah mengengkari berkali2 perintah Baginda. Bukan setakat itu, mereka tidak hormati lain2 Sultan juga. Baca Bigdogdotcom di sini.

Ramai pemimpin politik Cina merasuah orang Melayu di bulan Ramadhan dengan bantuan PAS untuk politik kaum mereka. Orang PAS tidak sedar mereka bersekongkol untuk membiarkan ummah Islam dibeli oleh kafirun ini.

Kalau pesaing politik UMNO, jangan cerita maki hamun, kafir mengkafir, hina dina dibuat orang PAS. Pakai kopiah, serban dan jubah, tapi adab sopan dan budi pekerti begitu hina.

Padan mereka jadi begini kerana mereka sedia mendengar nasihat dan tunjuk ajar dari kafir yang tidak pernah mandi wajib.

Surau Sikamat: Tiga perosak dihadap mahkamah Sept 22

|16 comments

Laporan The Star Online semalam Ogos 27hb berikut:

Three teens plead guilty to splashing paint at surau (Updated)

SEREMBAN: Three teenagers pleaded guilty to two counts of committing mischief by splashing paint on the exterior walls of a surau and for throwing bottles into the compound of the recently completed building in Taman Pulai Impian Indah near here on Monday.

The three, aged between 16 and 17, and from Ulu Temiang and Sikamat near here, were brought to the Child's Court here about 3.10pm Friday to face the charges under Section 427 of the Penal Code, read together with Section 34 of the same code.

All three, clad in saffron coloured lock-up uniform, looked remorseful and were quickly whisked into the court by policemen. Reporters were not allowed into the court room.

The court was also packed with family members of the accused who had turned up several hours earlier.

Another 18-year-old teenager who was also arrested in connection with the crime has since been released.



The trio allegedly committed the offences between 3am and 4am on the said day. Those convicted of mischief can be jailed up to two years and fined or both.

Under the first charge, all three friends were accused of throwing the bottles into the compound of the surau. For the second charge, the second and third accused had allegedly splashed red paint at the exterior walls of the building.

The first accused was also charged with abetting his two other friends to splash red paint at the surau.



Worshippers who turned up at the month-old-surau on Monday morning had a shock when they saw the surau vandalised.

Police arrested the four within hours, and produced them at the magistrate's court here on Tuesday morning and obtained a four-day remand order.

The four apparently vandalised the place of worship after they were told off by members of the congregation for playing firecrackers in the surau's vicinity.



On Wednesday, the parents of the four teenagers held a press conference where they apologised for the boys' actions.

They expressed shock that their children could resort to such an irresponsible act and begged the Muslim community to forgive them.

Magistrate M. Mageshwary later released the trio on a RM2,000 bail each and fixed Sept 22 for a remention pending a report from the Welfare Department.

The three friends were represented by Lee Kong Fei while Mahmud Abdullah prosecuted.





Kalau gereja dulu di serang mereka2 yang tidak bertanggungjawab, orang Islam menawarkan bantuan untuk jaga gereja. Kali ini, adakah orang Cina atau Kristian sedia menjaga masjid dan surau?

Maknanya mereka masih mendakwa kita jahat dan macam2. Nampak ka baik mereka?

Melihat kepada Star Online hari Ogos 28hb, takda pun disiarkan berita ini hari ini. MCA mahu sorok-sorokkan perkara ini dari kaum Cina.

Seolah2 mereka tak mahu orang Cina rasa bersalah. Mereka mahukan Cina terus menghina Melayu.



Ketiga2 anak belasan tahun di hadapkan ke Mahkamah Kanak2, untung ... budak Melayu dua orang kena penjara. Nampaknya ketiga2 anak ini tidak akan kena hukuman teruk.

Kita tunggu dan lihat apa berlaku pada Sept 22hb di Mahkamah Seremban. Baik kalau akhbar dan blogger turun ke mahkamah untuk memberi liputan.

The Star dan akhbar2 Cina pasti akan tutup kes ini cepat2 pasal memalukan mereka. Mereka tidak mahu diungkit peristiwa ini sebagai menunjukkan buruk dan jahatnya sikap orang Cina.

Kepada penghantar gambar2 kepada email kami, thank you brader.

Operasi murtadkan Melayu di S'ban

|26 comments
1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

Paderi melayu baru tiba dari singapura, sekarang paderi kristian dikatakan sedang aktif di seremban, di anggarkan 1900 orang paderi melayu baru tiba dari singapura dan mereka sekarang sedang aktif dalam usaha untuk memurtadkan orang Islam di malaysia.

Modius operandi mereka menggunakan air sihir/suci (holly water) jadi berhati-hatilah dengan air mineral yang di beli dan yang di beri oleh orang. antara jenama air mineral yang di kenal pasti ialah:

1. AL-BARAMKAH.
2. AL-MANSORI.
3. AL-BISTARIA.

Jadi berhati-hatilah dengan air mineral yang diberikan percuma dan yang dijual murah, di percayai air itu telah dicampur dengan holly water, semoga artikel aku ni dapatlah menyelamatkan umat Islam dari menjadi murtad. hanya setakat ini sahaja yang aku tau.

Kalau sesiapa ada maklumat detail mengenai pergerakan paderi kristian ini, boleh emailkan pada aku atau tinggalkan komen di blog ini.

Sebarkan Kepada Seluruh Umat Islam...

Sumber: Darul Ehsan Today

Syabas Khalid Samad ... ini semua adalah hasil usaha keterbukaan anda untuk dapatkan undi kafir!!!!!

Ada saham untuk kamu di akhirat.

Fatwa Mufti Selangor pasal Nik Aziz

|12 comments



Nombor Rujukan Jabatan Mufti Selangor: ( 90 ) dlm.mufti.sel 500-1.Jld.3 Bertarikh 13 Ogos 2010 / 03 Ramadhan 1431. Jawapan Fatwa Adalah Seperti Berikut:

i- Kepercayaan Allah berjisim dan bersifat duduk bersila atau Allah bertempat adalah kepercayaan atau i'tiqad kaum MUSYABBIHAH (MUJASSIMAH). Dinamakan kaum musyabbih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhlukNya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Di antara i'tiqad sesat mereka yang bertentangan dengan i'tiqad Ahlusunnah Wal Jamaah ialah seperti berikut:

a. Allah bermuka dan bertangan.
b. Allah duduk bersila di atas arasy.
c. Allah berada di langit.

d. Allah bertubuh serupa nur.

I'tiqad seperti di atas adalah bertentangan dengan i'tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah lagi sesat dan menyesatkan kerana Allah tidak boleh sekali-kali diserupakan dengan makhluk (al-Syura ayat 11). I'tiqad ini membawa kepada syirik yang mengeluarkan seseorang daripada Islam.

ii- Amalan bertawassul sama ada dengan nabi atau orang soleh adalah diharuskan kerana pada hakikatnya mereka yang bertawassul itu beri'tiqad segala usaha ikhtiar dan doa yang dilakukan oleh manusia hanya Allah sahaja yang memperkenankannya. (al-Maidah 35)

Sekian, Wassalam.

"BERKHIDMAT KERANA ALLAH UNTUK NEGARA"

Saya yang benar,


(MAT JAIS BIN KAMOS)
Pegawai Hal Ehwal islam (Istinbat)
b/p: Mufti Negeri Selangor


Dipetik dari Aqidatul Tanzih

Nik Aziz dan Wahabi ni banyak sini.

Friday, August 27, 2010

Penduduk Rumah Hijau, Mak Maidin tertipu janji DAP

|9 comments


Kali ini sekali lagi peristiwa yang hampir serupa berlaku lagi, di kawasan Rumah Hijau Mak Maidin yang telah dipaksa pindah oleh kerajaan negeri dan pemaju. Untuk keterangan lanjut sila baca berita dibawah.

MAK MANDIN - Kira-kira 70 baki penghuni di kawasan Rumah Hijau yang enggan menerima tawaran rumah di Ampang Jajar, protes di kawasan perumahan asal mereka bagi menuntut janji yang ditaburkan oleh Kerajaan Negeri sekarang.

Pengerusi Persatuan Penduduk Rumah Hijau Mak Mandin, A Tamil Salvan berkata, penduduk di kawasan itu bertegas untuk tidak berpindah dari kawasan petempatan asal dan hanya ingin Kerajaan Negeri menunaikan janji mereka untuk menempatkan mereka semula di kawasan itu.

Menurutnya, Kerajaan Negeri tidak sepatutnya melupakan janji mereka itu dan lepas tangan dalam isu ini kerana terdapat ramai penduduk yang kurang kemampuan di kawasan itu yang tidak mampu untuk berpindah ke rumah baru itu.

Ini jawapan dari Pinochio Lim Guan Eng:

Ketua Menteri Pulau Pinang Pinochio Lim sedia berjumpa dan mengadakan perbincangan dengan mana-mana pemimpin Umno bagi menyelesaikan masalah penduduk di Kampung Baru Rumah Hijau Bagan, Mak Mandin di sini.

Beliau berkata perbincangan itu bertujuan mencari jalan penyelesaian yang terbaik kepada penduduk memandangkan kontrak perjanjian bagi pembinaan rumah mewah di kampung terbabit berlaku semasa negeri ini di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN).

Bercakap kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke beberapa buah rumah penduduk kampung terbabit, katanya masalah itu juga akan selesai sekiranya Umno boleh membayar ganti rugi dan kos pecah kontrak kepada pemaju yang berjumlah RM15 juta kepada kerajaan negeri.

Selain itu, Lim juga berjanji memberikan RM1,000 setiap keluarga bagi bayaran perpindahan.

Sementara itu Pengerusi Persatuan Penduduk A. Tamil Salvan berkata terdapat hanya 70 keluarga yang masih tinggal di kampung itu yang enggan berpindah atas alasan tertentu dan mereka hanya mahu diberikan seunit rumah kos rendah bagi setiap keluarga sebagai ganti rugi.

"Sebagai penduduk kami juga ada hak dan kami tidak menuntut bayaran ganti rugi yang terlalu tinggi, kami juga berharap semua pihak termasuk kerajaan negeri, kerajaan persekutuan dan pemaju dapat bekerjasama dalam menyelesaikan masalah ini," katanya.

Isu berhubung Kampung Baru Rumah Hijau Bagan timbul apabila kerajaan negeri memerintahkan lebih 200 keluarga berpindah ke pangsapuri Ampang Jajar berikutan kawasan itu akan dibangunkan dengan perumahan mewah.

Tapak tanah kampung terbabit telah diswastakan untuk tujuan pembangunan rumah mewah sejak lima tahun lepas.

Guan Eng dengan tanpa rasa bersalahnya menuduh UMNO yang bertanggung jawab terhadap semua ini. Sedangkan penduduk disana mengundi Pakatan Haram dan DAP hanya kerana mereka membuat janji untuk menyelesaikan perkara ini secara baik jika mereka memerintah Kerajaan Pulau Pinang.

Ini adalah perbualan telefon penduduk bernama Tamil dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Jermal, Lim Hock Seng.

“Dalam perbualan telefon bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Jermal, Lim Hock Seng, sebulan yang lalu mengenai perkara ini, Hock Seng memaklumkan sekiranya Kerajaan Negeri ingin membina perumahan kos rendah di kawasan asal, mereka perlu membayar RM6 juta.

“Ia merupakan alasan baru (Kerajaan Negeri), kini untuk mengelak dari menunaikan janji mereka, sebagai Kerajaan Negeri, mereka tidak patut mengelak lagi dengan memberi pelbagai alasan baru sebaliknya menyelesaikan isu ini dengan segera,” katanya ketika ditemui di kawasan perumahan itu selepas membuat protes bersama kira-kira 50 penghuni bagi menuntut janji kerajaan negeri itu, di sini.

Tamil berkata, hasil makluman dari penduduk yang telah menerima tawaran rumah oleh Kerajaan Negeri itu, mereka perlu berpindah keluar dari kawasan petempatan asal menjelang 31 Disember yang lepas.

“Penduduk yang telah menerima tawaran rumah telah diminta untuk berpindah keluar pada 31 Disember ini, bagaimana pula dengan nasib penghuni yang belum dan enggan menerima tawaran rumah itu.

“Adakah kami juga akan diusir keluar seperti penduduk Kampung Buah Pala? Penduduk yang menerima tawaran rumah itu juga menerima tawaran itu bukan secara rela tetapi selepas takut melihat keadaan penduduk Kampung Buah Pala yang diusir keluar dari petempatan asal mereka yang didiami sejak berpuluh tahun itu,” katanya.

Menurutnya, dengan tujuan menakutkan penduduk di kawasan itu, mereka telah menghantar surat tawaran untuk rumah atau pampasan pada hari yang sama Kampung Buah Pala dirobohkan.

“Mereka menggunakan taktik psikologi, menakutkan rakyat dengan gambaran Kampung Buah Pala , bagi membolehkan penduduk di sini berpindah keluar secara aman.

“Sekiranya, kami ingin berpindah dari sini, sudah tentu dari dulu lagi kami tidak menyokong Pakatan Rakyat (PR) yang hanya menabur janji palsu mereka untuk menempatkan semula kami di kawasan ini ,” katanya.

Tamil berkata, sehingga sekarang, Kerajaan Negeri meminta mereka untuk datang berbincang tetapi apabila berbincang, tiada jalan penyelesaian yang memberi kebaikan kepada penduduk yang diputuskan sebaliknya keputusan yang berpihak kepada pemaju yang diputuskan.

“Mereka hanya memberi pilihan kepada kami bukannya berbincang dengan kami untuk mencari jalan penyelesaian yang terbaik untuk semua pihak.

Beliau berkata, penduduk yang belum menerima tawaran itu tekad dengan keputusan untuk kekal di kawasan itu meskipun apa juga yang diputuskan oleh Kerajaan Negeri dan pemaju.

Sementara itu, seorang penduduk di kawasan itu, V Rathnama , 43, berkata, beliau yang menanggung suami dan tiga orang anak yang dua daripadanya masih lagi bersekolah tidak mampu untuk berpindah ke kawasan perumahan baru itu.

“Saya sendiri menghidap penyakit kencing manis, darah tinggi dan sering berulang alik ke hospital untuk menerima rawatan .

“Kami sekeluarga hanya bergantung harap pada wang ehsan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM300 dan pendapatan yang tidak seberapa hasil pekerjaan saya seorang tidak mencukupi untuk kami berpindah ke rumah baru itu, biar kami kekal di sini sahaja,” katanya

“Saya berharap Kerajaan Negeri prihatin kepada nasib malang kami dan membina perumahan kos rendah di kawasan ini seperti yang dijanjikan,” katanya.

Dalam menyatakan sokongan kepada penduduk Rumah Hijau, Ketua Pemuda MCA Bahagian Bagan, David Chua berkata, pihaknya kini hanya meminta Kerajaan Negeri menunaikan janji kepada penduduk di kawasan itu.

“Sekiranya mereka tidak pernah menabur janji, sudah tentu penduduk tidak akan sampai sehingga ke tahap protes untuk menuntut janji mereka itu.

“Kerajaan Barisan Nasional pernah mengusahakan dahulu untuk tanah dengan tujuan membina perumahan kos rendah di kawasan asal ini bagi penduduk di kawasan, kenapa usaha itu tidak diteruskan oleh kerajaan sekarang,” katanya ketika ditemui di kawasan perumahan itu.

David berkata, sekiranya Kerajaan Negeri mempunyai kepentingan persendirian dalam isu ini yang menyebabkan mereka tidak mampu untuk menunaikan janji mereka kepada penduduk , mereka sepatutnya mengaku kepada khalayak umum.

“Sekiranya, mereka tidak mampu untuk menunaikan janji, baik mereka mengaku , dan kita akan cuba untuk mengusahakan bantuan daripada Kerajaan Pusat demi penduduk di kawasan ini,” katanya.

Sumber dari Dun 11 Permatang Pauh

Dengar cerita Kepimpinan Dap Pulau Pinang turun berdialog dengan penduduk, namum hasilnya tetap gagal. Ini kerana sesi dialog berkenaan bukan untuk mencari jalan penyelesaian, tetapi hanya untuk Dap P.Pinang menafikan bahawa Hock Lim tidak pernah berjanji dengan penduduk mengenai kes tanah di rumah Hijau Mak Maidin. Hock Lim sekeras-kerasnya menafikan perkara tersebut dan disokong dengan Adun Dap yang lain.

Apa yang boleh Mc katakan lagi. Dap memang pandai berjanji, tapi jangan harap nak buat janji. Pentadbiran Dap di Pulau Pinang betul-betul ala mafia. Mereka langsung tak pedulikan rakyat. Bila di tanya kat Guan Eng, dia salahkan kerajaan BN yang terdahulu. Sepatutnya, dia mencari jalan terbaik untuk selesaikan perkara ini atas janji-janjinya dahulu, bukannya menuduh orang lain.

Dengar cerita perkara ini masih lagi tertangguh dan belum diselesaikan lagi. Mc berharap kepada semua rakyat Malaysia yang membaca kisah ini. Jadikan teladan supaya kita tidak salah memilih lagi pada masa hadapan. Jangan mudah percaya dengan kata-kata manis puak Pakatan Haram ni. Mulut je manis, tapi hati hitam busuk!

Sumber: McTheory
fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)