Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Monday, May 31, 2010

Bersatu la UMNO-PAS-PKR kutuk Israel

|34 comments

Berita Times Online sini dipetik berikut:

Outrage spread around the world this morning as news broke that Israeli forces had attacked a convoy bringing humanitarian aid to the Gaza Strip, killing at least ten people in international waters. Israel says its forces faced resistance from activists armed with knives and metal bars – but the international outcry has continued.

Read the reaction to the violence here.

Di Malaysia, akan ada besok satu Perhimpunan oleh Majlis Perundingan Melayu di hadapan Kedutaan Amerika Jalan Tun Abdul Razak esok Jun 1hb, 2010 pukul 10:30 pagi. Satu solat hajat di Kg baru pada Maghrib 7 petang.

PAS pun nak buat rancangan lepas Jumaat.

UMNO pun mesti nak berangan kerana ada publisiti.
Tak bolehkah bersatu makrib2 ini semua dan ketepikan politik? Boleh tak bersatu untuk kutuk tindakan kejam dan tidak bermoral Israel sama-sama satu hati?

UMNO yang degil perubahan akan dibinasa timebomb!

|19 comments
Kami The Unspinners memang banyak material untuk nak bom sebelah pembangkang. Cakap betul, isunya berkodi2. Masaalahnya sampai bila kami boleh meyerang jika pertahanan kami lemah dan rapuh. Satu counter attack, dah goyah. UMNO satu hal. Parti2 komponen satu hal. Sejak semalam, kami telah mulakan satu siri yang dipanggil Nak Menang tak PRU?

Lama kami berfikir, lama2 kami percaya masaalahnya bukan kerana sebelah sana, persaingan kita tapi kita sendiri. Kita kena ubah diri kita dahulu. Selagi kita tidak berubah, usaha kita buang masa. Maka kami ajak saudara/i blogger seperjuangan berlaku ikhlas dan terbuka serta pedulikan kepentingan diri untuk menegur UMNO minggu ini. Kalau ramai kita bersuara, akhbar pun akan sedar dan pemimpin pun tidak dapat berdiam saja.

Minggu depan kita balik seperti biasa. PAS bermuktamar. Selagi kita tidak bersuara, mereka ingat kita ini kerbau cucuk yang hanya akur apa yang mereka suruh walaupun ada tak betul. Sebagai pemula, berikut satu siri aritikel dari blog UMNO Reform 2 sini, sini dan sini.


Dalam keghairahan UMNO untuk mendapatkan dan mengembalikan sokongan orang Melayu serta menjayakan konsep 1 Malaysia, UMNO berdepan dengan apa yang kita katakan sebagai bom jangka. Bom ini berdetik setiap saat sehingga ke PRU 13 nanti.

Bom Jangka ini terbentuk bila ahli parti sendiri di lihat seperti anak tiri dan yang lebih dahsyat sekali – bantahan mereka dalam UMNO terhadap pucuk kepimpinan akan terus bergelora menunggu masa bangkit dan marah, selagi kepimpinan tidak menyelesaikan masalah dalaman parti.

Ahli UMNO menunggu perubahan tetapi semakin lama semakin ramai ahli UMNO yang menyuarakan ketidaksetujuan mereka terhadap beberapa isu dalaman UMNO sendiri.

Ramai Ahli UMNO mahukan perubahan, kini berdepan dengan hakikat sebenarnya. UMNO dengan budaya kepimpinan yang tidak menyeluruh, gagal mendengar dan melihat suara akar umbi – yang mahukan perubahan.

Lebih malang lagi kepimpinan UMNO, yang hari ini menganggotai kerajaan sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan tempat mereka di peringkat negeri tidak terhapus lantas membunuh erti demokrasi dan politik matang yang sepatutnya disegarkan.

UMNO dikatakan mengambil jalan mudah sehingga laman-laman pro UMNO mengeluarkan doktrin perjuangan mereka dalam membentuk era perjuangan yang lebih kuat dan jitu.

UMNO perlu siasat tindakan segelintir mereka yang sanggup membunuh potensi kepimpinan muda semata-mata mahu menjaga tempat. Ini amat malang – adakah bom jangka UMNO sedang berdetik dan menunggu letupan kuat yang hampir pasti menghilangkan makna UMNO di tanah Melayu ini.

Siri 2

Adakah ini akan di beri perhatian oleh kepimpinan UMNO

Siri Ulasan

... perubahan ini perlu dan perubahan ini melibatkan ahli UMNO – menggesa kepimpinan UMNO untuk ubah cara dan perangai dalam mengendalikan UMNO.

Banyak cadangan usul tentang perubahan namun usul tinggal usul dan perubahan masih tidak nampak terlaksana. UMNO masih begitu, pendekatan kerakyatan masih tidak dilaksanakan hatta, ahli sendiri seperti rakyat marhaen yang tidak mempunyai ruangan untuk menegaskan perubahan.

Apabila konsep 1 Malaysia dilancarkan, ahli UMNO sendiri terkebil-kebil mencari makna sehingga 1 Malaysia menjadi senjata tuntutan kaum lain. Penerangan berbentuk melepaskan batuk di tangga di gunakan – mengharap apa sahaja konsep yang di sumbatkan ke mulut ahli akan di terima oleh ahli.

Ahli UMNO hari ini ada yang sudah mula tahu membuat perhitungan sesuai dan tidak sesuai. Kalau sebelum ini hanya menerima apa sahaja yang disuapkan – hari ini ahli UMNO sudah tahu menilai dan sudah tahu juga menggigit sekiranya apa yang mahu diterapkan tidak sesuai dengan kehendak mereka.

Masih awal lagi – tetapi bom jangka dalam UMNO terus berdetik dan UMNO tidak mampu lagi bergerak dalam keadaan seperti tahun 2004 – sehingga UMNO nyaris tumbang.

Kepimpinan UMNO sendiri seharusnya sudah mula melihat luar dari kepompong yang ada – sudah patut menilai dan sudah sepatutnya berani menyentuh mereka yang mempunyai potensi untuk menggerakkan perubahan dalam UMNO.

Pemuda sendiri sudah sepatutnya tahu bila mahu bangun dari tidur dan bertindak agresif dengan anak-anak muda generasi ini.

Kita tidak mahu lagi pendekatan tidak bermaya untuk bertembung dengan anak-anak muda hari ini. Program kita harus agresif dan bukan setakat program makan-makan dan pemeriksaan percuma kesihatan sungguh pun ia bukan untuk dipadamkan secara keseluruhan.

Pemuda UMNO harus berani bangkit secara kelompok kecil – bertindak menjadi jurucakap – penyambung lidah bicara untuk UMNO. Program kecil harus melibatkan semua – ahli biasa yang selama ini tercicir dan Cuma di sentuh bila pemilihan.

Kenapa dikatakan bom jangka berdetik dalam UMNO? Setakat ini masih banyak lagi kegiatan tidak bermoral - mencantas mereka yang berwibawa kerana takut tempat kita disambar orang.

Kita sepatutnya mengubah mereka yang mempunyai nilai pemikiran terlampau ortodoks untuk bersaing dengan anak muda hari ini yang nilai pemikiran mereka sudah memuncak tinggi dengan keberanian yang akan ekstremis.

Namun apa yang kelihatan adalah prestasi UMNO dalam zaman-zaman UMNO sedang bergelut dengan krisis penerimaan rakyat terhadap mereka masih mendatar.

Kita lihat kepimpinan masih terikat dengan orang sekeliling yang mengangguk – membenarkan kata kepimpinan semata-mata takut hilang tempat di mata kepimpinan mereka lantas mengiakan apa yang tidak sepatutnya di iakan.

Kita lihat, kefahaman keperluan oleh kepimpinan ada tetapi pelaksanaannya hampas kerana memberi kepada dua tiga kerat orang di sebelah mereka yang hanya tahu bercerita dan terus bercerita.

Kepimpinan Pemuda UMNO masih lembik, masih takut-takut dan masih menjaga kedudukan diri. Kita tidak nampak Pemuda yang ada hari ini berbeza dengan apa yang ada sewaktu zaman Hishammuddin Tun Hussein. Pemuda terus terbelenggu dengan sikap pesimis dalam melakukan program-program dan Pemuda hari ini tidak berani berdepan dengan cabaran minda yang dilakukan oleh anak-anak muda hari ini.

Detik bom jangka dalam UMNO semakin hampir bila mana ada kepimpinan muda yang progresif semakin di ketepikan kerana politik mereka yang mementingkan kedudukan dan tempat. Mereka yang di cabar oleh kepimpinan muda atau arus kepimpinan baru akan melenting dan mencari jalan politik untuk mencantas dan membunuh musuh politik mereka dalam politik.

Semakin tersisih UMNO dengan kepimpinan baru – muda yang progresif dan inovatif. Akhirnya Pemuda UMNO dan UMNO akan terikat kepada program – program lembek dan tidak bermaya. Maka kita akan lihat program-program yang tidak mencabar – sukan aneka – aktiviti riadah – program kesihatan – program kecil-kecil konvoi dan sebagainya.

Memang ada keperluan tetapi dapatkah kita menyentuh anak-anak muda lain yang progresif – anak muda dari kaum lain, anak-anak muda lepasan Universiti? Adakah kita sendiri mencabar minda anak-anak muda yang kita sendiri, membenarkan mereka bergelut dengan cabaran hari ini – mencabar minda dengan program-program agresif?

Apakah Pemuda UMNO takut berdepan dengan cabaran anak-anak muda lain- anak muda dari parti lawan – atau Pemuda UMNO mengambil sikap – yang lain kepimpinan atasan tentukan – kerja kita adalah buat program suka-suka dan terus suka-suka?

Selagi kita ketepikan minda baru – idea baru dan mereka yang hadir mahu menyuntik arah baru dalam UMNO maka selagi itu bom jangka dalam UMNO akan terus berdetik. Jangan biarkan bom itu meletup pada PRU 13 nanti.

Pemimpin UMNO memang enggan berubah?

|21 comments

Posting kali ini memberi respon kepada posting di blog House PK; Pendedahan Panas - Bila UMNO akan berubah.

Saya berpendapat bukan sebilangan keci itu saja yang menyuarakan perlunya UMNO betul-betul berubah. Sebenarnya orang-orang Melayu sayangkan UMNO dan hendak UMNO berubah dengan seberapa segera. Tetapi siapakah didalam UMNO yang inginkan perubahan itu?

Memang Presiden UMNO dan Timbalan Presiden inginkan perubahan. Mungkin juga semua Ahli Majlis Tertinggi juga inginkan perubahan itu. Tetapi hasrat ingin berubah itu semakin kebawah semakin mengurang.

Diperingkat negeri, bahagian dan cawangan segaa keinginan untuk berubah itu tidak lagi terasa, malahan saya merasakan bahawa diperingkat cawangan mereka tidak langsung merasakan apakah keperluan terhadap perubahan itu.

Pemimpin di peringkat negeri dan bahagian bimbangkan perubahan itu akan memberi makna mereka akan digantikan dengan pemimpin lain. Kerana itu mereka menyekat hasrat ingin berubah itu dari sampai keperingkat bahagian dan cawangan.

Baru-baru ini, setelah hampir 6 tahun tidak menyertai perhimpunan agung UMNO cawangan, maka buat pertama kalinya saya kuatkan hati untuk menyertainya, apa yang saya lihat kehadirannya hampir 50% kurang dari sewaktu saya aktif dahulu.

Kenapa ini berlaku?

Pertama adalah kerana sikap ketua UMNO cawangan serta AJKnya sendiri. Mereka ingin kekal menjadi AJK dan terutama sekali sebagai perwakilan ke bahagian (kerana disana mereka akan dibeli/ini berdasarkan sistem mesyuarat terhadulu). Oleh yang demikian mereka tidak akan mengedarkan notis mesyuarat kepada individu yang mereka rasakan akan mencabar mampu jawatan mereka.

Kedua mereka sudah tidak ada semangat dan kesungguhan untuk menambah bilangan ahli UMNO mungkin juga sebab alasan diatas tadi. Mereka akan meminggirkan golongan yang dirasakan cerdik pandai dan mereka juga tidak bersungguh-sungguh mengajak mereka yang kelihatan cenderung kearah parti lain sedangkan ahli parti Pas umpamanya akan bersungguh-sungguh meng-Pas -kan ahli UMNO. Kita mungkin masih memandang remeh dan merendahkan keupayaan parti lain.

Ketiga, kebencian masyarakat terhadap pemimpin-pemimpin UMNO diperingkat cawangan dan bahagian sudah tidak mampu ditahankan. Mereka kelihatan merebut jawatan bukan lagi untuk berkhidmat tetapi hanya untuk kepentingan diri mereka sendiri sahaja. Kebanyakan mereka dalam kumpuan ini bukanlah menyokong parti lawan tetapi akan rela mengundi parti lawan sebagai tindakan protes.

Sikap pemimpin UMNO masih tidak berubah. Mereka masih enggan mendengar suara rakyat dan mereka masih utamakan kroni mereka sendiri saja.

Isu lain yang ingin saya bawakan sebagai tanda keegoan pemimpin UMNO ini. Ini berkenaan dengan golongan pertama blogger pro kerajaan di Pahang. Saya telah suarakan perkara ini berkali-kali namun kebebalan mereka membuatkan hati mereka sepi dan mati.

Sumber: Braveheart
Menurut Braveheart, UMB Pahang di bawah seorang blogger kroni MB Pahang tidak bergerak. Malahan Ketua UMB tidak update blog sendiri selama 4 bulan. Baca isu yang ditimbulkannya sini.

Rasanya isu ini dah lama kenapa Small Talk no answer??? Kenapa blogger2 Pahang tak boleh selesaikan? Kalau pemimpin UMB tak boleh selesaikan, terajanglah ketua keluar! Kalau dia nak selesaikan, bantu supaya sampai semua bersatu.

Jangan blogger2 pun perangai mengikut2 macam pemimpin UMNO yang tak mahu berubah!!! Ambil pendirian dan lakukan sesuatu.

Jangan sampai blogger hilang kebebasan dan ditarik hidung macam kerbau oleh peimpin2. Blogger mesti bebas dari pengaruh politik dan pemimpin politik. Kita adalah check dan balance pada pembangkang dan juga pemimpin kita dari melalut jadi haramjadah!

Hai .... letih letih. ADUN Kerdau belum stabil. Pahang tu bersih sangat ke dari isu? Sempurna sangatkah Tok Nan? Tak perlu ke cyber warrior dan psy warrior? Inilah sombong UMNO.

Kalau diberitahu, ditegur dan dicadang, mereka kata dah sedia, dah ada, dah tau, dan diperkecilkan cadangan kita. Padahal satu apa takda. Kalau mereka mahu buat, mereka mahu peruntukan diberi kepada kroni mereka yang pastinya tidak tahu apa2.

Wahai blogger2 sekelian, kita kena henti melayan makrib gini

Kalau perangai angkuh macam b**i liwat anjing, bolayan sama mereka. Yang berani, blasah balik jika mereka tidak ada adab dan angkuh. Lepas tu laporkan kepada pihak teratas atau blog kasi dedahkan. Orang macam ini semua kena di ajar!!!

Tiga Naib Presiden UMNO tidak perform?

|31 comments

Senarai ini dipetik dari blog Parpukari sini.

Ini adalah senarai nama-nama Menteri dan Timbalan Menteri yang harus digugurkan kerana prestasi mereka yang sangat buruk, mereka juga kelihatan tidak bermaya dalam porfolio masing-masing! What a waste! Diharap PM akan meletakkan orang-orang yang lebih berwibawa!

Ayuh kita mulakan kempen ini untuk menguatkan lagi Barisan Nasioanal (amnya) dan UMNO khususnya. Elok kita tegur secara terus terang dari kita diam membisu, betul tak? Kalau tidak nanti, tau-tau je, esok kerajaan dah hilang! Tegur menegur untuk kebaikan bersama!

Ini cuma pandangan aku, terserah pada korang kalau nak menambah atau memgurangkan nama-nama yang telah aku sebutkan diatas tadi!

Apa pendapat anda?
Jangan cuba nak selamatkan taukeh anda. Ketepikan konsep terhutang budi yang salah. Tak ada cerita kawan-kawan dan ambil hati.

Ini isu alif ba dan ta. Ini isu kesinambungan perjuangan.

Kita tidak boleh biar mereka yang tidak bersemangat, tidak berusaha dan tercalar kekal sebagai pemimpin.

Najib kena ketepikan sentiman kaum keluarga dan gugurkan Hishamuddin jika perlu. Ketepikan rakan-rakan lama seperti Shafie Apdal dan Zahid jika perlu. Ahli rangkaian Najib yang tidak perform dan tercalar seperti Nazri perlu digugurkan.

Pencapaian diutamakan walaupun Ketua Wanita turun untuk jaga jentera pilihanraya saja. Najib perlu berani gugurkan walaupun tiga Naib Presiden dan Ketua Wanita tidak berjawatan.

Melayu mahukan dan hormat pemimpin yang berani buat keputusan dan bertindak.

Kedudukan dalam parti tidak jadi penentu jawatan dalam kerajaan. Jawatan dalam kerajaan berasaskan pemenuhan kriteria.

Kita balik kepada prinsip pemimpin mesti bersih dari rasuah, politik wang dan peribadi buruk. Perlu kembali kepada kecekapan tertentu untuk jawatan tertentu dan bukan satu hadiah kerana favours. Amanah menjalankan tanggungjawab.

Menteri hanya pantau polisi kerajaan. Mereka bukan seperti CEO sebagai pemegang kuasa pemutus dalam hal operasi tapi lebih Pengerusi Lembaga Pengarah BUkan Eksekutif. Mereka hanya perlu pastikan jentera kerajaan melalui pemilihan jawatan2 utama kerajaan menjalankan polisi kerajaan untuk mencapai sesuatu yang telah ditetapkan.

Ingin saya tambahkan Ketua Puteri UMNO patut digugurkan kerana dia tidak dapat memimpin Puteri dengan adanya tugas Timbalan Menteri.

Siaran langsung dari mahkamah (Hari ke 12)

|28 comments

Maaf. Kami terjaga terlalu awal.

Kami akan upload laporan dari Mahkamah sekarang. Banyak banyak maaf.

9:35 AM - Bicara bermula dengan Dato' Yusof memperkenalkan barisan yang ada. Karpal mengemukakan hujah supaya kes ditangguh sementara minta kenyataan beramaran 112. Selain itu, Karpal mempertikaikan senarai saksi tidak dapat diperolehi dan membenarkan tinjauan ke lokasi kejadian dilakukan tengahari ini. Tak ada lain dari dalam kepala Tunda Cat!!!

Saiful dibenar masuk beri keterangan.

9.40 AM - Karpal minta permohonan dari Hakim untuk lawat kondo. Hakim beri kebenaran untuk pihak Pembela pergi ke Kondo tetapi permohonan untuk senarai saksi tidak dibenarkan oleh hakim. (Tak akan nak kasi SOh CHee Wen beli semua saksi dan hantar gangster Ronnie Liu kasi bunuh saksi macam Teoh Beng Hock)

Saiful ditanya samada pernah minum arak dan melakukan zina. Kesemunya dinafikan oleh Saiful. Setelah di desak Karpal Singh, Saiful memberitahu adiknya ada dibawa lari dan bererkahwin di SIam. Apa kaitannya giji, Banggali?

9:44 AM - Karpal ditegur hakim kerana tidak bertanya guna Bahasa Melayu kepada Saiful. Karpal tergagap2 minta maaf.

9:49 AM - Saiful mengesahkan berjumpa dgn PM dan membuat aduan mengenai masaalah yang dihadapi pada 24hb Jun. Selain itu, dia menyatakan PM terkejut dan PM nyatakan tidak boleh buat apa2 memandangkan masaalah peribadi. Aduan juga dibuat kepada Tuan Rodzwan di Hotel Melia. Selain itu mengesahkan jumpa Dato' Mumtaz, Ezam, Rahimi dan Tuah.

Perjumpaan dengn seorang ustaz yang dipanggil 'Atok' dan telah meninggal dunia tiga tahun lepas.

9:54 AM
- Karpal dengan nada keras mendesak samada laporan polis mengenai perjumpaan dengan individu diatas dan Saiful menjawab dengan steady.

9:56 AM -Karpal Singh nyatakan Sek 13 Kanun Jenayah di mana PM dan lain2 individu yang berjumpa oleh Saiful wajibkan membuat laporan polis dan jika tak berbuat, Karpal mendakwa adalah kesalahan di bawah Seksyen 202 Kanun Keseksaan dan boleh dipenjarakan.

Dato' Yusof mempertikaikan samada itu merupakan soalan atau kenyataan kepada Saiful. Hakim tegur Karpal. Saiful menegaskan tak mengenetahui mengenainya. Karpal cuba mencari salah Saiful. Hakim tangguh sementara.

10:06 AM - Bicara disambung.

Saiful mendedahkan ada bersumpah di masjid pada Ogos 8hb dan hampir dengan PRK Permatang Pauh. Karpal mempertikaikan kenapa pilih tarikh tersebut dan Saiful jawab bukan disengajakan serta tidak dirancang. Krpal menegaskan tujuan sumpah supaya Anwar kalah dalam PRK itu.

Saiful nyatakan Jun 26 diliwat Anwar dan 27hb pagi ke pejabat PKR dan sebelah petang ke rumah Anwar di Segambut. Karpal terus mendesak Saiful mempunyai banyak peluang melarikan diri semasa kejadian dan dinafikan oleh Saiful.

10:13 AM - Dato Yusof bertanya semasa Dr Osman Pusrawi membuat nota semasa diperiksa dan tidak pasti. Saiful menceritakan semasa diperiksa di mana mulanya sakit perut dan apabila sedang diperiksa dia nyatakan telah diliwat. Saiful turut mengesahkan laporan doktor pusrawi dan dlihat hanya di Internet. Selain itu, Saiful menjelaskan laporan tersebut dimana tulisan tak jelas. Saiiful sahkan semua org yg dijumpa tak memberi galakan buat laporan polis kerana bimbang masa depannya. Saiful keluar. Mah tangguh sementara.

Selain itu, Karpal meminta 3 doktor pemerhati dari luar negara mesti hadir ekoran Dato Yusof minta doktor dari Pusrawi beri keterangan. Tangguh sementara dan beri pihak PP n peguambela bincang mengenainya.

10:44 AM - Karpal dan Dato Yusof masuk kamar hakim bincang mengenai hal memanggil 3 doktor pakar luar negara. Apa yg menarik semasa prosiding mula karpal menyatakan utk lawat semula ke tempat kejadian dan Hassanudin, Tuan punya apartment tidak dapat dkesan. Dato Yusof pertikai kenapa tak jumpa sedangkan kawan baik Anwar. Anwar bangun dan kata 'court impartial dan mesti dia takut'.

11:00 AM - Perbicaraan ditangguh hingga 2:15. Pihak pembelaan ke tempat kejadian. Nostalgia memory lane untuk Anwar ... hehehe. PP, IO kes dan Peguambela ikut lawat tempat kejadian.

-------------------------

2:22 PM - Anwar dan isteri sampai. Barisan peguam bela & tunda dan prosecutor masuk.

2:36 PM - Hakim panggil kedua-dua pihak ke dalam kamar.

2:43 PM - Hakim tangguh esok kerana peguambela tak dapat pergi kerana tiada kunci. Karpal Singh kata akan hanya dapat masuk tempat kejadian 2:30 esok. Minta sambung 3:30 esok sambung bicara. Ada saja baiyi ni punya helah nak tunda.

Nak menang ke PRU? Kg baru dibuka Cina?

|31 comments

Kampung Baru Mungkin Dibuka Untuk Bukan Melayu Tingkat Potensi Pembangunan

KUALA LUMPUR, 29 Mei (Bernama) -- Hak pemilikan tanah orang Melayu di kawasan Kampung Baru tidak akan terjejas walaupun masyarakat bukan Melayu bakal diberikan kuota 40 peratus untuk memiliki hartanah di kawasan berkenaan apabila projek Pembangunan Kampung Baru dilaksanakan kelak.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata ini kerana Jawatankuasa Kerja Tanah Wilayah Persekutuan dan Perbadanan Pembangunan Kampung Baru yang akan ditubuhkan di bawah Akta Parlimen akan bertindak sebagai badan mekanisme penyeliaan kawalan pemilikan Melayu di kawasan itu.

"Cadangan itu bertujuan memaksimumkan potensi pembangunan di kawasan tersebut ... apabila kita katakan bukan Melayu, maksudnya ia tidak terhad kepada kaum bukan Melayu di negara ini tetapi mungkin juga pelabur-pelabur luar yang berminat.

"Kalau kita teruskan sekatan kepentingan tanah ini kepada orang Melayu sahaja, saya tidak yakin kita akan dapat nilai tanah, RM4,000 atau RM1,000 sekalipun seperti yang pemilik tanah dan pewaris tanah di Kampung Baru mahukan," katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan dengan pemilik dan pewaris tanah mengenai pembangunan Kampung Baru di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Berdasarkan cadangan untuk membatalkan sekatan kepentingan tanah-tanah di Kampung Baru, kaum bukan Melayu akan berpeluang untuk memiliki ruang perniagaan dan unit-unit kediaman yang akan dibangunkan di kawasan itu berdasarkan nisbah 60:40.

Raja Nong Chik berkata kabinet dalam mesyuaratnya pada awal bulan ini juga secara dasarnya telah bersetuju mengenai cadangan itu.

Sekatan kepentingan tanah yang terdapat di dalam geran tanah Kampung Baru menetapkan bahawa tanah di kawasan itu tidak boleh dipindah milik atau diduduki oleh kaum bukan Melayu.

Ia secara tidak langsung menjadi satu dilema dalam isu-isu tanah di kawasan berkenaan selain disifatkan akan mengehadkan potensi pembangunan Kampung Baru, sekiranya sekatan itu dikekalkan.

Ditanya sama ada nilai RM4,000 sekaki persegi yang dituntut pemilik dan pewaris tanah di kawasan itu adalah realistik, Raja Nong Chik berkata ia agak tinggi, tetapi tidak mustahil nilai hartanah di kawasan berkenaan akan mencapai tahap itu dalam jangka masa panjang.

Selain itu Raja Nong Chik berkata kerajaan juga telah bersetuju untuk melantik Permodalan Nasional Berhad (PNB) sebagai pemaju utama dalam melaksanakan pembangunan Kampung Baru.

Selain PNB, kerajaan juga menawarkan kepada dua lagi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) iaitu Lembaga Tabung Haji dan Pemodalan Hartanah Berhad, katanya.

"Tiga GLC ini kita pilih sebab ia berpegang kepada kepentingan bumiputera. Memang ada GLC lain yang lebih besar tetapi kebanyakannya tidak berasas kepada kepentingan bumiputera.

"Kerajaan pula tidak akan menjadi pemaju...kita tidak ada keupayaan itu sebab itu kerajaan hanya akan menjadi pengawal dan penyelaras bagi projek ini," katanya.

Manakala GLC yang lain digalakkan untuk menjadi pemilik atau penyewa utama hartanah di Kampung Baru.

Kampung Baru mempunyai keluasan sejumlah 122.93 hektar dan berdasarkan penilaian tanah yang dibuat oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) pada Mac 2007 yang melibatkan keluasan 54.4 hektar di kawasan itu menetapkan kadar RM270.00 ke RM300.00 per kaki persegi bagi tanah kediaman dan RM500.00 ke RM600.00 per kaki persegi bagi tanah perdagangan.

KOMEN: Bincang betul-betul. Pastikan dapat penduduk bersetuju. Jangan sampai ada pihak yang menentang kerana tidak puashati.

Kalau Kampung Baru Cina dibangunkan, bolehkah orang Melayu beli? Diusahakan kah rumah berharga yang Melayu boleh mampu beli?

Selalu mereka angkat semua.

Kalau dah tahu jawapan, kenapa pula pembangunan Kg Baru nak buka ke bukan Melayu?

Sunday, May 30, 2010

Nak menang ke PRU? VC UM biar role model Melayu dihina

|21 comments


pada petang Khamis Mei 27hb, Terence Gomez telah mengadakan satu Forum di Fakulti Universiti Malaya dan menjemput Barry Wain penulis buku mengenai Dr Mahathir. Selain dari Barry Wain, lain yang dijemput adalah Dr Wan Zawawi, Anthropologist sosialist ATMA, UKM dan pelajar Phd Cina, Ong Kian Meng.

Ketiga-tiga mereka menggunakan Forum yang dipenhi oleh 90% penuntut bukan Melayu untuk menghentam dan memalukan Tun dr Mahathir, UMNO, dan orang Melayu atas alasan menganalisa buku Barry Wain.

hadirin yang 400 orang adalah 90% bukan Melayu. Serangan yang dilakukan adalah tidak objektif tetapi berdasarkan serangan peribadi. Sungguh tidak intelektiual.

Barry Wain akui jika dia tulis mengenai Lee Kuan Yew seperti mana dia menulis mengenai Tun Dr Mahathior, dia pasti akan ditangkap.

Nampaknya VC Universiti membiarkan Universiti Malaya menjadi platform untuk menghina role model Melayu di bawah pretext membuka minda.

Bila ditanya akhbar, VC UM hanya mengatakan akan siasat. Baiklah, kita akan pantau hingga satu tindakna dilakukan.

Turut sama dihina adalah Perkasa.

Nampaknya Menteri Pendidikan Tinggi tidak faham bahaya impak perkara seperti ini dibiartkan. Adakah beliau juga terlibat membenarkan kegiatan seperti ini yang anti nasional dibiarkan dalam IPTA kita?

Dr Mahathir adalah role model kepada banyak orang muda dalam negara. Kepada kebanyakkan orang muda, mereka hanya mengenali dr Mahathir sebagai PM. Dengan menhina Dr Mahathir ini bermakna mereka mahu menghina kepercayaan anak2 muda ke UMNO dan BN.

Perkara bodoh seperti ini bukan pertama kali dilakukan olkeh Khaled Nordin. Dia membiarkan orang2 pro pembangkang berkembang di Universiti sana sini sekarang. UTM kini adalah bastion PAS.

Tiadda langkah dibuatnya untuk memberi penerangan keapda pelajar pandangan kerajaan dan membiarkan propaganda pembangkang berkembang di kampus2.

Nak menang tak PRU? Kalau nak terajang Menteri yang tak buat kerja. terajang mereka yang tak pertahan politik parti.

Kalau Saufuddin Timbalan Khaled pun sama, gugurkan mereka sama-sama2. Dulu dia orang Anwar. Peraihatikan baik2 gerak langkah dia.

Nak ke menang PRU? Rakyat menyampah pemimpin berbaik orang mcm Jho Low

|24 comments
Kami penat dok defend serangan-serangan terhadap kerajaan. Pemimpin pula terus buat perangkap untuk jerat kaki sendiri. Benda macam ini kami kena defend ke????

PKR telah mula mengungkit mengenai J Lo.


Maaf salah orang. Taek Jho Low. Gambar dia sedang berparti di New York dengan begitu mewah menyusul.

Berikut adalah sedutan dari blog Aku Pemikir sini mengenai Jho Low.

1. Dalam Kongress PKR di Kota Bharu, Ketua AMK, Shamsul Iskandar membuat satu pendedahan mengenai seorang yang bernama Jho Low yang didakwa beliau sebagai orang dibelakang dalam beberapa projek kerajaan.



2. Jho Low ini disebut beliau seorang anak muda 20-an yang mempunyai hubungan rapat dengan anak PM. Kisah hidup mewah Jho Low ini dipaparkan di dalam akhbar New York Post yang bertarikh 10 November 2009 [klik sini] (Laporan versi Citymail sini)



3. Dalam akhbar Malaymail yang bertarikh 8 November 2009 menyatakan Jho Low ini telah membelanjakan hampir 50-60,000 USD setiap hari dan menetap di apartment yang bernilai USD 100,000 per bulan di Park Imperial , di West 56th Street yang mana di situ juga tinggalnya James Bond, Daniel Craig dan P. Diddy.

4. Akhbar Malaymail juga memberitakan yang Jho Low ini telah ditunjuk untuk menjadi 'non- independent non-executive director di Bursa Malaysia-listed UBG Bhd' pada 19 September 2008.[klik sini]

5. Ketua AMK ini pula mendakwa dan cuba untuk mendapatkan penjelasan DS Najib adakah Jho Low ini mendapat projek kerajaan di Kem Sungai Besi yang bernilai RM500 juta. Dan beliau juga mendakwa Jho Low menjadi penasihat kepada Terengganu Investment Autority yang menguruskan wang royalti Terengganu.

6. Pihak Pakatan cuba untuk mengaitkan nama Jho Low yang ceritanya didedahkan oleh akhbar tahun lalu dengan PM kita kerana anak beliau ada hubungan rapat dengan Jho Low. Benar ke?

Maklumat yang dikatakan Shamsul Ketot banyak salah. Dia pun kemungkinan mensensasikan perkara mcam ini.

Namun begitu, kenapa kerajaan mahu melibatkan diri dengan karakter yang boleh menimbulkan kecurigaan rakyat terhadap kerajaan. Dulu kita bermasaalah dengan anak2 yang terlalu muda diberi kuasa dan tanggungjawab besar.

Kini masih lagi pula? Jho Low baru budak 20an!!!!

Tak lojik budak mentah boleh dinaikkan begitu saja. Yang membina kepakaran dan pengalaman bertahun2 tu main campak saja? Itu yang disebut2 berlaku dalam Petronas kini!!!!

Orang biasa yang tidak tahu pasti ingat Jho Low adalah kroni Tok Najib. Ini tentu menjatuhkan imej Dato Najib dan memburukkan persepsi orang ramai mengenai Dato Najib dan Rosmah akan dipalit bersama.. Rakyat akan kata macam-macam.

Betul boleh kata PR macam ini dan macam itu. Tapi rakyat akan nampak gambar2 macam ini dan membina persepsi sendiri, Bila mereka dah buat kesimpulan, walaupun salah, bukan senag nak betulkan persepsi dan kesimpulan salah.

Masalaah kerajaan Dato Najib lemah ... sangat lemah dalam menjawab, membidas dan bersedia dalam hal public relation. Seolah-olah semua main cakap tanpa memikirkan akibat dan persepsi orang ramai. Jawapan tidak menjawab dan selalu masaalah nak meyakinkan.

Sebelaum buat sesuatu, rancanglah dari segi impak PR. Pre-empt la sesuatu itu.

Lantaklah budak Cina ni. Penting kerajaan BN perlu kekal. Kensel apa saja jawatan dia sampai dia tahu bawa diri dia. Kedudukan dan hati budak ini lebih penting ke dari mempertahankan kerajaan BN?

Nak menang ke PRU? NEM buat majoriti Pribumi menyampah BN

|11 comments

PM baru memberitahu bahawa MBE atau MEB atau NEM atau New Economic Model bukan muktamad. Ada perkara kami nak tanya sikit ni di hujung dalam komen nanti.



MBE belum muktamad - PM

Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 29 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, Model Baru Ekonomi (MBE) masih belum dimuktamadkan. Sebaliknya, kata Perdana Menteri, ia merupakan cadangan daripada pakar-pakar untuk menjana pertumbuhan ekonomi negara supaya mampu bersaing di peringkat dunia.

Najib berkata, cadangan MBE bukan bermaksud kerajaan mengetepikan agenda Melayu dan bumiputera. Sebaliknya tegas beliau, kerajaan akan terus mendapatkan reaksi dan buah fikiran masyarakat Melayu bagi menjadikannya lebih dinamik demi memantapkan ekonomi negara.

''MBE adalah cadangan pemikir yang melihatnya daripada sudut global tetapi kita masih mendengar pandangan akar umbi mengenai perkara ini.

''Model ini bukan mengetepikan agenda Melayu tetapi mencari pendekatan yang mampu memberi hasil yang lebih besar.

''Orang Melayu jangan khuatir, saya akan meneliti semua pandangan yang diterima termasuk menerima Majlis Perundingan Melayu (MPM) sebagai rakan perundingan utama,'' katanya.

Najib berkata demikian semasa berucap merasmikan Majlis Penutup Kongres Ekonomi Bumiputera anjuran MPM di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini. Perdana Menteri berharap, rakyat terutama orang Melayu tidak seharusnya berasa sangsi bahawa beliau tidak akan mendengar isi hati mereka dalam pelaksanaan MBE.

''Tidak mungkin saya sebagai Presiden UMNO tidak mendengar suara orang Melayu yang merupakan majoriti penduduk Malaysia.

''Saya tidak akan khianati perjuangan dan semangat ayahanda Tun Abdul Razak yang memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) begitu juga semasa kita melaksanakan MBE,'' katanya.

Perdana Menteri seterusnya memberi jaminan akan memastikan orang Melayu turut mampu bersaing di peringkat dunia tanpa mengabaikan bangsa lain yang turut berperanan membantu kesejahteraan negara.

Tegas beliau, dalam memajukan negara, jangan pula mengambil sikap memaki hamun bangsa lain kerana sokongan mereka juga amat penting.

''Islam mengajar kita supaya berlaku adil bukan hanya kepada sesama sendiri (Islam) tetapi turut perlu berlaku adil kepada bangsa lain.

''UMNO mampu bertahan sehingga kini ialah kerana kita berlaku adil kepada bangsa lain,'' katanya.

Betul lah tu. Tapi masaalahnya ... cuba dikirkan.

Kenapa diambil orang bingok dan Melayu hati kering tak ada jiwa Melayu macam Amirsham diletak sebagai Pengerusi NEAC? Amirsham itu banker yang menjawab dalam Parlimen pun tak pandai. Banker bukan tahu ekonomi. Banker hanya pentingkan diri.

Business tak tahu pun. Hanya tahu loan collateral collateral collateral ... Business viability pun banker tak tahu analyse. Otak Banker kebanyakkan bengap. Dah diprogram pikir repayment dan bukan viability.

Amirsham ini lah diakhir kerjaya di Maybank hampir jahanam kan Maybank dengan pembelian berbillion lebih mahal satu Bank di Indonesia. Kenapa ambil orang macam ini????

Najib tahukah menilai kebolehan, bersih cekap amanah seseorang dan semangat juang orang??? Orang korporat adalah keparat yang pentingkan diri sendiri!!!

Kenapa ada American dalam NEAC? Kenapa lebih Cina dari Melayu dalam majlis NEAC? Kenapa Bumiputera Sabah dan Sarawak tidak diambil dalam jemaaah NEAC ini?

Salinan pertama NEM tak langsung sebut pasal Bumiputera. Lepas dibising Perkasa baru Najib paksa letakkan affirmative action! Apa pasal bodoh benar NEAC. Itulah percaya sangat omputih dan Cina.

NEM ditulis hanya untuk memperlehkan Dasar Ekonomi Baru. Tujuan mereka hanya untuk menjatuhkan maruah Dr Mahathir. Tak sedar ke Dato Najib? Tak sedar ke pegawai2 Dato Najib??

Buat apa terbitkan NEM untuk buat rakyat tak puashati dan menaikkan marah. Betul consultative tapi biarlah dah thorough baru diterbitkan. Feedback rakyat takdelah sampai asas assumption pun salah belaka.

NEM adalah isu yang boleh menghilangkan undi Melayu kepada UMNO.

Ini satu lagi. Kenapa Najib bising hidup UMNO atas pentas NGO semalam??? Bawah tu ingat semua orang UMNO? Ada orang UMNO yang mula menyampah dan nak meluat dengan UMNO, tau tak? Ada pula orang bukan UMNO kerana mereka orang Sabah dan Srawak.

Hari ni The Unspinners nak belasah kerajaan kerana banyak buat kerja yang tidak bijak. Nak menang ke PRU 13?

Buang aje seluruh ahli jemaah NEAC kerana tak boleh berfikir dan ada niat jahat!!!

Nak menang ke PRU? Gugurkan segera Idris Jalang dan Punahsihat tiada jiwa rakyat!

|33 comments

Di saat kerajaan DS Najib diserang bertalu-talu dengan tindakan seorang Menteri bijak pandai kerajaan Barisan mengusulkan untuk meluluskan lesen perjudian bola sepak piala dunia yang telah diluluskan oleh kabinet, semalam pula seorang lagi Menteri Kerajaan DS Najib mengeluarkan kenyataan yang bangang.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, DS Idris Jala, yang juga CEO "Performance Management And Delivery Unit" (PEMANDU - apakah natang jawatan ini?) telah memberi ceramah di KLCC mengusulkan bahawa Malaysia sebagai sebuah negara yang paling tinggi menerima subsidi di dunia harus mengurangkan pengantungan subsidi kepada Rakyatnya terutama untuk minyak, elektrik dan toll (yang merupakan keperluan asas) untuk menjimatkan defisit dan hutang Kerajaan sebanyak RM103 billion selama 5 tahun.

Siapa ini Idris Jala?

Bekas CEO MAS yang telah dilantik terus menjadi Menteri Penuh Kerajaan DS Najib tanpa perlu menjadi wakil Rakyat. Apa jasanya? Kata orang, dia telah berjaya memulihkan kewangan syarikat penerbangan utama negara dari mengalami kerugian sehinggakan mencatat keuntungan.

Keuntungan? Pergi dah! Yang rakyat tidak tahu, keuntungan yang diperolehi oleh MAS sepanjang pengendaliannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif hanyalah disebabkan penjualan aset-aset di dalam MAS dan bukannya keuntungan operasi.

Kalau setakat hendak jual bangunan-bangunan MAS dan mencatatkan keuntungan sehinggakan membolehkan beliau dilantik sebagai seorang Menteri, saya rasa ada sesuatu yang tidak kena dengan orang yang melantiknya. Elok sangatlah beliau dilantik menjadi CEO Pemandu, lingkup Malaysia.

Semalam, orang yang sama bercakap pula mengenai Malaysia berkemungkinan besar akan menjadi
bangkrap menjelang 2019 disebabkan hutangnya berjumlah RM1.158 trillion. Sekiranya hutang-hutang ini hendak dipersalahkan ke atas subsidi-subsidi yang diberikan oleh rakyat seperti subsidi minyak minyak, gas, toll, gula, minyak masak dan sebagainya, saya rasa itu merupakan suatu tindakan yang bangang.

Sejak bilakah subsidi-subsidi ini diwujudkan? Pada zaman DS Najibkah? Tidak! Ia wujud sejak zaman beberapa zaman Perdana Menteri sebelum ini. Kenapakah Kerajaan BN di bawah pimpinan Mantan-Mantan Perdana Menteri sebelum ini (kecuali Tun Abdullah) tidak pernah bersunggut mengenai pemberian subsidi kepada Rakyat? Kenapa baru sekarang hendak dikurangkan atau dihapuskan subsidi yang diberikan kepada Rakyat?

Inikah slogan yang dilaung-laungkan. 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Cakap berdegar-degar tetapi tidak lebih sebagai mitos semata-mata.

Betulkah Kerajaan sudah tidak mampu lagi menanggung subsidi disebabkan oleh kekurangan sumber alam negara atau disebabkan oleh ketirisan dan ketidakcekapan di dalam pentadbiran Kerajaan DS Najib?

Betulkah angka RM103 billion defisit dan hutang disebabkan oleh tanggungan subsidi Rakyat atau adakah ini satu helah untuk menipu Rakyat Marhaen supaya tidak memberontak apabila subsidi dihapuskan? Saya setuju kita tidak patut menjadi Rakyat Subsidi, tetapi adakah Kerajaan pasti semua Rakyat "bermain di padang yang sama"?

Tahniah DS Najib.

Usaha dan tingkah laku menteri-menteri Datuk Seri akan memendekkan karier politik anda. Saya tidak mahu bercakap lebih lanjut tetapi saya berani bertaruh (judi sudah dilesenkan kan) Kerajaan DS Najib bakal kehilangan lebih banyak negeri di dalam PRU13 sekirannya idea bodoh DS Idris Jala untuk mengurangkan dan menghapuskan subsidi kepada Rakyat diteruskan. "I bet my life!".

Bagi saya, biarlah saya memberi peluang kepada satu pihak yang lagi satu kalau Kerajaan DS Najib sudah tidak berupaya mentadbir soal kewangan Negara. Tka gitu?

Sumber: Cucu Tok Selampit

KOMEN: Cara yang Idris Jalang ini lakukan untuk memeranjatkan rakyat dan menyebar survey untuk rakyat setuju saranan kurangkan subsidi. tidak bertanggungjawab! Dia boleh terus kata nak naik-naikkan barang ini dan itu. Memandai-mandai ke dia? Itu bukan tanggungjawab dan kerja dia.

Apa punya Menteri memainkan fear factor dan emosi rakyat? Tahukah dia impak tindakannnya?

Ini adalah perangai manusia kepala b*** hidup mewah dengan masukan pasir dalam periuk nasi orang melalui cara buang kerja pekerja2. Inilah sialan yang tidak ada perasaan ke atas orang lain.

Lahanat tullah ini yang lakukan ethnic cleansing ke atas orang-orang dan pengurus Melayu daam MAS yang diganti budak Cina tidak tahu apa masuk.

Wahai kelabit tak sedar diri kecik2 main dan bergumul dengan babi kelilinag rumah!

Tak sedar ke susahnya saudara mara orang2 Hulu di Sarawak menghadapai kenaikkan barang naik yang melampaui pendapatan mereka? Dahlah taukeh2 balak Sarawak kasi orang gaji tahap kemiskinan? Satu hari kerja cuma RM10-15?

Siapakah yang paling banyak menyebat subsidi kerajaan? Rakyat biasa atau korporat siamang macam engkau? BUat apa kerajaan mesti sibsidikan minyak dan gas bagi kapalterbang untuk mereka beri harga tambang giler punya murah dan untung giler punya banyak?

Mana lagi IPP yang minum sumber tenaga dan mengkayakan tycoon2 terus ke tahap billionaire? Profit mereka sudah tahap riba atau extraordinary profit atau keuntungan yang berlebih2an.

Toll operator yang membina toll dengan subsidi kerajaan dan kemudiannya dpaat traffic guarantee. Lebih dari itu, mereka sebat. Kurang dari itu, mereka menyalak?

Cakap Idris nak menakut2kan rakyat ini nak untuk apa? Pak Lah dahulu hampir kalah kita kerana naikkan minyak. Ini Deris pun nak jadi pengkhianat dari dalam nak jatuhkan BN ke?


Kami tahu Krismis lepas Idris Jala berada atas pentas DAP raikan Merry Chiristmas!!!!

Hai ... Dato Najib.

Nak menang ke tidak pilihanraya umum akan datang? New Economic model la? Biasiswa Nasional la? Tutup MECD la? ... Tahu tak peratusan pengundi Bumiputera tu berapa banyak? Asyik layan Cina bangsa tamak saja!!???

Carilah Penasihat yang berjiwa Melayu dan isi hati Muslim yang mengasihhani rakyat yang susah.

Bukannya liberalis dari kalangan Cina muallaf dan Melayu liberal tak tahu cakap Melayu. Banyak sangat Penasihat Najib adalah orang Punahsihat yang tidak kasihan pada rakyat.

Global la ... kepala hotak! Lebih kepada Goblokal sebenarnya. Asyik kiblat ke barat dan nak terikut2 barat. Fikirlah dan cari jalan! Ini malas berfikir!


Idris Jalang baik digugurkan segera kalau nak menang PRU13!

Kalau Najib tak nak menang, cakap siang2. Tak payah kami bersusah payah!!!!

Ahli Majlis lantikan PR korup, angkuh, dan licik

|3 comments

Yang Di Pertua atau lebih dikenali sebagai YDP di kalangan Pihak Berkuasa Tempatan adalah jawatan yang dilantik oleh kerajaan persekutuan dalam mentadbir sesuatu majlis daerah. Jawatan ini biasanya dilantik dari kalangan Pegawai Daerah yang dilihat mempunya krebiliti dalam mentadbir. Itu serba sedikit tentang YDP.

Apa yang aku ingin kongsikan adalah perancangan Pakatan Haprak selepas mentadbir negeri ialah dengan meletakkan semua Ahli Majlis Daerah sama taraf dengan YDP di setiap PBT. Ini secara lansung akan mengurangkan kuasa YDP dalam melaksanakan tugas.

Setiap projek untuk kebaikkan rakyat haruslah mendapat persetujuan daripada Ahli Majlis Daerah sebelum dilaksanakan. Ini berbeza dengan konsep kerajaan BN terdahulu dengan meletakkan Ahli Majlis Daerah dibawah kelolaan YDP untuk tujuan membantu mendapatkan dana dalam urusan pentadbiran.

Keadaan sekarang agak pelik dimana Ahli Majlis Daerah mempunyai kuasa seperti YDP dan ini kita tidak boleh nafikan bahawa akan ada salah guna kuasa dalam pentadbiran di setiap PBT.

Sumber dalaman PBT memaklumkan bahawa Ahli Majlis yang dilantik oleh kerajaan Pakatan Haprak ini mempunyai keistimewaan lain seperti kuasa memberi projek kepada kroni-kroni mereka dan juga diberi pendapatan sampingan daripada hasil bayaran tempat letak kereta. Mereka juga mampu memberi arahan kepada YDP untuk setiap projek yang akan dilaksanakan dan setiap projek tersebut juga haruslah mendapat sokongan daripada semua Ahli Majlis ini.

Ahli Majlis Daerah didalam kerajaan Selangor sekarang jauh berbeza dengan ketika pemerintahan BN dahulu. Mereka sekarang bukannya dilantik untuk membantu YDP dalam menjalankan tugas tetapi sebaliknya menjadikan YDP sebagai boneka akan tetapi setiap kesalahan yang mereka lakukan akan diletakkan dibawah tanggungjawap YDP atas alasan mereka hanya memantau pentadbiran dan bukannya terlibat secara langsung didalam sesuatu program ataupun projek yang dilaksanakan.

Mereka-mereka ini seperti sudah dapat menghidu akan kebangkitan rakyat Selangor menolak Pakatan Haprak dan menggunakan sepenuhnya tempoh 2 tahun yang tinggal ini untuk memenuhkan kantung masing-masing.

Ada dikalangan mereka ini mahu dipanggil TUAN ketika hadir ke pejabat PBT dan tanpa adab memaki hamun kakitangan. Ada juga tanpa adab tata susila memaki hamun YDP dihadapan kakitangan dalam menunjukkan yang mereka lebih berkuasa daripada YDP.

Inilah hasil daripada sokongan daripada rakyat Selangor kepada Pakatan Haprak dalam PRU yang lepas. Mereka bukan saja lupa akan tanggungjawap kepada rakyat tetapi sibuk memenuhkan poket masing-masing dengan bermacam-macam "proposal" yang dihantar kepada Pengarah Bahagian supaya dicadangkan ketika mesyuarat. Akhirnya sampah yang diberikan kepada kita hasil daripada undi yang kita berikan kepada mereka.

Semoga kita akan cepat sedar keburukan dan ketamakkan firaun-firaun kecil ini dalam mengaut keuntungan tanpa mempedulikan kebajikan kita sebagai rakyat Selangor.

Aku akan bercerita lagi tentang Majlis Daerah Selayang didalam artikel akan datang.Terima Kasih kepada KGC atas kesudian mengeluarkan artikel ini.Salam Perjuangan


Pengundi Muda Selangor

Dari Kitagempur.com

Saturday, May 29, 2010

Secara tidak langsung, Azizan kata Nizar gila

|38 comments

Tak patut sungguh Datuk Seri Dr. Azizan Abdul Razak. Mentang-mentanglah empat orang ADUN yang disyaki akan melompat, DIPAKSA berikrar taat setia dengannya di hadapan ribuan penyokong PAS, sampai hati dia MENGIBARATKAN Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai ORANG GILA!!!

Puncanya, Azizan mengatakan dia tidak akan membubarkan DUN Kedah kerana kedudukan Pakatan Rakyat yang mempunyai kelebihan berbanding Barisan Nasional iaitu 4 kerusi. Malah kata Azizan lagi, meskipun hanya berkelebihan satu kerusi, dia tetap akan mempertahankan pentadbirannya, biarpun sebelum ini BERCAKAP BESAR yang dia akan membubarkan DUN Kedah seandainya seorang sahaja lagi ADUN Pakatan melompat.

"Saya tidak akan bubarkan DUN sehingga ke peringkat tidak mampu lagi bertahan. Hanya ORANG GILA SAHAJA yang hendak bubar. Saya belum gila lagi," katanya ketika berucap pada majlis penerangan isu keluar parti di Kompleks PAS Kota Sarang Semut dua malam sudah. (Kedah Lanie)

Bagi mengelakkan Barisan Nasional khususnya UMNO mengacau empat ADUN terbabit, Azizan akan membawa mereka makan angin di luar negara!

Untung jadi ADUN PKR dan DAP di Kedah! Terngangalah ADUN-ADUN PAS yang tidak ada nilai sedikit pun, kecuali mencukupkan kuota kuasa Azizan Abdul Razak.

Nizar Jamaluddin masih lagi meroyan dan gagal menerima hakikat bahawa kerajaan DAP yang membonekakannya telah pun pupus di Perak. Kata-kata Azizan Abdul Razak kena sangatlah dengan Nizar Jamaluddin yang masih menuntut Zambry Abdul Kadir yang memiliki kelebihan tiga kerusi di Perak agar membubarkan DUN.

Hanya orang gila sahaja yang akan membubarkan DUN apabila pasukannya memiliki kelebihan, sekalipun satu kerusi!

Kesian Nizar Jamaluddin... Azizan Abdul Razak sebenarnya sedang mengajar boneka DAP itu tentang nilai sebenar seorang ahli politik. Nizar boleh terus melalak di Parlimen... itu pun kalau tak kena bubuh dengan Ahli-Ahli Parlimen UMNO yang memang cari fasal nak hentam dia la... Ngah Kor Meng dan Ngeh Kor Ham pun tak berani bukak mulut kat Parlimen, Nizar Jamaluddin pun jadi tikuslah! Kat Perak, dia berani ler... kat Parlimen, macam kucing kasi kena jirus air sejuk!

Sekali lagi... kesian Nizar! Azizan sendiri sahkan, Nizar Jamaluddin adalah ORANG GILA!!!

Oleh The Flying Kick

Seorang wanita saksi Nik Amar jual ladang Yayasan Islam Kelantan

|12 comments

Ini kisah penjualan Ladang Keruing Teknik di Relai, Gua Musang.

Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Anuar Safian pernah mendedahkan perkara ini pada awal bulan Mac tahun ini. Namun Nik Amar baru menafikan pada Mei 12hb tahun ini ada jualan ladang sedemikian.

Sebenarnya saksi transaksi tersebut wujud iaitu seorang wanita bernama Puan Norihan. Difahamkan sumber kami bahawa Puan Norihan memberitahu terdapat salahguna kuasa dan rasuah melibatkan exco Kelantan, Nik Amar dalam penjualan ladang milik Yayasan Islam Kelantan yang seluas 7,500 ekar. Ladang tersebut mempunyai keluasan bertanam seluas 1,572 ekar.

Puan Norihan telah mengatur pembelian ladang tersebut dengan seorang taukeh bernama Kuek dari syarikat Suurban Sdn Bhd dari Johor. Dia telah jumpakan taukeh itu dengan Nik Amar melalui Hj Rahim, seorang orang Perak (yang baik dgn Nik Amar).

Janjinya kalau semua jadi, Puan Norihan akan dibayar sedikit komisyen dari hasil jualan sebagai peranan beliau yang sah sebagai arranger.

Syarikat Suurban dipersetujui untuk dijual ladang tersebut oleh Nik Amar kerana setuju dengan syarat menyumbang kepada Pas Negeri Kelantan sebanyak RM3 juta. Samada duit itu sampai atau dapat kepada Pas Negeri, tiada siapa yang dapat beri kepastian.

Nik Amar dan Hj Rahim menjanjikan komisyen pada Puan Norihan jika jualan ladang ini selesai. HIngga kini masih tidak membayar komisyen beliau. Puan Norihan baru sedar sekarang ini "zaman ore pakai kopiah x leh caya."

Yang didengar bahawa Hj Rahim (60 thn) yang mengatur pertemuan Puan Norihan dan taukeh Kuek itu dengan Nik Amar telah membeli Mersedes berharga RM600,000 sebagai hadiah kepada isteri baru yang berusia 27 tahun.

Nik Amar telah tidak lagi angkat handphone bila dihubungi oleh Puan Norihan.

Mengapakah Sime Darby lantik Zaid Ibrahim & Co.?

|11 comments

Butiran di The Star sini.

Pasti ada yang akan kata Dato Zaid sudah jual saham atau perkongsian dalam Zaid Ibrahim & Co (ZICO). Yang tinggal namanya sahaja.

Sebenarnya kami tidak percaya langsung.

ZICO adalah bawah Managing Partner bernama Nik Nozrul Thani, orang Kelantan. Kami percaya hubungan Zaid dengan ZICO masih ada.

Kami diberitahu loyar2 dalam ZICO bahawa operasi ZICO adalah lebih besar di Singapura. Kenapa?

Adakah kerana kepandaian Dr Nik Nozrul Thani? Tidak! Hanya orang naif percaya business di Asi aadalah berdasarkan kenpdaian dan keupayaan sahaja.

Kami diberitahu bahawa ianya adalah contact Zaid dengan golongan pemerintah Singapura. Zaid kini mendapat sokongan Singapura untuk menggantikan Anwar Ibrahim. Sokongan Singapura adalah melalui sokongan kewangan melalui ZICO.

Gila ker ke Musa Hitam melantik ZICO dalam hal Sime Darby dan akhirnya diketahui cerita sepenuh oleh Dato Zaid Melayu yang tak sedar dia berasal mamak estet Kuala Kerai?

Friday, May 28, 2010

Pesanan untuk Tamrin: 'Shut up' penyamun pencen!!!

|18 comments

Sungguh melucukan bilamana Thamrin Ghafar berkata sudah tiba masanya saya menyokong pakatan kerana penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa berleluasa yang dilakukan oleh pimpinan Umno dan Barisan Nasional selama lebih 50 tahun mentadbir negara. Klik disini

Jika Umno dan BN salah guna kuasa dan seleweng selama 50 tahun maknanya dia dan bapa nya sama terlibat.

Waktu dalam kerajaan dulu, Thamrin lah manusia yang banyak seleweng. Apa saham yang dia tak dapat masa itu ? Semua saham dia dapat. Waktu dia jadi Pengerusi Mara, berapa banyak yang dia sebat ? Saya masih ingat lagi bagaimana dia salahgunakan kuasanya sebagai Pengerusi Mara untuk beli kelab golf di Sungai Buloh yang mana dia ada kepentingan.

Hanya kerana dia dapat kawasan balak di Kelantan, projek sana-sini dengan Ariffahmi dan Takiyuddin , maka Umno dijadikan penyebab dia keluar parti. Semuanya kerana umno tidak dapat memuaskan nafsu dia yang seperti babi.

Manusia seperti ini tak ubah seperti anjing kurap. Sana - sini kerja kau hanya nak menyambar peluang . Manusia yang tak pernah puas dengan apa yang ada. Kerana dia lah nama bapanya menjadi busuk .

Manusia yang bernama Thamrin ini adalah manusia yang tidak pernah cukup duit. Dia sentiasa hendak hidup mewah. Kata orang biar papa asal bergaya. Suatu masa dulu dia pernah ada duit beratus juta. Apa saja saham yang diterbitkan, tidak kira apa form pasti dia akan dapat.

Oleh kerana dia mengamalkan cara hidup mewah, maka sudah tentu dia tidak pernah cukup duit. Habis duit Tun Ghaffar dirobeknya. Sehingga satu tahap Tun Ghaffar hampir kena muflis kerana dia. Nasib baik pada masa itu, jika tidak silap saya Tun Dr.M yang menyelamatkannya.

Kerana perangainya jugalah kesihatan Tun Ghaffar sering terganggu. Pendek kata sepanjang hayatnya Tun Ghaffar banyak memikul masalah Thamrin. Sebab itu Tun Ghaffar tidak meninggalkan harta yang banyak, kerana semuanya telah dirobek oleh Thamrin.

Setelah Tun Ghaffar meninggal dunia, Thamrin jadi mereng seketika. Ini kerana tiada tempat lagi untuk bersandar. Jika tidak dia masih boleh jual nama Tun untuk 'pow' sana-sini. Hidupnya merempat, hutang keliling pinggang. Kehidupan mewah perlu diteruskan.

Setelah Umno gagal memuaskan nafsu dia, maka dia beralih arah kepada Anwar Ibrahim. Anwar memang nak gunakan dia untuk membuktikan kepada masyarakat bahawa dia tidak pernah ada masalah dengan Tun Ghaffar.

Orang seperti Thamrin ini dia sanggup buat apa sahaja janji dia dapat duit. Dia sanggup gadai maruah bapanya hanya kerana duit. Semua orang tahu bagaimana Anwar menjatuhkan Tun Ghaffar.

Dia merapatkan dirinya dengan Anwar untuk tujuan mendapat projek-projek di negeri yang ditadbir oleh kerajaan pakatan. Usahanya berjaya, dia berjaya mendapat beberapa projek di Kelantan yang dianugerahkan oleh Ariffahmi melalui PMBK dan juga Takiyuddin Hassan.

Sebagai penutup , dulu semasa dia kenyang dalam Umno , parti pembangkang yang dikutuknya. Sekarang bila dia kenyang dengan parti pembangkang, Umno pula yang disalahkannya. Tidak ubah seperti seekor anjing kurap yang tiada nilai.

Sumber: RBF

Taktik DAP meramaikan Cina di P Pinang

|25 comments

Menurut banci terbaru, penduduk terbesar di Pulau Pinang adalah Melayu. Ini tentu merisaukan komunis chavanis Cina Lim Guan Eng.

Kami pernah menulis mengenai rancangan Guan Eng untuk halau Melayu dan India dari Pulau Pinang yang mana termasuk rancangan meroboh gerai dan rumah dan gunakan polisi rezoning.

Kami mendapat e-mail dari seorang bernama samaran Hajiman:
Saya ada membaca posting The Unspinners berkaitan usaha kerajaan DAP menghalau Melayu keluar dari kawasan Balik Pulau, Pulau Pinang. Beberapa hari yang lalu, saya mendengar speech dari seorang VC sebuah Universiti, antara isinya ialah:
1) Guan Eng sedang merancang membawa National University, Singapore untuk membuka kampus di Penang.

2) Kampus Lim Kok Wing University juga akan dibuka di Penang.
Tujuannya tak lain untuk meramaikan kaum mereka disana, meningkatkan nilai premium tanah supaya orang Melayu 'terpaksa' keluar dari Pulau.

Namun sesuatu yg agak memberi saya semangat ialah UiTM juga sedang berusaha membuka Kampus UiTM Balik Pulau menjelang pengambilan Disember 2010. Tanah orang Melayu di Balik Pulau mesti dipertahankan.

Cina nak tentukan kepimpinan PAS ... padan muka lebai kaldai

|22 comments

1. Riuh rakan-rakan bukan Islam mahu memainkan peranan yang lebih besar dalam PAS. Jika dahulu ia antara perkara mustahil yang kita jangkakan, kini ia berubah samasekali. HUjah yang nyatakan PAS perlu berubah demi perubahan semasa, nyata dangkal! Sebenarnya PAS berubah demi survival politik hingga mengorbankan prinsip parti.

2. Diberi betis, hendakkan peha. Itu ungkapan yang layak diberi berkaitan tuntutan bukan islam yang mahu penyertaan lebih aktif dalam PAS. Bermula dengan Kelab, kini status keanggotaan bukan islam dinaikkan kepada Dewan Harian. Namun itu belum cukup, kini mereka mahukan status yang sama dengan ahli PAS yang lain!

3. Hak untuk mengundi dan memilih pemimpin dalam PAS. Pemimpin PAS kini dilihat semakin terperangkap dengan taktik yang mereka sendiri mulakan semata-mata mahu meraih undi bukan melayu/islam di Malaysia. Di masa hadapan, pemimpin golongan ulama' dari PAS pasti tidak mendapat sokongan dari golongan bukan islam ini.

4. Kepimpinan ulama' dalam PAS sedikit demi sedikit akan terhakis akibat pintu yang mereka sendiri buka, sedangkan pintu rundingan dengan sesama islam ditutup rapat! Ini jarum AnWAR yang dicucuk ke dalam PAS bagi membolehkan beliau menguasai PAS suatu hari nanti kerana diketahui golongan ulama' tidak pro AnWAR.

5. Apabila golongan Erdogan Islam Liberal bergabung dengan kelompok bukan islam dalam PAS, pasti ia mewujudkan 'kuasa beli' yang kuat bagi menjatuhkan pemimpin-pemimpin PAS yang dilihat ortodoks serta tidak 'moderate'. Selepas berjaya nanti, tidak mustahil bukan islam ini menuntut kerusi naib presiden pula nanti.

6. Saya percaya, sebahagian besar pimpinan PAS menyedari perkara ini dan mula mengeluarkan kenyataan agar kelompok bukan islam ini tidak terburu-buru menuntut itu dan ini. Ketahuilah, dibelakang kelompok bukan islam dalam PAS ialah AnWAR yang sentiasa menunggu peluang terbaik kerana dia belum menguasai PAS sepenuhnya......

Sumber: X-PKR

KOMEN: Padan muka PAS. Itulah buat kerja tak guna otak, walaupun ada sedikit. Bigai betoi depa ni. Apa saja asal dapat kuasa. Dapat kuasa tak terurus. Kohilal yang senang urus sampai rugi berjuta2. Dahlah dah rugi, masihnak ditipu ahli.

PAS: Kepimpinan Ular...dalam...semak

|28 comments

Klik gambar untuk memahami kategori kepimpinan PAS.

Terima kasih GAP.

SKANDAL KOHILAL: Kohilang (Rumusan)

|19 comments

Oleh Tarmizi Md. Jam
Malaysia Instinct

Pemimpin PAS mungkin sudah lupa akan 'Tragedi Berdarah Memali' pada tahun 1985 yang tercetus kerana Ibrahim Libya enggan menyerah diri untuk ditahan di bawah ISA. Penyokong PAS generasi kini pula mungkin ramai yang tidak tahu menahu mengenai peristiwa ini.

Kini tragedi yang menimbulkan banyak tanda tanya itu telah lama berlalu. Kepimpinan PAS kemudiannya atau kononnya telah mengambil tugas menjaga dan membela nasib waris mangsa yang terbunuh atas dasar tanggungjawab. Untuk tujuan ini, PAS telah melancarkan Tabung Memali untuk mengumpul dana bagi membantu balu dan anak Ibrahim Libya serta pengikut lain yang menjadi mangsa tembakan polis. Dianggarkan tabung tersebut berjaya mengutip lebih RM300,000.

Tetapi lebih sepuluh tahun kemudian, ahli PAS sendiri yang ketika itu dipimpin oleh Mujahid Yusof Rawa, telah mendedahkan bahawa selama lebih sepuluh tahun tidak ada satu sen pun daripada Tabung Memali yang telah sampai kepada balu dan anak-anak mangsa. Duit Tabung Memali semua telah di songlap oleh pemimpin PAS.

PAS cuba berdolak dalih serta menuding jari ke semua arah dalam usaha mereka membela diri. Tetapi, mahu tidak mahu mereka terpaksa juga menghadapi keluarga mangsa dalam satu perjumpaan yang mana berakhir dengan cabar-mencabar, pergaduhan dan ketegangan.

Salah seorang mangsa tragedi Memali, Encik Manas Abdullah, 57, menegaskan kesemua mereka (mangsa tragedi) kecewa dengan sikap Datuk Fadzil Noor selaku Presiden PAS yang berat sebelah. Seorang lagi mangsa, Azmi Haji Salim, 51, mendakwa hasil kutipan tabung itu dipercayai telah disumbangkan kepada pihak-pihak lain termasuk kepada akhbar Harakah. Mereka mendakwa wang tabung yang bertujuan membantu balu-balu dan anak-anak mangsa tragedi itu telah habis dan hidup mereka kini dalam kepayahan. Balu kepada Allahyarham Ibrahim Mahmud, Soleha Hussain, mendedahkan sendiri 'bahawa pihak pengurusan tabung kata duit sudah tiada tetapi selama ini saya tidak pernah diberitahu jumlah wang masuk dan keluar dari tabung berkenaan'.

Selain tabung Memali, PAS juga menubuhkan tabung derma yang dihulurkan kepada penyokong mereka setiap kali berceramah. Tidak cukup dengan itu, ada juga tabung yang bernama Tabung Mangsa Kezaliman UMNO yang kononnya diwujudkan untuk membantu mangsa perobohan rumah Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) Belimbing Api, Jabi Terengganu.

PAS memang suka ‘menabung’. Hairannya, tabung mereka semua kosong. Jika tidak, mana mungkin PAS Kedah terpaksa membalak secara haram untuk menjana pendapatan negeri dan PAS Kelantan sehingga kini masih menjadi negeri paling miskin walau telah berpuluh tahun berkuasa.

Tidak cukup dengan melenyapkan duit ‘menabung’, PAS juga telah melenyapkan hampir RM45 juta ringgit milik ahli mereka melalui Koperasi Al-Hilal (KOHILAL).


KOHILAL ditubuhkan pada 1986 oleh tokoh dan aktivis PAS. Dianggarkan terdapat 23,000 orang ahli KOHILAL di seluruh negara. Setiap ahli KOHILAL dikenakan bayaran yuran penyertaan RM 5.00 dan setiap peserta berdaftar dikehendaki membeli saham KOHILAL bernilai RM10.00 seunit dengan kadar minimum 10 unit bernilai RM100.00 jumlahnya.

Pada awal penubuhannya pada tahun 1986, anggotanya hanyalah sekitar 156 orang. Jumlah itu meningkat menjadi 14,121 orang pada 1995. Keahlian terbesar 20,781 orang tercapai pada 2002 sahaja.

Oleh itu kutipan yuran saja 20,781 x RM100 = RM2.078 juta pada jangka masa tersebut.

KOHILAL didaftarkan di bawah Jabatan Pembangunan Koperasi Malaysia mengikut Akta Koperasi 1948 pada 3 Jun1986. Mesyuarat Pertama Ahli Lembaga Pengarah (ALP) diadakan Pada 19 Julai1986. Allahyarham Hj. Ismail Abdullah, Bekas Timb. Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan telah dilantik sebagai Pengerusi KOHILAL yang pertama.

Lembaga Pengarah Kohilal adaah terdiri daripada:

Pengerusi: Hassan Shukri

Naib Pengerusi: Sheikh Abu Bakar Omar

Setiausaha: Mohd Ismath Habib Mohamad

Bendahari: Ali Maidin

Anggota Lembaga Pengarah:
Asimuddin Shamaan
Dr. Rayney Azmi Ali
Abdul Aziz Hassan
Syed Hamid Syed Mohamed
Wan Pauzi Yahya
Ahmad Subky Abdul Latif

Aktiviti Pelaburan KOHILAL termasuklah memasarkan barangan tradisional seperti bedak, jamu, makanan ringan, minuman, ubat gigi dan sebagainya.

Di peringkat antarabangsa, koperasi ini telah melibatkan dalam pelaburan di INDONESIA, SINGAPURA, BRUNEI, dan AUSTRALIA serta urusniaga import eksport barangan daripada YAMAN dan IRAN melibatkan barangan makanan dan minuman seperti Tamar, Kismis dan Air Zam- Zam menerusi anak-anak syarikat dalam negeri seperti:

• Pusat Perubatan KOHILAL, Taman Melawati, SELANGOR;
• Koperasi Darul Qarar Berhad, KELANTAN;
• Koperasi Al-Falah Berhad, Seremban, NEGERI SEMBILAN;
• Koperasi Al-Makmur Berhad, PAHANG;
• Koperasi Al-Barakah Berhad, Alor Setar, KEDAH;
• Koperasi PERAK, PERAK; dan
• Koperasi Hak Anak (KOHAMAS) MELAKA, MELAKA.”

Kismis dan tamar ini sering dijual dengan menggunakan nama Ahmad Awang, Harusaani Zakaria, Abdul Ghani Samsudin dan lain-lain dan mereka inilah menikmati keuntungan besar sedangkan ahli KOHILAL tidak mendapat apa-apa selain dapat menikmati kismis dan tamar.

Beberapa anak-anak syarikat KOHILAL masih beroperasi sebagai syarikat ‘haram’ yang tidak berdaftar contohnya:
• Syarikat Pelancongan Yaskin Sdn. Bhd
• Kohilal Edar Negeri Kelantan Sdn. Bhd
• Kohilal Edar Negeri Terengganu Sdn. Bhd
• Kohilal Edar Negeri Pahang Sdn. Bhd
• Kohilal Edar Wilayah Tengah Sdn. Bhd
• Kohilal Edar Negeri Melaka Sdn. Bhd.

Syarikat-syarikat tidak berdaftar tersebut masih digunakan untuk mengutip derma, sumbangan daripada ahli PAS, yuran daripada ahli Kohilal dan juga dana pelaburan daripada syarikat induk ia itu Kohilal sendiri.

Kemudian duit yang diperolehi itu disonglapkan atas alasan membiayai kempen pilihanraya, lawatan pemimpin PAS seperti Hadi Awang ke luar negara dan projek yang membazirkan wang ahli Kohilal.

Akibatnya, KOHILAL mengalami defisit kewangan yang merundum bila anak syarikat yang bernaung di bawahnya mengalami kerugian teruk, disebabkan penyelewengan dan kejahilan pihak pengurusan mengenai perniagaan. Urusan perniagaan luar negara (Iran, Indonesia) dibuat tanpa sebarang perjanjian bertulis dan perbelanjaan keluar masuk juga tidak dikawalselia.

KOHILAL kini tidak mampu langsung membayar dividen kepada ahli. Manakan tidak, apabila sepanjang tempoh sepuluh 10 tahun (1986 – 1995), perniagaan KOHILAL hanya dapat menjana keuntungan yang dianggarkan (PAS sendiri tidak pasti) RM 189,431.00. Maksudnya keuntungan purata tahunan hanya RM18,943.00 atau disekitar RM1,575.00 sebulan.

Untuk menjaga maruah parti dan seterusnya menipu ahli, PAS sedaya upaya berusaha untuk menutup skandal RM45 juta KOHILAL daripada diketahui umum.

Pada tahun 1997, setiap pelabur di bawah KOHILAL akan dibayar dividen sehingga 10% setiap bulan atau 120% setahun dibayar secara tiga bulan sekali, melebihi ASN yang mana hanya mampu membayar 8% setahun. Simpanan Tetap Bank juga hanya mampu memberi pulangan sebanyak lebih kurang 4%. Dan simpanan melalui ‘Unit Trust’ pula hanya mampu memberi pulangan paling tinggi lebih kurang 12% bagi sesetengah saham. Justeru, bagaimanakh KOHILAL yang diuruskan oleh mereka-mereka yang tiada kelayakan dalam pengurusan kewangan boleh menjanjikan pulangan sedemikian tinggi?

Sesiapa sahaja yang arif tentang pelaburan dan perniagaan pasti tahu bahawa apa yang dijanjikan PAS melalui KOHILAL ini adalah tidak masuk akal sama sekali.

Hakikatnya, KOHILAL hanyalah satu skim cepat kaya yang jauh lebih kotor dari Pak Man Telo kerana ia menggunapakai nama Islam di bawah PAS. Kesemua wang kotor dari skim cepat kaya ini, wang dari dana milik waris mangsa Memali dan juga wang yang ditadah dari tabung-tabung ‘bocor’ PAS telah bercampur baur dengan darah mangsa Memali kini hanyir dan kering di tangan pemimpin PAS. Bayangkanlah, tangan itulah yang memegang mikrofon ceramah menjanjikan syurga kepada penyokong mereka.

Bhg 1: PAS telan RM45 juta wang ahli PAS dalam Kohilal
Bhg 2: Cara PAS menipu 20,000 ahli PAS dalam Kohilal
Bhg 3: Skim Pelaburan ala Pak Man Telo
Bhg 4: Penyata Akaun Misteri dan Anak Syarikat Tidak Berdaftar
Bhg 5: Muktamar akan diguna untuk tutup kes

Thursday, May 27, 2010

Isu pasir: Akhirnya CAT hanya retorik Lim Kit Sial

|21 comments

Mana dia slogan "Competency, Accountability and Transparency’?

Rakyat Malaysia merasa hairan apabila skandal pasir Selangor yang menjadi tajuk muka depan media utama negara baru-baru ini langsung tidak mendapat perhatian serius dari media milik pembangkang.

Skandal yang membabitkan agensi kerajaan negeri Selangor, Kuala Semesta Sdn Bhd (KSSB) telah menyebabkan kekalutan di kalangan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong telah mengadakan sidang media dan meletakkan jawatan parti sementara Ahli Parlimen Kapar, V. Manikavasagam menerima ugutan bunuh serta amaran bom cat bagi menutup mulut mereka berkenaan perkara ini. Menteri Besar sendiri telah menghangatkan lagi keadaaan apabila membuat amaran di kaca TV nasional terhadap Ahli Parlimen terbabit kerana mencabar isu ini.

Anuar Mohd Noor, bekas pegawai Guthrie dan PNB serta kroni Khalid Ibrahim’s telah dilantik untuk menguruskan KSSB yang memonopoli penjualan pasir di Selangor. Perlantikan beliau tidak diluluskan oleh majoriti EXCO Selangor. Anuar mempunyai rekod buruk di MTDC and juga pernah difailkan sebagai bankrap.

Skandal ini terdedah apabila sebuah lori milik Tetuan Tulen Ehsan Holding Sdn Bhd telah ditangkap membawa pasir tanpa kelulusan di bawah seksyen 426. KSSB telah mengemukakan rayuan terhadap kompaun agar dimansuhkan atau dikurangkan.

Kerajaan negeri menubuhkan KSSB dengan memberi kuasa untuk melombong pasir kepada 8 buah syarikat (majoritinya dimiliki oleh Cina) dan 4 daripadanya ialah Wawasan Dengkil Sdn Bhd, Hai Tong Construction, Low Hai Eng. Sons Trading Sdn Bhd dan Resvil Holding Sdn Bhd.

Pakatan Rakyat selama ini menonjolkan parti mereka sebagai wira dalam menangani isu rasuah. Tetapi entah kenapa, Pakatan Rakyat tidak melihat skandal rasuah pasir ini sebagai satu isu langsung. Dengan mengenepikan isu ini, pakatan tersebut bukan sahaja dilihat sebagai tidak berkebolehan, tidak bertanggungjawab tetapi juga berat sebelah dalam melaporkan isu di media mereka.

Tiada desakan apa jua dibuat berkenaan ‘Competency, Accountability and Transparency’ (CAT) oleh Pakatan Rakyat dalam isu ini. Lim Kit Siang sebagai juara yang menyanyikan lagu CAT ini di media pembangkang juga memilih untuk memalingkan mukanya ke arah lain. Pemimpin-pemimpin ‘telus’ Pakatan Rakyat nampaknya memilih untuk meneruskan kerja-kerja ‘membangkang’ mereka seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.

Faktanya bahawa YB Ronnie Liu telah pun dimaklumkan mengenai skandal ini jauh lebih awal iaitu pada Februari 2010 tetapi hanya mendiamkan diri menjadikan isu ini semakin menarik.

Rakyat kini hairan samada beliau juga, terlibat secara langsung atau tidak langsung di dalam skandal ini. Dan ada juga persoalan mengenai samada amaran Menteri Besar terhadap Ahli Parlimen tersebut menunjukkan bahawa beliau juga terlibat, dan jika benar, sejauh manakah penglibatan beliau itu.

Jelas bahawa semua perkara ini cukup besar untuk membuatkan kita merasa hairan sehingga mungkin kita juga dijadikan sasaran ugutan bunuh jika terus mempersoalkannya. Tetapi rakyat Selangor berhak menyoal Pakatan Rakyat yang kini menjadi kerajaan mereka. Kita punya hak untuk meminta jawapan dan meminta agar perkara ini dijadikan fokus utama kerajaan Selangor. Mendiamkan diri tidak akan membuatkannya hilang begitu sahaja.

Di kala Pakatan Rakyat sering menuduh Barisan Nasional sebagai korup, kita perlu diyakinkan bahawa Pakatan Rakyat adalah bersih. Dan jika Barisan Nasional dituduh sebagai mengawal media, kita perlu diyakinkan bahawa Pakatan Rakyat adalah benar-benar telus dalam melaporkan apa jua isu.

Sebagai parti yang baru belajar merangkak tetapi kini sudah pun mengamalkan korupsi dan ketidak-telusan, kita tidak dapat melihat bagaimana Selangor boleh terus maju di bawah Pakatan Rakyat.

Sumber: Malaysia Instinct

Khalid Gagap pasang kaki dengan gangster pasir?

|7 comments
MB yang prihatin dalam hal korek mengorek "pasir"

Ramai orang terkejut beruk semalam apabila Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata Ahli Parlimen Kapar, S. Manickavasagam perlu menghadapi sebarang akibat apabila beliau "menyerang" Kumpulan Semesta.


Semalam rumah dan kereta Manickavasagam disimbah dengan cat merah. Penulis tidaklah hairan sangat kerana gangster curi pasir di Selangor ni memang ganas. Cuma betul disimbah atau disimbah sendiri satu hal lainlah kerana Manickavasagam ini pun terkenal dengan kaki pusing cerita dan buat publisiti untuk diri sendiri.


Yang buat ramai terkejut beruk ialah apabila TV3 menanya Khalid mengenai kejadian tersebut, Menteri Besar itu dengan selamba berkata (lebih kurang begi terjemahannya) "Saya telah katakan kepada Ahli Parlimen Kapar, jika beliau bersedia mendedahkan isu pasir ini, beliau harus bersedia menghadpi akibatnya".

Kenyataan ini boleh membawa makna Khalid seolah-olah merestui kejadian simbah cat tersebut. Ini juga boleh memberi implikasi bahawa MB Selangor melindungi pencuri pasir.


Khalid sepatutnya menyiasat apakah benar Kumpulan Semesta dan adiknya Cikgu Man bersengkongkol dengan penyangak-penyangak pasir terutamanya di Kuala Selangor. Kerap benar orang melihat cikgu Man minum bersama seorang kepala Gangster curi pasir berbangsa Cina.

Dipetik dari MyKMU

Khalid Gagap patut cuti, Tidak halang siasatan terhadap adik

|6 comments
Inikah Hajiman Ibrahim, adik kepada Khalid gagap?

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diminta bercuti bagi menjamin siasatan kes penyelewengan dalam Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB) yang melibatkan adiknya, Hajiman Ibrahim dapat dijalankan dengan lebih telus.

Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Selangor, Mohd. Faizal Mohd. Salleh berkata, ia juga dapat mengelakkan sebarang kecurigaan yang Abdul Khalid akan mempengaruhi siasatan.

"GPMS Selangor gembira dengan sikap berani Abdul Khalid yang menggalakkan sesiapa sahaja membuat laporan polis demi menjaga harta negeri atau membanteras penyalahgunaan kuasa termasuk membuat siasatan terhadap adiknya, Hajiman.

"Tapi kita tidak mahu siasatan ini terganggu. Semua pihak termasuk Abdul Khalid diminta memberi ruang kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat secara terperinci dan menyeluruh kes dakwaan kegiatan rasuah dan penyelewengan dalam KSSB.

"Ruang yang sama juga perlu diberikan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat)," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada masa sama, kata Mohd. Faizal, GPMS Selangor juga mengharapkan tiada sebarang spekulasi dibuat berhubung kes tersebut dan semua pihak diminta menunggu hasil siasatan polis, SPRM dan Selcat.

Katanya, ini kerana GPMS Selangor yakin dengan kematangan dan kemampuan pihak polis, SPRM dan Selcat dalam melakukan siasatan.

"Mereka tidak memerlukan tekanan mana-mana pihak agar siasatan dijalankan dengan adil dan profesional kerana sebagai agensi penguat kuasa undang-undang, polis dan SPRM akan memastikan kedua-dua pihak iaitu pengadu selaku mangsa dan juga suspek mendapat keadilan," tegasnya.

Pada 12 Mei lalu, Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam membuat laporan polis berhubung dakwaan wujud amalan rasuah dan penyelewengan dalam KSSB.

Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Klang selepas beliau mengadakan pertemuan dengan Abdul Khalid di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) pada pukul 9 pagi.

Pada hari yang sama, Abdul Khalid turut mengumumkan akan merujuk kepada Selcat berhubung dakwaan penyelewengan itu agar satu pendengaran awam dapat dilakukan.

Sumber: Malaysia Instinct

SKANDAL KOHILAL (Bhg. 5): Muktamar akan diguna untuk tutup kes

|28 comments

Oleh Cakap Pasal

KEJATUHAN PERNIAGAAN KOHILAL

Sekitar 1998 hingga 2000 anak-anak syarikat KOHILAL mengalami kerugian dalam perniagaan dan pelaburan di dalam dan luar negeri. Faktor mendorong kejatuhan perniagaan KOHILAL antara lain adalah kegagalan anak-anak syarikat KOHILAL membuat sebarang perjanjian bertulis dengan syarikat-syarikat pelaburan di luar negeri seperti di THAILAND dan INDONESIA.

Inilah kebodohan PAS dalam menjalankan perniagaan – agreement atau perjanjian bertulis pun mereka tak tahu nak buat. Habis macam mana bisnes nak hidup?

Pada waktu itu juga, penyelewengan dan salah guna kuasa di kalangan anak-anak syarikat KOHILAL sudah banyak berlaku tapi perkara tersebut tidak dilaporkan secara terbuka.

Sebaliknya PAS cuba tutup penyelewengan ini. Antara sebabnya ialah kerana Pilihanraya Umum menjelang tiba. PAS tidak mahu skandal ini dibocorkan (dan memang pun begitu sehingga hari ini).

Dedah atau tidak, pada 2003 KOHILAL sudah mula merasa kehilangan wang caruman dan dana perniagaan. Kohilal merasa tertekan kerana cashflow atau alirtunai sudah kering.

Parti PAS diberitahu bahawa Kohilal mengalami masalah kewangan yang serius dan usaha-usaha untuk menyelamatkan KOHILAL perlu dijalankan.

Antara cadangan yang telah diusulkan ialah :

i) supaya setiap anggota KOHILAL diwajibkan menyumbang RM10.00 seorang untuk menambah dana wang sekali lagi

ii) untuk menjimatkan kos, pekerja dibuang kerja dan elaun pekerja dikurangkan.

iii) KOHILAL boleh menjual aset yang sedia ada.
Walaupun kami Unspinners bukan penyokong PAS, tapi kami merasa kasihan juga terhadap nasib berpuluh ribu peneroka Felda, peneroka Felcra, kakitangan awam dan orang lain yang telah melabur duit dengan Kohilal. Duit tuan-tuan sudah lenyap.

Apakah tindakan yang harus diambil oleh tuan-tuan sebagai ahli Kohilal :

1. Jangan melabur wang anda dengan Kohilal lagi

2. Jangan membayar yuran atau caruman bulanan lagi

3. Sesiapa yang telah melabur wang dengan Kohilal sila membuat Laporan Polis dengan seberapa segera. Wang anda sudah lesap ditelan oleh ustaz dan ulama PAS.

4. Bala Tuhan yang dijanjikan ke atas kaum yang penipu dan munafik sedang menimpa anda semua. Duit anda sudah hilang. Anda semua masih miskin, mungkin papa kedana. Inilah bala Tuhan. Inilah akibatnya menyokong parti yang pembohong dan penipu. Parti yang menjual ayat Quran, menjual nama Nabi dan nama agama. Parti yang menjual “tiket masuk syurga”. Inilah akibatnya menyokong Ketua Pembangkang yang berfe’el kaum Nabi Lut yang peliwat. Inilah akibatnya memfitnah orang Islam lain sebagai kafir.

Jadi berhentilah daripada menyokong mereka semua. Mereka hanya memperbodohkan tuan-tuan semua. Tuan-tuan tidak perlu sokong UMNO tapi jangan jadi Pak Bodoh dan jadi kaldai ulamak PAS dan peliwat Anwar Ibrahim.

5. Sumpah Saiful Bukhari Azlan di Masjid dengan menjunjung Al Quran sudah direstui Allah swt. Jelas bahawa bencana demi bencana yang menimpa puak politik pembangkang adalah akibat sumpah berani Saiful Bukhari Azlan itu. Mugnkin tuan2 boleh bersumpah dalam masjid, kot?
Tuan puan, saudara saudari,


Apabila isu Tabung Memali bocor ditelanjangkan dulu, presiden PAS ketika itu Fadhil Noor, telah mengadakan suatu perjumpaan khas dengan balu dan anak yatim Memali yang dhaif dan miskin.

Pada perjumpaan itu Fadhil Noor telah memaki hamun dan mencaci kesemua balu-balu Memali yang hadhir sebagai wanita murahan yang tidak tahu bersyukur atau berterima kasih.

Isunya senang saja. Lebih tiga juta Ringgit wang Tabung Memali sudah hilang. Balu-balu Memali mengadu tidak mendapat satu sen pun daripada Tabung Memali padahal PAS telah mengutip derma berjuta Ringgit dengan melolong nama mereka juga. PAS minta semua orang derma duit ke Tabung Memali untuk membantu balu dan anak-anak yatim para ‘syuhada’ Kampong Memali yang telah mati ditembak Polis.

Pada perjumpaan itu Fadhil Noor telah memutar belitkan keadaan dan memarahi balu dan anak-anak yatim Memali bahawa PAS telah berjuang untuk membersihkan nama suami dan ayah mereka yang terkorban.

Maka mereka harus berterima kasih kepada PAS yang telah berjuang dengan begitu bersungguh menjaga maruah keluarga mereka. Pasal duit pula, itu perkara remeh saja kata Fadhil. Pasal apa nak merungut pasal sekupang dua kupang?

Tapi Fadhil Noor mempunyai niat yang lebih jahat lagi untuk berjumpa balu Memali. Sebenarnya Fadhil Noor lebih khuatiri muktamar PAS yang bakal tiba dan bukan pasal kebajikan balu Memali.

Fadhil Noor telah mengumumkan kepada muktamar PAS bahawa isu Tabung Memali sudah selesai setelah presiden sendiri mengadakan perjumpaan besar-besaran dengan balu dan anak yatim Memali.

Semua ahli PAS dungu yang hadhir bertakbir dan kesedapan sendiri melancap dalam keseronokan. Maka ditutuplah tirai atas babak Tabung Memali Bocor.

Tuan-tuan, dalam Kitab Suci Al Quran, Allah swt memberi amaran keras:
"Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala (Surah Al Nisaa : 10)."
Maka sedikit masa selepas memaki dan mencaci balu dan anak yatim Memali, Fadhil Noor mula jatuh sakit. Bala Tuhan mula jatuh atas kepalanya. Dia kerap masuk keluar hospital.

Akhir sekali Fadhil Noor mati dalam kesakitan akibat penyakit kanser. Orang telah bercerita bahawa apabila mayat Fadhil Noor diusung, jenazah itu berasa amat berat. Mayatnya juga berbau busuk – semua ini menjadi alamat orang yang banyak berdosa.

Begitu juga pada muktamar bulan Jun 2010 ini, PAS akan mencuba untuk menutup “Skandal Hilang Duit Kohilal RM45 juta”.

Muktamar PAS bulan Jun ini (9 - 13) akan membawa pendekatan ‘kohilang’ saja lah. Maksudnya sesiapa yang ingin pertikaikan pasal hilang duit Kohilal RM45 juta, mereka akan disuruh ‘ngko pi hilang sajalah’.

Pendedahan Unspinners yang lewat ini tidak memberi PAS masa yang cukup untuk mengadakan ‘Perjumpaan Khas Untuk Memaki & Mencaci Ahli Kohilal’.

Tapi dont worry brader – PAS akan main silat taici supaya isu ini tidak akan ditimbulkan pada muktamar parti bulan depan. Sesiapa yang berani membawa usul untuk membincangkan isu “Hilang Duit Kohilal RM45 Juta” akan disuruh ‘kohilang’.

Sekian.


---------------------------------------

Yang akhir ini maklumat tambahan saja:

SENARAI JAWATANKUASA KOHILAL

Ahli Majlis Pegawasan KOHILAL 2007/2010


Pengerusi : Y. Bhg Dato’ Dr. MAHFODZ bin MOHAMAD
Anggota :
Ust. ABDUL GHANI bin SHAMSUDIN
Ust. Hj. SALLEH SANI bin Hj. HARUN
Prof. Madya Hj. MD. SALLEH bin AHMAD

Anggota Lembaga KOHILAL Sesi 2009/2010

Pengerusi : Hj. MAT SHAMSUDIN bin ABDULLAH – 013-9214700
Naib Pengerusi : Hj. AHMAD OTHMAN bin MASERI – 016-9070999
Setiausaha : En. MD SHUKUR AZIZ
Bendahari : Dr. Hj. MD YUSNAN bin YUSUF – 019-2668022
Anggota Lembaga
Dr. Hj. OTHMAN SODIKIN – 019-3671819
Hj. SAIDON bin OTHMAN – 019-9880914
En. MOHD HISHAMUDDIN bin HAMID – 013-3628853
Hj. ALI bin MAHADI – 017-3068168
Hj. YAHYA GHAZALI – 017-8893004
Hj. MOHD KUSRIN bin RAHMAD – 013-6606962
Hj. HASSAN BASRI bin MAHMOOD – 019-9879017
Kekosongan (ustaz DAHLAN Letak jawatan)

SENARAI NAMA KAKITANGAN, ALAMAT KOHILAL DAN KILANG

Pengurus Koperasi - Kosong
Pegawai pentabiran - Pn. ROGAYAH
Pegawai Akaun - Pn. JULAINA Bt. BISTANI
Pegawai Perniagaan - MANSOR Bin MD. TAHIR
Pembantu Jualan - KHAIRIL ANUAR Bin MOHAMMAD
Pemandu Lori - MOHD AZMI
Operator Kilang - SAMSUREE Bin MUHAMMAD
Alamat Pejabat - 34-4-1, Blok F, Jalan 4/50, Off Jalan Gombak, Diamond Square KUALA LUMPUR
Alamat Pusat Jualan - 34, Blok F, Jalan 4/50, Off Jalan Gombak, Diamond Square KUALA LUMPUR.
Tel. Pejabat - 03- 40241905 fax. 03- 40217618
Alamat Kilang - No. 2 Jalan SBC 5, Taman Seri Batu Caves, 68100, Batu Caves, SELANGOR.
Tel. Kilang - 03-61876131


Bhg 1: PAS telan RM45 juta wang ahli PAS dalam Kohilal
Bhg 2: Cara PAS menipu 20,000 ahli PAS dalam Kohilal
Bhg 3: Skim Pelaburan ala Pak Man Telo
Bhg 4: Penyata Akaun Misteri dan Anak Syarikat Tidak Berdaftar
Bhg 5: Muktamar akan diguna untuk tutup kes
fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)