Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Wednesday, December 8, 2010

Kisah dua pondan dan satu lelaki sebenar


Ng Suee Lim, ADUN Sekinchan yang melanggar seorang pelajar IPT Melayu sehingga koma dan hilang ingatan, mendesar agar Khir Toyo yang telah ditahan dan dihadapkan ke mahkamah oleh SPRM agar menggugurkan saman fitnah ke atasnya.

ADUN Sekinchan ini adalah orang yang membuat pendedahan tentang salahlaku serta penyelewengan kuasa melibatkan dua lot tanah dan sebuah banglo yang akhirnya menjadi milik Khir Toyo di dalam persidangan DUN.

Ng Suee Lim juga tidak berpuas hati dengan kelewatan dan kelambatan SPRM menyediakan kertas siasatan bagi mengheret Khir Toyo ke muka pengadilan.

[Dalam Free Malaysia Today sini dia mahu Khir Toyo tarik balik saman terhadapnya.]

Kalau melibatkan pemimpin UMNO, Cina-Cina DAP seperti Ng Suee Lim bersungguh-sungguh hendak membuktikan kebenaran. Bagaimanapun, apabila melibatkan kaum sendiri, seperti Teoh Beng Hock, seboleh-boleh mungkin mereka cuba menyembunyikan pelbagai fakta termasuklah penyelewengan yang dilakukan sehingga menyebabkan kematian Teoh Beng Hock.

Pasti ramai yang masih ingat, Teoh Beng Hock adalah saksi SPRM yang kemudian ditemui mati akibat terjatuh bangunan di Wisma Masalam selesai memberi keterangan kepada SPRM serta menyerahkan komputer ribanya selain beberapa dokumen lain melibatkan para pemimpin DAP di Selangor.

Kes tersebut bagaimanapun, dibesar-besarkan oleh DAP dan kesalahan segera dituding kepada SPRM serta PDRM tanpa sedikit pun menyentuh tentang data-data dan fakta-fakta penyelewengan yang telah diserahkan oleh Teoh Beng Hock sejurus sebelum kematiannya kepada pihak berkuasa.


Malah Ng Suee Lim sendiri enggan mengaku bersalah melanggar seorang pelajar ketika memandu dalam keadaan mabuk sungguhpun beberapa orang saksi mengesahkan ADUN Sekinchan itu berbau arak sewaktu keluar dari kenderaan pacuan empat rodanya untuk melihat keadaan mangsa yang telah dilanggarnya.

Ng Suee Lim sehingga kini tidak pernah BERANI untuk memperkatakan tentang kemalangan berkenaan!

Woi Apek! Pergi mahkamah dululah... kami pun nak dengar juga fakta-fakta dan barang bukti daripada Khir Toyo. Kami pun nak dengar juga sejauh mana bukti yang kau ada untuk mendakwa Khir Toyo rasuah dan menyeleweng. Kes Khir Toyo baru sahaja dibawa ke mahkamah, belum pun lagi dibicarakan....

Yang kau takut sangat, pasai apa? Nak cover line ka?

Apa kes kau kena belasah dengan orang kampung di Tanjung Karang tu hari? Dengar-dengarnya kau berlagak macam samseng dan memperlekeh-lekehkan petani kat situ sebab depa Melayu?

Flying Kick
Biasalah Ng oinky penakut ...

Khir Toyo dicaj di Mahkamah. Dia masih belum ditentukan sebagai salah lagi. Ini bermakna kemungkinan dia tidak bersalah masih ada. Jaga-jagalah kau. Ini bermakna dia tidak perlu lagi tarik samannya selagi mahkamah belum hukumnya salah. Kalau dia lepas, Khir Toyo boleh saman lu!

Hari ini Khir Toyo akan menyampaikan surat rasmi mengundur diri sebagai Ketua Pembanmgang Selangor. Dia turut akan patuh pada peraturan baru UMNO mengundur jawatan Ketua Bahagian UMNO.

Dalam blog terbarunya, dia menunjukkan sikap positif untuk menggunakan proses mahkamah untuk membersihkan namanya. Tidak macam Anwar dengan demo, roadshow, bakar lilin, laungan reformasi ....penafian yang berserta putarbelit dan tipu helah.

Khir Toyo tidak menunjukkan keengganan menghormati institusi kerajaan seperti ... polis, sprm, mahkamah, rajaraja, jabatan kerajaan, dll, ... Tiada pula dendangan teori konspirasi untuk jatuhkan dia, dan tiada dicucuk rakyat untuk menyokongnya.

Khir Toyo hadapi due process bersendirian dan dengan penuh hormat kepada keutuhan institusi2 yang boleh menghukumnya jika didapati bersalah.

Berbanding dengan Ng oinky penakut dan Anwar gay pondan, Khir Toyo lelaki sejati yang sedia dan rela hati hadapi segala kemungkinan.

13 comments:

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 2:32:00 PM GMT+8

    Cina langgar melayu ok maaa sebab di halalkan undang-undang kerana saya mabuk. Tapi kalau Teo Beng hock mati terjun tu tak halal dari segi undang-undang sebab dia tu Cina maka DaPig perlu pertahankan. Lagi pun nyawa melayu lebih murah dari nyawa orang cina lah.

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 2:41:00 PM GMT+8

    kertas tuduhan SPRM kata banglo harga 6 juta .. tapi apek racist DAPigs ni kata banglo tu berharga 24 juta .. huhuhu saman fitnah seharusnya diteruskan ...

    hehehe lagi satu TBH tu mati pasal nak jadi saksi utama kepada SPRM , lagi sekali kematian TBH telah menyelamatkan adun DAPigs daripada didakwa atas penyelewangan duit rakyat Selangor .

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 3:40:00 PM GMT+8

    Ada peluang langgar saja balek Cina babi tu biar dia Noktah terus....

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 4:04:00 PM GMT+8

    ni gimik ajer.... kalu brani letak jawatan adun... tengok...sokongan kat umno ada lagi tak.. lagipun umno tak rugi...kan umno sekarang ni tengah mendapat "sokongan" rakyat....biasalah selepas ini. pendakwaaan lemah dan gagal membuktikan XXXXXXXX.... maka selamat lah......

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 4:22:00 PM GMT+8

    Kalau nak tahu apa akan jadi seterusnya, sebaik-baiknya yang kena langgar itu anak emas dap dan pelanggarnya adalah perempit Pkr, hehe.

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 4:22:00 PM GMT+8

    melayu beli umah beso xboleyh..

    melayu xmampu beli umah beso pon xboleyh.. sume xboleyh.. ape yg boleyh?


    aku na bli umah kecik je.. sbb nnti kene dakwe kat mahkamah..

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 5:07:00 PM GMT+8

    kalau orang PAS ataupun DAP kena dakwa cakap sahaja itu konspirasi senang sungguh hidup dengan fitnah .. tapi apapun kami sokong SPRM kalau ada bukti . kami bukan macam orang Pakatan Rasuah kaki gay , kaki rasuah ,perompak dan perogol pun dorang sujud anak beranak.

    macam kes rasuah haji first class nik ajis tu kat dunia boleh lepas kat akhirat nanti tunggulaa yee

  • anti bohmau says:
    December 8, 2010 at 5:28:00 PM GMT+8

    anon 2:27:00 PM,

    AWAK JADILA PEGAWAI PEGUATKUASA TU!

    nak tengok sejauh mana beraninya awak menghadapi puak2 opportunists yg sepakat mengaut keuntungan dgn menaikkan harga barang2 sewenang2nya walaupun dipantau, dilapor oleh pengguna2 & dilarang oleh bahagian penguatkuasa, kementerian dsbgnya. sanggupkah awak dihambat, diugut & dihukum oleh tonto2 mrk? cakap senangla!!! ko pergila tolong halang tonto2 tuh!!!

  • Comment Deleted says:
    December 8, 2010 at 5:34:00 PM GMT+8

    TERGEMPAR!!!

    BLOGGERS G.A.P ORANG KUAT GEROMBOLAN MENEMPELAK BLOG RUANG BICARA FAISAL (RBF) DISEBABKAN PERENGGAN BERIKUT:

    "Pergilah Dato' Seri, pergilah membawa diri mu bersama sekeping hatimu yang duka lara itu dan jika Dato' Seri kembali satu hari nanti, Insyaallah Dato Seri akan kembali sebagai seorang pahlawan yang hebat."

    UNTUK MAKLUMAT SEDARA SEDARI, BLOG RBF DULU HEBAT DENGAN CRITA PALSU KUNUNYA KERAJAAN BERDAULAT NEGERI SELANGOR (PILIHAN RAKYAT) AKAN TUMBANG ALA KRISIS PERAK.

    KEMUDIAN DIA DISERGAH OLEH BLOGGERS GAP (KEDUA DUA ADALAH JUAK KEPADA MUSUHKU. KAO TAO SIAPALAH)

    "memberi pujukan dan rayuan supaya khir toyo berundur tidak menyelesaikan masalah. ini bukan masa untuk politik melankolik. lawan sampai habis jika kita benar."

    JELAS DISINI BLOGGERS GAP MENGANGGAP BLOGGERS RBF SEBAGAI SORANG YG LEMBUT.

    HMMMM.

    BETUL TU. DULU DIA TERSELIUH KAKI LALU BERKHABAR PADA SELURUH DUNIA. DIBANTU OLEH GENG MAMAK.

    OK

    NI SAJA BERITA RINGKAS.

    MUHAHAHHAHA DAN HE HE HE HE

  • anti bohmau says:
    December 8, 2010 at 5:37:00 PM GMT+8

    hari ni masuk satu kedai, minyak dlm paket tak dak langsung! gula pulak gula halus saja yg ada! tanya ka cik adik yg jaga kat situ dia kata pemborong tak hantar lagi. tanya bila, 'ntahla cek!'

    dgr 2,3 pekerja mengomel...'sajo cino borong tu toksey antar, nak tunggu ghego naik lagila tu! nyusohke oghe sungguh!!!'

    kerajaan ka yg salah? mungkin kut sebab tak bagi barang2 ni free mcm janji2 pr tuh. pr dah bagi air free di selangor..semua nak free! nak murah! nak kuasa pun mudah2!! blahla!! klentong sj kuat!!

  • Anonymous says:
    December 8, 2010 at 7:48:00 PM GMT+8

    Bila org PR dikatakan buat salah = fitnah UMNO je nih.
    Bila org PR masuk mahkamah = meronta2, meroyan2 n guling2 mintak simpati lembu2 lain.
    Bila org PR didapati x bersalah = mahkamah mmg adil.
    Bila org PR didapati bersalahan = Mahkamah UMNO punya/bias/jahat/kejam etc.

    Bila org BN dikatakan buat salah = sah dia salah!
    Bila org BN masuk mahkamah = alaa... gimmik jer tu. Nti lepas la tu.
    Bila org BN didapati x salah = mahkamah UMNO punya/bias etc.
    Bila org BN disabit kesalahan = padan muka kimak ko!

    *kimakpunyaPR

  • warisumno says:
    December 9, 2010 at 2:22:00 AM GMT+8

    itulh PR klu nk tau....kerjanya mencari salah org....last2 yg nmpk salah sndir....sedarlah sebelum terlambat

  • zamsalam says:
    December 9, 2010 at 9:57:00 AM GMT+8

    YB Ng UGUT YB Khir...?

    "Dia yg usul kes rasuah Khir Toyo.."

    "Dia juga minta Khir Toyo gugurkan kes saman.."

    Bunyi macam UGUTAN..!

    ..sama macam kes Anwar..

    "Karpal suruh Anwar BERTAUBAT (Liwat I).."

    "Karpal juga beriya2 jadi Peguam (tunda2) Anwar (Liwat II)..

    Bunyi macam UGUTAN..!


    zamsalam.sabah.

    p/s: kami org kampung boleh nampak, anda org KL macam mana?

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)