Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Friday, October 29, 2010

PAS guna Sultan untuk kempen?


Ikutan jentera PAS yang sudah mula bermasaalah dan isu-isu tanah memalukan kerajaan PAS negeri, khabar bertiup kencang kerajaan PAS negeri baru mahu mengeluarkan geran untuk seramai 1,200 orang Asli.

Samada khabar ini betul atau tidak, tidak dipasti. Ada beberapa perkara tidak kena.

Bolehkah geran itu dikeluarkan sedangkan tiada usaha-usaha survey dan plot tanah yang perlu dibuat dahulu dijalankan di kawasan-kawasan orang Asli?

Orang-orang Asli tahu bahawa semua tanah-tanah telah diberikan keapda taukeh-taukeh Cina dari Singapura, Penang, Cameron Highland dan ll tempat.

Dalam video berikut (di 4:00), seorang pemimpin orang Asli bertanya: Tunjukkan di mana ada lagi tanah untuk dikasi pada orang Asli. Dia turut mencabar kerajaan negeri.


Betulkah 1,200 orang Asli akan dapat? Betulkah PAS akan berlaku adil dan tidak hanya memberi kepada orang Asli yang hijau (maksudnya pro PAS)?

Betulkah apa yang dikatakan geran itu betul2 geran? Kalau betul, pasti orang2 ASli sudah dapat surat tawaran terlebih dahulu sebelum diberi geran.

Mungkinkah untuk menutup penipuan ini, kerajaan PAS negeri dikhabarkan (baca Rocky Bru sini) menjemput Sultan untuk menyerahkan keapda orang ASli. Harap mereka orang Asli mudah percaya dan anggap serahan itu betul. Langsung PAS berharap untuk dapat undi dari orang Asli yang sedang membakar marah.

Apa sekali pun, Sultan Kelantan adalah sebahagian dari institusi Raja dan PAS tidak patut menyalahgunakan sentimen Sultan yang berjiwa rakyat untuk politik mereka.

Memetik satu artikel oleh Bigdogdotcom sini, berikut:
Amat malang sekiranya baginda Raja dijadikan ‘alat’ yang digunakan pihak pihak tertentu semasa proses amalan demokrasi oleh rakyat, terutama semasa pilihanraya. Ini kerana pilihanraya merupakan pertarungan antara parti parti politik dan politkus.
Tindakan PAS yang hanya mementingkan keuntungan politik jangka masa pendek hanya merugikan Institusi Raja.

Bertambah pelik lagi, bukankah Pakatan Rakyat sering menuduh dan fitnah Institusi Raja diguna oleh UMNO. Kini mereka juga sama-sama lakukan.

Kenapa tidak lakukan pada masa lain? Kenapa masa pilihanraya nak bawak Sultan?

21 comments:

  • anakbukitgantang says:
    October 29, 2010 at 10:00:00 AM GMT+8

    Pendirian Sultan disini
    http://anakbukitgantang.blogspot.com/2010/10/ada-perjanjian-sulit-di-galas.html

    Hakikatnya Sultan adalah anak mureed tok guru pondok Islam ASWJ adan tak mungkin bercampor dengan PAS Wahhabi

    Seperti kata anak mureed guru pondok lainnya disini
    " selepas kematian tok guru hj abd rahman sungai durian...sekitar tahun 88..nik aziz dok mengeluarkan macan-...macan ..karut marut...lalu wujud gerakan pakatan antara ..tok guru abg lah sepa..ust khairi ..ust rahim (dari pasir tumbuh) dan tok ayah membersikan .najis-najis ni...rombongan ni pergi jumpa tok guru hok tua tua untuk mendapat pandangan..saperti hj nor boot ketereh..paling senior (tok guru kkpd hasbullah mufti kelantan) ..hj abd rahman wakaf bharu...hj hj abd rahman lubuh tapah(ayah tok guru hj lah).... "

    dalam artikel saya di sini http://anakbukitgantang.blogspot.com/2010/10/fitnah-wahhabi-pas-terhadap-tok-guru.html

  • Ore Ori says:
    October 29, 2010 at 10:16:00 AM GMT+8

    Kalau PAS terdesak nak guna Sultan untuk kurnia geran tanah, ambo bersyukur sangat.

    Geran tetap ambik, tapi undi ambo tetap rahsia

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 10:31:00 AM GMT+8

    anom 08:00,

    kes nuwar jubor tu asyik tunda jer..tu sbb takder nak ulas. lawyer2 lain buat apa tah..takkan nak harap karpal sorang jer kot..laywer lain makan gaji buta ker? duit dari mana agaknyer si anuar tu bayar lawywer2 tu agaknyer?

    kalau betui Sultan kurnia geran tanah, nampak sangat PAS terdesak. wahai orang Istana, tlg pastikan Sultan tak terlibat. jgn bagi rakyat hilang hormat pada Sultan sbb PRK Galas ni.

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 10:47:00 AM GMT+8

    aikkk...umno marah yerrrr...
    tu sultan punyer hal lah... dia nak tengok rakyat dia... kebetulan sultan tu sultan kelantan... mcm2 perangai puak pencacai najis umno ni... sultan pun salah ker jumpa rakyat.. ada ker sultan kelantan tu bawak bendera pas... kapla hotak puak-puak umno ni..dok pikir politik, projek, money, kuasa... tak abis2 umno ni nak fitnah...

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:16:00 AM GMT+8

    Minggu depan tak boleh jumpa rakyat?

    Nampak sah PAS hina raja untuk diguna jadi gundu caturan politik rakyat vs rakyat.

    SUltan Kelantan adalah raja pada semua rakyat ... bukan sultan kepada umno, pas, pkr, atas pagar, takda pagar

    kalau sultan datang, akan disalah erti sebagai berdendam dengan tengku razaleigh.

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:17:00 AM GMT+8

    bukan marahhhh....sukeeee.....hehe

    tapi kalau menyorok dibelakang tuanku tu maknanya dah terdesak sangat laaa.....

    jadi la anak jantan yg bertelo, berdpn dgn kuli secara bersemuka.

    heret nik aziz tu beri ceramah maki hamun dia yg terkenal seantaro kelantan.....

    takkan org kelantan dah tak percaya dgn nik aziz kutt....

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:21:00 AM GMT+8

    suruh nik aziz pakai serban 5kilo. biasa pakai 3kilo...utk galas di upgrade ke 5kilo. jgn lupa suruh nik aziz pakai jubah meleret, suruh bdak2 tahfiz pegang hujung jubah.

    takkan husam dah kering idea kuttt....mcm tu ke dikatakan mastermind ....

    lagi satu apanama yg org kelantan panggil husamm..... bakal menteri kewangan....hehehehehehe

    zek

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:22:00 AM GMT+8

    menteri kewangan jaga kambing tapi rugi .... kehkehkeh

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:32:00 AM GMT+8

    Runtuhnya pemerintahan teokrasi pada satu ketika dahulu mesti bersebab. Menjadikan agama sebagai landasan untuk membentuk sebuah pemerintahan bukanlah baru dan bukan melibatkan satu atau dua jenis agama saja.

    Pada permulaannya semuanya baik-baik belaka. Tetapi di penghujungnya banyak perinsip perjuangan yang hilang sama ada disebabkan faktor manusia itu sendiri atau cabaran yang besar dari luar.

    Dan apabila agama tinggal sebagai topeng untuk melindungi niat yang telah tersasar maka sukarlah untuk tamadun berasaskan agama meneruskan keujudan dan kerelevanannya dalam persekitaran liberal -- lenyap.

    ATAS PAGAR

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:35:00 AM GMT+8

    malam smlm tv3 punya liputan superb bro. kalau mcm tu punya momentum mau lari pakai spender je nik aziz pada pru depan. tahniah pada kuli. nampak bisa kuli tak pernah pudar.

    tahniah kuli.

    pokcik.

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:38:00 AM GMT+8

    sokong 100%. aku pun rasa sama. kalau nak diambil kira keutamaan PRK ni, kenapa PAS beria2 umumkan cuti sedangkan PRK dulu tak begitu. itu menunjukkan PAS takut pada momentum Galas akan merebak keseluruh kelantan. PAS tau kekuatan Kuli dan Kuli tahu kelemahan PAS.

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:40:00 AM GMT+8

    Tidak kira di negeri mana, institusi beraja harus dihormati dan dihargai tanpa ada rasa pilih kasih.

    Kalau di negeri A, sultannya dilayan sebegini, jangan pula di negeri B dilayan secara berbeza oleh kumpulan yang sama.

    Sikap pilih bulu dalam memberikan penghormatan dan penghargaan kerana dipengaruhi sentimen kenegerian adalah BUKAN sifat murni seorang mukmin.

    Chinglot

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 11:44:00 AM GMT+8

    alos la....tv3 mu amik point utk bg pada org PAS...masih bodo tak kurang2 la mu ni...tv3 tu jentera umno..mesti la tunjuk hok hebat2 ttg umno...ngok sejak azali la mu ni...

    1 lg...mu ingat sultan kelantan bodo supo sultan umno ko??? maklumlah semua tuo-tuo belako doh..baginda reti lah bezo mano tujuan politik mano tujuan betul..

    1 lagi...KULI....ala majoriti dio pun 3000 lebih je...ha ha ha... ore kelate hormat dio bilo senadadgn nik aziz...acu dio kutuk bate tubuh nik aziz..??? jd supo nuar muso la dioooo....hahahhaha

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 12:14:00 PM GMT+8

    Moh kito pake' boikot Galas kalu pas perguno ke sultang untuk kepotinge dio ajo.. Amo malu tengo' sulto ambo diwat lagu tu... nyampah bonar nge pas lo nih...

  • Anonymous says:
    October 29, 2010 at 2:48:00 PM GMT+8

    nik aziz ada serban 3 kilo, jubah meleret pun takut jugak kee.... wakakaka....

    kuli tak dok gapo cumo ado bulu kening jahh....tu pun kecut koo...wakakakaka....

    gomo klate gomo....

  • NAJIB MONGGOL says:
    October 29, 2010 at 8:29:00 PM GMT+8

    PENCACAI TAIK UMNGOK BTOL.!!!!
    ROSMAH n NAJIB yg dh terang2 GILA TAHAP BABI menghina ISLAM ko diam je???? BODOH PUNYA ORG..!!!

  • Anonymous says:
    October 30, 2010 at 2:20:00 AM GMT+8

    taik umngok tak dak sapa peduli tetapi taik kunyit pembangang memang bernilai tinggi pada pembangang tertentu, wee witt!

  • Anonymous says:
    October 30, 2010 at 7:36:00 PM GMT+8

    kah3..dalam banyak2 komen nie, ade gak dari puak umnoapco yg menyamar cakap Kelantan nak hentam PAS..memang dasar umngok la..ptuihh!!
    lagi satu, mana puak2 korang tahu yang Sultan tu turun sebab nak berpolitik, sedangkan ia dinafikan sendiri oleh Istana Kelantan? adoi..puak2 korang nie, kalo dilayan sampai bila pon xde kesudahannya..juara fitnah. pandai cakap je, tapi bukti xde..

  • Anonymous says:
    October 31, 2010 at 11:18:00 PM GMT+8

    woit...puak umnoapco hampeh!sampai bila2pun ampa hampeh...

  • said says:
    November 3, 2010 at 4:02:00 PM GMT+8

    Sultan kelantan lebih cerdik dri OKU(org kuat umngok). Baginda lbih tau nk bezakan yg mane politik n kebajikan rakyat...xyah duk wat fitnahla umngok weh!

  • Anonymous says:
    April 7, 2011 at 5:21:00 PM GMT+8

    hahaha....UMPORNO sungguh...kalau sultan nk sokong PAS pun,baguslah.nampak Sultan ni menyokong perjuangan Islam.sebelum UMPORNO nk bising2 pasal Sultan Kelantan,bagi balik pemerintahan PKR kat Perak yg dirampas BN dgn cara yg kurang AJAR!!!!!!!!menggunakan dan memperalatkan Sultan Perak.lepas selesai isu Perak,baru UMPORNO boleh nk bising2 pasal Kelantan.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)