Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Sunday, August 15, 2010

Anggapan Cina mereka terpinggir itu meleset


Presiden SP Setia: ‘Adakah Cina dilayan dengan buruk?’

KUALA LUMPUR, 14 Ogos — Pemaju hartanah utama Tan Sri Liew Kee Sin mempersoalkan kewajaran rungutan masyarakat Cina bahawa mereka tidak dilayan adil oleh kerajaan, sambil menekankan kaum itu telah menikmati kedudukan baik di sebalik persekitaran dasar pro-Bumiputera.

Liew (gambar), yang syarikatnya SP Setia Bhd merupakan pemaju Putrajaya — projek pembangunan terbesar di Malaysia berkata, terdapat lebih banyak firma dikawal kaum Cina berbanding syarikat-syarikat milik Bumiputera di Bursa Malaysia.

“Secara statistik, majalah Forbes menunjukkan masyarakat Cina-Malaysia telah boleh berjaya sepanjang 30 tahun lalu,” kata beliau Presiden dan Ketua Eksekutif SP Setia ini.

Menurut Forbes, syarikat-syarikat dikuasai Cina mewakili 37 peratus pasaran modal di antara 100 syarikat Malaysia yang disenaraikan, berbanding tujuh peratus kalangan orang Melayu.

Individu kaum Cina juga menguasai 73 peratus kekayaan yang dimiliki 40 orang terkaya di Malaysia dan lapan dari setiap 10 orang kaya adalah Cina.

“Adakah kita dilayan dengan buruk?” kata Liew.

Beliau juga menekankan bahawa usahawan kecil dan sederhana juga merekodkan prestasi yang baik dan pemilik-pemiliknya mampu memiliki banglo berjuta ringgit yang dibina syarikatnya.

“Ada seorang Cina yang mahu membina banglo RM40 juta,” katanya.

“Itu adalah kekayaan. Dari mana kekayaan itu datang? Kekayaan ini datang dalam 30 tahun lalu ketika pelaksanaan DEB (Dasar Ekonomi Baru)

Beliau mengetengahkan hujah ini pada Kongres Ekonomi Cina yang bertemakan “Peranan Masyarakat Cina Dalam Mencapai Matlamat Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia Ke-10 di sini hari ini.

Liew juga berhujah bahawa kehadiran syarikat-syarikat berkaitan dengan kerajaan (GLC) dalam pasaran bermakna perniagaan kaum Cina juga tiada pilihan kecuali menggunakan kepakaran dan dana Melayu jika mahu meningkatkan pulangan mereka dalam jangka panjang.

“Hari ini, kerajaan mempunyai wang menerusi GLC... mereka boleh membeli bangunan anda, mereka boleh membeli pasar raya anda, memiliki pasar raya besar anda, pusat membeli-belah daripada anda. Yang ini akan memberikan sumber pendapatan yang besar,” katanya.

“Kini terpulang kepada kita. Adakah kita hendak menggunakan kepakaran, keupayaan kewangan mereka? Adakah kita hendak menggunakan rangkaian mereka?” soal beliau.

Bagaimanapun Liew menekankan bahawa kerjasama Melayu-Cina memerlukan semangat sedia memberi dan menerima.

Jelas beliau, sebelum meminta mereka memberikan lebih banyak dasar liberal, masyarakat Cina harus membenarkan mereka menyertai sektor yang dikuasai sekarang.

“Jika tidak, kerjasama ini tidak akan wujud. Mereka tidak akan membenarkan kita,” katanya.

Tegas beliau, jika masyarakat Cina mahu mengambil kek yang besar daripada MBE, masyarakat Cina mesti belajar untuk memberi.

“Kita mesti belajar untuk mengambil satu langkah ke belakang. Kita juga harus belajar untuk hidup bersama budaya, pemikiran mereka,” katanya lagi.

Jelas beliau, orang Melayu masih bimbang bahawa rakan niaga Cina akan membunuh perniagaan mereka jika tiada dasar pro-Bumiputera yang melindungi kaum tersebut.

The Malaysian Insider

22 comments:

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 3:11:00 PM GMT+8

    TERPINGGIR?KEPALA BAPAK DIAORG!!!RUMAH BESAR,KERETA MERCEDES,MELANCUNG SANA SINI,TERPINGGIR APA NYER!!!!BANGSA MATA SEPET YG TAK TAU BERSYUKUR!!TANAK SETAMAK TAMAKNYA!!!KALAU DAH MAKAN BABI,MMG BABI LA JAWABNYA!!KROOOIHHH PTUIIII!!!!ATAS SEMUA MUKA CINA LAKNAT KAT MUKA BUMI NI!!

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 3:12:00 PM GMT+8

    Istilah kaum pendatang ni wujud bila ramai orang cina mempersoalkan kewajaran perlembagaan negara trerhadap orang Melayu dan Islam , mereka bebas memberi pendapat dan menghina mengenai orang Melayu dan Islam.

    Yang lebih kelakar ialah bila orang cina dikatakan ditindas dan dipinggirkn , orang cina terutama puak DAPigs ni lupa ke orang bumiputera Malaysia merupakan pelanggan utama kepada perniagaan mereka , dan mereka kekedai dan perniagaan kaum cina tanpa ada sifat perkauman berbanding kaum tersebut . Malah mereka bebas juga melakukan apa sahaja di Malaysia ni.

    Tapi sekarang dengan pelbagai hinaan terhadap bangsa Melayu dan Islam maka ramai juga yg mengambil tindakan untuk membeli hanya dikedai Melayu walaupun mahal sedikit.

  • Mujahid Ekonomi says:
    August 15, 2010 at 3:33:00 PM GMT+8

    Kuasa belian ada ditangan kita umat Islam. Sanggup kita berjihad dari segi ekonomi ?

  • kingnek says:
    August 15, 2010 at 3:55:00 PM GMT+8

    setuju dengan mujahid ekonomi, kita mesti suruh PERKASA lancarkan kempen 'Buy Chinese Last', macam 'Buy British Last' masa zaman TDM dulu

    Memang fakta membuktikan cina tidak terpinggir, jadi mengapa mereka merasakan tidak cukup dengan apa yang mereka ada?

    Salah satu sebabnya, mereka termakan kata DAPigs dan BABI yang menjanjikan mereka lebih dari kekayaan dan hak yang mereka ada, naluri mereka pun semakin meluap-luap untuk merebut peluang keemasan ini, walaupun mereka sedar, dengan cara ini, Melayu akan terus terpinggir dan ditindas

    Kedua, fitnah semakin berleluasa, kerajaan Islam semakin hari dicabar dan syaitan terus menggoda mereka untuk teruskan perjuangan anti-Islam mereka atas dasar perjuangan NGO, 'human rights', 'democracy' dan lain2 yang nampak dari luar memang mulia, tapi bila dikaji, memang ia amat keji dan direka yahudi di New York untuk menawan Amerika Syarikat.

    secara realiti, istilah2 tersebut adalah hipokrit dan memang tidak wujud di mana negara dalam dunia pun, termasuk Amerika Syarikat

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 4:26:00 PM GMT+8

    Senyum combing say a baca komen-komen dal am rencana ini. Manakan tidak. Semua komen belasah kaum Cina sahaja Tampa membaca intipati yang Cuba disampaikan oleo Tan Sri Liew kepada masyarakat Cina. Moderator blog perlulah menapis komen yang sememangnya tidal intellectual.

    Kebanyakan komen hanya marah semberono sahaja. Terdapat ramai kaum Cina yang menghargai Malaysia sebagai bum tercinta. Jadi janganlah beranggapan Bahawalpur semua kaum Cina adalah oportunis. Apa yang kita libation kelemahan kaum Cina terdapat juga di kaum lain.

    Kaum Cina adalah jennies yang bekerja keras membanting tulang empat kerat Dan berjimat-cermat. Mereka ban yak menabung Dan berusaha keras untuk memberikan pendidikan yang terbaik kepada anak-anak mmereka. Sesetengah kaum lebih mengutamakan sumbangan hanya dal am membina kuil Dan rumah ibadah tetapi lihat sahajalah bagaimana kaum Cina tidak lokek bila men derma kepada sekolah.

    Masyarakat lain perlulah mengambil ikthibar daripada mereka yang berjaya Dan berusaha keras. Janganlah marah atau iri hati di Atascadero kejayaan kaum Cina kerana mereka bekerja keras untuk berjaya.

    Yang baik dijadikan Tauladan Dan buruk dijadikan Sempadan. Keharmonian Dan kedamaian masyarakat majmuk yang unit di Malaysia haruslah dihargai oleo segenap lapis an masyarakat manakala pemimpin politik haruslah lebih bertanggungjawab di dalam segala ucapan Dan tanggapan mereka kepada rakyat.

    Apek Kampung

  • JIHAT DIJALAN ALLAH.DOA DAN USAHA ! says:
    August 15, 2010 at 4:29:00 PM GMT+8

    BJANJILAH DLM HATI KITA SELAGI CINA MASIH TUNJUK BELANG DLM PRK YG ADA KITA IKUT PERWIRA KITA YG DISEGANI DIATAS "BUY CHINES LAST".JADIKAN BULAN PUASA SBG TITIK KITA BERJIHAT.SKRG BARU AKU CAYA CINA HANYA TMAKAN APB DAH RASA GHRUGI SIKIT.TAK ADA ONG LAGI..SELAGI DAP PILIHAN MRK!JIHAT EKONOMI KITA LANCARN.BARANG KAT MYDIN,AYAM GORENG KAT KING, RFC.LAUK KAT PASAR RAMDAN.SARDIN CAP AYAM JGN BELI,ADA SEBUK CICAK.DAGING BURGER RAMLI. DAGING ORG PUTIH JAGA2.DIA ORANG CAMPAK JE LEMBU HIDUP DLM PEMGISAR! TERPEKIK2!

  • Melayu Pasir Gudang says:
    August 15, 2010 at 4:52:00 PM GMT+8

    Salam.
    Aku bersependapat dengan Presiden SP Setia ini. Tan Sri Liew Kee Sin mempersoalkan kewajaran rungutan masyarakat Cina bahawa mereka tidak dilayan adil oleh kerajaan,

    Beliau mengingatkan masyarakat cina bahawa kejayaan dan kekayan masyarakat cina di Malaysia sekarang ini adalah hasil daripada dasar pemerintah yang pro-Bumiputera.

    Ini adalah pandangan ikhlas seorang usahawan dan hartawan anak Malaysia berbangsa cina di hadapan ratusan orang cina yang kaya dan terpelajar di Kongres Ekonomi Cina yang bertemakan “Peranan Masyarakat Cina Dalam Mencapai Matlamat Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia Ke-10

    Yang buat aku panas adalah kenyataan Presiden MCA si-actor blue bekas menteri kabinet yang kurang ajar dan tidak faham-faham isi perlembagaan dan dasar bahasa kebangsaan. Dalam majlis yang sama Presiden MCA ini mencadangkan agar lebih banyak sekolah jenis kebangsaan cina di wujudkan alasannya biar ramai mahir bahasa mandrin, dari luarnya memang bagus supaya kita dapat belajar banyak bahasa,tapi maksud sebenarnya?.

    Kalau ikhlas nak orang belajar bahasa mandrin cadangkan sahaja agar mata pelajaran itu di ajar di sekolah kebangsaan dan sekolah menegah tutup SRJK.

  • PresidenAnonSeDonia says:
    August 15, 2010 at 5:05:00 PM GMT+8

    ok saja..
    cuma ada ke org cina yang
    GIVE A DAMN dengan kenyataan Liew nie...
    ntah2 ramai chauvanist yang akan menyampah dengan tan sri liew nanti pasal kuar kenyataan nie..
    time tun tan cheng lock ckp gini dulu pon dah ada puak2 nie yang menyampah semua..
    ini kan waktu skrg nie yang kebanyakan cakap melayu tak betul...
    adoi...

    agak2 kalau kerajaan tukar sistem jadi satu sekolah boleh lagi ke skrg???
    xpayah sekolah cina tamil jadah semua.. kasi satu sekolah dulu..
    baru la boleh satu malaysia..
    ini time kecik2 dah gaul ikot kaum2 sndiri ja camne time dah besar minda nak OPEN terima kaum laen...
    yg org2 cina kampung2 tu kasi bagi satu sekolah gaul dengan org kampung2 melayu.. baru la minda masing2 OPEN..
    ntah la...
    dah tau melentur buluh biar dr rebung tapi tak rebung pon tak lentur2 nie kan nak 1Malaysia terus..
    dayyumm..

    p/s-->i support 1Malaysia but i cant see that wud be successful if the children still mixing within their own kind of races..

    well im just sayin'

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 5:33:00 PM GMT+8

    Biar apa pun pandangan positif terhadap isu semasa mengenai kaum pendatang Cina ini, orang Melayu hendaklah berwaspada dan berhati-hati dimasa depan.

    Kaji dan buat analisis sendiri tentang selama beberapa hari MPAJA memerintah dan berikutnya PKM yang menentang kerajaan Melayu dan seterusnya kegiatan bawah tanah yang dilancarkan oleh anasir komunis sehingga menyerah kalah pada tahun 1989. Percayalah bahawa kegiatan menghasut kaum pendatang yang masih tebal dengan fahaman komunis,sosialist , anti Melayu , dan anti Establishment oleh bangsa ini tidak akan terhapus selagi mereka masih berada bebas ditanah Melayu yang bernama Malaysia ini. Percayalah bahawa perjuangan anasir pro-komunis seperti dikatakan tadi kini berkeliaran diseluruh pelusuk tanah air Malaysia dan kehadiran mereka boleh kita lihat dalam komen dan blog yang mirip kepada pembangkang pro cina dan beraliran anti establishment.

    Jadi jangan lah kita merasa bahawa keadaan keselamatan Malaysia 100 % kini bebas dari ancaman dari kelumpok ini. Berwaspada lah orang Melayu bahawa mereka pendatang tak sedar diri ini belum sampai ketahap hendak menggunakan senjata api dan peluru canggih dalam berhadapan dengan orang Melayu malah dengan menyedari kelemahan orang melayu (?) memadai dengan memiankan isu dan sentimen politik berbau perkauman ,keagamaan dan sebarang isu yang boleh menimbulkan ketegangan sesama melayu/islam dan diantara bangsa (Cina/Melayu/india) seperti hak persamaan ,bahasa dan 153 Perlembagaan. Walhal mereka tahu bahawa mereka hanya lah warganegara dan tidak berkedudukan sama seperti wanganegara Melayu/islam dan bumiputera yang lain.

    Jadi tuan-tuan kita tidak boleh ketepikan ISA bahawa undang-undang itu adalah senjata mujarab yang digunakan oleh Kerajaan semasa darurat dulu untuk membenteras kegiatan mereka (Cina) yang boleh mengancam keselamatan negara. ISA terbukti berkesan dengan perletakan senjata PKM.

    Renungkan lah bangsaku "MELAYU"

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 6:00:00 PM GMT+8

    tan sri tu saja bangkit isu ni sebab kat johor dan selangor tak de org nak beli rumah dia kat setia indah, bukit indah, eco setia.
    org cina kat sana dah beli, tinggal org melayu le. tu statement politik brader. kat tempat dia sendiri pun dia kurang sangat hire org melayu. bahagian sales ke, IT ke, kalau ada org melayu, clerk aje la. silap silap guard tu melayu ngan bangla.

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 6:03:00 PM GMT+8

    Jangan ternakan cakapan sidia ni - mereka masih taat setia pada negeri china

    sedangkan bahasa ibunda mereka ni bukanlah mandarin tetapi hokkien, hakka, cantonese dll

    mandarin dipilih bukan utk kelancaran ekonomi tetapi utk BERSATU dgn negeri asal

    sedangkan negeri china pun fasih dlm bahasa Inggeris

    bab teresa kok dgn ketok ketampi adalah LAMBANG kesetiaan china Malaysia - dia meminta pertolongan drp republic china

    setelah didapati wanita itu orang Melayu kulit putih si kok ni terus senyap walaupun wanita Melayu ni warganegara Malaysia

    jangan sesekali tertipu lagi oleh retorik china Malaysia

    Bulan Ramadhan adalah paling sesuai mulakan sokongan niaga pada orang2 Melayu Muslim sebab ditanggong HALAL

  • ISAC says:
    August 15, 2010 at 7:20:00 PM GMT+8

    Salam,

    Ini contoh seorang warga Malaysia berketurunan Cina yang sedar diri...

    Sila ziarah; http://bumiyang.blogspot.com/2010/08/harga-ayam-melambung-lagi-umat-islam.html

  • Anonymous says:
    August 15, 2010 at 7:57:00 PM GMT+8

    mmg la ada cina yg baik,contoh saudara ridhuan tee,ustaz hussin yee dan khoo kay kim..tapi mereka ni semua dibenci puak cina!mana ada cina yg sokong kenyataan mereka ni semua!semua cina sanjung LGE dgn sekutu2 babi mereka!habis kalau cina yg bertungkus lumus naik kan ekonomi malaysia maka mereka berhak guna KALIMAH ALLAH s.w.t dalam bible?berhak hina melayu?berhak campak kepala babi hutan dalam masjid?berhak halang penggunaan tulisan jawi atas nama jalan?berhal larang azan berkumandang?berhak benarkan muslim murtad dan sebagainya?jadi apa pulak hak kita yg selama ini jadi konsumer dan menjadikan cina2 babi ni kaya raya?apa hak kita umat Islam yg punduduk asal tanah melayu ni?apa hak kita sebagai majoroti di negara asal sendiri?cakap ada pakai otak tak?

  • anti bohmau says:
    August 15, 2010 at 8:12:00 PM GMT+8

    salam,

    betul la sangkaan kaum cina malaysia ni yang mereka masih terpinggir!

    kan mereka terkurung dalam rumah2 batu di bandar2 besar?

    bukankah mereka juga terpaksa bekerja siang malam dalam kilang2 besar mereka?

    mereka juga terpaksa menghabiskan seumur hidup mereka dalam gedung2 perniagaan yang besar2, bengkel2 memperbaiki kenderaan, kedai2 runcit & kedai2 ubat singseh.

    mereka juga terpaksa mengusahakan ladang2 sayur secara besar-besaran, ladang2 ternakan & buah-buahan di pinggir2 bukit.

    mereka semua ni tidak berpeluang hidup seperti orang melayu dikampung2 yang bekerja di kedamaian desa, berehat-rehat di bawah pokok tepi permatang, mandi-manda di terusan/anak sungai atau jeram & bergaul mesra dgn teman sekampung.

    mereka juga tidak berpeluang merasa budaya tradisional tanah melayu- main gasing, gorah, polis sentri, aci sembunyi, galah panjang, wau katik, gasing bonjol & seribu satu keramaian yg ada di sekeliling sebab terlalu sibuk dgn urusan seharian mereka.

    kalau ada yg merasapun hanya segelintir cina kampung miskin yang hidup saling bergantung dengan jiran2 melayu...adala sikit2 lagi di pedalaman.

  • Anonymous says:
    August 16, 2010 at 12:37:00 AM GMT+8

    CSL wanted some Blue Chips GLCs to be lead by Chinese. To me, it is like letting loose a pack of wolves in a sheep coral. We did before with PERWAJA, TRANSMILE, PKFZ...only sheep skins left by then. Ain't they got enough with TH, EPF, Kumpulan wang Pencen, Tabung Haji, LTAT investment in the Private Chinese Blue Chips enterprise like YTL, Hong Leong, Tan Chong, Kuok Brothers, Gamuda........ the list is long Datok.....and the bumi only act as window dressing chairman in their enterprise..

    Prof Awe Kecik

  • am says:
    August 16, 2010 at 9:12:00 AM GMT+8

    pd aku negara kite boleh kate agak adil.. aku ade jer nengok org2 cine yg tak berjaya.. org melayu yg tak berjaya memang bnyk la sebab bangsa melayu ni bnyk yg malas2.. kelebihan cine2 ni bile niaga diorg bnyk menolong antara satu sama lain tp kalau melayu niaga asik nak baham org lain.. aku rase kalau kate2 terpinggir tu kuar dari org kaye memang bullshit la tp still memang ade jer org yg terpinggir yg hidop kais pagi makan pagi.. tak kire la india ke melayu ker bah kan cine pon ade..

    jadi aku tak pasti kenapa kite nak kene pertikai pasal pinggir meminggir nih? bg aku la kalau org tu sanggup berusaha, tak kire la terpinggir ker ape ker die tetap ble berjaya..

  • Anonymous says:
    August 16, 2010 at 9:40:00 AM GMT+8

    Tan Sri Liew ni ialah talian hayat cina ....

    korang ingat puak2 cina ni tak baca blog ke?? agen2 mereka ikuti pekembangan politik dengan rapat. percaya lahh.

    Tan Sri Liew ni digunakan puak2 cina utk kurangkan heat. sentimen anti-cina ni cukup merbahaya kalau disemarakkan boleh menjahanamkan kepentingan business beratus billion.

    sentimen anti cina ni memang dah lama terpendam didada2 org2 melayu, cuma masa saja yg akan menentukan utk cetus gelombang ke II.

    masakan org2 cina buta melihat kejayaan yg mereka miliki hari ini.

    dan masakan org2 melayu boleh terus2an berpuas hati dengan pencapaian mereka dan hak mereka yg setiap hari diambil, di tipu oleh org2 cina.

    org cina yg beratus2 kali ganda lebih kaya dari org2 melayu. mereka hidup mcm di istana.

    kita kena pecahkan monopoli mereka.

    zek

  • Anonymous says:
    August 16, 2010 at 2:40:00 PM GMT+8

    BOIKOT KEDAI CINA!!!!CHINKS GET OUT!!!

  • s.nizam says:
    August 18, 2010 at 11:09:00 AM GMT+8

    perompak hasil tanah melayu dikatakan terpinggir..

    sungguh kelakar

  • Anonymous says:
    August 19, 2010 at 6:38:00 AM GMT+8

    Kenapa kita harus melenting dengan kenyataan mereka?, kenapa kita diantara kita harus mengeluarkan kata2 yang kurang bijaksana kepada mereka, memaki hamun, bahkan ada yang fitnah?...kenapa?

    Maka jangan heran, kita mundur bukan disebabkan kaum cina, tetapi kita mundur disebabkan penyakit yang bersarang didalam hati...akibat terlalu jauh dari Islam.

  • Anonymous says:
    August 19, 2010 at 8:38:00 AM GMT+8

    korang ni cakap banyak, tp beli barang kat kedai cina, pegi bank orang cina, kerja pun dengan company cina, pegi dah. aku sanggup beli barang mahal, janji tolong melayu, buat pinjaman keta dgn bank islam, kerja kerajaan dsb. in fact anak2 cina yg makan budi aku (keja cikgu) jadi sebelum hentam orang lain banyak2, nilai diri sendiri dulu, berapa banyak tindakan kita tolong bangsa kita sendiri dahulu??

  • mat utara says:
    August 31, 2010 at 8:29:00 PM GMT+8

    Kita sedar tapi apa yang kita dah buat? Fikir-fikirkan

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)