Greetings

Friday, April 30, 2010

Semua pihak dahulukan sekolah Cina

Oleh Cakap Pasal

Setelah hanya dua tahun memerintah, Kerajaan Negeri Selangor sekarang mengalami defisit dalam belanjawannya. Ikut Laporan Kewangan Kerajaan Negeri Selangor Bagi Tahun 2009, Kerajaan Negeri Selangor mengalami defisit RM70 Juta. Sila lihat Lampiran.


Tapi yang anehnya kami mendapat tahu bahawa Kerajaan Negeri Selangor juga memberi bantaun kewangan kepada Sekolah Menengah Cina Swasta di Selangor.

MB Selangor Tan Sri Khalid Gagap telah menandatangani cek bernilai RM500,000 setiap satu untuk sekolah berikut :

Nama Sekolah No. Akaun. Bank Jumlah
1 Sek. Men. Kwang Hua 3433 0021 531 RM500 ribu
2 Pin Hwa High School 1204 0429 502 005 RM500 ribu
3 Sek Men Chung Hwa, Klang 7051 0870 97 RM500 ribu
4 Sek Men Hin Hua 5124 6424 6982 RM500 ribu

Sila lihat dokumen daripada jabatan Kerajaan Negeri yang telah diberi kepada kami.



Soalannya kenapa pula MB Tan Sri Khalid Gagap mengambil duit rakyat dan diberi pula kepada sekolah swasta China? Apakah ini mematuhi peruntukan bidang kuasa Kerajaan Negeri? Ataupun apakah pemberian duit RM2 juta ini menyalahi undang-undang?

Bagaimana pula sekolah swasta kepunyaan Melayu atau sekolah swasta agama? Apakah MB Khalid Gagap juga memberi duit RM500 ribu kepada mana-mana sekolah swasta agama atau sekolah swasta kepunyaan Melayu?

Apa yang berlaku sebenarnya sangat jelas. DAP yang mewakili China cauvinis sudah menguasai Kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang. Khalid Gagap ini hanya patung buncit yang bermain dengan Elizabeth Wong dan dimainkan oleh DAP.

DAP boleh suruh Khalid Gagap buat apa saja ikut suka hati mereka dan Khalid Gagap akan mematuhinya. Walaupun Kerajaan Negeri sudah defisit RM70 Juta, Khalid Gagap sanggup bayar RM2.0 juta duit rakyat kepada sekolah menengah China swasta.

Orang Melayu Selangor harus memikir nasib mereka dengan secara mendalam. Inilah nasib bagi mereka yang terlalu percayai orang luar. Hilang Singapura, hilang Pulau Pinang, hilang maruah Melayu – bermula macam ini lah.

Sini sikt, sana sikit – lama lama seluruh negeri dan negara akan hilang.

TAMBAHAN:

Muka-muka tikam belakang yang TAK TAHU MALU - baik pengelola sekolah Cina sampai ke Presiden MCA yg tahu salahkan Perkasa

Cina Hulu Selangor kasi undi kepada Pakatan Rakyat. Tak malukah ambil cek RM3 juta yang dijanjikan kerajaan BN?

Sekolah Cina adalah sekolah swasta dan bawah perlembagaan tidak ada hak untuk mendapat peruntukan kerajaan. Hanya atas ehsan kerajaan, mereka membelanja wang berbillion membayar gaji guru2. Jangan cakap itu duit cukai mereka dipulangkan kepada mereka.

Malahan dari segi hak di bawah perlembagaan, sekolah agama lebih berhak mendapat peruntukan kerajaan di bawah peruntukan kedudukan agama Islam sebagai agama persekutuan. Salah sebuah sekolah agama digunakan untuk undi. Sekolah itu serba kekurangan.

Mengapa tidak turun sumbangan berjuta kepada sekolah agama dari kerajaan persekutuan? Mengapa allocation kerajaan negeri untuk sekolah2 kerat tiga tanpa mengira jumlah peratusan murid islam dan sekolah agama lebih banyak? Theresa Kok kata pasal ada tiga jenis sekolah - adil namanya kerat tiga. Lagi adil 4 sekolah cina dapat pula peruntukan tambahan.

Berapa juta sangat yang kerajaan Pakatan bayar, itu pun tidak mengikut peruntukan yang adil?

Mereka juga yang diberi undi. Adilkah itu?

30 comments:

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 8:52:00 AM GMT+8

    Org2 Cina kat HS yg xmengundi BN akan kata~ bukan gua mintak itu 3juta, tapi lu olang BN yg janji mau kasi...olang kasi, mesti ambik munya...siapa suluh mikin janji? Sudah janji mesti kasi tunai lorr!

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 9:19:00 AM GMT+8

    aku tengok gmbr ketua mca porno kat sblah tu selengerr jek

    mcm takde perasaan langsung!

    perabih boreh jo!

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 9:36:00 AM GMT+8

    Selalunya macam ni lah...kena invest dulu baru dapat hasil. Harap cina Hulu Selangor jangan lupa...lu orang sudah terhutang budi. Lu sudah mintak, sekarang DS Najib sudah tunai. Sekarang sudah malu aa...lu tatak undi pun itu DS Najib kasi juga duit. Haiya....banyak malu o...

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 9:39:00 AM GMT+8

    orang melayu mesti bersifat lebih kiasu untuk berhadapan dengan orang kiasu dalam menuntut haknya

    Tidak ada gunanya melayu bersifat bertolak ansur kalau kita saja kena tolak dan beransur ke belakang

    Jangan berbudi kepada bangsa yang tidak tahu mengenang budi. Buang masa sahaja! Kerana ianya bersifat "syok sendiri"

    Hidup Perkasa!

  • kluangman says:
    April 30, 2010 at 9:41:00 AM GMT+8

    Jenis cina bukit memang tak tau malu...pelahap. Sebab itu 'ketua seks' pun boleh jadi Presiden.

    Di Selangor, jangan salahkan Khalid, salahkan pengundi Melayu dan Islam yang beri undi kepada Pakatan. Itu dosa kering mereka.


    Di Selangor, jangan salahkan Khalid, salahkan PAS yang menolak pelawaan UMNO untuk Hassan Ali menjadi MB dengan cara bergabung dengan UMNO.

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 9:55:00 AM GMT+8

    Wa manyak untung woo...melayu gado2 saya manyak masukk..BN kasi, itu PR kasi.Wa tatak kira janji manyak untung.Sapa pegang wa tatak peluli janji poket penuh..Lu melayu gado2 la ini macam babut..hahhahah
    (kesian org melayu yg trlalu leka brpolitik macam Pak Kaduk)

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 10:07:00 AM GMT+8

    untung jadi cina, kiri kanan masyukk...

    dah la bisness untung beratus juta, tgk saja laporan hasil dari kempen perlancongan tahun lepas.

    kira2 RM50billion hasil dari sektor perlancongan thn lepas.

    perghhhh....50 bilion, sapa yg dapat manfaat??

    tentunya org2 cina, hotel2, kedai2 di sekitar lembah klang , penang dan JB. klcc, midvalley , damansara utama dll.

    melayu dapat brapa dari RM50b tu???

    dapat seredak...hahaha....driver teksi dapat la sket kutt...yg rata2 melayu...

    tgk plak berapa perbelanjaan kerajann bagi semua sektor (industri, pembinaan, akademi, pertanian, kebajikan, dll) yg rata2 average dlm RM50b setahun.

    RM50b yg k'jaan peruntukan setahun utk semua lapisan masyarakat.

    cuba kita fikir2kan betapa kayanya cina di tanah melayu ni.

    patut la bangsa mereka sombong, mereka nak cakap apa pun mereka boleh cakap.

    patut la mereka boleh beli apa yg mereka mau. kondo2 yg berceracak di kl dan penang yg tak mampu dibeli oleh org melayu yg punyai ijazah dan master bergulung....mcm aku...hehehe

    fikir2kan...

    braHIM

  • Mozas says:
    April 30, 2010 at 10:07:00 AM GMT+8

    Jelas nampak sangat khalid ibrahim mengejar undi cina. sampai negeri habis punah ranah duit habis. alahai khalid.



    Saman Utusan: Zaid "pejuang demokrasi" low class!
    http://satulimatiga.blogspot.com/2010/04/saman-utusan-zaid-pejuang-demokrasi-low.html

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 10:53:00 AM GMT+8

    khalid bengap, najib bangang. dua2 ekoq ni asyik bela cina. sekarang kita dah nampak di mana hak keistimewaan org melayu. lepas ni kita kena sebut hak keistimewaan org cina. itu pun bangsa mata sepet asyik menyalak tak puas hati.

  • Ank Melayu Merdeka says:
    April 30, 2010 at 11:06:00 AM GMT+8

    Dah tahu dok tanya pula...dah kena pura2 pula...mmg cilanat ni x sedar dek untung...jenis parasit mcm tu..lama kelamaan pokok tumpang mampuih mcm tu je.tak caya tgk la nti.itu pon ade yg bangang dok tersentuh ati nk amek ati...nti jd mcm kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan...hoi tok jib dan umno/bn..jgn la terhegeh2 pd yg tak sudi...kami yg dr mude smpai nk mati ni sokong kamu msh kat takok lama...fikir2 kan lah perasaan kami juga.tak kan hingga nasi jd bubur baru nk bertindak.dah terlambat.jgn take things for granted pd kami orang melayu ni.

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 11:12:00 AM GMT+8

    kalau orang melayu x leh nak fikir...
    x tau nak bersatu...
    x tau nak hidu muslihat...
    bersedialah orang2 melayu ..anak cicit..cari tempat lain nak berlindung...nak cari makan..
    msia dah xde tempat utk orang melayu...
    masa tu kita boleh "sumpah" nuar berahim.. nik ajes..( ini kepala2 setan pakatan sial tuh)dan semua orang2 melayu yg undi pakatan sial tuh..

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 11:21:00 AM GMT+8

    aku tersentuh hati..bila tgk gambar anak2 muda melayu bertudung cantik kibar bendera pakatan sial...cantik tapi bodoh..
    sbb apa??
    sbb x dapat fikir muslihat DAPig n nuarberahim...
    alahai harapkan muka je cantik tapi tangannya akan bikin bala pada bangsa melayu dan islam

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 11:26:00 AM GMT+8

    dah 6 org pm umno mengepalai kerajaan. nasib melayu bawahan tak terbela jugak. time pilihanraya baru nampak batang hidung kat ceruk kampung. bangsat!!!!! dok buncitkan perut je.

  • Bapak says:
    April 30, 2010 at 11:30:00 AM GMT+8

    SEKOLAH JAIM TUN RAZAK DIJANJIKAN
    YB XXX MELAKA SEMASA MINGGU UNDI PILIHARAYA 2008 MAC..AKU INGAT LAGI WAKTU TU SEKOLAH TU SEDANG BUAT SUKAN SEKOLAH..

    TETIBA DIA DATANG BAGI JANJI SEKOLAH BARU...

    AKU INGAT LAGI ''SEKOLAH'' BUKAN SEPARUH SEKOLAH...

    SEKOLAH YG NAK SIAP NI HANYA BOLEH MUAT SAMPAI DARJAH 3 SAJA..DAIF BETUL PUNYA SEKOLAH AGAMA

    AKU MOHON YB MELAKA TERSEBUT MENUNAI JANJI DENGAN PENUH BUKAN SEPARUH..

    AKU INGAT LAGI DIA DATANG KERETA BESAR MACAM ALA-ALA TROPER..AKU TAK INGAT APA BRAND..BAGI PEN ADA LAMBANG BN SURUH PANGKAH BN..

    MINTA/MOHON KEBAWAH DULU YB TERSEBUT SEGERA KUAR CEK 3 JUTA PADA SKOLAH TERSEBUT..UNTUK LENGKAP LAGIKAN DARJAH 3 SAMPAI 6..

    BUAT MALU JE BUAT SEKOLAH SEPARUH..
    DAIF BETUL.. AKU TENGOK CEK 3JUTA ESHIIHHHSHHS ...




    .

  • Peneroka says:
    April 30, 2010 at 11:58:00 AM GMT+8

    Duit untuk sekolah2 Cina di Selangor akan dituntut (oleh puak2 DAP) & kalau Kerajaan Pusat bagi lagi itu satu bonus.

    Kalau sekolah2 kebangsaan tak boleh tuntut, kena tunggu budget Kerajaan persekutuan (melalui Kementerian Pendidikan)

    Kesian, hari ini kalau Melayu bersuara di anggap racist. Zaman tolak ansur is dead, setuju Melayu kena ada kiasu! Sekarang nie, siapa kuat & pandai dia di atas walaupun tak ramai.

    Melayu perlu berjihad dalam ekonomi & politik! Rakyat Melayu perlu bagi keutamaan pada peniaga Melayu. Gunakan kuasa membeli kita.

    Saya rasa PERKASA perlu melihat jihad ekonomi Melayu sebagai satu agenda utama PERKASA. I'm now sick with all Malay politicians!!!!!

  • Jalak Lenteng says:
    April 30, 2010 at 12:06:00 PM GMT+8

    bro..unspinners..,

    Isunya skrg bangsa cina terlalu vokal dlm tuntutan hingga menimbulkan rasa tidak senang bangsa melayu. Benarlah itu hak mereka, tapi bila melayu vokal sikit dlm menuntut supaya haknya dijaga, kenapa kaum cina pula rasa curiga?

    Apatah lagi bilamana mereka menunjuk pandai berpolitik kononnya jika tak bagi maka mereka tak undi. Unsur jual beli sentiasa ada dl kepala cina. Mereka baca untung puak dia saja.

    Implikasinya melayu berasa kecil hati. Nampak sangat cina gunakan kuasa sokongan mereka kpd kerajaan utk kepentingan diri, bukan utk kepentingan semua kaum. Tambah sakit hati lagi, bila kerajaan dah bagi mereka tak undi juga. Mereka menipu, melayu makin sakit hati dan terbakar.

    Soalnya lagi, cina hendak apa sebenarnya? Selama ini kerajaan jaga cina mcm anak tiri ke?
    Apakah cina rasa status sosio-budaya merekalah yg paling tinggi martabatnya berbanding kaum lain di M'sia?

    Jika demikianlah, maka selepas ini biar melayu pula yg tuntut mcm2. Jika cina ada suqiu contohnya, melayu ada perkasa. Jika selepas perkasa tuntut mcm2, cina pertikaikan juga, maka biarlah keadaan menentukan, samada baik ataupun buruk. Yg nak pastikan negara aman makmur pun bukanlah melayu seorang, cina, india dan kaum lain pun ada tanggungjawab.

    Cuma kini, kerajaan di bawah DS Najib kena waspada, jika melayu tuntut jgn anggap sebagai tekanan. Kerana senario skrg seolahnya kerajaan amat tertekan dgn tuntutan cina. Kita pun tak tahu psl apa.

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 12:08:00 PM GMT+8

    cittt..... perkasa lagi.

    macam sial. berkokok je lebih. habuk pun tarak. tak keterlaluan la kalau aku cakap perkasa ni ibarat 'hindraf melayu'.

  • theObserver says:
    April 30, 2010 at 12:19:00 PM GMT+8

    Dah kerajaan BN bodoh nak buat cemana? Melayu bagi undi tak nak bagi pepe.. Cina yang tak bagi undi dapat 3 juta. Cemana la diorang tak naik tocang? Skang Melayu untung apa? Takde beza sokong BN ke Pakatan. Dua-dua pandang Melayu rendah. Plus Melayu cuma boleh bising dalam blog aje. Kat luar bukan boleh buat apa-apa pun. Agak-agak TheUnspinners ni menteri ada baca ke ? Kalo diorang baca, agak-agak diorang paham tak apa yang korang post? Ke diorang ada pemikiran yg sama macam tokoh yg mengatakan "Kalau banyak-banyak baca blog, lama-lama jadi goblok"?

    p/s: Jom toreh getah ramai-ramai, untung-untug bleh dpt Datuk. Hehehehe..

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 12:38:00 PM GMT+8

    melayu gaduh dgn melayu,CINA yg untung,walaupun cina tak sokong melayu.pada pembangkang yg berugama ISLAM,hang pa ingat cina suka kat hang pa ka?hang pa tak tau cina dok sembunyi pisau nak tikam belakang hang pa semua kalau blok pembangkang menang PRU 13.semoga perjuangan hang pa semua berbaloi.

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 1:23:00 PM GMT+8

    AKU DAH CAKAP KUNCINYA


    BUKAN PAKLAH YG TAK CEKAP PERINTAH
    ATAU ANUAR YG DAH BUKAN BANGSA MELAYU.
    ATAU PAS YG DAH BUKAN LG PARTI AGAMA ISLAM

    KUNCINYA..PM..BOLEH TAK BUAT PM DUA TIGA..MAHATHIR SATU, NAJIB SATU.. ANUAR SATU..
    (thailand pun mati2 penyokong pasai apa ? pasal berebut pm..korang nampak tak? biarlah penyokong mati..budak kena tembak tu dah jadi perkara kecik, ni ratus2 mati pasai politik membenci punya)

    MAHATHIR DAH BAYAR KESILAPAN DIA DENGAN BN MENANG 1999
    DAN LETAK SEMUA JAWATAN

    PAKLAH DAH BAYAR, DAH LETK JAWATAN

    KJ BILA LAGI..BILA HANG NAK BAYAR BALIK SILAP HANG TU..

    ANUAR PUN SATU..HANG SEMPAT KA BAYAR BALIK SILAP HANG DULU.. DAH 10 TAHUN LEBIH HANG MEROSAKKAN NEGARA..

    aku masih ingat HANG DIBERI KESEMPATAN 2 KALI..

    1.DRM offer hang letak jawatan ( for sure maruah hang tak jadi lagu ni)

    2. Paklah nak bagi kain putih kasi cuci..

    DAH DUA KALI HANG TOLAK OFFER..
    malah hang bantai lagi..mereka tu BERJASA pada hang tau tak?? Hang jenis tak KENANG BUDI...

    SELEPAS MELAYU TOLONG HANG MACAM2 ANUAR...(TAK PAYAH SEBUT LA..) HANG TAK BERSYUKUR.. MALAH BANGSA MELAYU HANG NAK BINASAKAN...hang pi gantung diri la.. habis cerita..


    .
    .

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 3:10:00 PM GMT+8

    Insaflah, kata Ibrahim Ali kepada pengundi Cina

    SHAH ALAM, 29 April — Datuk Ibrahim Ali hari ini meminta pengundi-pengundi Cina di Hulu Selangor agar insaf dengan tindakan mereka selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunaikan janji beri bantuan RM3 juta untuk pembangunan sekolah rendah Cina di Rasa, semalam.


    http://www.pribumiperkasa.com/perkasa/?p=1850



    .

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 3:45:00 PM GMT+8

    ooittt..xmalu la woi!! buat muke taik dpt cek 3juta. Butohla, jenis bangse xreti malu senang kate xder maruah. Janji tetap janji syabas sy ucapkan kpd DSNajib kerana menunaikan janji anda. Anda adalah PM kepada semua rakyat.

    Tp..kpd bangsa mate sepet tuh.. aku haramkan bahagian duit cukai yg aku bayar kat dlm duit 3 juta nih. Jenis bangse taksedar diri. Ultra kiasu..mmg takde maruah semua. Jenis tak mengenang budi. Abestu nak buat camne presiden parti pun kaki porno. takpe2 nanti PRU umum nanti ko raserla. Jgn nak perasan Melayu berpecah smp bile2. Melayu jd camni sbb ade kaki homo @ kaki jubor yg dok sibuk nak memecahbelahkan org Melayu. Tp org Melayu seme da sedar dan bukak mata.

    Tahniah aku ucapkan LimKitSiang muke tak malu no.1 negara. Abes jer PRK HS cepat2 menyalak soh najib tunai janji. Ko sapa?? ko ke yg bejanji nak bg 3 juta tuh. Mmg DAP sial.. Tak aper org Melayu skrg da seda dan mule bangkit. Kalo nak pebodohkan pencacai PAS tu teruskanla sbb otak dorg mmg bodo tahap selipa n.ajis.

    Jijik! jenis xmalu..

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 5:33:00 PM GMT+8

    Duit yang dibagi tu bukan dimiliki oleh Najib (BN) atau pun Khalid (PR). Apa pun, Kerajaan Federal sengaja melambatkan dan mengecilkan peruntukan kpd Kerajaan Negeri2 PR atas sifat dengki. Kalau Khalid bagi RM500k satu sekolah kepada 6 sekolah, itu jumlah kecil kepada sekolah menengah. Peruntukan sekolah ugama boleh diberi melalui kutipan wang zakat; itu pun kalau tidak disalahgunakan oleh kroni BN yang menguasai Pejabat2 Zakat negeri.
    kalau nak cakap fasal kaki seks, bukan MCA saja, pemimpin UMNO lagi teruk, bermula dengan presidennya sendiri.

    sri hartamas

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 5:50:00 PM GMT+8

    anon 3:45,hang mmg best!hahahaha,tergelak aku baca..mmg sial LIM KIT SIAL tu..dia ingat melayu bodoh,lu tunggu la pig eater!PRU ke13 LU sama LU punya anak akan malu besar!!ingat itu nombo ah APEK,TIGA BELAS!!NOMBO SUWEH CINA!

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 7:30:00 PM GMT+8

    kalau kerajaan masih nak bagi muka lagi...nak ambek hati...

    AKU ANGGAP KERAJAAN LEMBIK

    sorry to say...brader izzy

  • Anonymous says:
    April 30, 2010 at 9:57:00 PM GMT+8

    kalau dah kiasu dan kiasi apa nak buat?

    Najib harus tegas menangani puak puak tamak dan gelojoh ni

    dah tu tak kenang budi, mintak lagi

    aisehman, tak tahu mana nak letak muka

  • kingnek says:
    April 30, 2010 at 10:05:00 PM GMT+8

    kalau korang nak tahu, aku sebenarnya kenal sangat perangai orang cina ni. orang2 cina yang pro-PR ni sebenarnya nakkan Malaysia huru-hara, baru mereka akan dapat perubahan. maksud aku bukan huru-hara kecil tapi habis terus ranap Malaysia ni.

    haha, korang fikir aku berbual asal boleh kan? percayalah, ini kenyataan dibuat oleh seorang profesor cina yang selalu mengkritik kerajaan BN kat aku. aku kenal benar beberapa tokoh mereka ni, yang selalu tulis kat media alternatif tu.

    malah, mereka mengakui, human rights tu semuanya untuk menyelindung hak Cina, itu sebab prof dan doktor falsafah cina pro-PR tu beritahu aku, NGO2 tersebut kebanyakan anggotanya orang cina.

    tak faham lagi ke penyokong PAS dan PKR? Cukup untuk aku beritahu, orang2 ni selalu menulis di akhbar alternatif yang santa popular. hati2 lah ya!

  • Pemerhati says:
    May 1, 2010 at 11:27:00 AM GMT+8

    Lain kali di mana2 pilihanraya pun, DS Najib hendaklah bijak berjanji - janji akan beri dgn syarat. Jika kaum Cina tak mengundi BN, janji tak perlu ditunaikan.
    Orang Kelantan pun macam Cina juga. Diberi kain ambik. Diberi duit ambik. Tapi pangkah PAS juga. Sebab nak masuk syurga.

  • Anonymous says:
    May 1, 2010 at 11:12:00 PM GMT+8

    Panas hati betul dengan senario ni. Lepas ni kita orang Melayu jadi penonton sahajalah kepada kerakusan orang lain.

  • Anonymous says:
    May 3, 2010 at 5:15:00 PM GMT+8

    By pertiwimalaysia on April 29, www.chedet.cc 2010 11:29 PM
    Salam Tun,

    Saya masih ingat tahun di bawah pemerintahan Tun di mana kuasa raja dan sultan dihadkan kerana tidak mahu sejarah berulang ( dimana sultan dan raja yang gila kuasa menyebabkan berlaku penjajahan di negeri negeri Melayu sekitar tahun 1800an dahulu). Ini kerana mungkin tidak mahu seseorang yg mempunyai 'absolute power' menggadaikan negara. Rentetan nya, maka jadilah Perdana Menteri seorang yang lebih berkuasa dari sultan.

    Kita sangkakan ini kan mampu menjaga kedaulatan negara, ternyata tidak kira siapa sahaja yang diberi 'absolute power' tak kira bangsa apa, keturunan dan darjat apa, ianya akan masih membawa mala petaka sekiranya orang yang diberi kuasa itu tiada mempunyai ilmu-ilmu yang diperlukan untuk mentadbir negara, tidak ikhlas dalam mentadbir dan akhirnya pandangan dan niat telah dikaburi nafsu. Sesungguhnya kira benar lah kes ini, ini memang satu pengkhianatan kepada seluruh rakyat malaysia.

    Sedarlah wahai ahli ahli parlimen dan politik, kerja anda bukan untuk bermegah megah dengan darjat dan pangkat akan tetapi memegang amanah setiap jiwa rakyat malaysia.

    Dan amatlah tidak setujunya terlalu ingin mengambil hati yg sikit, yang banyak diperlakukan secara enteng. Izinkan saya mengambil kesempatan ini untuk memberi pendapat tentang artikel Tun sebelum ni iaitu BN perlu kaji sebab mengapa pengundi cina tidak berpihak kepada BN. Pada saya ini sudah terang lagi bersuluh. Jika ada sepuluh rakyat malaysia berketurunan cina, hanya seorang sahaja yang menyokong BN. Ini semua sebab apa? sebab mereka yang tidak menyokong ini sudah terlalu lama dikelilingi oleh satu pemikiran. Disebalik segala kekayaan yang telah dimiliki, disebalik segala kemudahan yang telah dimiliki, segala keamanan yang diperolehi, pemikiran mereka telah ditetap 'pemerintah BN malaysia tidak adil, inginkan hak samarata, inginkan segala nya, melayu perlu dicantas dan ditekan hingga ke perut bumi'.

    Dan bagaimana pemikiran ini dibentuk? Kerana mereka mereka ini tidak mahu membiarkan diri mereka diresapi dengan matlamat bangsa malaysia. Mereka mahukan sebuah negara yang dimonopoli oleh mereka sahaja. Jika segala tuntutan mereka dipenuhi sekali pun, tetap tidak akan puas hati mereka.

    Maka membina lagi seratus SJK(C), SK (C), SMK (C) sekalipun, ini bukan nya akan memenangi hati dan fikiran mereka. Bahkan ni sebenarnya akan membina tembok yang lebih tinggi.

    Tindakan BN membina sekolah SJK(C) sebagai hadiah adalah umpama tindakan jangka pendek dalam memenangi hati di mana kesan jangka panjangnya akan memakan diri. Percayalah di PRU-PRU akan datang makin sukarlah.

    Ingin saya rumuskan perkara yang terjadi sekarang ni ialah kerana kegagalan masa lalu untuk bertegas mewujudkan sekolah satu aliran sahaja.

    Dimana mahu kita cari sebuah negara yang penduduk minoriti diberi jawatan dalam kabinet, dijadikan menteri menteri dalam mentadbir negara secara bersama. Tapi tetap mereka ni tidak mahu melihat dengan hati.

    Bagaimana pula dengan nasib bumiputera dan orang orang melayu yang sukar mendapat pekerjaan walaupun ada kelulusan? Apa langkah dan usaha menyeluruh yang diambil oleh kerajaan?

    Terima Kasih Tun kerana dibawah pemerintahan Tun, dengan diizinkan Allah, maka wujudnya Twin Tower, Putrajaya, Cyberjaya, MSC, dan segala macam bentuk kemajuan kepada bumi Malaysia ni Tun. Allah SWT telah merahmati bumi Malaysia dan rakyatnya dengan memberikan kebijaksanaan kepada Tun mentadbir negara. Semoga Tun dan keluarga dirahmati dan diberkati Allah selalu. Amin.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)