Thursday, April 29, 2010

Has the Government not learned from the APCO debacle?


Is Former Parti Rakyat Malaysia vice president Sheryll Stothard the same person who is now the newly minted CORPORATE COMMUNICATIONS GENERAL MANAGER of PETRONAS?

And she brought along another dubious character in the person of Suhaimy Kamaruddin into our national oil company?

Where are we heading my dear Datuk Shamsul Azhar, the honorable President/Ceo of Petronas?

More about the PRM vice-president Sheryll HERE, HERE, HERE.

The above is source from Apanama here.

Have the Government not learned from the APCO debacle to check a person or a firm background before appointing them to a post or as consultant?

APCO is still a firm one can hire and fire? But a GM for Corporate Communication from a former important office bearer of a "Communist" party?

Imagine the internal information exposed to her. Whoelse can she be bringing along? Does she share the Government's aspiration for Petronas?

How reckless and stupid can our GLC CEOs be? If this is the case, that CEO must be fired immidiately!

7 comments:

  • Anonymous says:
    April 29, 2010 at 10:58:00 AM GMT+8

    Syabas bro Unspinners.

    Korek..jangan tak korek

  • Anonymous says:
    April 29, 2010 at 11:52:00 AM GMT+8

    Nampaknya Kerajaan Barisan Nasional masih tidor dengan nyenyak dengan melantik personaliti yang meragukan menyertai agensi Kerajaan yang penting seperti PETRONAS. Apakah Kerajaan sedar di PETRONAS itu ada maklumat-maklumat yang amat sensitif dan mungkin akan bocor kepada pihak tertentu bagi kepentingan politik dan peribadi. PETRONAS adalah khazanah negara dan kenapa khazanah negara di biarkan melondeh kepada pihak-pihak tertentu.

    Mungkin akan berlaku kegitan penyuluhan ekonomi di PETRONAS dengan menyalurkan maklumat keluar untuk kepentingan pihak kedua atau ketiga.

    Perlantikan ke jawatan sensitif perlu di kaji dengan teliti oleh Kerajaan. Kelulusan, kepandaian, pengalaman dan kemahiran saja tak cukup untuk memegang jawatan penting dalam PETRONAS. Dalam PETRONAS itu macam-macam fahaman politik ada. Kerajaan harus berhati-hati dan tak hairanlah kalau pilihanraya sesetengah dari mereka akan sokong pembangkang.

    Personaliti yang berkerja dengan PETRONAS mestilah seorang yang NASIONALIS dan mampu mempertahankan negara dan bukan seorang yang hanya pentingkan duit dan pangkat semata-mata. Tapisan dan penilaian rapi perlu pihak kerajaan lakukan terhadap mana-mana individu yang mahu pegang jawatan penting di PETRONAS.

    Akhirnya saya sarankan kepada Kerajaan supaya Bangun, bangun, Bangun dari tidor dan jangan tidor masa mesyuarat macam bekas Perdana Menteri kita dulu.

  • Seruling Senja says:
    April 29, 2010 at 12:18:00 PM GMT+8

    Aduhaii, kalau berita ini benar, betul2 siallah nasib bangsa kita...entah sampai bilalah agaknya kerajaan, pimpinan tertinggi UMNO to be exact nak diketuk kepala diorang nih..? Kadang2 tu rasa macam dah naik muaklah bila mengenangkan kita orang2 dibawah nih spt bloggers jalanan, bloggers pro BPN, ahli parlimen warong mamak, insan atas pagar-tapi condong ke BN...berhempas pulas menepis serangan dan sepak terajang isu2 yg berbangkit..malah lebih hebat lagi para bloggers yg membongkar dan menggali "ketempangan dan kepincangan" pihak musuh tapi tiba2-tiba ISU2 spt INIlah, membabitkan keputusan2 pihak the power that be, yang sememangnya membuat orang2 macam saya nih jadik "kagum" diatas KEDUNGUAN dan KEBEBALAN the so called decision maker.

    Saya rasa macam diperbodohkan kalau mereka beri alasan tak tahu latarbelakang sebenar pihak yg dilantik...nih bukan zaman pak kadok. Situasi ini sebenarnya menimbulkan persoalan yang lebih besar...persoalan terhadap kebijaksanaan, integriti, keikhlasan, kesetiaan pd negara, mungkin juga kelayakan para OTAI yang jadik tukang pilih WAJIB DIPERTIKAIKAN..!!!
    To all bloggers such as unspinners and alike...TERUSKAN MEMBONGKAR KEPINCANGAN MEREKA...terima kasih dari saya...yang takkan tahu apa yg berlaku diatas sana kalau tak baca info2 yang tuan2 khabarkan...terima kasih sekali lagi.

  • Anonymous says:
    April 29, 2010 at 12:35:00 PM GMT+8

    dont judge book by the cover..

  • tamingsari says:
    April 29, 2010 at 12:51:00 PM GMT+8

    Petronas adalah Malaysia. Negara boleh dibinasakan melalui Petronas. Ini kerana sumber hasil negara dan perancangan stratgik dalam usaha carigali diperairan Malaysia dengan mudah boleh disabotaj. Begitu juga dengan usahasama dan kontrak dengan negara asing.

    Dengan demikian kesetiaan kepada negara perlu diambil kira sebelum sesaorang itu diambil untuk berkhidmat didalam Petronas. Kita ingin tahu samada Sheryll benar2 layak atau ada kriteria lain yg meragukan. Kita juga ingin tahu siapa yg mencadang nama beliau.

    Jawatan Corporate Comm.Gen.Manager bukan jawatan kecil.Meletakkan Sheryll yg anti establishment dan naib president PRM.bakal mengundang masalah. Kepimpinan negara harus peka dengan sebarng peubahan pentadbiran. Sebarang perlantikan wajib dipantau dan ditapis oleh kerajaan sebelum diluluskan. Sikap Datuk Shamsul amat membimbangkan. Penjelasan perlu diberi.

  • Seruling Senja says:
    April 29, 2010 at 1:08:00 PM GMT+8

    Ditto you tamingsari...kita ingin tahu siapa yang mencadangkan nama sheryll. SATU PENJELASAN sangat-sangat dituntut.
    Datuk Shamsul...apa kes? Saya tak kenal mamat ni...tapi, saya kenal ramai orang2 dalam petronas...kebanyakkanya, yg saya jumpa dan kenallah, ialah anwar simpatisan...walaupun sekarang ni bilangan mereka semakin merosot, tetapi kebencian mereka tehadap UMNO masih tetap tebal.
    Jika ada ahli UMNO yg nak buat survey, kenapa jadik lagu tu...dipersilakan.

  • Anonymous says:
    April 29, 2010 at 4:19:00 PM GMT+8

    Sorang lg yg pro pembangkang ialah presiden MTUC tu. Dia ingat smua orang yg kerja swasta sokong pbangkang ke ape... Letak jawatan la wei kalu nak main politik jugak.. Kalu x pun ko bina la tamadun sndri.. X yah mnyusahkan org ramai..

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)