Tuesday, March 30, 2010

PAS guna kanak2 untuk demo setinggan Denai Pinggiran, JB


Pada Mac 25hb, 2010 saya agak terkejut melihat gambar dan berita yang terpampang di Berita Harian dimana pelajar-pelajar yang lengkap beruniform sekolah menjadi perisai dalam operasi meroboh rumah-rumah setinggan Denai Pinggiran, Kempas. Apa yang di paparkan dari gambar berkenaan seolah-olah memperlihatkan kerajaan begitu zalim dalam menangani isu penempatan dan setinggan di negeri Johor ini lalu mendesak saya untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat.


Beberapa rumah yang belum dirobohkan

Kampung Denai Pinggiran Kempas merupakan satu kampung setinggan yang telah didiami semenjak lebih 20 tahun yang lalu. Ia merupakan tanah hak milik penuh Kementerian Kesihatan Malaysia ini telah dihuni oleh lebih 120 keluarga yang mendirikan rumah secara 'haram' selain rumah-rumah sewa yang didirikan di kawasan tersebut. Ramai juga diantara mereka merupakan penduduk yang berhijrah dari negeri-negeri lain untuk mencari rezeki di negeri Johor ini.

Walaupun penempatan ini merupakan penempatan setinggan namun pelbagai kemudahan telah disediakan oleh pihak kerajaan seperti bekalan air bersih, eletrik, telefon dan jalan tar. Sebuah surau juga telah didikan dikawasan ini untuk kemudahan beribadat.

Setelah lebih 20 tahun didiami tanpa sebarang cukai tanah dan cukai pintu malah ada juga pihak yang mendapat keuntungan dari rumah-rumah yang disewakan. Akhirnya tiba lah masa Kementerian Kesihatan untuk mengambil kembali tanah hak milik mereka semula untuk dibangunkan.


Rumah-rumah yang telah dirobohkan (penghuni telah lama berpindah)

Penduduk diberi notis untuk berpindah dan sebagai saguhati kerajaan menyediakan rumah 3 bilik tidur dan 2 bilik air beserta keperluan-keperluan asas lain untuk keselesaan penghuni setinggan berkenaan dengan kadar sewa semurah RM 124 sebulan. Selain itu kerajaan juga menyediakan lori untuk kemudahan penduduk untuk berpindah. Majoriti penduduk bersetuju kerana mereka sedar selama ini mereka menghuni di tanah hak milik Kementerian Kesihatan Malaysia tanpa dikenakan apa-apa bayaran melainkan mereka yang menyewa.


Penempatan baru bersebelahan Setinggan Denai Pinggiran

Atas kesedaran itu lebih 100 keluarga sudah berpindah di penempatan baru yang dibina benar-benar bersebelahan dengan penempatan mereka terdahulu dan tinggallah 8 buah rumah saja sebagai penghuni awal dan 4 lagi penghuni baru yang kini berbaki 12 rumah yang tidak mahu berpindah.


Majoriti penduduk yang telah berpindah dipenempatan yang selesa

Mereka yg sudah berpindah langsung tidak meminta apa-apa pampasan kerana mereka sedar mereka tinggal secara tidak sah di tanah milik Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum ini secara percuma malah mengucapkan terima kasih dan bersyukur. Kehidupan mereka kini dipenempatan baru lebih ceria dan selesa kerana rasanya tiada satu tempat pun di bandaraya Johor Bahru ini yang mampu menyediakan penempatan 3 bilik tidur dan 2 bilik air dengan kadar sewa semurah RM 124 sebulan. Ada pula yg begitu sungguh berterima kasih kerana baru beberapa bulan tinggal di Denai Pinggiran kemudian diberikan penempatan yang lebih selesa dan keperluan yang mencukupi.


Suhaizan Kayat (Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat) dan rakan-rakan...

Namun puak-puak PAS terus menjadi batu api untuk terus memainkan isu dengan menuntut RM 30 ribu bagi setiap keluarga sebagai pampasan sebelum berpindah. Ceramah-ceramah diadakan konon-kononnya merekalah pejuang terhadap 12 keluarga yang masih degil sedangkan selama ini UMNO telah lama memperjuangan penduduk di sini dengan kemudahan-kemudahan dan bantuan-bantuan yang diberikan.

Kemuncaknya mereka sanggup menggunakan murid-murid sekolah sekolah sebagai perisai menuntut pampasan yang langsung tidak munasabah kepada 12 penduduk terakhir. Malah mereka juga terus memperbesarkan isu apabila cuba membawa perkara ini hingga ke Parlimen.

Murid-murid yang sepatutnya pergi ke sekolah menuntut ilmu dibariskan sebagai perisai hadapan dengan media-media yang bersusun mengambil gambar mereka seolah-oleh kerajaan begitu zalim. Kasihan melihat kanak-kanak ini dipergunakan sedangkan mereka tidak tahu menahu apa yang diperjuangkan sementara rakan-rakan sebaya mereka begitu girang bermain ditaman permainan di penempatan baru yang telah disediakan.


Murid-murid sekolah dijadikan Perisai



Kanak-kanak riang dipenempatan baru sementara rakan-rakan mereka terpaksa berdemontrasi untuk mendapatkan RM 30,000

Operasi meroboh dimulakan dengan pemotongan paip air dan eletrik disebelah pagi. Namun dengan desakan dan 'perisai' murid-murid sekolah yang dipergunakan akhirnya pihak polis bersetuju memberi tempoh selama 3 hari (sabtu ini) atas dasar kemanusiaan walau pun selama ini puak-puak ini sering mencemuh polis. Menjelang Maghrib TNB dan SAJ kembali menyambung bekalan eletrik dan air kepada 12 keluarga yang masih di'batuapi'kan oleh PAS ini.

Kita tunggu episod politik kotor PAS dalam isu setinggan Denai Pinggiran sabtu ini. Mungkinkah pembesar-pembesar mereka akan dibawa turun sabtu ini sebagai provokasi bodoh mereka?

Dipetik sepenuhnya dari Agenda Bangsa sini

49 comments:

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 8:38:00 AM GMT+8

    Bla..la oii PAS!! korg mane bole memperjuangkan nasib org Melayu, kalo ikut fatwa ulama selipar tu da kire asobbiyah tu. Yang aku geram tue, kanak2 yg tak tau paper dilibatkan dlm isu yg menjadi mainan politik dorg.

    Tp masalah pengambilan semula penempatan haram nih, kau lg sakit hati kalo benda nih melibatkan org bukan Melayu. Kalo nak disuruh pindah mau boleh bankrap kerajaan dengan tuntutan dier. Baru2 ni isu tanah TNB kat Rawang yg didiami setinggan haram kaum Cina. Aku sakit hati jer dgn dorg nih. Dahla tak sedar dok tanah haram, pastu mintak bukan2. Hah yg tu aku rase mmg layak PAS kalo nak jd hero kat sane. Ulama selipar kate takpe tolong geng2 DAP nih sbb dorg tak paham islam. Tp jangan SESEKALI tolong bangse sendiri yg di di bwh pemerintahan UMNO sbb dorg ni sesat, islam dorg tak betol.

    Meluat la oi.. aku tgk PAS nih, hak ptuih!.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 8:38:00 AM GMT+8

    Aku tak faham puak setinggan ni.Aku beli rumah ikat perut sedangkan diorang syok2 dok free tak payah bayar apa2 pun.Ada pulak menyewakan rumah atau bilik setinggan tu buat bisnis.Ada pulak orang setinggan dapat rumah, sewakan dan dia pulak duduk setinggan lain.Duduk setinggan kata miskin tapi heran boleh pakai kereta okay, astro , anak2 smua ada hp.Bila suruh pindah mula tunjuk belang mintak itu-ini.

  • Galo says:
    March 30, 2010 at 8:39:00 AM GMT+8

    dah lah tggl di penempatan haram nak tuntut lak duit yg tentu jg dgn cara yg haram, so tentu2 lah jg duit tu haram utk mrk ini. hamPAS mmg suka buat pkara2 yg haram pun sbb asal pun dr 'persetubuhan' yg haram dgn dapIG & PKRasuah., sah lah korg ni mmg haram jadah.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 8:43:00 AM GMT+8

    Memang haram jadah PAS ni. Kerajaan terlalu berlembut dgn setinggan2. Mereka ni dahlah duduk percuma tanpa sebarang sewa dan cukai pintu berbanding dengan warga kota lain yang terpaksa menyewa. Kalau kita lihat dan audit setinggan-setinggan ni majoriti ada rumah di tempat lain tetapi berpura-pura menjadi setinggan agar dapat pampasan apabila tanah diambilalih kelak. Takpa cuma 12 rumah aje...robohkan saja.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 8:47:00 AM GMT+8

    apa laa...dah ler duduk tanah haram lepas tu nak menuntut 30 ribu...patut depa yang bayar 30 ribu tu kat KKM....20 tahun beb bukan sekejap tu..

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 8:51:00 AM GMT+8

    kan ajaran PAs, mengajar supaya tidak berterima kasih pada manusia...

    pada penduduk2 haram tu yg tidak mahu pindah, sila bayarlah sewa tanah tu yea, cukai pintu dan cukai tanah.... sbb dah duduk bayarlah.....

    pada pemimpin Pas kt situ, tak payah anda nak pelacur murahan....fahamkan dulu isu sebenar.... mereka duduk tanah kepunyaan kerajaan.... kat kelantan pun sama gak , mana2 org duduk kt tanah haram semua kena halau, kt penang pun mcm tu gak , mana2 peniaga melayu berniaga di tanah kerajaan, semua kena roboh...

    so kepada pas kat situ, sila pakai otak jgn pakai kepala lulut.....

    pada penduduk2 haram yg x mau pindah tu, jgn lah terlalu mengada2 ... silap hari korang2 smua kena halau...habuk pun x de.....

    dan ingat lah penduduk2 tanah haram tu, ibadat korang mgkn x diterima sbb korang duduk di atas tanah milik org lain secara haram..... sedangkan org lain tiap2 bulan kena bayar hutang rumah....


    hell airbourne

  • mrf says:
    March 30, 2010 at 8:52:00 AM GMT+8

    biasanya org2 setinggan ni orag luar..kat KL dulu masa aku belajar, aku sewa rumah setinggan la..owner dia org kelantan..pakai honda civic plak tu..ada van plak lagi.
    aku pun nak carik tanah kosong nak buat setinggan lah..nanti kalau kene pindah, boleh tuntut mcm2 pampasan..

    aku gaji 2k pun mcm tak cukup..bayar duit rumah, duit kereta..kalau aku dok setinggan merasa la agaknya aku tukar kereta myvi aku ni jadi grand livina..

  • meloya dgn pas says:
    March 30, 2010 at 8:53:00 AM GMT+8

    BODOH BANGANG PUNYA PAS...

  • joehan says:
    March 30, 2010 at 8:57:00 AM GMT+8

    BIASALA..PUAK2 PR NI SLALU AMEK KESEMPATAN..KALO ADE APE2 JE SLALU MUNCUL JD HERO..KUNUN2 NK BELA RAKYAT LA TU..HAAKKKK PTUIII..
    KNE TEPAT KT MUKE ANWAR..HAHAHA..

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 8:58:00 AM GMT+8

    Biasalah puak-puak ni. Muka tak malu buat rumah haram, duduk tanah milik orang halal kot? Diorang ni dah dijanjikan syurga, sebab tu berani buat kerja haram!!!

  • Timurlang says:
    March 30, 2010 at 9:03:00 AM GMT+8

    saya bukan peminat PR, tapi kerajaan tak sepatutntya mengabaikan kes-kes sebegini. kalau tak, org akan ambik kesempatan.

    cuba tengok kes kg Terentang, selangor. serupa jugak. setinggan, duduk atas tanah kerajaan, tak mau pindah.

    bezanya, kg. Terentang penduduknya Cina. tuan tanah TNB. projek TNB tu, kalau ikut skalanya lagi utama dari projeck Kem Kesihatan. tapi apa yg berlaku?

    penduduk tak pindah. politikus PR defend kg tu. dapat perintah mahkamah. TNB tak boleh buat apa2. kerajaan pun tak boleh buat apa2. nak jaga hati.

    inilah masalah kerajaan. terlalu nak jaga hati org bukan melayu. hati melayu dibiarkan. bila timbul isu mcm ni, nak defend depa ni pun susah. mungkin sebab itulah mahathir kata kerajaan (Najib) perlu ambil berat pandangan org melayu, sebab org melayulah undi penentu kerajaan.

    bagi aku, kerajaan kena tegas dengan semua org. kalau kg melayu ni sapu, terentang pun kena sapu. jgn sini kena, sana tak kena. kalau tak, seupa je kita dengan DAP yg roboh gerai melayu di pulau pinang.

  • Kenn says:
    March 30, 2010 at 9:07:00 AM GMT+8

    This is generally "Malay squatters".

    See the contrast if it were "Ultra Kiasu squatters". They will demand everything and very unreasonable.

    Read it here:-

    http://ridhuantee.blogspot.com/2010/03/apabila-belanda-minta-tanah-kaduk-naik.html

  • penjejak awan says:
    March 30, 2010 at 9:09:00 AM GMT+8

    Sebenarnya PAS nak tunjuk jagoh tak bertempat,dah tak ada isu jadi rekalah isu supaya nampak seperti kerajaan nie zalim sangat.
    Kalau pi kat kelantan banyak lagi nasib rakyat yang tidak terbela tak bising pun malah buat2 tak nampak,yg penduduk setinggan nie pun satu dah bagi betis nak peha nanti dua2 tak dapat baru padan muka,lepas tu kata kerajaan zalim tapi diri sendiri yang minta dizalimi.

  • Timurlang says:
    March 30, 2010 at 9:18:00 AM GMT+8

    ini bukan isu PAS atau sapa2 nak tunjuk jaguh. bukan. PAS atau sapa2 saja adalah elemen pengambil kesempatan. kalau depa tak ambik kisah isu ni pun, bukan bermakna isu ini selesai atau tak ada isu.

    ini adalah isu yang mana kerajaan tak dapat nak berlaku adil pada semua.

    kalau saya sendiri yg duduk di kampung tu pun saya tak mau pindah. ok, saya boleh pindah, hanya bila kerajaan dapat pindahkan penduduk Kg terentang. that's it.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 9:23:00 AM GMT+8

    nak pergi sekolah buat apa...rumah nak kena roboh... gile ape ...nanti balik sekolah nak tinggal kat mane.. tidur kat canteen?

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 9:26:00 AM GMT+8

    Roboh kan jer.. Stakat rugi 8 undi tak apa. Yang penting untung 8,000 undi !!!

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 10:41:00 AM GMT+8

    sungguh berwarna warni pendapat rakan rakan semua, tapi masalahnya yang terkena lebih merasakan keperitanya. Yang kaya pasti mentertawakan dan menghina orang miskin kerana hidup merempat ditanah haram ... yang miskin hanya mamapu berdoa dan meraiah simpati ... orang kaya dengan duit sepuluh ringgit buat kesat najis je, tapi yang miskin dengan sepuluh ringgit boleh makan untuk lima hari ... kita kutuk mereka, tapi kita tak pernah untuk menyelamai masalah mereka ... kalau betul nak bantu rakyat, majukan lah negeri johor ni dan bukan nak susahkan rakyat ... banyak benda yang kita rasa betul tapi ia adalah sebaliknya... kita ambil contoh setinggan di danga dan di skudai , mereka kebanyakanya mencari rezeki di sungai dan di laut ... banyak masalah sosial akan berlaku.. saya beri salah satu masalah yang akan timbul... kalau mereka duduk di flet , kat mana mereka nak simpan enjin, jaring dan jala mereka... flet jauh pulak dari punca rezeki... kena tukar kerja sebagai peragut dan perompaklah nampaknya ... fikir fikirkan lah ... saya rangkumkan kata kata ini dari mulut pegawai kerajan dan penghulu sendiri..

  • implu says:
    March 30, 2010 at 10:42:00 AM GMT+8

    anon 9.23!
    tidor kat canteen apanya??

    bukan kerajaan dah sediakan rumah 3 bilik 2 tandas..??
    besebelahan je pulak dengan kampung tue??
    cuba paham betul2 sebelum bagi komen bodoh...

    btw, aku pun nak buat rumah setinggan jugak lah...

    -tiap2 bulan aku bayar rm350 untuk sewa bilik sempit tue.. tak masuk api air lagi tue... "DULU AIR FREE, SKANG DAH KENA BAYAR --> PAHAM2 JE LAH KAN (aku duk area ampang, selangor)"

    -bayar rm124 aku boleh dapat sebuah rumah 3 bilik 2 tandas tue.. pergh!!!

    -boleh la aku nak bernapas sikit

  • Zulkarnain says:
    March 30, 2010 at 10:52:00 AM GMT+8

    Ye ke orang miskin yang duk tanah haram ni? pigidah! umah aku pun takda astro. umah setinggan ni siap dengan 2 bijik kereta, ada astro, kadang2 tu memang dah ada rumah lain. siap meniaga (dah rumah haram tu, meniaga pulak camne fatwanye ye? haram gak le kan?).

    elok la besarkan anak2 dalam suasana haram. duduk pun haram, meniaga pun haram. kitorang yang bayar duit rumah, sewa, cukai tanah, cukai pintu ni pulak? kaya sangat?

    sebab tu la yang duk tanah haram ni walaupun berduit, tak senang2. sebab tak berkat la kot? entah la.

  • mae says:
    March 30, 2010 at 10:55:00 AM GMT+8

    Perbandingan dengan dgn Kg Buah Pala memang wajar. PAS tentunya belajar dari cara DAP berjuang di Kg Buah Pala untuk mendapatkan pampasan RM600,000 setiap rumah walaupun mereka tinggal di setinggan haram juga. Tahniah PAS. Orang Melayu tidak boleh lagi berfikir cara lama yang mudah mengalah. Kalau mengalah, kalah. Orang Melayu sepatutnya diajar untuk mendapatkan lebih dari yang ala-kadar. Wajar belajar bagaimana orang Cina dan India berjuang.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 10:58:00 AM GMT+8

    Penah dengaq dak pasal 'bari'. 'Bari' ni jenis menatang kecik yang kerjanya suka hurung kudis. Tambah plak kalau ada nanah sikit. Jadi puak-puak PAS dan geng ni macamtulah. Ada saja isu boleh cari makan, depa tak kira fakta dah. Hurung sampai tak nampak apa-apa lagi. Kalau ada warga emas yang lumpuhpun depa sanggup dukung nak tunjuk kepada dunia konon depalah pejuang. yang aku pelik orang yang 'mengaji' tinggipun sokong pulak puak-puak ni.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 10:58:00 AM GMT+8

    Kerajaan da bg muka pada pnduduk stinggan kempas 2.. Bdoh sgt2, yg aku tau rmia org luar yg berhijrah kat situ. Dahlah pemandangan nmpk hodoh dr tepi jalan lau tgk setinggan haprak 2.. bukan xkesian pd dorg, tp org jhr sndiri berpada2, tolak ansur lau tanah 2 bkn milik kita. Ini negeri UMNO,pembangkang jgn kacau, buruk padahnya.

    PAS = Party Anal Sex

    DAP = Dubur Anuwar Pecah

    PKR = Party Kera Rimba

  • Kay Du Lac says:
    March 30, 2010 at 11:08:00 AM GMT+8

    PAS memang dah takdak modal. Cakap je lebih, buatnya idok.

    Dah lari jauh dari perjuangan asal. Dua tiga orang pemimpin PAS saja yang masih kekal dengan perjuangan asal.

    Yang lain-lain (sorry ye) perangai dah macam-macam.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 11:09:00 AM GMT+8

    apalah sangat pampasan rm30k berbanding penat lelah mereka membuka & meneroka tanah tersebut drp hutan rimba hingga menjadi kawasan penempatan. mereka memang peneroka tanah 'haram' tapi mereka bukanlah pendatang haram. lagipun majoriti drp mereka adalah warganegara malaysia, berbangsa melayu dan beragama islam.

    di jb dan sekitarnya masih banyak lagi tanah2 kosong yg belum dibangunkan. apa salahnya digantikan tanah2 penduduk setinggan ni dgn tanah2 penempatan baru. mungkin boleh diberikan kpd mereka status tanah hak milik sementara (tol) atau pajakan 99 tahun. banyak penempatan setinggan cina di sekitar johor dan seluruh negara ini tak diganggu-gugat oleh kerajaan malah tanah mereka diberi status tol. adakah ini 'hak keistimewaan' org cina? atau kerajaan (umno-bn) tak ada masa membela org2 melayu kerana lebih berminat menggadai bumi johor kpd bangsa cina parasit singapura?

    mengapa perlu dipindahkan ke rumah flat ppr? ini bukannya lembah klang yg memang tandus dgn tanah kosong. rumah2 flat ppr dibina betul2 di hadapan dan bersebelahan loji kumbahan spt di pantai dalam & pantai permai, kl. inilah 'untung' nasib orang2 melayu di tanah tumpah darah sendiri. wallahhualam....

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 11:55:00 AM GMT+8

    ANon 9.00 am

    Cakap jangan x berfakta, istilah banyak tanah kosong di sekitar JB perlulah ada fakta.. di kawasan mana,, jangan cakap ikut sedap mulut.. kemudian rumah setinggan Cina di JB.. sila nyatakan tempat mana...

    ANon ni cakap x berfakta.. perlu diingatkan bahawa mereka ni bukan asal meneroka tetapi mereka ini hanya generasi kedua yang datang menyewa.. khasnya orang luar Johor datang untuk bekerja.... jadi ini bukanlah rumah asal mereka... tuan rumah pun dah dapat rumah lain..
    jadi ini bukanlah penindasan...

    Isunya hanay 8 keluarga yang nak pampasan.. tetapi rumah telah diberikan sebagi ganti...

    Masalah yang sibuknya orang nak pampasan ini orang luar dari Johor seperti Kelantan.. orang Johor ok je... apa yang penting ialah kebajikan mereka dijaga.. dari mereka tak de tanah dan rumah.. dan kini mereka dah bagi tanah dan rumah secara tetap dan tak bimbang nak dihalau keluar atau pindah.. tidakkah ini amat baik kepada mereka.

    Kepada Anon cakap jangn ikut sedap mulut.. kalau aku sebagai kerajaan negeri nak bagi pampasan atau tanah.. aku bagi rakyat Johor dulu.. nak buat apa bagi yang luar johor khasnya kelantan.. kalau bagi pun dia mereka tetap undi PAS.. jadi x payahlah bagi... kalau anak Kelantan nak pampasan tu mintaklah pada Nik Aziz!!!

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 11:56:00 AM GMT+8

    anon March 30, 2010: itulah akibatnya duduk kat tanah haram...bukan depa tak tahu tu tanah haram, depa tahu....sengaja buat...perangai org melayu ni siket2 nak pampasan..berusaha tak mahu..yag ada tu kaya raya tapi tetap nak pampasan gak....kalau laa berlaku kebakaran semua mati rentung, kerajaan gak dipersalahkan...insaflah siket...yang kat flat pantai dalam tu, at least ada gak inisiatif kerajaan nak bagi..bersyukur siket..kalau nak rumah yang lebih baik, beli laa sendiri...ingat kerajaan tu tukang bagi duit ke? bankrupt ler beb lama2 kalu macam ni...jgn ckp ni tanggungjawab kerajaan sediakan rumah...oit, memang elr, tapi kalu nak ruamh selesa beli sendirik ler..

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 12:33:00 PM GMT+8

    Sebagai parti Islam, PAS patut tahu hukum agama perihal mengambil sesuatu yang bukan hak ataupun memiliki sesuatu yang bukan hak.Terang dan jelas rumah yang didirikan bukan atas hakmilik sendiri. PAS atau mursyidul AM nya patut keluarkan fatwa menjelaskan isu tersebut. Jangan protes membabi-buta wahai penyokong hamPAS.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 12:58:00 PM GMT+8

    betui tu bro.... wa duduk kat kg melayu. org asal JB semua okayy jee.

    ni dpt duduk rumah sewa RM124hinngit, 3 blk... mana nak cekauu semurah tu oiii...

    yg tak nak pindah tu puak2 kelantan, yg dah jadikan negeri johor ni mcm tanah mak bapak dia.

    kat kelantan tak da keje dtg merempat sini. bila p/raya sibuk pacak bendera pas dpn rumah.

    dah la duduk rumah setinggan, boleh pulak buat rumah sewa dan sewakan ke puak2 diaorg..

    kalau ko nak pampasan, ko mintak ke nik aziz la, mintak kat kjaan klantan. jgn nak nyebok kat sini.

    baru adill...

    zek

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:05:00 PM GMT+8

    bertaubat la puak2 PAS ni tak habis2 nak ambil kesempatan. berdosa besar kalau menuntut bukan hak kita.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:06:00 PM GMT+8

    kiranya penduduk setinggan bukit botak diantara yg paling beruntung lah sbb dapat pampasan drp kerajaan negeri selangor dan pkns bernilai rm170k atau rumah teres 2 tingkat yg senilai dgnnya setiap keluarga. takkan kerajaan negeri johor tak mampu buat macam spt kerajaan negeri selangor?

    kerajaan negeri johor bukannya tak mampu. johor antara negeri yg terkaya di malaysia. pokok pangkalnya nak buat atau tak je. mungkin projek spt ni tak menggemukkan kantung para pemimpin umno, namun ianya dapat menaikkan taraf hidup penduduk yg memilih mereka sebagai pemimpin setempat.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:09:00 PM GMT+8

    ye tak ya jugakkk. 20 tahun bukannya lama, pejam celik pejam celik dah 20 thn.

    apa kata kita ceroboh tanah k'jaan yg lain2. pacak rumah , buat rumah sewa. lepas tu bila k'jaan nak banggunkan kawasan tu kita demo mintak 30K.

    keje tak mau. tau cuma nak peras ugut k'jaan saja.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:14:00 PM GMT+8

    anonMarch 30, 2010 1:06:00 PM, kerajaan negeri johor tak perlu mengikut apa yang diamalkan oleh kerajaan selangor...kerajaan selangor tu tak ikhlas..dia buat atas kepentingan politik...kalau dah haram tetap haram nak buat kerajaan johor nak ikut...apa yang kerajaan johor buat adalah tepat sbb pampasan tersebut setimpal jika nak dibandingkan kegiatan menduduki tanah haram oleh puak2 kelantan ni...dah datang negeri orang buat taik...bodoh!!

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:14:00 PM GMT+8

    di tempat aku di labu sendayan pun cerita yg sama. k'jaan negeri dah bersusah payah nak tolong pemilik2 peneroka untuk dapatkan 1.5m++, diberi rumah banglo bernilai 350k. dan selebihnya diberi cash.

    tapi geng2 syurga dtg dan hasut org2 kg dan peneroka supaya tak sign.

    ada la 10-15 peneroka yg termakan racun berbisa PAS.

    bila projek dah mula, bila semua org dah mula dpt duit, merangkak2 dtg jumpa MB n.9 menyesal sbb dulu tak sign dgr ckp PAS.

    alahaiiii.

    tokaji
    nilai

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:17:00 PM GMT+8

    jahat betul PAS ni dan ahli2nya sekali.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 1:20:00 PM GMT+8

    kalau pemimpin PAS dtg rumah aku nak jual syurga aku ludah muka dia dulu. harrkkktuihh....

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    March 30, 2010 at 2:14:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    March 30, 2010 at 2:15:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    March 30, 2010 at 2:15:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Jangan Main Belakang says:
    March 30, 2010 at 2:46:00 PM GMT+8

    cuba la mi9ntak fatwa ngan Nik ajis,tgk apa katanya tentang isu ini.
    mesti kita akan dapat fatwa koner baring,..

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 5:21:00 PM GMT+8

    Kalau lah pemimpin PAS benar-benar prihatin pada mereka yang terlibat hulur saja bantuan kewangan dan tak payah nak buat demo lagi. Buat saja rumah Bunglo utk mereka tinggal lagi best

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 6:39:00 PM GMT+8

    kg buah pala di penang pun bukan tanah penduduk tapi dapat pampasan 250,000 dan rumah banglo... umno marah jgk. tp pasal bab ni yang tak dapat pampasan umno x marah pulak? sbb negeri umno memerintah ke? sbb umno blh bt apa yang dia suka ka?

  • Al Lazii Narrajim says:
    March 30, 2010 at 9:41:00 PM GMT+8

    Tak sedar diri btol orang2 PAS nih, buat hal kat Johor plak tu, berani btol, kitorang Anak Jati Johor ni takde pon nak buat camtu, sedar2 laa yg tanah korang bukak tu dah KKM punye, kalo sendiri pegang geran lain la citer, lebih2 plak.

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 9:41:00 PM GMT+8

    kg buah pala tu tanah warisan mangkokk. keling dah duduk situ 400thn.

    50thn umno perintah kg buah pala kekal sebagai tanah warisan.

    khalifah naik setahun habis kena jual.

    lagi teruk sblm dpt perintah janji tak usik tanah kg. buah pala, bila menang terus bulldozz...

    bodo piangg...

    zek

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 9:43:00 PM GMT+8

    PAS di johor tak de pelir ke guna bdak2 nak demo???

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 9:46:00 PM GMT+8

    lain kali kalu jumpa suhaizan kayat tu, ludah je muka dia.

    muka tak beriman, hasut org suruh mintak bukan haknya.

  • zack says:
    March 30, 2010 at 10:11:00 PM GMT+8

    Anon 6:39:00 PM
    Kg Buah Pala tanahnya diberi kepada pemaju iaitu Koperasi bla bla... kalau pemaju ambil kenalah bayar pampasan..

    Ni kan tanah kerajaan.. kerajaan nak ambil.. jadi digantikan dengan rumah.. adil lah tu... UMNO ni pun dah usaha supaya mereka ini jangan tak berumah...

    ..Janganlah jadi penjilat PAS.... guna otak sikit..

  • jon says:
    March 30, 2010 at 11:13:00 PM GMT+8

    bila masa geng2 india tu duduk 400tahun di kmpg buah pala! tak sekolah ke org yang ckp mcm tu..
    tongkang haram india pun masuk tanah pnang br 114thn dulu... by the way ini la pnyakit kutu rayau PASsek..yang haram jadi halal, yang halal jadi haram.. dah mcm penagih tegar lak gua tngok kutu2 rayau PASsek ni...

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 12:45:00 AM GMT+8

    dahlah mat2 kelate, blik je ngri asl korg, jgn pandai2 nk minta pmpasan dpd kerajaan negeri lain..

    malu lah skit dgn org jhr.. ank2 tempatan kat kempas 2.

    demo gune budak2, penakot..

    mjur geng2 aku xder ms demo 2, lau x hbis kna hamun je gan ktorg..

    johor xder isu la Pas Bahlol..

    baik duk diam2 puak2 pas nie..

    Nik Ajis xder telor.

  • Anonymous says:
    April 1, 2010 at 2:33:00 AM GMT+8

    aku duk kat area kempas.. kat area Denai tu puak2 Kelantan aje yg kecoh.. kat Kelantan takde kerja .. dtg JB wat mcm tanah sendiri.. hahaha.. org Kelantan mmg suka merempat kat JB sebab byk keje.. kalau duk Kelantan , ntah makan ntah tak .. Nik Aziz sepatutnya terima hakikat ni.. org JB dah muak tgk puak2 Kelantan ni besar kepala kat JB.. so kepada puak2 Kelantan , jgn la rasa korang tu hebat sgt.. :)

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)