Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Sunday, March 28, 2010

Lapang Minyak terbesar? Biar betul ...


Ku Li dakwa temui Petronas jumpa lapangan minyak terbesar sini. ...

Salah Tu Ku Li

Syarikat minyak nasional, Petronas menafikan dakwaan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa pihaknya telah menemui lapangan minyak yang besar dan kemungkinan terbesar di dunia.

Menurut Bahagian Komunikasi Korporat syarikat itu, pihaknya tidak membuat sebarang penemuan seumpama itu.

''Sebarang kenyataan yang menyebut mengenai penemuan sedemikian adalah tidak benar," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tengku Razaleigh ketika menjadi panel pada forum Royalti Minyak: Hak Perlembagaan? anjuran Majlis Peguam hari ini mendakwa, syarikat itu telah menemui satu lapangan minyak yang sangat besar, kemungkinan yang terbesar di dunia.

Bekas Pengerusi Petronas itu yang enggan mendedahkan butiran lanjut dan pihak yang memberi maklumat kepadanya berkata, beliau diberitahu bahawa tiada pengumuman dibuat mengenai penemuan lapangan minyak yang sangat besar itu.

''Saya diberitahu terdapat penemuan besar yang boleh memberi tekanan kepada harga minyak.

''Saya juga diberitahu ia merupakan lapangan minyak atau telaga minyak terbesar (bukan hanya) di sini tetapi juga di tempat-tempat lain di dunia. Saya tidak boleh dedah (lokasi)... saya tidak boleh beritahu anda," katanya.

Petronas yang ditubuhkan pada 1974 kini menjalankan aktiviti cari gali di 31 negara dan paling terbaru, konsortium yang disertai syarikat itu terpilih untuk memajukan dua blok medan minyak terbesar Venezuela dan menerokai medan minyak di Iraq yang diberi nama Majnoon.

Syarikat itu menyumbang kira-kira RM75 bilion setahun kepada Kerajaan Persekutuan iaitu bersamaan 42 peratus pendapatan tahunan Malaysia.

Dalam pada itu, Tengku Razaleigh berkata, penemuan telaga minyak terbaru itu adalah sesuatu yang bagus untuk masa depan syarikat berkenaan.

''Saya harap Petronas akan diuruskan dengan baik. Jangan ada sebarang ketirisan, agar wang dapat kembali kepada rakyat,'' katanya.

Tengku Razaleigh yang juga bekas Menteri Kewangan berkata, beliau gembira kerana walaupun syarikat itu terpaksa membelanja wang yang banyak bagi membina Menara Berkembar Petronas dan Putrajaya, ia masih meraih keuntungan, masih mempunyai wang dan mempunyai baki rizab.

Dalam perkembangan berkaitan, Tengku Razaleigh berkata, beliau terlibat mengasaskan Petronas pada 1974 setelah menerima arahan daripada Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

Menurutnya, penubuhan Petronas bertujuan memastikan hasil petroleum digunakan bagi membantu penduduk miskin di seluruh negara termasuk di Kelantan, Terengganu dan Pahang yang ketika itu tidak mempunyai minyak.

''Keputusan yang dibuat adalah bertepatan kerana pada ketika itu kita tidak mempunyai syarikat petroleum tempatan sebaliknya aktiviti cari gali minyak negara dilakukan oleh syarikat asing," ujarnya.

Malaysia Instinct Mar 20hb 2010

22 comments:

  • Anonymous says:
    March 28, 2010 at 5:56:00 PM GMT+8

    minyak yang banyak tu sebenarnya telah dijumpai oleh ku li di stesen petronas kat gua musang. Minyak itu dikategorikan sebagi primax 95. hehehe

  • Jalak Lenteng says:
    March 28, 2010 at 6:07:00 PM GMT+8

    Nak cakap kena ada bukti. Kalau cakap macam org jual minyak urat....banyak kelentongnya!

  • anak permatang pauh says:
    March 28, 2010 at 6:17:00 PM GMT+8

    Semasa majlis forum di USM malam tadi, Kickdafella di tanya oleh seorang pelajar USM mengenai Tg.Razaleigh. Respons Shieh amat menarik "tunggu kes Anwar Ibrahim di mahkamah, kalau Anwar kalah, peluang Razaleigh untuk menerajui PKR terbuka, tapi kalau Anwar menang, cuba tanya Kuli sama ada dia masih berminat dengan isu royalti atau tidak" Respons Tuan Shieh mengandungi seribu makna, bahawa Kuli masih masih menyimpan cita-cita nak jadi PM dan untuk itu beliau perlu di terima oleh PKR, sekiranya Anwar dipenjarakan. Namun, sekiranya Anwar di`takdir' terlepas dari tuduhan meliwat, mungkin Kuli tak berminat nak join PKR, sebab peluang beliau untuk jadi PM nehi, ilek, sampai bila-bila. Itu lah Kuli! Natijahnya, Kuli beriya-iya sekarang ni nak `memperjuangkan' isu minyak supaya mendapat sokongan PAS, dan kemudian mengambil alih pucuk pimpinan PKR. Good luck Cooley!

  • jitu says:
    March 28, 2010 at 6:43:00 PM GMT+8

    aku sokong kuli...mmg betul minyak yg byk telah dijumpai dan mungkin yg terbesar didunia..itulah pengakuan dr salah seorang org atsan yg aku kenali rapat..tak percaya??tgk la sendiri bertapa byknya minyak yg ada dipasaran hasil malaysia..minyak angin,minyak gamat,minyak lintah,minyak panas dan mcm2 minyak lagi...wakakakakakakakakakakak

  • jon lenon says:
    March 28, 2010 at 6:47:00 PM GMT+8

    tp ckp2 budak2 petronas mengatakan ianya betul.betul ke? Harap spekulasi ni bkanya idea Pak Nuar.
    Tp kebanyakan org2 yg rapat dgn petronas percaya ttg penemuan ini.

  • MAJOR NORDIN SARIP says:
    March 28, 2010 at 6:52:00 PM GMT+8

    Saya rasa Ku Li cuba alih pandangan bila mengetahui dua pandangan yang mengejutkan seminar Majlis Peguam itu. Pertama pandangan Datuk Cecil Abraham: Negeri tidak berhak royalti bagi penemuan minyak di kawasan melebihi 3 batu Nautica diluar pesisiran pantai. Kedua, Pendapat Professor Shad: Mungkin Petronas adalah "Illegal Entity' dalam perjajian PDA. Jadi apa yang didegarkan oleh Ku Li selama ini mengenai royalti kemungkinan besar salah, walaupun dia pernah jadi Ketua Eksekutif Petronas! Allah tunjukkan. Subhanallah.

  • jitu says:
    March 28, 2010 at 6:59:00 PM GMT+8

    alaaa takat buat cerita sapa pon blh..tambah2 org yg ada pengaruh nie.kita xtau apa muslihat ku li sebenarnya..kita menghormati beliau sebagai org lama...tapi agak2 la kan..parti yg menghina umno habisan-habisan..dia boleh gi tolong..renungkanlah..ada betulnya ulasan anak permatang pauh..nak tau selanjutnya pasal ku li pi tanya TUN MAHATHIR...

  • Anonymous says:
    March 28, 2010 at 7:06:00 PM GMT+8

    PETRONAS DAN KERAJAAN PUSAT HARUS TULUS DALAM PERKARA INI KERANA IANYA ISU AMANAH, INGAT SIKIT TENTANG MATI, KITA DIDUNIA SEMENTARE SAJA.......KALAU BETUL TAKDE PRESIDEN PETRONAS BUAT KENYATAAN BUKAN ORANG BAWAHAN......

  • tamingsari says:
    March 28, 2010 at 7:14:00 PM GMT+8

    Mungkin penemuan ini bukan diperairan negara tetapi dikawasan
    negara lain dimana Petronas menjalankan aktiviti carigali. Sudah tentu Petronas wajib merahsiakan penemuan ini sesuai dengan syarat perjanjian yg dimetrai. Kita tunggu dan dengar je. Kejayaan petronas adalah kemajuan negara.

  • hilbert says:
    March 28, 2010 at 8:31:00 PM GMT+8

    Salam D'Unspinners,

    Minyak apa yang Ku Li maksudkan.,?

    Minyak sawit memang banyaklah..sekarang ada banyak kilang penapisan untuk menghasilkannya diseluruh negara.

  • stratus14 says:
    March 28, 2010 at 9:00:00 PM GMT+8

    BODO RUPENYE ORANG UMNO. MEMANG BETUL PETRONAS JUMPE LAPANGAN MINYAK YANG BESAR. TAPI BESAR CAMNE PUN, MASUK KOCEK PEMIMPIN UMNO JGAK AKHIRNYE.
    BAJET TAHUNAN NEGARA TETAP TAK CUKUP.. DEFISIT JE. SINGAPORE TAKDE MINYAK PUN BAJET ASYIK SURPLUS.. LEBIH JE SETIAP TAHUN. INILAH MALAYSIA HASIL ACUAN PM-PM BONGOK UMNO.

  • Anonymous says:
    March 28, 2010 at 9:17:00 PM GMT+8

    kawasan penemuan terbesar ini telah disahkan bahwa ianya terletak di sempadan perairan kelantan!.

    Haramkah melaporkan, Husam dan pencacainya telah bersedia utk membuat ekspedisi 'terjah telaga minyak' seperti ekspedisi mereka sblum ini.
    Buat kali ini juga, Husam akan menjemput wakil2 media seluruh dunia termasuk CNN,BBC dan beberpa media zionis yg utk turut serta dlm ekspedisinya menggunakan bot pancung yg disewa dr nelayan thailand. Husam turut membuat kenyataan bahawa misi ini adalah utk membuktikan bahawa kerajaan Persekutuan sentiasa menzalimi kerajaan negeri Kelantan dgn membolot kekayaan tanpa memberi sbrg royalti dr kerajaan negeri.

    SELEPAS BEBERAPA HARI KEMUDIAN...

    Haramkah telah meminta pandangan dr KuLi mengenai ekspedisi terjah Husam yg kini telah memasuki hari ke-15. Dilaporkan tiada sebarang berita disampaikan oleh anggota ekspedisi ini. Misi mencari telah mula dilancarkan oleh TLDM berikutan kebimbangan keselamatan anggota ekspedisi ini termasuk beberapa wakil media zionis yg terlibat. KuLi yg kini menjadi tumpuan media berikutan pendedahan beliau mengenai lapangan minyak terbesar ini, berkata dlm kenyataan medianya hari ini:

    " He.. saye mane tau cerita penemuan ni btol ke tak. Bende nipun bangla petronas yg bgtau saya hee... saya meminta maap kpd semua rakyat Malaysia khususnya kerajaan negeri kelantan. Janji sy tak buat lawak lg. Sy akan bersara secepat mungkin sekian"

  • Anonymous says:
    March 28, 2010 at 10:26:00 PM GMT+8

    tapi berita penemuan minyak ini harus di clearkan, pandangan rakyat terhadap kerajaan tercalar disebabkan cerita dongeng ini, mcm2 versi kita dapat dengar,

  • Anonymous says:
    March 28, 2010 at 11:15:00 PM GMT+8

    hahaha npk sgnt ku li dah lost touch dgn petronas.....mungkin informer dia kat petronas bdak2 beringus yg baru keja.

    kalau tahun 90an dulu bleh la ku li temberang, masa tu tak da internet lagi. maklumat bukan dihujung jari.

    semua org ngaga mulut dpn ku li. sdap la ku li temberang. ckp apa pun org percaya.

    tapi ku li tak dilahirkan mcm anwar yg sapu depan blkang.

    ku li cuma sapu depan saja.

    dulu terkekeh2 ketawa sampai terkentut2 ngata che det mamak kutik karala dgn musa itam, rais, TAR, dll.

    tapi thn 97 tersengeh2 hadiahkan chedet tongkat di kelantan, angkat bendera putih, surrender. lps tu semua dah jadi sejarah.

    apa la punya fighter mcm nie. ada lagi ke follower?? looser mcm ni patut pencen saja.

    joe

  • Anonymous says:
    March 28, 2010 at 11:24:00 PM GMT+8

    stratus14...ko pindah singapora je la. mangkok.

    beribu2 org s'pora migrate gi aussie, kanada, amarika, mangkok nie tak cerita.

    gi JB cukup la, beribu beli rumah utk persediaan bila pencen nak terus migrate. cerita deficit kununn..

    taik kucing la, mangkuk.......

    zek

  • stratus14 says:
    March 29, 2010 at 1:20:00 AM GMT+8

    zek

    org2 sgapore beli tanah kat johor sebab kjaan malaysia bodo sgat pegi jual. duit takde sebab tu la kena gadai tanah johor.

    org2 sgapore migrate sebab negara mereka tak sebesar atau sebebas australia, us @ kanada. bukan sebab kjaan diaorang bodo cam kjaan bn kat malaysia pimpinan mat mongol kaki letup pompuan ni.

  • jitu says:
    March 29, 2010 at 1:31:00 AM GMT+8

    apa la banggang sgt...kalu jumpa kat kelantan...mana mungkin kerajaan boleh tipu..lambat laun akan tau jugak...kalu di tmpt lain...apahal korang sibuk sgt???bukan korek belakang rumah hangpa?kira bila masa pon nak salahkan kerajaan dan petronas...tur la...manusia tak pernah bersyukur jd mcm niie la....

  • melayu PERKASA says:
    March 29, 2010 at 4:03:00 AM GMT+8

    stratus14: ko pegi la migrate ke singapura. aku nak tengok nasib ko macam mana di sana...

  • Zulkarnain says:
    March 29, 2010 at 2:01:00 PM GMT+8

    oi stratus14, ko diam2 bayar duit ptptn ko je la. takyah la cerita bergegar2. kat singapore kutuk gomen dalam internet pun kene tangkap. nak berkumpul ramai2 pun kene tangkap. ape bebal ko ni.

    mat mongol kaki letup pompuan? alahai kalo ko jantan pegi buat report la. cerita bohong basi tu budak sekolah pun tak layan. dah dah gi mandi.

  • Anonymous says:
    March 29, 2010 at 2:23:00 PM GMT+8

    Bangsat2 yang berfitnah jadi PM dan dalam kabinet BN. Semua nya pencuri, penyamun dan memang tak jaga rakyat dan kepentingan negara.

    Bangsat2 hanya jaga kocek sendiri, anak2 dan kroni2 mereka.

    tengok rumah mukhriz dan khir toyol
    http://ohartis.com/2009/06/gambar-kediaman-datuk-mukhriz-tun-mahathir/

    orang melayu masih miskin kerana pemimpin2 bangsat BN yang kaya raya. Babi betul mereka.

    Kita orang kampung masih miskin.


    Orang kampung

  • stratus14 says:
    March 29, 2010 at 6:53:00 PM GMT+8

    wat repot polis? ye la tu..

    kalu najib mat mongol tak bunuh altantuya sape lagi? saje2 je 2 ekor polis tu nak letup minah mongol tu? ape ko ingat hobi diaorang main letup2 ni? bodo punye orang. kalu dah bute wat care buta. orang umno cam ko bodo tak bleh diajar..

    dah gi bace utusan tu..

  • Anonymous says:
    March 29, 2010 at 9:37:00 PM GMT+8

    hujah beringus la stratus 14./org kg.

    kene cuba kuat lg. okay.

    kuli.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)