Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Tuesday, March 30, 2010

Halau keluar Gerakan "rasis babi" dari BN!


Ketua Gerakan Pulau Pinang, Teng Hock Nam menyelar bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung peranannya merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Dalam kenyataannya hari ini Teng juga membidas Tun Mahathir yang menyampaikan ucapan semasa merasmikan Mesyuarat Agung Perkasa kali 1 yang didakwanya bersifat perkauman dan 'menjijikan'. klik di sini.

Soalan saya:
1. Daripada mana Teng Hock Nam mendengar ucapan Tun Dr Mahathir semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Perkasa?

2. Teng Hock Nam faham atau tidak bahasa Melayu?

3. Tunjukkan di mana ucapan Tun Mahathir yang bersifat perkauman dan 'menjijikkan' itu.
Tuduhan melulu daripada Teng ini membuktikan Gerakan sengaja mencari pasal dengan orang Melayu yang semakin meluat dengan beberapa kenyataan pemimpin Gerakan seperti Lim Keng Yeik, Koh Tsu Koon dan terbaru daripada Teng.

Teng bukan sahaja membuat fitnah tetapi cuba memburuk-burukkan imej Mantan Perdana Menteri yang juga seorang Negarawan.

Ramai pihak sebenarnya cuba menghalang kehadiran Tun ke majlis PERKASA ini dan Tun sendiri sedar apabila Tun mengatakan 'ramai pihak menasihatkan beliau agar jangan merasmikan mesyuarat Perkasa kerana ia boleh mencemar imej dan nama baiknya. Namun, katanya, nama beliau sudah tercemar dulu angkara dikeluarkan dari UMNO'

Berikut saya siarkan ucapan Tun yang dicatat oleh Hasnurul Mohamed (Utusan Malaysia) yang membuat liputan langsung Mesyuarat Agung Perkasa kali pertama.

Para pembaca boleh menilai sendiri sama ada benar atau fitnah kenyataan yang dibuat oleh Ketua Gerakan Pulau Pinang itu. Jika tidak ada unsur-unsur seperti yang didakwa oleh Ketua Gerakan itu maka suka kita mencadangkan agar dikeluarkan sahaja Gerakan daripada Barisan Nasional.


Catatan Hasnurul Mohamed:

Dr Mahathir menjelaskan, kerajaan perlu mendengar pandangan dan rintihan daripada semua rakyat tanpa mengira kaum - kerana kita berada dalam sebuah negara yang demokratik. Membentuk sebuah kerajaan atau tidak, bergantung kepada sokongan undi. Kalau ramai rakyat yang tidak mengundi, parti tidak akan mendapat kemenangan.

Oleh itu, penting bagi kerajaan dengar rintihan rakyat, di samping cuba mengambil kira pandangan mereka (rakyat). Bukan daripada satu kaum tetapi daripada semua kaum.

Orang Melayu perlu mengambil kira orang India serta Cina dan di Sabah atau Sarawak, kata Dr Mahathir. Walaupun jumlah mereka tidak ramai dan tidak dapat menentukan siapa yang akan memerintah.

Namun, katanya, orang Melayu perlu beringat bahawa kemenangan bukan bergantung kepada ratusan ribu undi tetapi kelebihan satu undi sahaja, Satu undi itulah yang akan menentukan menang atau kalah seseorang atau sesebuah parti.

Kata Dr Mahathir, jumlah yang sebesar ini (yang hadir pada mesyuarat agung Perkasa) harus diberi perhatian. Hendak menang atau kalah bukan kerana ribuan undi, dua tiga undi pun boleh menentukan menang atau kalah.

"Kalau mereka ada rintihan dan perasaan tidak puas hati, harus dengar. Kalau tutup telinga atau desakan mereka tidak didengar, dalam pilihan raya, akan kalah."

Dr Mahathir berkata, beliau akan cuba menyampaikan mesej Perkasa kepada kerajaan walaupun beliau bukan dalam kerajaan.

"Kepada parti pembangkang, biarlah mereka cari cara untuk putar-belit lagi," ucap Tun dengan penuh bermakna.
Mengapa sekarang orang Melayu memerlukan NGO seperti Perkasa dan peranan yang dimainkannya dalam politik dan lain-lain.

"Maaf saya katakan, wujudnya begitu ramai NGO Melayu yang memberi tumpuan masalah Melayu kerana terhakisnya kepercayaan mereka kepada UMNO sebagai pelindung nasib mereka. Kerana terhakisnya kepercayaan mereka. Mereka berpendapat, kalau UMNO tak berupaya melindungi mereka, mereka perlu berusaha untuk melindungi diri mereka sendiri," tegas Dr Mahathir.

Kata Tun, prestasi UMNO pada pilihan raya tahun 2008 amat buruk. BN hanya dapat menubuh kerajaan yang lemah, yang dilihat sebagai tidak berupaya mempertahankan kedudukan orang Melayu.

"Maka wujudlah NGO-NGO Melayu dan NGO Melayu yang terbesar adalah Perkasa," tambahnya.

Kini kerajaan terpaksa mendengar pandangan "mereka yang siuman dan tidak siuman", kata Dr Mahathir. Apabila mendengar keluhan dan desakan daripada puak-puak lain, Orang Melayu melihat seolah-olah kerajaan memberi layanan lebih baik kepada mereka daripada kepada mereka.

"Saya tak kata kerajaan berat sebelah tetapi lemah kerana UMNO dan BN hampir kalah," tegas beliau.

"Dulu adalah tuntutan dan desakan tetapi tidaklah biadab seperti hari ini. Saya bukan rasis, saya keturunan orang Melayu yang nak keamanan, hidup rukun dan damai. Negara dapat dibangunkan. Hampir 50 tahun tidak ada masalah yang besar dihadapi kecuali pada tahun 1969 dan 1987. Tidak ada tuntutan yang bukan-bukan daripada mana mana pihak," kata Dr Mahathir. "Masa saya jadi PM, ada juga tuntutan, tapi janganlah biadab." - Tun Mahathir.

"Zaman Tunku, Tun Razak, Hussein dan zaman saya, tak ada tuntutan yang bukan-bukan. Saya sebut yang benar, kalau tak benar, katakan pada saya. Saya stand to be corrected. Apa yang saya perkatakan adalah benar belaka.

"Negara kita unik, penduduk pelbagai kaum. Negara lain, penduduk tempatan tak akan beri hak kepada pendatang dan orang lain, melainkan guna syarat-syarat yang ketat seperti perlu tahu bahasa tempatan, budaya tempatan," ujar Tun.

"Orang Melayu murah hati. Sanggup kongsi negara kita ini hampir tanpa syarat, tidak ketat supaya mereka itu ada tempat tinggal dalam negara ini.

"Kita tidak soal. kita tidak bantah mereka nak mengadakan sekolah berbilang bangsa. Tetapi apa yang ada kepada kita yang sedikit ini, janganlah hendak diambil untuk diagihkan kepada orang yang sudah ada," tegas Dr Mahathir.

"Hanya 10 peratus anak melayu berada di universiti. Anak Melayu yang melanjutkan pengajian ke luar negeri, pun tak ramai. Kita boleh buat bancian, siapa yang lebih ramai?

"Ramai penuntut Melayu dapat biasiswa. Kita beri sebab tak ada duit, tak cukup. Yuran setahun RM60,000 mana ibu bapa melayu yang mampu. Zalimkah kita bagi biasiswa untuk tambah Melayu berpelajaran? Kalau tak betul apa yang saya katakan, buat bancian," kata Tun lagi.

"Ini sangkaan sahaja. Saya bukan rasis. Sila buat kajian. Memanglah saya ni ada sangkaan buruk pada orang lain." kata Tun dengan nada sinis.

Dr Mahathir juga berkata: "Ada orang kata, usah diungkit 1969. Bukan untuk takut-takutkan orang, tapi ini benar. Bukan sahaja Melayu, India dan Cina juga dapat bangun bersama melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB)."

"Janganlah sengaja menyakitkan hati orang Melayu, ada orang kata kaum Melayu kaum pendatang. Jika begitu, kenapakah negara ini dinamakan negara Melayu, dalam sejarah disebut Tanah Melayu. Tidak pula disebut ini adalah Tanah Orang lain. Maka, janganlah kata Melayu pendatang." Tun Dr Mahathir.

"Ada yang berkata dalam sebuah artikel, sebenarnya tidak ada orang Melyu di dalam dunia ini. Itu pun kita tidak marah, kononya tidak ada orang Melayu dalam dunia ini" - Tun Dr Mahathir.

Tun berkata, kalau orang Melayu kaum pendatang, kenapa tak sebut nama lain (selain Melayu). Kalau pun ada darah kaum pendatang tapi didekatkan diri dengan orang Melayu.

Keris ialah simbol bangsa kita. kita hargai. nak guna simbol kita pun tak kan nak kena minta maaf? Hanya kerana satu kaum nak hidup bahagia, kaum satu lagi hidup sengsara. - Kata Tun.

Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan tetapi bahasa-bahasa lain bebas digunakan. Ada imbangan. Tak pernah ambil orang melayu tanpa diberi hak kepada bukan melayu. dalam Perlembagaan disebut, tak boleh rampas - Tun M.

Tun mengingatkan,jangan ada mana mana pihak yang buat tuduhan melulu. Kita bukan rasis tapi kita sayang kepada negara kita. Kita tuntut apa hak kita. selagi kita tidak adil kepada orang melayu bermakna tidak ada keadilan kepada kaum kaum lain di negara ini.

Kata Tun lagi, media Cina dan India, tolong buat laporan yang benar. Jangan putar belit kenyataan saya. saya harus prihatin kepada nasib orang melayu. Saya yakin ahli Perkasa bukan berniat tidak adil terhadap bukan melayu tapi tuntut hak mereka. Tuntut hak adalah tindakan yang adil.

Tambah Tun, Datuk Seri Najib jangan lupa rintihan dan tuntuan orang Melayu. Akibatnya nanti tidak baik kepada kepimpinan Datuk Seri Najib. Nak negara berada dalam keadaan aman, adil, saksama sesama kaum, nak keadilan dalam pengagihan kekayanaan dalam negara kita. bukan kita nak rebut tapi jangan ambil yang sedikit yang kita ada untuk diberi kepada mereka yang dah ada.

Perkasa sebagai NGO mainkanlah peranan secara bijak, bukan untuk mendabik dada. Sebabkan semua pihak mendapat keuntungan dan kemenangan, win win results. tak nak ambil semua bagi diri kita, mereka juga kaya tapi kita ada hak kita. - Pengakhiran ucapan perasmian Tun M.


Mana lebih jijik? Gerakan wants Chin Peng Home

Dipetik dari Blog Amir Hamzah

22 comments:

  • Anonymous says:
    March 30, 2010 at 11:41:00 PM GMT+8

    It's A-Hole like this that we must have a Malay candidate in Hulu Selangor!
    GErakan is nothing.
    DAP is much better at pandering to Chinese chauvinist demands.
    Gerakan please disband.
    You guys are not "Moving" any more.

  • pakteh adam says:
    March 31, 2010 at 12:21:00 AM GMT+8

    Selaian MIC, Gerakan ( partner rahsia siang hari DAP) adalah biawak hidup yang busuk bagi BN.

    Typical mereka ini, kalau tak dapat jawab fakta, maka serangan membabi (memang babi pun) akan dibuat terhadap
    1 peribadi,
    2. membangkit isu isu yang tidak relavan
    3. membuat aksi memburuk kepada lawan, sedangkan mereka dari segi fizikal, moral nya lebih hancing daripada bangkai anjing di tepi jalan.

    Kesimpulan nya , malaun sekor ni tak lebih seekor ANJING yang di rantainya dilepaskan oleh Koh Soo Kon dan Lim Keng Yik untuk berkkhidmat kepada LGE dan LKS dan masyarakt cina yang bersifat chauvinist amnya.

    Sekian

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 1:04:00 AM GMT+8

    Kerana terlalu banyak UMNO bertolak ansur dgn GERAKAN..Hasil nya setelah 52tahun GERAKAN memerintah Pulau Pinang..org melayu semakin pupus...ini fakta..tiada siapa yang boleh sanggah lagi..Apakah ini yang kita dapat..Boleh percaya ke dgn GERAKAN ni..Aku hidup balik pun sentiasa curiga dgn depa..Kita bertolak ansur TAPI depa tolak..kita yang beransur..Sedarlah wahai pemimpin UMNO...Kini GERAKAN dah tak kuat..Simpan pun tak guna...Mereka ni bak musuh dalam selimut..Gunting dalam lipatan.

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 1:09:00 AM GMT+8

    Bila parti politik mempunyai universiti sendiri, dia dah tak jadi macam parti politik, jadi bisnes minded le pulak, gerakan = open wawasan, mca = unitar, maybe diorang kata aku kalau tak de politik, bisnes jalan je duit masuk, nak tunggu DAP, je buat unversiti, ha ha ha, pas dah ada sekolah dari tadika lagi = pas ti

  • PeMbUnUhSeNyAp says:
    March 31, 2010 at 1:12:00 AM GMT+8

    gerakan tetap gerakan yang dulu...
    rasis3!!
    ingat perlembagaan sikit...
    gerakan n dap adalah sama (rasis) tapi memakai topeng yang berbeza...

  • Cucu says:
    March 31, 2010 at 1:33:00 AM GMT+8

    Jangan sekali-kali kita lupa bahawa GERAKAN bersama DAP adalah pencetus tragedi 13 May '69.
    Jangan sekali-kali kita lupa Gerakan yg di pimpin Koh Tsu Koon telah secara senyap berjaya menghalau Melayu dpd PP.
    Jangan sekali-kali kita alpa bahawa GERAKAN dan DAP memang tak banyak bezanya.

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 1:49:00 AM GMT+8

    TENDANG KELUAR GERAKAN DARI BN! Mereka mengalamakan racism at the highest order!

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 3:07:00 AM GMT+8

    Bg balik jawatan pengerusi BN PP kat UMNO.. Dasar muka xmalu.. mengemis dalam BN pastu tunjuk belang lak.. Gua sokong Unspinner, kasi halau gerakan rasis ni dr BN.

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 7:40:00 AM GMT+8

    Berani ke.....?
    Aku pun dah mula rasa muak dengan sesetengah pemimpin UMNO yang duk diam je bila bangsa lain hentam pemimpin Melayu. Macam ayam takde ekor.
    Nak dengar kenyataan Hishamuddin... Awww...Khir Toyo lak? Mmm... Si KJ? Yolah tu anak omak...
    Jenis-jenis takut bini ni macam mana nak bersuara bela Melayu...
    Dah nasib badan...
    Pemimpin pelapis Melayu sekarang lembik macam sotong kot...
    hehehehehe

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 7:51:00 AM GMT+8

    MCA, MIC Gerakan

    Ingat anjing2!

    Kerana kau orang prestasi BN jatuh! Kerana kau orang kita terpaksa mengalah!

    Jangan nak mintak2 dan bising2. Baiki diri kamu dan jangan cakap banyak?

  • Kay Du Lac says:
    March 31, 2010 at 8:42:00 AM GMT+8

    What do you expect from GERAKAN? They lost Penang to DAP. Their own strong hold.

    Now they have nothing, no supports form the Chinese, no where to 'bertanding'. Not even in Penang, they'll surely lost to DAP, again.

    So, why wait? They're finding reasons to leave BN. Not voluntarily, but looking for ways to put the blame on BN.

    Thus, Tun's speech is considered 'jijik'. That just a start. More will come.

  • man dego says:
    March 31, 2010 at 8:44:00 AM GMT+8

    Sepatut GERAKAN di halau daripada BN. Masaalahnya UMNO tak mau halau mereka. UMNO dengan megahnya lantik pulak mereka jadi PAK MENTERI.

  • joehan says:
    March 31, 2010 at 8:49:00 AM GMT+8

    salam..
    aku antara slh seorg yg g perhimpunan perkasa dlu..dh pon jd ahli..siap bli sticker kete lg..tun ckp ape yg benar..tp biasa la..cine yg kuat mkn babi mmg bersift perkaumn..dap,gerakan,mca sm je..cume mel je xsdr2..tp korng kalo ckp je xgune jgk..lpas ni korng xpyh la g kdai2 cine..kopitiam2 cine..kedai2 bj cine..mekanik cine..jdkn kdai dieorg plhn terakhr..aku da lm praktikkn..repair kete kt kdai melayu..g psaraya mel..kedai rncit melayu..so jom rmai2 kite jdkn kdai cine plhn terakhr.
    'Allah tdk akn mengubah nsb sesuatu kaum kecuali kaum itu sndri mengubahnya'

  • joehan says:
    March 31, 2010 at 9:22:00 AM GMT+8

    aik..mn komen2 aku td..

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 9:52:00 AM GMT+8

    khalifah guan engg sudah goyang di penang sbb tu gunakan gerakan utk mintak nyawa demi kerajaan cina dan survival politik cina di penang.

    aku tak heran kalau gerakan keluar BN semata2 tak mau pecah undi cina dan bagi ke pembangkang.

    banyak lg tanah yg belum di tukar milik ke h/milik kekal utk kilang2 dan kediaman org2 cina di penang.

    skrg mereka tengah galak berikan kelulusan tanah tokong utk kaum budha. dan sebelahnya beri kepada ngo dan persatuan2 cina.

    bayangkan setiap keturunan cina di penang ada persatuan, lee, heng ang , ong, dll. tu belum lg persatuan ikut nama tuhan.

    20 thn lg persatuan tokong akan jual tanah mereka ke persatuan yg disebelah tanah tokong, cantum dan pecah sempadan dan buat kondo bernilai ratusan juta nilai hartanah.

    tak da org melayu yg mampu beli nilai hartanah yg beratus juta.

    org melayu hanya mampu pacak kedai buruk ditepi jln, merayu nak kerja gomen.

    bila mewah sikit dah nak lawan kerjaan melayu.

    bangga bila pacak bendera pas atas kedai. bila kedai kena roboh pemimpin pas lari lintang pukang.

    joe

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 10:18:00 AM GMT+8

    MCA, MIC, GERAKAN memang takot dgn TUN.......
    Dulu masa TUN jadi PM, mana depa berani bersora sangat.......

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 10:47:00 AM GMT+8

    Masa TDM jadi PM, mereka ni terbongkok bongkok beri hormat, hah sekarang ni berani caci celah tuduh menuduh ...

    Bayangkan jika Malaysia diperintah oleh keturunan chin peng

    Hai nasib Melayu terus jadi hamba dinegeri sendiri, setakat opis boy, drebar, pekebun, mandur tandas, mat despatch

  • Jalak Lenteng says:
    March 31, 2010 at 1:45:00 PM GMT+8

    Harap Raja-Raja Melayu tarik balik gelaran Dato' daripada pemimpin Gerakan yg tak sedar diri mempertikaikan org Melayu di Tanah Melayu ini.

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 3:01:00 PM GMT+8

    Nampak sangat Cina ni chauvinist. Masa Tun M berkuasa dulu, tak berani cakap apa-apa. Sekarang sudah nampak belang sebenar diaorang. Kurang ajar betul. Apa lagi. Tendang Gerakan keluar. Percuma aje BN bagi Pulau Pinang pd diaorg dulu. Cina ni sama je. Tak kira parti apapun. Kaum mereka didahulukan.

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 3:49:00 PM GMT+8

    babi lu gerakan...patot dah lama beramboss laaa....huh!! mcm dah nak sampaiiii jer time meletop nie laaa

  • Anonymous says:
    March 31, 2010 at 11:53:00 PM GMT+8

    Betul tu..menyemak je dlm BN..Cine pun tak mau kat hangpa..Cakap byk lg tendang je depa2 ni kluar..Takde guna 1 sen pun...Sokong UMNO lead P.pinang..

  • Anonymous says:
    April 1, 2010 at 10:21:00 AM GMT+8

    Salam Unspinners,

    Pertama, saya rasa dia buat begitu untuk memenangi hati kaum dia kerana dia adalah bakal KM jika BN menang di PP pada PRU13.

    Kedua,mungkin permintaan kawan kawan dari PEKEMBAR sendiri, Bila nama pemimpin PERKASA naik,Nama depa tenggelam.

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)