Sunday, February 28, 2010

NEWS: PKR ambil perogol sebagai TNC UNISEL

Peristiwa ini mula dilaporkan oleh Kitagempur sini dan Papagomo sini dan sini

Unta Belang amat terkejut apabila membaca laporan polis yang dibuat seorang siswi Universiti Selangor (UNISEL) yang mendakwa bahawa dia dirogol oleh seorang pensyarah kanan dari universiti berkenaan.

Puncanya hanyalah disebabkan siswi itu menolak permintaan suspek untuk mengambilnya menjadi isteri ketiga.

Justeru dalam ruang lingkup yang terhad ini, Unta Belang harap polis segera menjalankan siasatan berhubung perbuatan jenayah dan salah laku pensyarah terbabit

Unta Belang ingin mengingatkan, perkosaan bukannya terjadi disebabkan oleh lebihan tenaga seksual.

Ia juga bukan merupakan jenayah impulsif atau tanpa dirancang.

Statistik menunjukkan peratusan yang tinggi dari perogol adalah merupakan kenalan, kawan dan saudara-mara mangsa. Ia sama seperti mana yang berlaku dalam kes ini.


Perkosaan bukannya disebabkan oleh cara pemakaian yang provokatif. Ramai remaja yang memakai pakaian seragam juga menjadi mangsa perkosaan.

Dalam hal ini, Unta Belang kesal kerana UNISEL nampaknya lebih sibuk hendak memikirkan bagaimana hendak menyingkirkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sebagai Canselor daripada memikirkan kebajikan dan keselamatan pelajarnya sendiri.

Sepatutnya adalah menjadi tanggungjawab UNISEL memastikan bahawa kampus mereka bebas dari sebarang bentuk gangguan seksual.

Gangguan seksual meninggalkan kesan ke atas semangat, prestasi dan produktiviti seseorang pelajar.

Pada masa yang sama, Unta Belang berharap agar polis cepat mengendalikan kes ini kerana tidak mahu pensyarah tersebut menjadi mangsa fitnah yang terancang

Kesan fitnah amatlah berat dan mendukacitakan. Maruah orang yang difitnah itu sama sekali tercalar, gerak geri dipertikai dan bermacam-macam lagi.

Selain itu jika perkara ini berlanjutan dan tidak terkawal ia boleh membawa kepada bala lain yang amat buruk.

Dalam pada itu, Unta Belang ingin berkongsi-sedikit sebanyak 'tips' kepada mereka yang sering mengalami gangguan seksual ini.

Pertamanya, beritahu penggangu tersebut bahawa kelakuannya tidak disenangi dan anda ingin supaya beliau berhenti berbuat demikian.

Beritahunya dengan tegas agar dia tahu bahawa anda betul-betul maksudkan apa yang telah dikatakan padanya.

Jika orang yang mengganggu itu terus berbuat demikian, bincangkan dengan seseorang di dalam organisasi anda yang dapat membantu menyelesaikan masalah ini.

Anda boleh bincangkan dengan pegawai personel atau kaunselor bahagian gangguan seksual, rakan sekerja/ wakil kesatuan pekerja.

Anda juga boleh menulis kepada penggangu tersebut termasuk deskripsi, tarikh dan masa kelakuan yang tidak disenangi itu, kenyataan yang jelas bahawa anda mahukan beliau untuk menghentikan kelakuannya dan amaran bahawa tindakan seterusnya akan diambil jika beliau terus mengganggu anda

Jangan lupa menandatangani surat tersebut dan tarikh anda menulis surat tersebut.

Buat salinan tersebut untuk simpanan peribadi anda dan dapatkan saksi ketika anda menyerahkan surat itu kepadanya.

Rekodkan segala apa yang berlaku dengan teliti: tarikh, masa, lokasi, apa yang terjadi, apa yang dikatakan pada anda, bagaimana perasaan anda ketika itu dan nama saksi-saksi atau mangsa lain yang pernah diganggu olehnya.

Akhir kata, Unta Belang sekali lagi berharap agar pihak polis segera menyiasat kes ini kerana di penghujungnya, kita tidak mahu mana-mana pihak teraniaya dan dianiaya...baik mangsa mahupun pada suspek itu sendiri!

Wallahualam.

Sumber: Malaysia Instinct

27 comments:

  • selak skirt says:
    February 28, 2010 at 8:44:00 PM GMT+8

    tak ada pon kecoh-kecoh kat paper TNC tu rogol pelajar..tak ada pon....memang tak adaaaa.....

    jadi bila nak ada ni spinner...jgn nko spin udah ke....bukti tak sahih laaa

  • Anselmo says:
    February 28, 2010 at 9:03:00 PM GMT+8

    Wah, kalu melibatkan puak kamu, kaum kamu, parti kamu, kena sahih dulu. Sikap macam ni namanya assabiah, bkn umat nabi.Ini kes dah report polis, bkn pusing-pusing citer beb.Kalu bkn puak kamu, kaum kamu, parti kamu blm apa-apa lagi dah mintak dihukum. Wahai rakan-rakan yg lain, bayangkanlah jika pengamal assabiah ni memerentah. Samalah sikap mereka seperti majusi, nasrani dan yahudi bila bkn puak mereka, bkn kaum mereka buat salah akan dihukum seberat-beratnya, bila shj pemimpin, ketua, anak beranak mereka, kaum mereka, puak mereka buat salah mereka membela dan melepaskan dari hukuman.

  • zulkifli says:
    February 28, 2010 at 9:51:00 PM GMT+8

    Anselmo

    Boringlah kamu ni gunakan Ugama nak menegakkan benang basah kamu. Lecehlah bila nak tangkis dakyah dan fitnah kamu bila kamu masukkan ugama dalam usaha menegakkan hujjah kamu. Kalau hujjah tak kuat, tak kuatlah. Itu menunjukkan kekurangan minda intelek kamu. Janganlah gunakan terma terma arab...assabiah lah..bukan umat nabi lah...boringlah..dulu masa sekolah, suka ponteng, mengendap ornag beromen di pantai. Bila dah besar, menyusahkan orang saja..

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    February 28, 2010 at 11:00:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Anonymous says:
    February 28, 2010 at 11:08:00 PM GMT+8

    otemoyan 9.27 pm

    apa kau merapu da..,semua perkataan lucah dlm bahasa jepun apa iktibarnya ,tak faham aku.

    kita bercerita mungkin kebenaran di sembunyikan dan mungkin penafian hak seseorg.

    by aramak

  • Anonymous says:
    February 28, 2010 at 11:13:00 PM GMT+8

    anon 11pm

    TNC Unisel perogol syabas juga
    anak RPK perompak very good

    itulah PR

  • Anonymous says:
    February 28, 2010 at 11:20:00 PM GMT+8

    pembetulan..budak tu student UPM bukan unisel...sbb TNC tu asal lecture UPM. Dalam laporan polis ada tulis pejabat polis Serdang.
    Ikhlas membetulkan

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Ketuanan Melayu atau Ketuanan UMNO says:
    February 28, 2010 at 11:28:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Xjn says:
    February 28, 2010 at 11:44:00 PM GMT+8

    Biasa la tu. Bab dia mula minta beyond reasonable doubt baru boleh print. But of others... Even a false report is good enough for a hanging.. Pas tu kata orang pendek akal bila pakai bahasa arab. Abis tu orang Pas dan Nuar berair berceramah tak cukup kahak nak sebut perkataan arab amacam...sengal tahap babi ke?

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Nikmat Najis says:
    March 1, 2010 at 12:07:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Nikmat Najis says:
    March 1, 2010 at 12:10:00 AM GMT+8

    Ketuanan Melayu atau Ketuanan UMNO said...

    UMNO rasuah lagi


    Hati2 propaganda bodoh..tak ada orang mau dengar la woi!! melayu sokong ketuanan Melayu..Takkan Melayu nak duduk kat India & Cina..

    Babi LKS ada disini.

    a.k.a bijan, kaga, lebai kudis, kembara putih.. dll

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Ketuanan Melayu atau Ketuanan UMNO says:
    March 1, 2010 at 12:14:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Anonymous says:
    March 1, 2010 at 12:22:00 AM GMT+8

    dtg dgr kes anwar pun dpt rm50.

    yg kerah penyokong satu malaysia dtg, siap bagi hotel, duit minyak dgn makan, tu tak rasuah?

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Antibarua says:
    March 1, 2010 at 1:05:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • aha says:
    March 1, 2010 at 1:22:00 AM GMT+8

    ketuanan rakyat ??. Maksud kau semua rakyat malaysia yang berbilang kaum..
    Makin porak peranda la malaysia jika semua bangsa mahu hak mereka diutamakan. Memang PR dasar sama rata tk kira depan dan belakang. Berapa agaknya kau diupah untuk menyiarkan komen tahap Penyapu Rakus ye,.
    Si azmin tu pun tk abis2 dgn bukti, bukti apa yang di ada,, satu lg penipuan yang nyata. Hanya manusia yang tidak menggunakan akal dengan betul sahaja yang mempercayainya.

  • Anonymous says:
    March 1, 2010 at 1:28:00 AM GMT+8

    Ir. Dr Mohd Daud
    asal Kelantan
    mengajar subject "Sistem Saliran"
    members of "Malasia Society Agriculture Engineering"
    memang ada kes dia cuba molest coursemate aku masa budak tu jadi R.A dia. Kejadian berlaku kurang-lebih taun 1998-1999

    aku pernah belajar ngan dia 2 subject
    1. sistem saliran
    2. C Language
    Perangai cam sial aje

    Aku rasa coursemates (Plural) aku mesti mengesahkan cirita ni kalau diaorang baca berita ni.

  • Anonymous says:
    March 1, 2010 at 3:19:00 AM GMT+8

    Aku pun dengar cite ni... Aku tak ingat name budak pempuan tu...

  • Anonymous says:
    March 1, 2010 at 4:40:00 AM GMT+8

    aku rasa berita tu tak betul. TNC tu kan dah tua. pompuan tu muda plak. camne bleh rogol. Contohnya. anuwar ibrahim kan dah tua, macam mana bleh rogol saiful.
    Lagi pun kalau betul TNC rogol pompuan tu, kenapa TNC tak lari ke kedutaan turki?
    Kalau masuk mahkamah pun, TNC kan org PKR. tentu la makan masa kurang kurang 2 tahun sebelum dapat perbicaraan di jalankan.

  • pijat says:
    March 1, 2010 at 7:57:00 AM GMT+8

    TNC terlampau.....
    rimau gajah boleh ditahan tapi kalau dgn peha pompuan mana bleh tahan....

  • Anonymous says:
    March 1, 2010 at 8:34:00 AM GMT+8

    Pensyarah UPM lagi???? Saya juga ada seorang kawan yg belajar di UPM juga di fakulti yg sama juga telah membuat laporan sexual harassment ke atas pensyarahnya yg juga berstatus Prof. tapi orang yang lain. Maknanya berapa ramai lagi yg mungkin terlibat, tindakan ???? tiada .....

  • Anonymous says:
    March 1, 2010 at 9:13:00 AM GMT+8

    Boikot saja unisel.. klau perogol tadbir unisel.. jgn hantar anak2 ke unisel jee... ada byk lg ipta/ipts yg jauh lebih baik berbanding unisel yg diteadbir oleh Perosak Rakyat (PR)...

  • ataspagar says:
    March 1, 2010 at 10:56:00 AM GMT+8

    bro....nk betulkan ckit....
    student tue bkn student unisel,bdk tue student upm..
    asal kjadia tue waktu dia kat upm...skang nie br dia jd tnc unisel...

    bro...sboleh2nyer klau nak post s'thing,at least cek dulu ckit spy xslh fakta...jgn jd cm bloger pr,men tibai smacam jer asal bleh...

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Anonymous says:
    March 1, 2010 at 11:02:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • anti-orang-yang-tak-reti-tgk repot-betul2 says:
    March 1, 2010 at 12:57:00 PM GMT+8

    hello, bukan siswi UNISEL lah, siswi UPM..ghairah sangat nk menulis sampai tersilap baca report yer dek non? kekekekeke

    ha jangan tak approve komen nih plak kekekke..

  • The Unspinners says:
    March 1, 2010 at 2:02:00 PM GMT+8

    Mesej utama adalah TNC yang diambil bekerja di UNISEL adalah perogol dan pengangu seksual tegar.

    Banyak komentar terlupa untuk komen mengikut tajuk. Ada yang mungkin tahu tetapi sengaja salah lari topik.

    Kami tahu melarikan tajuk adalah taktik biasa pembangkang. Kami hanya beri warning dahulu. Ulang sekali lagi. Kami ban terus. Sebarang komen akan dibuang terus termasuk komen-komen mereka yang lepas.

    Rugi kamu untuk melawan peraturan. Jika kena ban terus, satu mesej kamu tak akan lepas.

    Oleh itu pembangkang, sila akur dan jangan cuba melawan. Kamu dahulu kami kerjakan.

  • Hiriyati says:
    March 1, 2010 at 8:20:00 PM GMT+8

    Patut la macam kenal je. Pernah dengar kisah dgn student UPM tu. Kan jadi isteri ke 2? Isteri pertama runs a hardware store. Anak2 nya bersekolah di Seri Kembangan ...... pandai2.

  • Anonymous says:
    March 4, 2010 at 11:01:00 PM GMT+8

    tp yang peliknye laporan tu siap ade nama prof tu..nape xde sebarang tindakan pon?salah siapa ni??polis atau sapa??

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)