Greetings

Wednesday, January 27, 2010

UNSPIN: Polisi CAT .. Cepatnya mangsa perahu naga dapat duit

Menurut blog Gelagat Anwar, Ketua Menteri Pulau Pinang telah mengambil tindakan segera memberi pampasan kepada mangsa perahu naga.
Sejumlah RM14,000 diberikan kepada semua mangsa dengan cepat. Cikgu dapat RM4,000. Murid-murid keseluruhannya diberikan RM10,000. Baucer bayaran dengan nombor resit A0005771 bertarikh 19 Jan 2010. Cepat dan pantas.

Sesuai agaknya dengan slogan Kerajaan Pulau Pinang. Cekap. Accountable. Transparent. Kita tak persoalkan pun jumlah RM14,000 tersebut. Kita terimalah sedekah Ketua Menteri tersebut.

Persoalannya: apakah kepantasan sama dapat dinikmati jika kemalangan tersebut melibatkan orang Melayu? Apakah orang Melayu Pulau Pinang mendapat pembelaan yang sama sekiranya berlaku kejadian yang serupa. Ataupun CAT adalah agenda mendahulukan Cina di Pulau Pinang?
Lim Guan Eng harus jawap dimana prinsip value for money & samarata yang dilaungkan oleh DAP, jika malapetaka terjadi kepada kaum Melayu? Jangan harap bantuan segera sepertimana yang diberikan kepada keluarga Cina.

Pisau mengambil contoh berlakunya kes membakar diri seorang ibu muda berbangsa Melayu yang berlaku di Nibong Tebal.
Mangsa tidak mendapat bantuan langsung dari Kerajaan Negeri DAP sehingga beliau meninggal dunia. Hanya kerana beliau seorang Melayu, beliau tidak memberi apa apa value atau nilai kepada DAP. Mangsa cedera parah sehingga meragut nyawa baru baru ini.

Untuk maklumat, mangsa hanya dibantu oleh Umno Bahagian Nibong Tebal yang prihatin sejak dari dulu lagi. Klik sini.
Sementara di Selangor, ada contoh.
... kes Teoh Beng Hock mereka menghabiskan wang rakyat sebanyak RM70,000 hanya untuk perbelanjaan pengebumian dan RM30,000 kepada penjenayah Kuhan yang diangkat bagaikan hero. Walhal ketika itu seorang gadis pelajar Melayu mati terjatuh bangunan namun langsung tidak di bantu.
Perihal bujet untuk hal ehwal Islam, DAP telah membohongi dan PAS meneriam bulat-bulat:
DAP mengumumkan bantuan untuk Hal Ehwal Islam sebanyak RM24 juta yang mengikut pecahan meliputi peruntukan pembangunan RM7.2 juta, peruntukan mengurus RM13.4 juta dan sebagainya RM3.7 juta. Mereka kata bantuan ini lebih dari kerajaan BN sebelum ini yang hanya RM12.5 juta.

Ini salah satu pembohongan yang berjaya menutup mata orang Melayu PAS. Peruntukan dari kerajaan BN sebanyak RM12.5 juta tidak termasuk peruntukkan lebih RM60 juta untuk pembinaan Masjid, Surau & bantuan kepada Sekolah Agama.
Demikianlah kuatnya pembohongan dan fitnah Cauvanis Cina LGE terhadap UMNO dan BN hanya untuk mengalihkan peruntukan kepada kepentingan Cina.

17 comments:

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 5:37:00 PM GMT+8

    Middle Malaysia = Middle Finger

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 5:48:00 PM GMT+8

    They can never behave like a true fair government.

    Once an opposition, always an opposition!

    Hatihitam

  • Mat moto cheras says:
    January 27, 2010 at 6:04:00 PM GMT+8

    Congratulations on more expose

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 6:23:00 PM GMT+8

    Kekawan habis siapa bodoh? Siapa suruh pi undi Cina DAP? Tak lain tak bukan Anwar dan PAS yg suruh pi undi DAP. Padanlah muka. Sekarang baru tahu. Bila Melayu dah keliru, jadilah benda macam ini. Dulu negeri Melayu sendiri dia boleh ambil. Macam juga Pulau Pinang - China yg ambil. Inilah yg akan berlaku bila Melayu jadi confuse. Takpalah dulu Melayu semua marah pasal Abdullah Badawi. Sekarang Badawai dah tak ada. Melayu semua kena undi balik UMNO. Bila UMNO dah menang boleh kita belanja besar sekali lagi. Selamat Hari Raya.

  • Kelopak Salak says:
    January 27, 2010 at 7:01:00 PM GMT+8

    Bang, tolong check sekali kat PDC. Apa dah jadi dengan hieraki struktur pentadbiran sebelum PRU dgn hari ni, apa dah jadi?

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 8:23:00 PM GMT+8

    Salam satu Malaysia.

    Pendapat saya terlajak perahu naga boleh di undur, terlajak pangkah undi tangung sendirilah wahai melayu penang..

    Keh!KEH!keh!

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 8:29:00 PM GMT+8

    Ms sy kecil-kecil dulu...thn 70-an, ada tauke Cina tipu bulat-bulat ibu bapa sy yg buta huruf. Dia pajak buah-buahan satu dusun sebyk RM 500.00 utk 5 tahun. Dia pi temberang (dengan bantuan seorang penduduk kg Melayu) kata cuma pajak durian, walhal seluruh pokok buah-buahan dipajak dgn harga serendah itu. Satu ketika arwah nenek nak ambil buah lalu dicekak tangannya oleh bini tauke dgn rakus sekali. Moral cerita ini dan kaitan dgn artikel ini ialah memang ada unsur-unsur ultrakiasu dan penipu dalam kalangan puak-puak ini. Ini bkn perkauman...tp hakikatnya mmg ada dlm klgn mrk berjiwa komunis. Malangnya ada saudara kita spt penyokong PR yg tertipu bulat-bulat dgn bacaan Al-Quran mrk, pengakuan mrk 'mahu mengikut jejak Umar Abd Aziz' dan mahu menggunakan kalimah Allah....adussss!!!

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 9:24:00 PM GMT+8

    kat kg aku semua cina tak boleh angkat muka. sebab semua budak2 muda + org tua berpencak silat malam2.

    sentuh org melayu maka maut jawabnya. kalau berselisih disebabkan hal remeh-temeh , dgn segera penduduk cina hantar hamper, limau dsbnya.

    tapi org2 melayu mmg baik budi perketi, mmg tak tau cari pasal. cina pun hormat dan hidup aman damai.

    sagil kg.

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 9:43:00 PM GMT+8

    hahahaha....dah agak dahhh.... macam tu la puak2 cina DAP ni punya rasis.

    depa tak akan tulung aihhh, org2 melayu, lantak hangpa laa, kalau tulong mampuih kena ligan dgn puak2 dia.

  • Anonymous says:
    January 27, 2010 at 9:47:00 PM GMT+8

    tak nak buat siasatan diraja ke kes perahu naga.??? kalau DAP tak da raja , buat la siasatan maharaja LGE. kahkahkah...

    cuba kalau kena kat org melayu mampus idup balik puak2 ni tak akan tolong.

  • Mat Takok says:
    January 27, 2010 at 11:08:00 PM GMT+8

    ha..ha...ha...mamposla sama melayu..telur kasi anjing makan lagi baik.kah..kah...kah...

  • Chekmong Tompel. says:
    January 27, 2010 at 11:48:00 PM GMT+8

    melayu dah mula nak maju tu yg jeles tu,dulu jadi kuli batak diaorang, buat apapun tak pa.
    larnchow satu kali..

  • Anonymous says:
    January 28, 2010 at 9:19:00 AM GMT+8

    tahniah laa orang melayu penang, sokong laa lagi pakatan rakyat gila ni..pengajaran untuk semua orang melayu di malaysia, sokonglah dengan sepenuh hati calon mp anda yang mesra orang melayu dan faham hak2 orang melayu

  • gagasan_warisan says:
    January 28, 2010 at 10:37:00 AM GMT+8

    Ini lah yang digelar kepimpinan ala2 umar abdul aziz????? ....pala hangguk drang...

    Nak amik hati org melayu bagi naik gaji kafa laa apa laa...last2 dihalaunya....

    Ingat kembali sejarah camana Lee Kuan Yew memperjuangkan melayu...pandai tulis jawi....ambil tahu pasal melayu...bila dapat kuasa habis org2 melayu dikerjakannya dipenjarakan dan dicampak terus dari kamus Singapura.

    Itu lah strategi si bangsat2 ni.......

  • Pemerhati says:
    January 28, 2010 at 10:56:00 AM GMT+8

    Orang Melayu janganlah buat kesilapan yang sama.
    Di PRU13 nanti halau DAP Cina Komunis cauvanis dpd Penang.

  • Anonymous says:
    January 28, 2010 at 11:29:00 AM GMT+8

    alah ko halau DAP lepas tu ko lantik Gerakan perintah Penang...apa la bezanya? bodoh jugak budak2 umno ni

  • Anonymous says:
    January 29, 2010 at 1:35:00 AM GMT+8

    anon 11:29

    dap sama taraf dengan gerakan?

    dalam pakatan rasuah, sume dok tunduk kat DAP. tapi dlm BN, UMNO tunjang dia..

    kat penang ri2, berani gk dorang mintak ketua menteri bagi kat UMNO.. tapi krn persahabatan (walaupn aku x setuju), dorang rilek je dulu.. ada mn2 parti dlm pakatan rasuah berani mintak camtu..? korang sume kecut teloq.. mcm ANUa..

    DAP-ketua menteri penang dia impot org lua.. tempat sendiri LGE xmampu nk amik, menyibuk kat tempat org plak..

    -john komeng-

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)