Visitors

Kelantan tidak layak untuk terima royalti minyak

Kelantan tidak layak untuk terima royalti minyak
Jangan angkuh... terimalah Wang Ehsan

Friday, January 29, 2010

UNSPIN: Mekanisma Middle Malaysia utamakan dan untungkan Cina

Berikut adalah laporan Malaysiakini tentang gagasan Jalan Tengah DAP. Komen kamu diselit antara artikel ini.
'Jalan tengah' Pakatan ke Putrajaya

Malaysiakini.com, Jan 17, 10

Setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng berkata, negara ini "sedang berperang dengan dirinya sendiri" dan langkah ke hadapan ialah dengan mengambil jalan tengah yang menyediakan peluang yang saksama, inklusif dan tiada lagi diskriminasi.
Bukankah ini cara yang telah dilakukan oleh Perikatan dan Barisan Nasioonal selama lebih 50 tahun?
Katanya, 'middle Malaysia' ini milik setiap rakyat Malaysia.

Berbeza dengan 'Umno Malaysia', Lim berkata, 'Middle Malaysia' mementingkan karakter daripada warna kulit.

"Tidak seperti BN Malaysia, dalam 'Middle Malaysia' kita adalah adik beradik, ibu bapa dan anak lelaki dan anak perempuan Malaysia," katanya ketika berucap di persidangan nasional ke-125 DAP di Ipoh hari ini.

Tidak seperti 'kroni Malaysia', katanya, 'Middle Malaysia' berpegang pada kepercayaan bahawa kekayaan, peluang dan sumber adalah milik semua rakyat Malaysia.
Kalau ini gagasan Middle Malaysia, siapa yang untung? Siapa yang beroleh kepentingan?
Lim membuat saranan tersebut ketika negara sedang berdepan dengan insiden tempat ibadat, sebahagian besarnya gereja, menjadi sasaran bom api dan perbuatan vandalisme, ekoran isu penggunaan perkataan Allah oleh bukan Islam.

DAP sendiri menjadi sasaran mereka yang menggambarkan parti itu sebagai cauvinis Cina yang mahu menghakis hak istimewa orang Melayu dan Islam, sebagai agama rasmi.
DAP cuba menafikan. Apa yang mereka kata pada tahun 1999?


Adakah mereka boleh beri jaminan mengekalkan perkara2 pokok dalam Perlembagaan yang sudah dipersetujui? Islam agama Persekutuan, Bahasa Melayu bahasa rasmi, Raja2 Melayu, Hak keistimewaan Bumiputera, dan lain2.
Pada masa ini, parti itu juga merupakan anggota kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang dan Selangor, dan slogan baru yang disarankan oleh Lim itu dilihat sebagai halatuju baru DAP dalam berdepan dengan pilihanraya umum akan datang.

Sebelum ini parti itu memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia yang menekankan kepada kesaksamaan untuk semua, yang menjadi teras ideologi parti itu sejak penubuhannya pada 1960-an, tetapi ianya menimbulkan kecurigaan di kalangan orang Melayu.

Dalam mengetengahkan 'Middle Malaysia', Lim membidas konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang menurut Lim telah memecahbelahkan lagi negara ini.

Sebaliknya, ketua menteri Pulau Pinang itu memuji pendirian anggota Pakatan - PAS dan PKR - dalam menangani kontroversi isu 'Allah'.

Jelasnya, itulah 'Middle Malaysia' yang dibawa oleh Pakatan - bertolak ansur dan saling hormati menghormati, berbanding dengan BN sikap ekstremis BN yang menakutkan semua orang dengan sikapnya yang tidak bertolak.

Sebagai contoh sikap inklusif DAP, Lim berkata, kerajaan Pulau Pinang yang diterajui parti itu, telah menambah dua kali ganda peruntukan untuk halehwal agama Islam, kepada RM24.3 juta dalam bajet 2010, berbanding peruntukan BN pada 2008.

Lim terus membidas konsep 1Malaysia dengan menyentuh cara kerajaan mengendalikan kes Teoh Beng Hok serta rampasan kuasa di Perak pada Februari 2009
Ini semua retorik.

Tunjukkan Pulau Pinang sebagai contoh Middle Malaysia. Betulkah DAP tahu bertolak ansur dan mencari jalan tengah kepada pelbagai isu?

Di Pulau Pinang, Melayu dan India dihalau, Cina diutama!!!

Kalau belum yakin, Middle Malaysia hanya auta DAP, baca Syed Akbar sini.

7 comments:

  • jon says:
    January 29, 2010 at 9:16:00 PM GMT+8

    aku sendiri dah pnah dengaq bangsat kapir2 DAP ni dok ceramah anti melayu sejak dulu lagi, yang aku heran ada gak melayu2 bongok suka jilat bangsa DAP kapir ni.. sedaq la melayu2 PAS,PKR woi!! DAP ni dok guna hangpa macam anjing kurap saja..

  • Anonymous says:
    January 29, 2010 at 10:48:00 PM GMT+8

    "Tidak seperti 'kroni Malaysia', katanya, 'Middle Malaysia' berpegang pada kepercayaan bahawa kekayaan, peluang dan sumber adalah milik semua rakyat Malaysia."

    Hah bila lagi Melayu nak dapat 65% kekayaan Malaysia, hah??

    Cepat sikit, Melayu dah lama miskin ni, asyik china dan india aje yg kaya raya

    Kita nak tengok 65% orang Melayu jadi towkay atau tycoon pulak

  • r-CIS says:
    January 30, 2010 at 9:39:00 AM GMT+8

    Salam Unspinners,

    The chinese racists wasted no time in dropping comments on your blog, thanks to Gautama Buddha & Yesus Kristus for that or should it be Allah? - confused la amoii..

    I hope UMNO would continue to voice out the normal Malays' hatred towards these chinese racists. Because for all you know, they're coming out in numbers (unlike DAP 'Midrift Malaysia')

    Their racist's thought have been enlightened much to the Malays' lax attitude toward the racist chinese, indians & especially emerging 'singhking' (read sinking). Their ideas are getting better. And En. Syed, don't be so proud of our population headcount, because the racist CIS are all highly educated & ready-to-go bastards.

    I hope more and more racist CIS will come out from their hiding so that they can be proud of who they are - keturunan pendatang asing yang dikasihani orang Melayu. Keturunan pendatang asing yang pada mulanya meminta belas, yang kemudiannya meludah orang yang memberi belas. Celaka-lah orang2 seperti ini.

    These racists chinese & indians & singhkings have nothing but pure hatred towards the Malays especially.

    It is also a worse kept secret since forever that there is no such thing as muhibbah in Malaysia, there's only vengeance on their side on the Malays (i heard the chinese in culture can't accept if others are better, maybe i'm wrong)

    I can assure you this is true.

    Their chinese leaders hiding behind their masquerade, went to England and begged the English to enforce Malayan Union, knowing full well that this land (read Tanah Melayu) doesn't belong to them & they cannot simply ask for equality because they don't exist in Tanah Melayu's demographics technically and they're only here because of Malays' sheer pity - sheer bloody pity.

    When that failed, they joined and/or helped the freaking communists to embark on a 'non-muslim jihad' against the Malays. Like the DAP, the Bintang Tiga also took with them a few Malay traitors just to fake the orgasm.

    When that (treason against the country - the emergency) failed, they conjured up a rather clever idea by means of politics - PAP. Bear in mind, the leader who to England to beg the English for the Malayan Union was in fact one of MCA top echelons.

    When PAP was kicked out (the whole Malaya was bitter but strangely glad), these racists thought about a 'D' in the PAP. I wouldn't say it's an acronym of 'Devil', but more along the line of 'Dickhead'.

    When this failed as well, they eventually made it less hostile and tricked our forefathers to call this land as Malaysia instead of Persekutuan Tanah Melayu & Borneo.

    This cunning move eerily resembles what the Zionists did in Palestine. The Zionists 'took the trouble' to rename all of the land they illegally & forcefully took from the Palestinians. You change the name of the land, the districts, the roads even, the canals, everything and the land will soon sound like 'Peking'.

    So DAP with their racist agenda (i mean this is oh so clear), continued to stir up emotions among the people. And yes, they did quite well. 13 Mei 1969 was the end-result.

    Oh sorry you racist bastards, i forgot, you blamed the Malays for that, how silly.

  • r-CIS says:
    January 30, 2010 at 9:39:00 AM GMT+8

    But not one chinese racist brought up the case of En Kassim bin Omar who was brutally killed at the hands of Labour Party racists in the run-up to 1969 election.

    En Kassim bin Omar was horrendously murdered and not one chinese racist bastard would acknowledge/d this.

    Why was he killed? Because he was an UMNO worker, remember?

    Chinese racists especially are kiasu by nature. They're even intimidated by one single frightened Malay walking among them.

    The tactics are perhaps a bit clever now if not cunning, but they're all wearing the same masks. well, maybe a more expensive mask i believe.

    I know there are throngs of good chinese, indian & in fact singh people in Malaysia, but I know the racists also live among them and disguised under the hoodwink of 'Transparency, Meritocracy & Equality'.

    The right-minded Malaysians will one day weed out these traitors with no hesitation & delay.

    You will then become what Che Guevara (ironically an Argentinian giving his life for a foreign country called Cuba) declared as 'cockroaches'.

    So don't worry.

    I for one, as a forgiving Malay, will not remember what you racist bastards have done to my 'racist kind'. As you racists must have realized by now, Melayu mudah lupa :)

    I would just wait & wait & wait for more of you racist chinese, indians & upcoming singhkings to emerge from the dead (from the land of hyprocrites & sheer racists).

    You will come in your numbers, and leave behind those who are true Malaysians, who are true to their heart. Ready to bleed for the country's cause, but nothing of yours.

    Marilah kita doakan keselamatan & kesejahteraan rakyat tulen Malaysia, bukannya pengkhianat.

    p/s: this comment is only especially to every racists chinese, indians & singhkings. if you're one of them, please retort. if you're not, give us a smile.

  • Anonymous says:
    January 30, 2010 at 11:35:00 AM GMT+8

    Saya suka sangat dengan atikel ni, supaya Melayu ni sedar sikit. Sebab ramai Melayu dah tak sedar diri sekarang. Melayu kerap kena tipu dan kena bodoh. Ada duit sikit dah berlagak macam jutawan tapi akhirnya kampung tergadai, Tak salah kalau saya kata macam PAK KADOK.

    Kalangan bukan Melayu dah kata sana sini, Melayu bukan anak jati Malaysia. Pendatang macam mereka juga, yang anak asli Malaysia ialah Orang Asli tu. Mereka juga kata agihan ekonomi tak sama rata, kerajaan belanja sesuka hati cukai pendapatan mereka. Kawan nak tanya berapa ramaikah businessman bukan melayu benar-benar bayar income tax. Bukan kawan tak tau bila hantar saja income tax return tu semua rugi, tipu kerajaan tapi rumah besar, kereta besar dan kerap ke overseas makan angin satu keluarga walaupun berniaga tepi jalan.

    Dulu kata mahathir jahat belanja duit rakyat buat KLIA, PETRONAS dan Jambatan Pulau Pinang. Tetapi sekarang mereka nak kata apa lagi pada NAJIB. Melayu masih tak sedar ke?

    Kini satu airport tak cukup, satu jambatan tak cukup, lebuh raya 3 lane masih tak cukup. Itu kah yang mereka katakan membazir. bayar tax sikit saja tapi golongan inilah yang kerap pakai kemudahan kerajaan.

    Citer pasal biasiswa pula mereka sumer mengumpat tak puashati konon kerajaan tak adillah. Tengok jer mereka belanja dalam hidup mereka. Bila dah dapat ilmu tinggi tinggi tak nak balik tolong negara sendiri tapi dok overseas sebab gaji mahal konon.

    Dok overseas tu semua baik walau jadi tukang urut kaki jer, dah berlagak macam orang puteh.

    Kalau kita dengar betul-betul apa orang Cina cakap pasal Melayu. Adoi teruk betul bila mereka bercakap sesama mereka. Saya nak bagi tahu beberapa sebutan spt berikut Malai kwai (Melayu Hantu) tapi kalau cina mereka kata Thong Yan (bukan hantu/orang) dan banyak lagi yang memberikan gambaran tidak baik tentang Melayu.

    Saya galakkan orang Melayu belajar bahasa cina dan faham bahasa mereka supaya mereka tidak lagi mengumpat tentang melayu. Anwar Ibrahim, Haji Hadi hanya faham dua atau tiga patah jer perkataan mandarin tapi dah berlagak pandai.

    Contohnya Haji hadi masa berucap di konvensyen Pakatan rakyat kata dlm Bahasa mandarin "nie hau ma" itu saja dia pandai tapi kalau cina kata haji Hadi "Malai Kwai" dia tak tau pun. Gitu juga dengan Nuar Brahim, cakap mandarin macam burung tiong bercakap. Sebutan mandarin semua tak betul.

    janganlah kita bangga dengan apa yang kita ada setakat ini dan kita kena berusaha lebih untuk melawan arus yang bakal datang. Belajar multi linggo itu tidak rugi pada orang Melayu.

    Bukan saya nak sokong Muhyiddin atau Kerajaan tentang isu bahasa. Pada saya amat wajar orang Melayu mahir dalam perlbagai bahasa supaya tak kena tipu. Sebahagian besar orang Melayu tak boleh bertutur dan menulis dengan baik bahasa Inggeris, mandarin, tamil dan sebagainya. Mereka mudah terkena bila berurusan dalam perniagaan.

    Tanya diri sendiri, siapa yang paling ramai berarak menentang isu bahasa. Orang Melayu jawabnya. Macam-macam alasan di bagi. Cuba kita tengok berapa ramai anak Melayu yang keluar Universiti memegang ijazah professional spt Kejuruteraan, Fizik, Kima, Biologi, Akauntant dan lulusan seumpama tu. Tak ramai sebab itu subjek susah. Melayu yang ramai ialah Sains Sosial dan Pendidikan Islam maka sebab tu lah ramai ke jalanan buat demo kerana masa terbuang banyak.

  • Anonymous says:
    January 30, 2010 at 1:56:00 PM GMT+8

    r-CIS

    Selagi Melayu sedar akan niat dan gerak geri mereka, Insyallah, Tanah Melayu akan tetap ditangan Melayu.

    Blog blog saperti The Unspinners, Rocky's Bru, Demi Negara, BigDog dan lain lain telah lama berbakti dengan mendedahkan aktiviti mereka.

    Langkah pertama - Bawa kesedaran pada semua rakyat, mahupun dibandar atau dikampung.

    Langkah kedua - Bekerjasama dgn kerajaan membasmi gejala yg kurang sihat dikalangan masyarakat.

    Langkah ketiga - Rakyat menjadi mata dan teliga utk kerajaan, kemudian memberi maklum balas pada pihak berkuasa.

    Langkah 'favourite' saya adalah BMO (Buy Malay/Muslim Only).

    heh heh

  • umNO says:
    October 20, 2010 at 11:29:00 AM GMT+8

    ini blog sampah. xde orang lain pun bace.syok sendiri.bodoh!

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)