Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Monday, August 31, 2009

UNSPIN: LKS ajak "acceptance over tolerance", Jangan ketawa

|8 comments

Lim Kit Siang siarkan satu tulisan bertajuk "Acceptance over Tolerance." Maksudnya penerimaan melampaui toleransi. Jangan ketawa dahulu.

LKS adalah orang yang menentang DEB seumur hidupnya. Dia juga yang sentiasa mengkritik Perlembagan dan stuktur negara ini berdasar dan berasaskan ciri-ciri kesinamnungan sejarah sebagai negara Islam dan Melayu. Fahamkah apa penerimaan?

Bukan itu saja, sebelum mereka menerima kewarganeagraan Malaya sebelum merdeka, mereka sedai terima ini semua tetapi hari ini mempersoalkan.

Baik kita ingat balik pada kisah-kisah DAP mula berkuasa. Segera Theresa Kok menegur surau dan Masjid di Puchong mengenai azan. Bila dah jadi isu besar-besaran, mereka nafi tetapi cuma menegur surau dan masjid mengenai penggunaan pembesar suara untuk kuliah dan ceramah.

Kita jangan pula lupa Tan Seng Giaw persoal azan dari pada sejak tahun 2005 dan 2007 di Parlimen dan dalam blognya.

Sudahlah tu.

Penerimaan apa bila Theresa Kok dan Seng Giaw persoal penggunaan tulisan Jawi dan mahukan semua bahasa digunakan untuk papantanda?

UNSPIN: Khalid dan Rodziah tutup malu ditangkap berbohong dengan memfitnah

|7 comments

Penduduk Seksyen 23 Shah Alam mempersoalkan langkah kerajaan Negeri mengarahkan penukaran tapak kuil dari Seksyen 22 ke Seksyen 23 yang merupakan majoriti penduduk Melayu.

Kuil Hindu tersebut asalnya sebuah kuil haram di Seksyen 19 Shah Alam. Pada Disember 2007, Kerajaan Negeri telah mengarahkan pemindahan kuil tersebut ke seksyen 22 Shah Alam atas tanah kerajaan negeri.

Pada awal 2008, pemilik kuil tersebut telah bersetuju berpindah ke tapak yang disediakan oleh kerajaan. Malangnya apabila Pakatan mengambil alih kerajaan negeri pada Mac 2008, wakil rakyat India dalam PKR meminta tapak tersebut dipindahkan ke Seksyen 23.

Yang mengejutkan penduduk tersebut termasuk pemimpin Pas setempat ialah kesanggupan YB Rodziah (ADUN yang sedang disiasat salahguna peruntukkan) dan YB Yaakob Sapari serta Khalid Samad menyokong pemnukaran tapak tersebut.

Dalam mesyuarat penduduk dengan YB Rodziah malam tadi (Ogos 11hb, 2009), bukan sahaja tiada penyelesaian malah ADUN Batu Tiga tersebut beria-ia mempertahankan keputusan kerajaan negeri tersebut. (Mesyuarat ini sepatutnya merupakan majlis mendengar suara orang ramai)

"Mengapa orang Melayu tidak boleh bertolak ansur dengan kuil Hindu? Cuba bayangkan perasaan penganut Hindu yang terpaksa mendengar azan dari surau berdekatan rumah mereka.?

Pertanyaan Rodziah ini bingkas dijawab oleh seorang penduduk, "Ini merupakan negara Malaysia yang Islam adalah agama persekutuan. Jangan nak samakan Islam dengan agama lain. Jika senang sangat mengapa tidak buat sahaj kuil-kuil tersebut di hadapan rumah YB?"

Rodziah juga menjelaskan bahawa pemindahan tapak kuil tersebut bagi memudahkan kanak-kanak dan orang tua penganut Hindu ke kuil.

Ini menimbulkan kemarahan penduduk yang datang. Salah seorang daripada mereka mempersoalkan penganut Hindu di seksyen berapa yang mudah. Jika dahulu di Seksyen 19 sekarang di Seksyen 22 apa bezanya? Bukankah mereka perlu bergerak juga. Jika diadakan di Seksyen 23 pun tentulah juga penganut hindu di seksyen 19, 20, 21 dan 22 juga perlu mencari pengangkutan.

Seorang penduduk yang tidak dapat bersabar terus keluar sambil memarahi Rodziah, "jangan bagi alasan-alasan yang bodohlah."

Seorang penduduk turut mempersoalkan tindakan Rodziah membawa beberapa gangster India berkumpul di bawah pejabatnya semasa sesi dialog tersebut.

Lebih serius kita juga tertanya-tanya mengapa tanah komersial milik PKNS diberi untuk pembangunan kuil tanpa melalui Pendengaran Awam seperti yang sering diperjuangkan DAP dan PKR semasa menjadi pembangkang? (Surat dimana PKNS menolak permohonan Penyelamat Malaysia kerana mahu berikan pada kuil)


Berapa pula kerugian yang perlu ditanggung oleh PKNS akibat pemberian percuma tanah ini?

Tapak kuil yang baru ini juga hanya 100 meter daripada surau dan ini menimbulkan ketidaksenangan di kalangan jawatankuasa surau.

Menurut sumber, kerajaan negeri mengarahkan PKNS memberi tanah komersial miliknya sebanyak 20,000 kaki untuk pembinaan kuil tersebut.

[Sumber: Selangordaily Ogos 12, 2009]

Dalam pertemuan sekali lagi pada Ogos 20hb 2009, Rodziah cuba menafikan terlibat dengan keputusan membina kuil tetapi nama beliau serta Khalid Samad dilihat sama-sama menandatangani persefahaman dengan kuil hindu Seksyen 19 pada bulan Mei 2009.


Menyedari mereka telah ditangkap berbohong, Khalid dan Rodziah telah memutarbelit dengan memfitnah usaha penduduk Seksyen 23 adalah permaianan politik UMNO dan sikap tiada toleransi penduduk terhadap penganut Hindu.

Jelas sekali, kerajaan Pakatan Rakyat enggan mendengar suara rakyat tetapi hanya mendengar pengundi India yang minoriti tetapi king maker yang telah membantu memesong sokongan pada PAS dan PKR di Shah Alam.

Yang Islam tidak dipedulikan tetapi adakah benar mereka menyelesaikan masaalah orang Hindu?

UNSPIN: Pemimpin Melayu Selangor jangan bodoh macam lembu

|9 comments

Selepas di singkirkan dari Guthrie, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim sering dijemput bercakap di Majlis-Majlis Forum. Kerap kali dalam beberapa peristiwa Khalid meluahkan gelaran lembu pada mereka yang dilihat tidak memenuhi kriteria.

Keegoaan Khalid semasa menjadi CEO PNB negitu diketahui ramai. Dimasa diselalu keluar di Radio RMIK pagi-pagi dengan Zainal Din Zainal, dia begitu berbangga dengan dirinya hingga memanggil dirinya penyelamat bangsa Melayu.

Nasibnya baik kerana selepas kalah di Ijok pada tahun 2007, dia berjaya menonggang keuntungan nasib PKR di PRU12 dan naik jadi MB Selangor. Khalid yang gagap tetapi suka bersuara memberi pelbagai pendapat yang dia sendiri tidak tahu gagal sebagai MB dalam mentadbir negeri. Selangor dilanda pelbagai krisis politik, rasuah, kongsi gelap, antara agma, antara kaum, dan kepercayaan kepimpinan.

Yopman di dalam blognya Sana Sini, Gitu Gini menjelaskan bahawa penduduk Seksyen 23 Shah Alam mengadakan tunjuk perasaan membantah pembinaan kuil besar kerana kawasan itu kawasan orang Melayu dan Islam. Kuil yang dicadangkan itu pula akan dibina bersebelahan dengan surau.

Mereka bukan anti agama Hindu atau anti kaum India. Mereka masih hormatkan undang-undang dan kontrak sosial yang dikorbankan oleh orang Melayu kepada kaum mendatang di negara ini. Mereka mahu kuil itu diberi temopat yang kekal dan lebih besar dengan dipindahkan ke tempat lain, iaitu ke Seksyen 22 sahaja.

Penunjuk perasaan membawa kepala lembu ke perhimpunan membantah pembinaan kuil berkenaan. Maksudnya jelas ia-itu supaya pemimpin Melayu yang ada di Selangor – mungkin di seluruh negara, jangan jadi bodoh macam lembu. Menurutnya, maksud tersirat mereka adalah Khalid Ibrahim adalah MB Selangor yang bagaikan lembu dicucuk hidung.

Khalid mudah tunduk mengalah dengan kehendak kaum bukan Melayu yang mempunyai agenda tersendiri terhadap negara ini. Mereka mahukan orang Melayu dilihat sebagai tidak ada kuasa dan mengalah dengan kehendak mereka yang diputarbelit dan hujah kononnya sebagai demokrasi yang menepati aspirasi ‘Malaysian Malaysia’.

Mereka berhujah bahwa kalau orang Melayu boleh ada masjid yang dibina oleh kerajaan dengan perbelanjaan ratusan juta, mereka boleh juga bina kuil dan tokong yang tersergam indah di mana-mana kawasan yang mereka suka. Tetapi kerajaan tidak pernah bina masjid atau surau di kawasan Petaling Street. Masjid dibina di kawasan yang terdapat ramai umat Melayu - Islam.

Lagipun, masjid adalah lambang agama Islam yang menjadi agama resmi negara bernama Malaysia ini. Perlembagaan jelas dengan hak agama Islam diberi kedudukan istimewa, bujet dan keutamaan. Ini kontrak sosial yang kaum pendatang setuju semasa menerima warganegara di negeri kepunyaan kaum Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

Kaum mendatang memang bijak dan asyik mengasak demi kepentingan kaum mereka. Mereka cerdik dan mereka bijak menyusun strategi. Yang bodoh macam lembu adalah pemimpin Melayu seperti MB Selangor sekarang yang tidak faham hasrat orang Melayu yang mula rasa tertekan dari segi ekonomi dan kuasa politik sejak Pakatan Haram Pembangkang berkuasa di negeri itu.

Petikan dari Sana Sini, Gitu Gini

UNSPIN: Tuduhan terhadap penduduk Seksyen 23 tak adil

|21 comments

Kalau dahulu si Shamsul kencing-dalam-seluaq heret lembu suci penganut hindu, satu Mat Hindu tak bising kat dia. Betoi tak adil semua pihak dok kritik penduduk Seksyen 23 kerana melakukan perarakan menjinjing kepala lembu. Sebabnya gini:


1. Kepala lembu itu diheret oleh orang Melayu Muslim ditujukan kepada wakil2 rakyat dan Menteri Besaq bukan Hindu yang hotak serupa lembu. Ia bukan ditujukan kepada orang Hindu. Kalau Shamsul boleh heret lembu dan orang Islam boleh buat kurban lembu tiap-tiap tahun, ini tak ada hal.

Pikiaq tak, apa cerita kepala-kepala babi yang dibaling ke surau?


2. Kuil Hindu Seksyen 19 itu sebenarnya berada di atas tanah haramn kepunyaan PKNS. Sebelum itu, tanah itu dipunyai oleh Guthrie sebelum dijual ke PKNS. Jeng jeng jeng ... ada orang terasa.

Kerajaan BN mahu pindahkan kuil ini agar tempat itu boleh dibangunkan. Tempat pun sudah sedia di Seksyen 22 yang besar dan dikawasan industeri yang tak kacau orang keliling dengan drum mereka yang bising.

Mat Hindu ini main tarik tali mintak buat lepaih pilihanraya. BN jatuh dan mereka jadi ulaq untuk mungkir janji. Tak mahu pindah ke situ. Macam-macam alasan. YB2 Melayu bahalol pi layan dan mahu letak pula di Seksyen 22.


3. Khalid Samad wal Gereja dan Rodziah peruntukan-RM350,000 sepatutnya berbincang dengan penduduk yang terbabit. Kalau seksyen 22, benda ni dah settle. Depa memandai nak pindah ke Seksyen 23. Kenalah melalui proses semua semula dan bincang balik dengan penduduk berkenaan, khususnya Seksyen 23.

Masa penduduk Seksyen 23 nak jumpa, Khalid Gagap, Khalid Gereja, Rodziah dan Dr Xavier semua dok mengelak enggan jumpa. Akhirnya Khalid gereja dan Rodziah jumpa penduduk. Kunun nak dengar pandangan, tapi rupanya Rodziah dah buat keputusan dalam diam2. Rodziah tak mengaku. Surat meeting didedahkan penduduk dan jelas dia Chairwoman. Itu pun nak nafi-nafi lagi. Penipu punya pompuan.


4. Penduduk dah ada kaki dalam. Kedua2 YB mangkuk bukan saja cuba tetapi lahanat dua ekoq ni (muga doa dimakbulkan bulan puasa ni) tuduh penduduk tidak bertoleransi kepada penganut Hindu. Betoikah itu yang jadi kebimbangan mereka?

Sebenaqnya penduduk seksen 23 sudah diberitahu penduduk seksyen 19 bahawa kuil seksyen 19 adalah tempat gangster keling 303 bersarang. Dah berlaku macam-macam ancaman, bising2 malam, dan ugut dilakukan terhadap penduduk seksyen 19. Kalau ditegur, mereka minta duit baru berhenti gendang tengah-tengah malam. Curi samun perkara biasa situ. Mana rumah cakap banyak, depa tulih nombor 303 pada rumah orang tu. Sapa buat laporan polis dicat 303 di rumah mereka juga.

Si Khalid Gereja tak ambil peduli dan buat pekak saja.


5. BIla perkara ini mula dapat perhatian media sejak hari Jumaat hari itu, Khalid Gereja haram jadah ni putarbelit dan tuduh kata ini permainan UMNO. Apalah adik Shahrir ni? Pakai songkok selalu tapi kaki fitnah. Hang tengok gambar orang2 atas ni. Ada PKR, UMNO dan PAS. Ini isu penduduk bukan isu partilah bodoh!

Lani hangpa pikiaq baliklah. Betoikah suara rakyat suara keramat untuk pakatan rakyat ni? Dapat undi, peduli pada suara pengundi. Lepaih tu, takut kat Mat hindu. ... Pirah!

Saturday, August 29, 2009

UNSPIN: Bicara Sept 3hb, tapi Anwar nak lengahkan

|14 comments

Kes liwat Anwar disambung 3 September

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini menetapkan 3 September untuk menyambung hujahan peguam yang mewakili Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung permohonannya bagi mendapatkan kebenaran semakan kehakiman untuk melucutkan kelayakan seluruh pasukan pendakwaan dalam kes liwatnya.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin menetapkan tarikh itu di dalam kamarnya hari ini selepas mendengar hujah permulaan peguam Anwar, R Sivarasa.

Bercakap kepada pemberita, Sivarasa berkata hujah yang dikemukakan lebih bersifat teknikal dan merit berhubung permohonan itu.

"Kami juga memberikan alasan kenapa pihak pembelaan meminta seluruh pasukan pendakwaan dilucutkan kelayakan mereka," kata Sivarasa.

Sementara itu, Peguam Kanan Persekutuan See Mee Chun berkata beliau akan memaklumkan Pejabat Peguam Negara untuk mengemukakan bantahan awal berhubung permohonan tersebut.

Pada 11 Ogos lalu, Anwar memfailkan permohonan untuk melucutkan kelayakan seluruh pasukan pendakwaan dalam kes liwatnya, menyatakan "wujud bahaya sebenar bagi berat sebelah" sebagai satu daripada alasannya.

Beliau menamakan Peguam Cara I, Datuk Idrus Harun, Peguam Cara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan, Mohamad Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Shamsul Sulaiman dan Noorin Badaruddin, Pendakwa Raya dan Kerajaan sebagai responden.

Anwar menyatakan tindakan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang menandatangani sijil Seksyen 418A, jelas menunjukkan hakikat yang beliau adalah orang yang bertanggungjawab bagi keadaan "main tarik tali dan manipulasi oleh pihak pendakwaan mengikut kehendaknya."

Antara lain, beliau memohon diisytiharkan pasukan pendakwaan yang mengendalikan kes liwatnya tidak layak untuk mewakili Pendakwa Raya dan/atau menjalankan prosiding atau rayuan terhadapnya.


Anwar, 62, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara di sini pada 26 Jun tahun lepas.

Mahkamah Tinggi menetapkan 2 September bagi sebutan perbicaraan kes liwat itu. - Bernama

NEWS: Beng Hock baring di sofa, minta minum dua kali

|2 comments
SHAH ALAM 28 Ogos - Teoh Beng Hock dilihat berbaring di atas sofa di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor dan meminta air minuman sebanyak dua kali, selepas rakaman percakapannya selesai diambil pada 16 Julai lalu.

Rakaman percakapan Beng Hock yang diambil bagi membantu siasatan berhubung tuntutan ketuanya, Ean Yong Hian Wah, memakan masa selama dua jam mulai pukul 10.40 malam, 15 Julai dan berakhir pada pukul 12.40 pagi, keesokkan harinya.

Keterangan itu yang dikemukakan oleh Penolong Penguasa SPRM, Mohd. Ashraf Mohd. Yunus di Mahkamah Koroner di sini hari ini secara tidak langsung menyokong keterangan pegawai penyiasat, Mohd. Anuar Ismail, 32, sebelum ini.

Ketika disoal peguam Tan Hock Chuan yang mewakili kerajaan Malaysia, Mohd. Ashraf berkata, beliau diarahkan oleh pegawai kanan SPRM, Hairul Ilham Hamzah untuk menemubual Beng Hock di bilik mesyuarat SPRM di tingkat 14, bangunan Plaza Masalam.

Menurutnya, walaupun beberapa soalan tidak dapat dijawab oleh Beng Hock, namun pada dasarnya mendiang memberikan kerjasama ketika proses semakan dokumen dijalankan.

Sejurus rakaman percakapan selesai, ujar saksi inkues ke-19 itu, beliau ternampak Beng Hock berbaring di atas sofa berhadapan dengan bilik pegawai SPRM, Nadzri Ibrahim kira-kira pukul 4.45 pagi.

''Mendiang ketika itu cuma berbaring tetapi tidak tidur. Saya tidak bercakap dengannya namun ketika membuka pintu bilik, mungkin mendiang nampak saya lalu meminta air,'' kata Mohd. Ashraf.

Sejurus mengambil segelas air untuk diberikan kepada Beng Hock, ujar saksi, beliau meninggalkan pejabat dan pulang ke rumah pada pukul 5.06 pagi, 16 Julai lalu.

Katanya, ketika itu Beng Hock sedang duduk di sofa.

Menurut Mohd. Ashraf, kali pertama Beng Hock meminta minuman adalah antara pukul 10.40 malam, 15 Julai dan 12.40 tengah malam, 16 Julai lalu.

Menjawap soalan peguam Gobind Singh Deo sebagai peguam pemerhati mewakili keluarga Beng Hock, Mohd. Ashraf berkata, beliau tidak menggunakan teknik soal siasat yang menekan Beng Hock dalam usaha mendapatkan jawapan.

Ini kerana, kata saksi berkenaan, beliau hanya menyemak dokumen dan tidak perlu menggunakan kekerasan.

Malahan, menurut Mohd. Ashraf, beliau tidak pernah didedahkan dengan teknik soal siasat dengan cara memberi tekanan atau menindas saksi.

Jawapan itu menyebabkan Mohd. Ashraf ditempelak terutamanya apabila mengatakan tidak pernah mendengar soal siasat yang dijalankan dengan cara tersebut.

Namun begitu, Mohd. Ashraf menjelaskan, beliau tidak menyoal siasat Beng Hock dan tidak mengajukan sebarang soalan kepada mendiang kerana beliau bertindak sebagai pembantu sahaja dalam soal siasat berkenaan.

Sebaliknya saksi berkata, soalan-soalan hanya dikemukakan oleh Penolong Penguasa Arman Alies yang merupakan pegawai yang lebih kanan berbanding dirinya.

Sementara rakaman percakapan dibuat oleh Penolong Penguasa Kanan, Mohd. Nadzri Ibrahim.

Dalam pada itu, ujar Mohd. Ashraf, semakannya terhadap dokumen tuntutan dan empat sebut harga yang dijumpai dalam unit pemprosesan pusat (CPU) menunjukkan ia ditandatangani oleh Hian Wah.

Menurutnya, Hian Wah yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan menandatangani dokumen tersebut setelah diminta untuk disahkan oleh mendiang.

Friday, August 28, 2009

UNSPIN: Najieb tidak dengar gaduh kerana tidak ada disitu

|21 comments

Nice try Gobind...

Baiyi jual susu tak henti-henti cuba konar dan pusing untuk menjadikan Inkues seperti mahkamah kangaroo. Dia cuba mendapatkan kenyataan Najieb untuk menafikan kenyataan Mohd Anuar yang mengatakan diberitahu Bulkani bahawa Tan bergaduh dengan Teoh.

Mohd Najieb memberitahu keadaan di pejabat tenang dan tiadalah dikatakan Tan ada kekerasan terhadap saksi. Lalu baiyi tak pakai toncet memusing soalan, "Kamu katakan keadaan di pejabat tenang, jadi kalau orang jerit, marah-marah, atau gaduh kamu boleh dengar?"

Najib yang tidak ada disitu tentulah akan kata tidak mendengar orang bertengkar. Macam mana nak mendengar jika pergaduhan yang dikatakan berlaku dalam bilik air dan jelas dikatakan oleh Anuar hanya tiga orang saja yang ada.

Gobind cuba main cakap peguam dengan berkata, "Di sini saya ingin saya katakan apa yang Mohd Anuar beritahu mahkamah semalam bahawa Teoh dan Tan Boon Wah bertengkar adalah satu penipuan."

Mohd Najeib beri pengesahan tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut. Katanya, "Tidak... saya tidak tahu, saya tidak berada di situ pada masa itu."

Gobind peguam kangaroo.
Orang yang mudah percaya Gobind, pasti dungu.

UMUM: Penduduk Seksyen 23 Shah demo hari ini tak mahu kuil di kawasan mereka

|8 comments

Surat bantahan diatas.

Penduduk Seksyen 23 bersama NGO-NGO akan mengadakan demo dari Masjid Shah Alam ke bangunan SUK selepas solat Jumaat bagi membantah pembinaan kuil di kawasan mereka.

Seksyen 23 Shah Alam adalah kawasan hampir 100% Melayu tetapi kerajaan Selangor memaksa ke atas mereka dibina sebuah kuil Hindu.

Kerajaan Selangor dipimpin seorang Melayu PKR bernama Khalid Ibrahim serta disokong kuat oleh pemimpin PAS yang merupakan wakil rakyat Shah Alam, Khalid Samad dan ADUN PKR untuk Batu Tiga Shah Alam, Rodziah mahukan kuil diubah bina dari Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Kami percaya ketiga-tiga mereka orang Islam yang berdegil terhadap bantahan penduduk setempat Seksyen 23. Mereka seolah-olah tunduk kepada kehendak exco untuk kuil Dr Xavier Jeyakumar.

Bukan saja itu, mereka berdalih-dalih dalam hal ini. Rodzaih didapati menipu pula.

Baguslah bawah PR, Shah ALam kawasan Melayu sudah ada rumah urut, arak sudah boleh jual, dan kuil Hindu paling banyak. Orang Hindu tak sampai 4-5% penduduk Shah Alam. Dalam satu seksyen di Shah Alam, ada hampir 10 kuil-kuil kecil Hindu.

Kuil ini untuk Khalid kah?

Thursday, August 27, 2009

UNSPIN: Nafilah engkau, jawab kenapa tidur di SPRM?

|13 comments

Tan nafi gaduh dengan Teoh

Jimadie Shah Othman
Malaysiakini, Aug 27, 09

Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Tan Boon Wah nafi pernah bergaduh di tandas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan Teoh Beng Hock pada pukul 2 pagi 16 Julai.

Tan menolak keterangan Mohd Anuar Ismail, pegawai penguasa kanan SPRM Selangor, di inkues menyiasat kematian Teoh semalam

"Selepas kematian Teoh, saya dimaklumkan oleh Bulkini Paharuddin (pegawai SPRM) bahawa terdapat pergaduhan antara Boon Wah dengan si mati pada pukul 2 pagi bertempat di tandas SPRM," beliau dipetik berkata di mahkamah koroner Shah Alam semalam.

Tan membuat penjelasan dan sekali gus penafian dalam satu sidang media khas di ibu pejabat DAP di Petaling Jaya tengah hari ini.


Hahaha ... loyar kamu Gobind sudah kelamkabut. Macam bai perah susu kena terajang lembu. Kasi surat layang mintak diletakkan sebagai bukti. Sekarang mintak bukti penyiasatan, tak mahu kasi bukti penyiasatan diletakkan sebagai bukti mahkamah.

Nafilah kamu, Bulkini akan dedahkan macam-macam lagi. Bayi siapa punya? Ean Yong sedia DNA sampel. Anwar tolong swab bontot.

Tuduhan terhadap SPRM hanya untuk tutup babi sial Tan ini punya kesalahan. Tan Boon Wah adalah pembunuh!

UNSPIN: 13 kali Anwar cemas

|18 comments

Oleh RAHSIA BESAR / CICERO

Riwayat politik (dan juga keharmonian rumahtangga) Anwar Ibrahim tamat pada 5hb Ogos 1997. Itulah tarikh Ummi Hafilda Ali menulis sepucuk surat 19 muka kepada YAB Perdana Menteri Dr Mahathir bin Mohamed yang membutirkan salah laku seks dan tabiat liwat Anwar Ibrahim.

Surat Ummi bukan surat layang sebab Ummi turunkan tanda tangan, alamat rumah dan nombor KP pada surat keramat itu. Walaupun Ummi dihina dengan berbagai jenis fitnah dan tuduhan, pada suatu hari kelak sejarah negara Malaysia pasti akan menghargai Ummi Hafilda bt Ali sebagai seorang wanita pejuang dan wira negara yang telah berani tampil ke depan untuk menyelamatkan negara kita. Ummi mengalami penghinaan ditahan dan diseksa Polis atas arahan Anwar Ibrahim.

Di sini Unspinners ingin rakamkan terima kasih dan salam sanjungan yang setinggi-tingginya kepada Ummi Hafilda bt Ali. Hidup Ummi.

Muka pertama surat Ummi Hafilda bt Ali adalah seperti berikut:

5 Ogos 1997

Yang Amat Berhormat

Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamed

Perdana Menteri Malaysia

Jabatan Perdana Menteri

Kuala Lumpur

YAB,

PERIHAL SALAH LAKU TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

Dengan segala hormatnya, merujuk kepada perkara di atas, saya Ummi Hafilda bt Ali ingin mengemukakan laporan khas mengenai perihal salah laku Timbalan Perdana Menteri.

YAB, laporan ini dibuat berdasarkan maklumat dan bukti yang telah kami perolehi sepanjang tempoh penyiasatan.

Ianya dibuat bersama dengan persetujuan kami kelima-lima beradik, ia itu Norlia bte Ali, Intan Dawini bte Ali, Mohd Azman bin Ali, Mohamed Azwan bin Ali dan Ummi Hafilda bte Ali.

Bersama-sama ini juga disertakan dengan lampiran khas mengenai maklumat lengkap sebagai pertimbangan untuk pihak YAB.

Segala perhatian, pertimbangan dan tindakan oleh YAB dalam menangani masalah ini sangatlah dihargai dan disanjung tinggi.

Bagi kami YA adalah tokoh pemimpin terulung negara yang kami cukup kagumi dan hormati.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

tt

Sila perhatikan bahawa surat Ummi ini disokong oleh lima adik-beradik daripada keluarga Ali. Jadi Ummi bukan berkelakuan « tidak senonoh » seperti mana difitnah oleh Anwar Ibrahim. Lima orang adik-beradik keluarga Ali setuju dengan surat itu.

Ummi ada menyimpan salinan suratnya kepada Perdana Menteri dan menunjuk salinan itu kepada kawan-kawan serta sahabat karibnya. Surat Ummi menjadi berita panas dan salinan fotostat beranak dengan pantas.

Dalam sehari dua, Anwar Ibrahim mendapat tahu berkenaan surat Ummi dan menjadi panik, cemas dan keliru. Dia tak tahu apa nak buat.

Pihak Polis pun telah mendapat tahu perihal surat Ummi. Pada 8 Ogos 1997, IGP telah memanggil Dato Amir Junus, Timbalan Pengarah Cawangan Khas (atau T/PCK) dan memberinya salinan surat itu serta mengarahkan SB menyiasat asal usul surat itu .

Pada 10hb Ogos 1997, Dato Amir Junus T/PCK telah berjumpa Dato Mohd Said Awang, Pengarah Cawangan Khas (PCK) di Subang Airport dan memberitahu PCK berkenaan surat Ummi. PCK mengarah Timbalannya untuk menyediakan laporan lengkap pada hari esoknya, jam 7.30 pagi 11hb Ogos 1997.

Esok hari, 11 Ogos 1997, T/PCK dan pegawainya telah memberi taklimat ikut jadual pada 7.30 pagi. Secara kebetulan, pada jam 9:00 pagi yang sama, Dato Mohd Said Awang PCK juga menghadhiri mesyuarat rasmi bersama Anwar Ibrahim di pejabat Timbalan Perdana Menteri. Setelah tamat mesyuarat Anwar Ibrahim telah berjumpa sebentar dengan Dato Mohd Said PCK dan meminta bantuan SB untuk memantau kandungan surat Ummi.

Surat layang sudah lama menjadi sebahagian daripada budaya politik negara, tetapi Anwar amat runsing tentang surat Ummi kerana Ummi berani menulis nama, alamat dan nombor kad pengenalannya. Ini bukan surat layang. Anwar rasa amat cemas. Malam itu 11hb Ogos 1997, Anwar runsing, tidak tenteram dan tidak lena tidur.

i. Kali pertama - 12 Ogos 1997, 10:00 pm – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya

Pada hari esok, 12hb Ogos 1997, Anwar masih risau. Sebabnya sepanjang hari dia menunggu feedback daripada PCK tetapi PCK tidak telefon Anwar (maklumlah pegawai Kerajaan selalu lambat). Maka dia menyuruh ASP Zainal Aznam ADCnya memanggil PCK dan T/PCK ke rumahnya.

Aznam telah telefon T/PCK Dato Amir Junus dan suruh dia bersama PCK Dato Mohd Said Awang datang berjumpa Anwar di rumahnya pada 10:00pm. Inilah kali pertama kedua PCK dan T/PCK hadhir bersama di rumah Anwar Ibrahim di No. 47 Jalan Damansara. Pada perjumpaan ini, Anwar telah mengarahkan PCK dan T/PCK mengesan Ummi Hafilda. Pada malam ini pun, malam kedua, 12hb Ogos 1997 Anwar tidak dapat tidur lena, merasa lagi cemas dan juga tiada selera liwat sesiapa.

ii. Kali kedua 13 Ogos 1997 10:00 pm – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya

Pada hari esoknya 13hb Ogos 1997, sekali lagi PCK Dato Mohd Said Awang masih tidak telefon Anwar dengan sebarang laporan terkini. Anwar tidak sedar bahawa PCK Dato Mohd Said Awang pun pintar orangnya. Polis hanya membuat laporan tugas kepada Attorney General dan Menteri Dalam Negeri dan bukan kepada Menteri Kewangan atau TPM.

Jadi Anwar tiada pilihan kecuali memanggil PCK dan T/PCK pergi ke kediamannya sekali lagi. PCK dan T/PCK tiba di rumah Anwar pada jam 10 malam, 13hb Ogos 1997. Mereka berjumpa dalam bilik ‘library’ di rumah Anwar.

Kedua PCK dan T/PCK memberitahu Anwar bahawa IGP telah mendapat salinan surat Ummi daripada Dato Seri Megat Junid. Kemudian mereka melaporkan kepada Anwar bahawa SB masih belum dapat mengesan Ummi.

Anwar telah menggesa PCK dan T/PCK kerahkan tenaga SB untuk mengesan Ummi dan Azizan dengan secepat mungkin. Pada waktu itu juga, ia itu sekitar jam 11 malam, 13hb Ogos 1997 di rumahnya di 47 Jalan Damansara, Anwar Ibrahim telah mengarahkan PCK dan T/PCK untuk ‘menggempar’ Ummi dan Azizan atas surat yang ditulis Ummi. Maksud Anwar ialah SB perlu tangkap dan menakutkan kedua Ummi dan Azizan.

Ini menjadi dua malam berturut-turut di mana Anwar telah memanggil Pengarah Cawangan Khas dan Timbalannya pergi ke rumahnya. Malam itu pun Anwar runsing dan tiada selera liwat sesiapa pun.

iii. Kali ketiga 15 Ogos 1997 2 :00 pm – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya

Dua hari kemudian, pada 15hb Ogos 1997, PCK dan T/PCK telah bermesyuarat dengan pegawai SB. SB masih tidak boleh kesan Ummi. SB juga dapat tahu berkenaan sebuah surat layang baru ‘Talqin terbuka untuk Anwar Ibrahim ‘ yang telah tersebar. Surat ‘Talqin..’ ini merujuk juga kandungan surat Ummi.

Semua ini menjadikan Anwar lagi cemas. Surat Ummi hanya beranak secara fotostat di Kuala Lumpur. Tetapi surat layang ‘Talqin terbuka..’ pula di sebarkan secara luas. Anwar panik. Dan sudah dua hari PCK dan T/PCK tidak laporkan apa pun kepada Anwar. Ummi dan Azizan masih tidak dapat dikesan oleh SB. Anwat tak boleh tidur.

Jadi sekali lagi Anwar suruh ADCnya ASP Zainal Aznam panggil PCK dan T/PCK ke rumahnya di Jalan Damansara. Kali ini awal pagi lagi Anwar suruh ASP Zainal telefon PCK. Anwar panik. Jadi PCK dan T/PCK pergi ke rumah Anwar jam 2:00 pm.

Dan Anwar sudah dapat salinan surat layang ‘Talqin terbuka..’ dalam tangannya. Itulah yang cemaskan Anwar. Anwar suruh PCK dan T/PCK menyiasat siapa yang sebarkan surat layang itu.

Di sini PCK Dato Mohd Said Awang gostan sikit. Dia (dan juga T/PCK) menasihati Anwar untuk membuat laporan Polis (Police report). Anwar pula jawab dia tak mahu buat laporan Polis sebab dia TAK MAHU KES DI SIASAT OLEH CID ! Itulah Anwar yang sebenarnya – dia takut akan pecah tembelang.

Tetapi setelah dipujuk, Anwar setuju membuat laporan Polis dan menyuruh ADCnya ASP Zainal Aznam membuat laporan Polis di pejabat PCK Dato Mohd Said Awang. Malam ini pun, 15hb Ogos 1997 Anwar tak dapat tidur.

iv. Kali ke-empat 16 Ogos 1997 10:00 pm – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya

Esok harinya 16hb Ogos 1997, Anwar resah, risau, cemas dan runsing semua sekali. Sudah empat hari berlalu tetapi SB masih belum dapat kesan Ummi Hafilda. Anwar panggil lagi PCK dan T/PCK ke rumahnya. Kedua PCK dan T/PCK telah tiba dirumah Anwar pada 10:00 malam. Anwar terpaksa mengulangi arahannya kepada SB – cari Ummi Hafilda dengan secepat mungkin.

v. Kali ke-lima 17 Ogos 1997 11:00 pm malam – Anwar telefon T/PCK

Akhir nya pada 17hb Ogos 1997, SB dapat kesan Ummi Hafilda dan Azizan berada di rumah Dr Restina di Bangsar. Pasukan Polis CID di kerah untuk pergi ke rumah Dr Restina dan menahan Ummi dan Azizan. Ummi di tahan tepat pada jam 11:00 malam di Bangsar.

Sebelum itu pada jam 8:00 malam 17 Ogos 1997, PCK Dato Mohd Said Awang dan T/PCK Dato Amir Junus dipanggil oleh IGP ke rumahnya. IGP sudah terima panggilan daripada Dr Restina yang mengatakan ada pasukan Polis kepung rumahnya. Oleh kerana Dr Restina tidak mahu membuka pintu dan gate, proses menahan Ummi Hafilda telah memakan masa dua jam, ia itu sehingga pukul 11 malam.

Hampir setiap minit daripada pukul 9:00 malam hingga pukul 11:00 malam, Anwar mendapat laporan (kemungkinan besar daripada ADCnya ASP Zainal Aznam) tentang kedudukan Ummi dan Azizan di rumah Dr Restina. Maka apabila Polis menahan Ummi pada 11:00 malam, Anwar dapat tahu secara instant. Anwar terus telefon T/PCK Dato Amir Junus yang berada di rumah IGP itu, bersama PCK Dato Mohd Said Awang. Setelah bercakap dengan T/PCK, Anwar minta bercakap dengan IGP. Anwar suruh IGP mengarahkan PCK dan T/PCK pergi ke rumahnya dengan segera. Maka PCK dan T/PCK bergegas ke rumah Anwar.

vi. Kali ke-enam 18 Ogos 1997 12:30 a.m. – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya

Maka untuk kali kelima (ia itu antara 12 Ogos dan 18 Ogos) PCK dan T/PCK tiba di rumah Anwar di Jalan Damansara pada 12:30 pagi, 18hb Ogos 1997 untuk melaporkan gerak geri SB mengesan dan menahan Ummi Hafilda Ali.

Anwar arahkan SB supaya memaksa Ummi dan Azizan menarik balik pengakuan mereka secara bertulis dalam tempoh 24 jam sahaja. Anwar mengulangi bahawa Ummi dan Azizan JANGAN DIHADAPKAN KE MAHKAMAH ! ! DIA TIDAK MAHU SEBARANG PUBLISITI.

Malam itu juga Anwar tidak dapat tidur lena.

vii. Kali ke-TUJUH 18 Ogos 1997 12:00 P.M. (tengah hari). – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya

Pada pukul 12:00 pm tengah hari, 18 Ogos 1997 Anwar sekali lagi panggil PCK dan T/PCK datang ke rumahnya. Anwar tanya tentang interrogation SB terhadap Ummi dan Azizan. PCK dan T/PCK berkata interrogation berjalan lancer dan Ummi sudah sedia menarik balik tuduhan nya. Anwar mengarahkan PCK dan T/PCK supaya Ummi dipaksa menulis pengakuan yang di tujukan kepada YAB Perdana Menteri.

viii. Kali ke - lapan 18 Ogos 1997 11:45 malam. – Anwar mengarahkan Azizan Abu Bakar dibawa ke rumahnya. PCK & T/PCK juga dipanggil sekali.

PCK dan T/PCK telah menunjukkan kepada Anwar pengakuan bertulis Ummi dan Azizan yang menarik balik tuduhan mereka terhadap salah laku seks dan liwat Anwar.

ix. Kali ke-sembilan 20 Ogos 1997 10:00 malam – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya.

Setelah Ummi dan Azizan diseksa dan di paksa membuat pengakuan bertulis, Anwar mengarahkan PCK Dato Mohd Said Awang membuat laporan kepada YAB Perdana Menteri (termasuk lampiran pengakuan Ummi dan Azizan). PCK telah serahkan laporan tentang pengakuan Ummi dan Azizan kepada YAB Perdana Menteri pada 20 Ogos 1997.

Pada malam itu 10:00 pm 20 Ogos 1997, PCK dan T/PCK telah pergi ke rumah Anwar untuk melaporkan bahawa laporan pengakuan Ummi dan Azizan telah pun diserahkan kepada YAB Perdana Menteri.

x. Kali ke-sepuluh 27 Ogos 1997 10:00 malam – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya.

Tetapi YAB Perdana Menteri tidak buat apa pun atau berkata apa pun tentang surat pengakuan Ummi dan Azizan. Dr Mahathir sibuk dengan perasmian kilang besi dan keluli, perasmian lebuhraya baru, perasmian airport baru, perasmian universiti baru, menentang dasar Yahudi di Palestin, menentang kuasa dunia Amerika Syarikat dsbnya.

Dr Mahathir tidak ada masa nak ambil tahu tentang kes Anwar main belakang orang atau Anwar main dengan bini orang.

Jadi Anwar menjadi risau sekali lagi. Tujuh hari kemudian pada 27 Ogos 1997, jam 10:00 malam, sekali lagi Anwar panggil balik PCK dan T/PCK ke rumahnya.

Inilah kali ke sepuluh Anwar memanggil kedua pegawai Polis itu ke rumahnya.

Anwar mengarah PCK dan T/PCK mendapatkan satu lagi pengakuan bertulis daripada Ummi dan Azizan. Kali ini pengakuan bertulis mereka mesti di tujukan kepada umum dan bukan kepada YAB Perdana Menteri sahaja. Dan Anwar mahukan pengakuan bertulis yang kedua ini di isikan ke dalam sampul surat dan di hantar ke pejabat dia pula (Pejabat Timbalan Perdana Menteri) melalui Pos Malaysia. Inilah kebodohan Anwar yang paling ketara. Apabila kes salahguna kuasa Anwar ini di bawa bicara, pihak pendakwa dapat mengesan setiap langkah bodoh Anwar menyalahgunakan kuasa nya.

xi. Kali ke-sebelas 28 Ogos 1997 11:00 malam – T/PCK telefon Anwar

Jadi Polis terpaksa mencari Ummi dan Azizan sekali lagi. Azizan di bawa ke Kelab Golf PDRM Titiwangsa pada jam 8:30 malam, 28 Ogos 1997. Setelah selesai mendapat pengakuan Azizan untuk kali kedua, T/PCK Dato Amir Junus telah telefon Anwar pada jam 11:00 malam dan membacakan isi pengakuan Azizan.

Anwar berasa tidak puas hati dengan surat Azizan dan mengarahkan T/PCK untuk membuat beberapa perubahan. Anwar mahukan perkataan ‘menafikan’ di masukkan pada satu tempat. Kemudian Azizan telah di paksa sekali lagi untuk menulis semula pengakuannya - mengikut arahan Anwar.

xii. Kali ke-dua belas 29 Ogos 1997 4:00 petang – T/PCK telefon Anwar

Ummi pula di bawa oleh SB ke Hotel Pan Pacific (Bilik 1426) pada jam 10:20 pagi, 29 Ogos 1997 untuk deraan sesi kedua. Ini adalah salah guna kuasa yang jelas. Ummi tidak mahu mengaku kalah dan terpaksa di ancam oleh SB dengan berbagai jenis ancaman dan ugutan. Akhir sekali Ummi yang hanya wanita muda dan berseorangan menangis, layu, kuyup dan mengalah kepada ancaman SB. Maka Ummi pun bersetuju membuat pengakuan bertulis untuk kali kedua.

Dan sekali lagi apabila selesai menulis, pengakuan Ummi di hantar kepada T/PCK (yang sedang menunggu di lokasi lain). T/PCK telah telefon Anwar dan bacakan pengakuan Ummi. Sekali lagi Anwar telah mengarahkan supaya beberapa perubahan dibuat. Ummi terpaksa menulis semula surat pengakuan itu mengikut kehendak Anwar.

Jelas bahawa pada Round Kedua ini, surat itu bukan pengakuan Ummi dan Azizan tetapi adalah pengakuan yang di tulis oleh Anwar Ibrahim yang terpaksa di terima dan di tanda tangani oleh Ummi dan Azizan.

xiii. Kali ke-tiga belas 29 Ogos 1997 petang – Anwar panggil PCK & T/PCK ke rumahnya.

Setelah Ummi membuat pengakuan yang kedua itu, SB telah diarah Anwar masukkan surat pengakuan itu dalam sampul, melekatkan setem dan “matikan” setem di Pejabat Pos dan kemudian menghantar surat itu secara peribadi ke rumahnya. Oleh itu PCK dan T/PCK telah membawa surat pengakuan Ummi dan Azizan (yang kedua) dan pergi berjumpa Anwar di rumahnya.

Hanya sesudah PCK dan T/PCK menyerahkan pengakuan kedua Ummi dan Azizan kepada nya maka Anwar boleh tidur lena sekali lagi. Malam itu belangga pun pecah juga.

Kesimpulan

Kesimpulannya selama 17 hari, daripada 12hb Ogos 1997 hingga 29 Ogos 1997, Anwar Ibrahim telah begitu panic dan cemas akibat surat Ummi Hafilda Ali yang memecahkan tembelang busuk Anwar.

Pada 18hb Ogos 1997 sahaja, Anwar telah panggil PCK Dato Mohd Said Awang dan T/PCK Dato Amir Junus datang ke rumahnya sebanyak TIGA KALI ia itu pada jam 12:30 pagi, 12:00 tengah hari dan 11:45 malam. (Ummi dan Azizan ditahan SB sejak malam sebelumnya ia itu 17hb Ogos).

Seperti pengarah filem seram “horror movie”, selama 17 hari Anwar memberi arahan kepada SB untuk mengesan dan menahan Ummi dan Azizan. Kemudian Anwar suruh SB membuli dan “gempar” Ummi dan Azizan dan memaksa mereka berdua membuat pengakuan bertulis untuk menafikan tuduhan mereka bahawa Anwar terlibat dalam seks luar nikah dengan bini orang dan liwat dengan lelaki lain.

Atas kesalahan menyalahgunakan kuasa ini Mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara enam tahun ke atas Anwar Ibrahim.

Akan bersambung lagi.....

Wednesday, August 26, 2009

MYSTERY: Conflict of Interest! Khalid lantik lawyer peribadi untuk wakil kerajaan

|8 comments

"Conflict of interest" bagi Malik Imtiaz mewakili Khalid dan kerajaan

Mahkamah Tinggi telah mengeluarkan arahan terhadap Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim membayar segera hutang RM66.67 juta kepada Bank Islam untuk pinjaman membeli saham Guthrie Corporation Berhad.

Suatu yang disedari dari laporan berita ini adalah peguam yang secara peribadi mewakili Khalid Ibrahim adalah Malik Imtiaz.

Bukankah Malik Imtiaz salah seorang peguam yang mewakili kerajaan Selangor dalam Inkues berhubung dengan kes kematian mengejut Teoh Beng Hock?

Keadaan ini adalah sangat pelik.

Cara yang diamalkan Barisan Nasional adalah mengasingkan peguam untuk urusan peribadi kepada pemimpin dengan peguam untuk urusan kerajaan persekutuan atau kerajaan negeri atau parti.

Dengan memilih Malik Imtiaz, apa akan jadi jika timbul situasi yang mengaitkan Menteri Besar dalam kes Teoh Beng Hock? Apa pula jika ada situasi lain yang berbeza antara kepentingan Menteri Besar dan kepentingan negeri?

Sebagai mewakili kerajaan Selangor dan Menteri Besar secara peribadi, kepentingan yang mana akan Malik utamakan? Kepentingan Khalid atau kepentingan kerajaan negeri?

Perkara sebegini ini adalah sesuatu yang asas. Adakah begitu naif dan bodoh sekali Khalid hingga tidak boleh memahami isu “conflict of interest”?

Mungkin perkara sedemikian adalah amalan biasa dunia korporat dan Khalid ingin perkenalkan amalan ini kepada amalan pentadbiran kerajaan negeri.

Dengan Malik Imtiaz mewakili Menteri Bersar secara peribadi dan juga kerajaan negeri, ini jelas sekali satu konflik kepentingan antara kepentingan negeri Selangor dan kepentingan peribadi Menteri Besar Selangor. Ia boleh membawa masaalah jika ada pertentangan kepentingan.

Selain itu, ia juga boleh dicurigai seolah-olah Menteri Besar telah campurtangan dengan urusan Penasihat Undang-Undang Negeri dengan mengarahkan supaya peguam peribadinya diambil untuk memberi perkhidmatan kepada kerajaan.

Adakah Khalid membayar yuran guamnya kepada Malik? Atau pun, adakah Khalid mendapat perkhidmatan FOC tetapi kerajaan Selangor akan membayar yuran sepenuh tanpa diskaun yang sungguh lumayan kepada Malik?

Silalah jawab dan terangkan, Khalid. Kamu yang asyik bising-bising pasal orang lain rasuah. Rupanya tindak tanduk asas pun dicurigai dan "conflict of interest."

Sumber: Selangordaily

UNSPIN: Asal keluar PKR, fitnah. Tak ada cerita lain?

|6 comments

Zulkifli Noordin desak hentikan fitnah ke atas Radhzi

mStar Online, Selasa August 25, 2009

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru, Zulkifli Noordin hari ini mendesak ahli-ahli Pakatan Rakyat supaya menghentikan fitnah ke atas Ahli Dewan Undangan (ADUN) Lunas, Mohammad Radzhi Salleh yang bertindak keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) kelmarin dan menjadi ADUN Bebas.

"Ingatlah setiap jari yang kita tuding kepada orang, tiga jari lagi menuding kepada kita," kata beliau dalam blognya, http://zul4kulim.blogspot.com/ semalam.

Beliau berkata, Radzhi meletak jawatan dalam Pakatan kerana masalah-masalah polisi dan prinsip dan bukannya berkaitan dengan tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepadanya.

Menurut Zulkifli, segelintir ahli-ahli PKR menuduh Radzhi meletak jawatan kerana pelbagai sebab termasuk beliau sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), masalah disiplin dan ada yang menuduh beliau menerima rasuah sebanyak RM4 juta daripada Umno.

"Sebagai pejuang hak asasi manusia, sepatutnya kita (Pakatan) menjadi orang pertama menmghormati keputusan beliau kerana itu adalah hak asasi beliau untuk memilih dan menentukan parti mana yang beliau mahu sertai," katanya.

Zulkifli berkata, Radzhi sangat komited dan berdedikasi semasa menjalankan tugasnya sebagai Exco Pelancongan dan Sumber Manusia dan hanya Sultan Kedah mempunyai kuasa untuk memutuskan sama ada beliau perlu kekal sebagai Exco.

Dalam blognya, Zulkifli turut memberitahu mengenai usaha-usaha yang dilakukan Radzhi untuk menjadikan Langkawi sebagai destinasi "syariah compliance" dan "halal tourism" untuk menarik lebih pelancong dari Asia Barat.

"Beliau sangat menaruh minat dengan konsep "halal hotel" yang dilaksanakan oleh pengurusan Hotel De Palma, Ampang Selangor yang katanya memenuhi cita-cita beliau untuk melaksanakan "halal tourism" di Kedah.

"Beberapa pertemuan dan perbincangan telah diadakan dengan pihak pengurusan hotel De Palma untuk mempelajari konsep "syariah compliance hotel" ini," katanya.

Berhubung isu kaum Melayu di Malaysia yang tidak bersatu sejak pilihan raya umum 2008, Zulkifli berkata, Radzhi adalah antara orang yang paling sedih tentang perkara itu.

"Beliau sangat teringin melihat pemimpin-pemimpin Melayu Islam daripada PAS, PKR dan UMNO duduk semeja untuk mencari kata sepakat demi ukhwah Islamiyyah dan maruah agama yang makin tercabar," katanya.

Zulkifli berkata, Radzhi turut berhadapan dengan masalah kewangan untuk memantau dan menguruskan DUN Lunas.

Katanya, ADUN daripada Pakatan terutamanya di Kedah tidak menerima sebarang bantuan kewangan atau dana.

"Kami bergantung sepenuhnya kepada elaun dan pendapatan sebagai ADUN dan MP. Ini ditambah pulak dengan masalah dalaman, jentera dan cabang PKR di Padang Serai yang tak habis-habis dilanda masalah dalaman termasuk ketiadaan kerjasama daripada beberapa orang pimpinan tempatan," katanya.

Zulkifli turut mempersoalkan mengapa ahli-ahli Pakatan mendesak Radzhi meletakkan jawatan sebagai ADUN sedangkan semasa ADUN Bota, Datuk Nasarudin Hashim meninggalkan Umno untuk menyertai PKR, dan kemudian kembali semula menyertai Umno, PKR tidak memaksa beliau meletak jawatan.

"Melainkan kita ini pengamal fahaman 'double-standard', saya berpendapat pendirian kita mesti istiqamah dan konsisten," katanya.

KOMEN: Lain macam aja bunyi Zul Nordin. Jeng Jeng jeng ...

NEWS: Gobind panik salahlaku DAP jadi bukti Inkues

|1 comments

Baca petikkan laporan sStar hari ini berikut:

10.10 pagi: Gobind membantah kepada mahkamah bahawa peguam pemerhati SPRM, Datuk Abdul Razak Musa telah melanggar persetujuan yang dibuat semalam iaitu keterangan Mohd Anuar adalah hanya akan berdasarkan kepada keterangan Teoh yang telah dirakam oleh SPRM berdasarkan 4 dokumen yang dicetak daripada laptop milik Teoh.

Gobind membantah dengan mendakwa bahawa Abdul Razak telah mengambil kesempatan dengan menggunakan platform inkues ini untuk mendedahkan hasil kesemua siasatan SPRM.

"Kami tidak ada apa-apa yg ingin disembunyikan, kami boleh bawa saksi-saksi kami untuk menentukan tuduhan yang dibuat oleh Mohd Anuar.Tuduhan Mohd Anuar adalah tidak berasas. Ia tidak adil bagi anak guam saya iaitu si mati," katanya.

Gobind seterusnya mencabr Abdul Razak supaya mengemukakan kesemua dokumen-dokumen yang berkaitan untuk diteliti.

Beliau kemudiannya membuat permohonan kepada mahkamah supaya prosiding ini diteruskan dengan mengkaji dokumen-dokumen berkenaan seolah-olah prosiding rasuah.

Koroner kemudiannya menangguhkan prosiding sebelum membuat keputusan.

11.10 pagi: Prosiding diteruskan. Koroner menolak permohonan Gobind.

Koroner membuat keputusan bahawa prosiding akan diteruskan seperti yagn dipersetujui semalam bahawa hanya akan berdasarkan 4 dokumen yang dicetak dari laptop milik Teoh dan tidak akan melangkaui daripada dokumen berkenaan.

Isu 4 dokumen berkenaan akan hanya dibangkitkan apabila pegawai SPRM, Mohd Nazri Ibrahim iaitu orang yang bertanggunjawab merakam keterangan Teoh serta En. Najib iaitu pegawai yang mencetak dokumen berkenaan.

PANAS! Anuar beritahu Bulkani dengar Tan gaduh dengan Teoh

|1 comments

Berita ini bertubi-tubi diterima hari ini. Alert dari Utusan, NST dan The Star bertubi-tubi melapurkan seorang pegawai SPRM, Bulkani melaporkan Tan Boon Hwa suspek utama kami dan Teoh Beng Hock bergaduh dalam bilik air pada pukul 2 pagi pada hari kematian Teoh.

Babi haram jadah yang cuba jadi pelakun Bollywood cuba mengalih pandang seperti mengadakan sidang akhbar dengan Khalid Ibrahim gagap. Dia enggan buat laporan polis, tuduh SPRM berlaku kasar masa soal siasat, enggan beri DNA dan macam-macam lagi kerenah seorang yang berasa salah.

Bagi pembaca The Unspinners, ini hanya maklumat untuk mnegsahkan apa yang kami sudah beritakan berkali-kali. Entah macam mana, apa yang kami tahu juga diketahui oleh blog NT Anwar. Tak payah kami tulis. Mahu butir laporan ini baca AIDC News sini.

Macam mana kami tahu? Hehehe ... tanyalah bulan dan bintang. Hohoho ... sekarang tak payahlah Gobind nak berlakun Bollywood Punjab untuk gaduh dengan pegawai SPRM Mohd Anuar.

UNSPIN: MI got spun for spinning a spin

|2 comments

The Malaysia Insider or precisely operative Brendan "Albom" Pariah the Plagiarist wanted to outsmart The Unspinners by spinning on a spinning mystery of Anwar meeting Najib.

Brendan wrote in such a manner as though Najib had an important issue to express to Anwar and was seeking his cooperation. The rest was merely 'padding' content to fill up space. Read here.

The Plagiarist claimed a PKR source described the meeting as somewhat confrontational with each exchanging barbs. What a laugh?! It is too obvious that this pariah is trying to position himself in Anwar's good books.

Unfortunately, Anwar denied such meeting. That's an in your face, Brendan. The then had seeked helped from Straits Times Singapore which added another spin to claim Najib arranged for the meeting and it is an acknowledgement to Anwar.

One thing The Unspinners and ST Singapore concur at the moment is there was such a meeting but the content remains vague.

But let us ask the question: Why would Najib want to call on the predatorial Anwar? Anwar may be winning by elections on opposition stronghold but they are facing problems everywhere.

Forgot not that it is Anwar that is having personal problems. The court seem to entertain his antics in court but when it is finally exhausted, he has to face the trial and he doesnt stand a chance. There are more probable reaons for him to seek to meet Najib than otheriwse.

The latest on this have Sin Chew reported Anwar now confirming it is work related. Chameleon must be cooking a spin. The unspin to that is it Anwar that is desperate to meet the PM. More will be unravelled soon.

The fact that the bloggers pick up that story earlier than The Malaysian Insider, we can proudly tell Brendan to inhale that exhaust fume. So keep on repeating the padding, Brendan! It is you that sound desperate now.

UNSPIN: Tau marah poster N Aziz, Awat suruh Pak Abu turun?

|4 comments

Marah bila kita pi letak poster Nik Aziz?

Jangan hina ulamat? Ulamak waris nabi? Nik Aziz tu pewaris Nabi? Mulut celupar dan tak ada adab. Jangan nak spin kata beza ulamak dan umarak? Tak usah nak spin hadis Nabi pasai Nabi serah kat kita yang lebih tahu hal dunia masing-masing.
Pirahhh!!!

Tak kira dia tengah pakai serban ulamak atau serban umarak atau kondom ulaq dalam semak, seorang pemimpin kena bersifat dan beradab sopan yang mulia. Tak boleh cakap sesuka hati demi politik. Perwatakan Islam kena sentiasa dikekalkan dan bukan ikut keadaan. Kita bukan ulamak. Rohaizat bukan ulamak. Nik Aziz dok dikata ulamak.

Bagi hangpa yang masih nak taksub dengan ulamak yang tak ada adab, kita nak tanya balik. Nik Aziz kata supaya doakan untuk ADUN Galas dan tak patut dia dituntut undur. Habih tu kenapa Speaker Kedah nak dok pecat ADUN Seputuh Dato Abu Hasan Serif?

Tak usah cakap pasai Perlembagaan. PAS kata Perlembagaan patut Quran. Apa giler kuasa ka PAS? Ajaran dalam Quran tak suruh oghang sakit tak sempat hantaq MC dijadikan isu.
Kalau tak mahu ikut ajaran Quran, awat tak dengaq guru ajaran sesat hangpa suruh jangan tuntut oghang sakit diturunkan. Langgaq cakap dia tu tak apa pasai dah digarentikan syurga ka?

Kalau mahu cerita pasai Perlembagaan atau Undang-undang, perlu paham undang-undang bukan hati kering macam hukum hudud versi hangpa. SPR tak sebodoh itu dan undang-undang ada budi bicara. Cuba guna otak skit. Kalaulah ada orang sakit koma, macam mana nak pi hantaq MC.

Ini mesti Speaker dok enggan terima MC Pak Abu gut? Saja nak kasi PRK lagi. Hati kaudut betoi oghang yang konon-konon pejuang agama ni. Macam mana Islam nak maju? Yang dok pejuang pejenaih yang kalut.

KABUSH: Rakyat sudah bersuara?

|13 comments

Data ringkas:
  • PAS menang dengan majoriti 4,451.
  • Jumlah pengundi turun dari 73.1% dari 82.6% Mac 2008.
  • Undi UMNO lebih kurang kekal pada tahap 5 ribu.
  • Jumlah undi PAS pula menurun dari 11,004 ke 9,618.
  • Undi Cina 25.7% dari 20,350 pengundi.
Persolan-persoalan kini:
Adakah UMNO kalah kerana undi Cina?

Kalau benar ada 4 ribu pengundi impot PAS, adakah keadaan ini akan kekal?

Mengapa UMNO tidak kemukakan calun yang sifar isu?

Kalau tiada kempen peribadi, apakah isu yang sepatutnya mendapat perhatian di PP? Adakah isu yang penting pada rakyat tempatan dapat diketengahkan?

Apakah mesej kempen yang disampaikan oleh PAS?

Adakah mesej yang disampaikan UMNO masih ditakuk lama? Adakah sebab trust factor? Jika itu, mampukah UMNO memperbaiki trust factor? Adakah mesej UMNO yang hanya berkisar pada pembangunan sudah bosan dan repetitive? Tiadakah ide yang segar UMNO sedia kemukakan?

Dari analisa yang dibentang di Astro Awani, perubahan dikotak undi mula berubah selepas waktu tengahhari. Adakah pengundi tradisional sudah berubah tetapi pengundi baru yang bersungguh-sungguh untuk pembangkang?

Adakah pengundi bersikap rasional? Sila baca ini. Adakah pengundi Melayu memahami menggunakan kuasa mereka? Baca ini pula.

Tuesday, August 25, 2009

NEWS: Nik Aziz marah ADUN Galas disuruh undur

|24 comments

Nik Aziz Dukacita Calon Sakit Disuruh Letak Jawatan

KOTA BAHARU, 23 Ogos (Bernama) -- Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dukacita dengan sikap sesetengah pemimpin parti 'lawan' yang mendesak ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Galas dari PAS, Chek Hashim Sulaiman, supaya meletakkan jawatan atas sebab-sebab kesihatan.

Beliau berkata, sepatutnya semua pihak mendoakan supaya kesihatan orang yang sedang sakit itu, terutama wakil rakyat, kembali berkhidmat kepada rakyat.

"Ini tidak, menambahkan lagi beban mereka yang menderita dengan penyakit yang dihidapinya," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan tazkirah Ramadan di masjid Kota Darulnaim, di sini pada Ahad.

Beliau diminta mengulas kenyataan Adun Kok Lanas, Datuk Alwi Che Mat, yang menyarankan supaya Chek Hashim yang kini menjalani rawatan di luar negeri, meletakkan jawatan.

Menurut Mursyidul Am Pas itu, sebagai umat Islam, kenyataan-kenyataan seperti itu adalah tidak baik dan sewajarnya mereka mendoakan agar kesihatan mereka yang ditimpa musibah itu kembali pulih dan menjalankan tugas seperti biasa.

"Jika nak dikira uzur, saya sendiri pernah sakit dan alhamdulillah masih boleh meneruskan tugas.

"Macam saya dulu, menang satu kerusi minta saya letak jawatan...Berilah perkataan-perkataan yang boleh menyegarkan dia, saya sendiri pernah sakit, malah ada orang kata dah mati," kata beliau.

Ditanya mengenai kemajuan rundingan dengan Kerajaan Pusat untuk mendapatkan royalti minyak, Nik Aziz enggan mengulas kerana sudah menyerahkan perkara itu kepada Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Kewangan, Ekonomi dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa.

Cermin-cermin lah diri mu Nik Aziz. Kenapalah kata-kata mu senitiasa bercanggah. Kita tunggu apa meraban dan merepek dia akan kata ... jeng jeng jeng!

UNSPIN: Gobind gila tuntut surat layang jadi bahan bukti?

|23 comments

Surat misteri: Inkues tegang Gobind desak dijadikan bahan bukti

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK
mStar, Isnin Ogos 24, 2009

SHAH ALAM: Prosiding inkues kematian pembantu politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock tegang apabila peguam pihak keluarga mendiang, Gobind Singh Deo meminta surat layang yang dibangkitkan di mahkamah supaya ditandakan sebagai bahan bukti.

Permintaan Gobind tersebut dibantah oleh peguam pihak kerajaan, Tan Hock Chuan dan peguam pemerhati Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa.

Abdul Razak berkata tiada peruntukan undang-undang yang membenarkan surat layang seumpama itu diterima sebagai eksibit dan menegaskan supaya mahkamah tidak terpengaruh dengan sesuatu perkara yang tidak diakui ketulenannya.

"Saya mohon surat tersebut ditarik balik... mahkamah tidak perlu layan surat-surat layang seumpama itu," kata Abdul Razak.

Bagaimanapun Gobind tidak berpuas hati dengan kenyataan Abdul Razak itu dan berkata: "Sebelum bercakap mesti fikir dua kali, ini bukan soal main-main... tarik balik, tarik balik, tarik balik."

Koroner Azmil Muntapha Abas seterusnya mencelah dan memaklumkan bahawa surat tersebut masih belum ditanda sebagai eksibit dan beliau akan mempertimbangkan dahulu sama ada ia relevan ataupun tidak dengan inkues ini.

Tan bagaimanapun mencadangkan supaya supaya surat tersebut hanya disimpan sebagai rekod dalam fail mahkamah.

Seterusnya di
sini.

Inilah gilanya loyar pembangkang. Adaka surat layang yang disahkan salah mahu dijadikan bahan bukti. Inkues ni dah dijadikan sarkas oleh Gobind.

UNSPIN: Glaring mistakes in the Mystery Letter II

|10 comments

There serious glaring mistakes on the Mystery Letter highlighted in Jebat Must Die article Letter from good MACC officers accusing the bad MACC officer. Excerpts are as below:

Except 1

Well, the letter said that this officer, Hishamuddin left the building at 6.10 in the morning. The letter specifically said that he left the building at 6.10am but without punching out his punch card (MACC office still using punch card? How retro is that?)

This is what the letter said:

“Kami mengesyaki berdasarkan maklumat yang diperolehi bahawa TP tidak mengetuk kad perakam waktunya (punch-card) semasa beliau hendak balik daripada pejabat pada 16hb Julai 2009, jam 6.10 pagi. Ini penting kerana ia boleh membuktikan bahawa TP adalah orang yang terakhir melihat Teoh. Persoalannya, kenapa beliau tidak mengetuk kad perakamnya sedangkan beliau adalah seorang yang selalu mengetuk kadnya. Untuk rekod, beliau adalah seorang yang teliti dengan kad perakamnya.”

Anyway, the writers of the letter knew that Hishamuddin had gone back from the office that morning. They actually saw him going back home although he did not do the obligatory punch-out. It is quite peculiar for them to say that. Because, this immediately absolves Hishamuddin from ever been at the point of TBH’s death because according to experts, TBH time of death is from 8am to 9.30am.

Hmmm.. as we all know, one of the last person to see Teoh Beng Hock was Tan Boon Hwa and this was admitted by the latter who made the declaration that around 6am to 6.30am, he saw Teoh Beng Hock looking ‘tired and quiet’ in the pantry.

Excerpt 2:

However, there is also one big point of contention in the letter when it had seriously accused Hishamuddin of tampering with the crime scene i.e. the window on the 14th floor of Plaza Masalam.

It stated:

“Kami mendapat maklumat bahawa TP telah mengarahkan pegawai bawahannya untuk mengelap/mengesat kesan cap c(j)ari pada tingkap tingkap yang dipercayai tempat Teoh jatuh. Ini terbukti apabila pihak polis tidak menjumpai apa0apa kesan cap jari baru atau lama pada tingkap tersebut. Persoalannya, kenapa TP mengarahkan untuk bertindak sedemikian?“

Now, I find this piece of information quite odd because in the Inquest, we were told that there were fingerprints near the window. The investigators at the crime scene were grilled by Gobind himself at that time and it was revealed that there were as many as 8 fingerprints near the window sill.

Now if Hishamuddin had asked his subordinates to wipe clean the window, how come there are still fingerprints? Okay, lets give the benefit of the doubt that the subordinates had wiped the window halfheartedly (because these probably were the subordinates with conscience and good heart we mentioned earlier).

But how come the window, as testified by the investigators in the inquest as dirty and dusty? The reason why they cannot figure out the fingerprints was because of the dusty and dirty window sill.

Remark: Only a pariah lawyer and helped by a corrupted judge and prosecutor will ever take such surat layang seriously.

KABOOM 5! Salleh Man tak settle hutang, Awat PAS tak tibai dia?

|5 comments


Apa cerita ni Salleh Man? Tak bayar hutang Tekun?

PAS dok kata DEB perkauman dan tak sokong lagi. Dok kutuk tak payah Melayu-Melayu lagi. Awat pi pinjam dengan Tekun bawah MECD?

Dah pinjam tu tak bayaq. Detail siap ada. IC calon PAS, Mohd Salleh bin Man - 540216075667. Hutang sebanyak RM22,310.00. Last dia bayaq bulan Julai 2008.

Nak nafi nafi silakan lah.

Pikiaq sikitlah. Macam mana kita boleh dapat detail. Boleh main tadah dengan mangkuk masa hujan petang tadi ka?

Sekarang jawablah PAS. Hangpa kutuk Rohaizat pasai urusniaga peribadinya. Sekang hangpa ni tak bayaq hutang pun. Rohaizat sudah settle. Ini tak bayaq dari tahun lepaih. Mana pi duit yang banyak banyak tu ... hehehehe.

Takpalah. Fatwa baru PAS adalah hutang tak payah bayaq. Pasal apa jadi ahli PAS Nik Aziz kata masuk syurga.

Salleh Man, Salleh Man ... harapkan alim pada songkok kopiah aja.

MYSTERY: Lagi cerita Haji Songlap Salleh Man!

|0 comments

Monday, August 24, 2009

KABOOM 4! Hampir 4 ribu pengundi hantu PAS dikesan!!!

|3 comments

Berita panas! Berita panas!

Kini terdedah PAS menggunakan pengundi hantu.

Dengar video berikut:



Kami harap Ketua Jentera Pilihanraya PAS, Mahfudz Omar jelaskan kedudukkan ini. Butir-butir kini lengkap.

Rumah tuan punya rumah tidak tahu siapa yang bernama tapi beralamat rumah mereka. Satu rumah ada sampai 14 orang duduk. Hai pecahlah lantai rumah kampung kalau ada 14 orang dewasa duduk rumah.

Ada pula rumah Cina boleh ada ramai orang Melayu beralamat di rumah mereka. Apa sudah jadi? Kalau mengiyakan, ini bermakna orang PAS duduk di rumah Cina. Maklumlah PAs sudah sedia berinteraksi kaum. Sekarang mereka sudah Take Beer! perkembangan baru menunjukkan mereka sudah Take Chiok!

Bagi Mahfudz, sila jawab.

Adakah demokrasi ala Latin Amerika sudah menyusup dalam demokrasi Malaysia? Ini selalu berlaku di negeri yang dikuasai Drug Lord. PAS bersekongkol dengan Raja Anarkis dan Pembohong Utama, Raja Petra.

Brader, satu shot brapa anak lu jual????

UNSPIN: Glaring mistakes in the Mystery Letter I

|9 comments

Commentator Alizul said:

The blogger who displayed the letter claimed to have obtained it from an unnamed friend. [For those who have not read the full text of the letter online, please go to the link here.]

Because the inquest has not revealed the letter, we don't know yet whether the letter posted online and the one that surfaced during the inquest are one and the same. But there are a few things in the letter posted by Perisik Rakyat that are worth commenting:

Who wrote the letter?

The signatories to the letter say a group of SPRM officers. Judging from the content of the letter, it seems to have been written by persons

(a) who have an axe to grind at the Deputy Director (DD) of SPRM; or
(b) who are pro-PKR (the letter mentioned "mencari kesalahan PKR yang memerintah negeri Selangor sekarang" - only PKR was mentioned whereas Selangor is governed by the PR coalition), or
(c) who actually have legitimate reasons/grievances.
Some commentators various blogs are pointing finger at RPK and even Azmin Ali. In any case, anybody can cook up stories if he/she has the ulterior motives and the desire. Remember those days of "surat layangs" during Tun Mahathir's time?!

I've pointed out in my comments in other blogs that, tellingly, the letter is unsigned. If there's no signature, can it be considered legally valid? If we recall the recent Perak government takeover case, we know that an unsigned letter is legally invalid before the court of law, right?

Also, it's not impossible for someone to obtain a blank SPRM letterhead if he/she has inside sources. And in this computer technology age, a computer savvy person can easily reproduce the blank letterhead, insignia and all.

Some commentators here and elsewhere said we should at this juncture treat the letter as a "surat layang." Maybe.

But a more pertinent question should be: Is the letter a fake? Is Gobind & DAP pulling another stunt to force the inquest to accept their theory that Teoh died due to reasons other than suicide?

The format of the letter does not seem right because:

(1) Normally in an official letter, only the first and last paragraphs are not numbered. But in this letter, the paragraphs 1 AND 2 are not numbered.

(2) The subject matter in an official letter normally do not end in full stop or period (noktah), but in this letter it ends in full stop.

Both (1) and (2) could be typos or unintended mistakes, but government personnel usually don't make such mistakes.

(3) As for the slogan at the end of the letter, as far as I know, the standard phrase is "BERKHIDMAT UNTUK NEGARA". But in this letter SPRM is included together with "YANG DICINTAI". Is there any difference between "Negara" and "SPRM"? Shouldn't "Negara" supercede "SPRM"? Maybe SPRM has its own slogan, I don't know.
Are there factual errors in the letter?

Maybe one. The letter alleged that the DD was once arrested by only 2 police personnel for being in close proximity (khalwat) with his subordinate. But are not such arrests normally conducted by religious department officers (in this case JAIS) accompanied by police personnel?

Then there are also spelling errors (e.g. macammana) and bad command of BM (e.g. untuk mendedahkan tentang).

So there are flaws in the letter. The question of whether it is a fake or whether the allegations contained therein are true or slanderous, is best left to the authorities to determine.

UNSPIN: Pakar punya 9 alasan bunuh diri, Gobind satu alasan bunuh

|18 comments

9 alasan Beng Hock bunuh diri

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Persoalan tentang punca kematian Teoh Beng Hock yang jatuh dari tingkat 14 Plaza Masalam, Shah Alam, lebih sebulan lalu hampir terungkai apabila dua pakar patologi sependapat bahawa Setiausaha Politik Exco Selangor itu telah membunuh diri.

Sebagaimana Pakar Perunding Kanan Perubatan Forensik, Dr. Khairul Azman Ibrahim dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang: Pakar Patologi Forensik dari Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Dr. Prashant Naresh Samberkar turut menolak teori Beng Hock dibunuh atau terjatuh secara tidak sengaja.

Dalam keterangan minggu lalu, Prashant yang melakukan bedah siasat atas permintaan ahli keluarga Beng Hock turut memberi sembilan alasan mengapa beliau berpendapat bahawa saksi kes siasatan berhubung penyalahgunaan peruntukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor itu lebih cenderung membunuh diri;

1. Kesan-kesan kecederaan fizikal dan dalaman yang selari disebabkan jatuh dari tempat tinggi.

2. Kesan kecederaan pada bahagian bawah kanan badan terutama keretakan pada tulang-tulang panjang menunjukkan kesan bertahan atau cuba melindungi (otot-otot dikeraskan semasa jatuh yang menyebabkan keretakan pada tulang-tulang panjang).

3. Kesan koyakan pada bahagian punggung dan bahagian alat kelamin pada seluar yang dipakai Beng Hock berlaku berikutan regangan yang kuat disebabkan kesan impak semasa jatuh.

4. Paras birai tingkap yang melepasi pusat graviti badan manusia serta lantai yang ditutupi permaidani menunjukkan tidak mungkin berlaku kemalangan seperti tergelincir dan terjatuh dari tingkap.

5. Kesan comot pada bahagian tepi tingkap selain kesan garisan birai tingkap sepanjang 3 milimeter pada tapak kasut yang menunjukkan kemungkinan Beng Hock memijak birai tingkap dalam keadaan mencangkung sebelum terjun.

6. Ujian toksikologi yang negatif menunjukkan Beng Hock tidak di bawah pengaruh dadah, ubat-ubatan atau alkohol.

7. Tiada kesan lemas atau gigitan pada lidah yang biasanya berlaku dalam kes-kes pergelutan.

8. Tiada kesan kecederaan akibat mempertahankan diri.

9. Tiada kesan-kesan kecederaan akibat cuba melawan.

''Sebab kematian yang paling ketara dalam kes ini, pada pendapat saya adalah bunuh diri,'' kata Prashant yang berpengalaman 10 tahun dan pernah menjalankan lebih 3,000 bedah siasat.

Bagaimanapun, beliau mengaku tidak berhak untuk mengatakan sama ada Beng Hock mempunyai alasan untuk membunuh diri.

Seterusnya di sini.

Alasan Gobind hanya satu dan ianya tidak berasaskan bukti dan dilakukan dengan penuh drama dan tipu muslihat ia-itu untuk menuduh SPRM membunuh.

Apabila tiada pakar menyokong dan bukti pun tiada, Gobind mereka cipta surat 'misteri'? Adakah surat 'misteri' surat sama yang disiarkan di Malaysia Today? Jika betul dan didapati surat palsu, Gobind dan Malaysia Today boleh dikenakan hukuman menghina mahkamah atau perjury (menipu).

MYSTERY: Guan Eng sudah mula makan rasuah?

|20 comments

Kita dengar dahulu apa yang mahu dikatakan Ketua Menteri Ali Rustam. Memang dia tidak bijak dan ditangkap lakukan rasuah politik. perkara yang dikatakan bukan perkara baru tetapi telah lama diketahui orang.

Ohhh ... itu cerita lama. Baik kita keluarkan cerita baru. Cerita barunya Lim Guan Eng kini bersekongkol dengan syarikat Low Yatt hingga projek mereka yang ditolak oleh Koh Tsu Koon segera mendapat kelulusan. Sana sini orang kata Lim Guan Eng dah mula kaki komisyen.

Sekarang kita tanya kenapa Ketua Menteri Pulau Pinang tidak guna rumah rasmi berikut:



Adakah kerana rumah buruk dan dimakan anai-anai? Atau pun dia telah diberikan rumah baru berikut oleh satu pihak?


Siapa pihak itu? Adakah pihak itu Nusmetro Venture yang memajukan Kampung Buah Pala dan menghalau penduduk keluar? Kertas notis keluar ada berikut:


Kalau Kg Buah Pala itu diduduki orang Cina, pasti dia usahakan untuk settle. Pasal penduduk India dan bukan Cina, dia peduli apa? Lim Guan Eng tak ambil peduli. Dari mula penduduk mahu jumpa, dia enggan jumpa. Bila kena desak, dia buat-buat mahu jumpa dan tolong settle. Tapi dia bukan tolong pun.

Hai ... Ali Rustam yang tak cerdik pun boleh settle masaalah setinggan Kampung di Melaka. Tak akan Lim Guan Eng yang akauntan tu tak boleh.

Inilah Ketua Menteri yang Anwar dan PAS mahu orang Permatang Pasir sokong. Inilah Ketua Menteri yang pegawai utama, Jeff Ooi sungguh angkuh membenci Islam dan Melayu. Punya dia benci sampai jumpa ayat perjuangkan Islam dia sudah cap orang itu macam-macam.

Isu itu yang tidak da kena mengena boleh digunakan untuk tuntut dihentikan jawatan dalam Majlis tempatan. Bila dituntut tarik balik, dia tarik balik bukan kerana dia menyesal mengeluar pendirian yang rasis. Dia disuruh Ketua Menteri. Itu pun dia masih enggan minta maaf.

Sebelum itu dia tuntut dipecat rakan parti mereka, PKR dari Majlis Tempatan kerana boikot suatu Majlis dan tidak setuju perlantikan DAP. Pihak PKR boikot kerana DAP telah mungkir janji untuk berikan suatu jawatan untuk Majlis tempatan pada mereka. Sebab DAP enggan adalah kerana Yang Dipertua dari kalangan pegawai kerajaan senang untuk mereka suruh dan perintah. Intipatinya mereka tak mahu orang Melayu mengetuai Majlis.

Cuba fikirkan DAP yang dahulu perjuangkan setinggan. Kini boleh lepaskan tangan dalam hal setinggan. Dulu DAP tuntut Majlis tempatan dipertandingkan supaya orang tempatan dapat berperanan. Kini lain pula dibuat mereka.

Baik-baiklah pengundi Permatang Pasir. Rambut depa saja yang lurus. Semua lain tak lurus. Rambut DAP yang tak nampak pun bengkang bengkok.

Kalau Salleh Man dipilih, dia akan hanya mengikut dan tak melawan macam arwah Dato Hamdan. Pengundi Melayu dan Islam akan lagi ditindas kerajaan DAP. Kalau nak juga, rasakan sajalah.

UNSPIN: Mahfudz samakan serang peribadi dengan perang badar Rasulullah?

|4 comments

Serang peribadi sama dengan Badar al-Kubra - Pas

Utusan Malaysia


BUKIT MERTAJAM 23 Ogos - Pas menyamakan kempen yang menyentuh peribadi calon lawan sebagai Badar al-Kubra pada zaman Rasulullah kerana peristiwa itu turut berlaku pada bulan Ramadan sama seperti Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir.

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, Ramadan adalah bulan mulia dan berkat yang mana Rasulullah dahulu menjadikan bulan ini sebagai medan menjelaskan perkara yang hak dan batil seperti dalam Badar al-Kubra.

''Sehubungan itu kita juga perlu terus berkempen menjelaskan tentang siapa sebenarnya calon bersih, amanah, jujur, bercakap benar, tidak pecah amanah, berpegang agama, tidak mengkhianati isteri, kaum wanita dan mampu mewakili rakyat DUN Permatang Pasir.

''Bagi kita, Mohd. Salleh Man (calon Pas) terbaik dan bersih berbanding calon Barisan Nasional (BN) Rohaizat Othman," katanya dalam kenyataan yang diedarkan di Markaz Besar Pas dekat sini hari ini.

Baca seterusnya
sini.

Giler samakan kerja terkutuk dengan peperangan Badar perjuangan Rasulullah.


Inilah bahayanya bila orang berpolitik menggunakan ugama dan membawa imej ulamak. Pembohongan dan pemutarbelit hukum dilakukan tanpa segan silu untuk menghalalkan amalan urusan dunia berpolitik yang dilakukan cara tidak beretika.

Yusri pun sendiri berasa kesal melihat politik mengaibkan orang berlebih-lebihan.

Jika Mahfudz yang tidak begitu cerdik boleh mengaibkan Najib menuduhnya membunuh tanpa bukti, kenapa pula dia risau mengenai bukti bila orang ramai mengatakan Salleh Man kaki sakau duit orang ramai? Katanya Salleh Man bersih?

Cuba beri penjelasan dan bukan hanya bermain nahi nahi mengenai calun Salleh Man yang dikatakan orang ramai tergila perempuan Vietnam isteri orang.

Berilah jawapan yang jelas kenapa Mahfudz sering pergi melawat anak penagih dan pengedar dadah. Walaupun Mahfudz agak kurang sangat IQ, ini perkara yang dikatakan orang ramai. Usah main nahi nahi saja.


Kalau PAS persoal kenapa babitkan Mahfudz, kempen PAS yang mulakan serangan terhadap Zahid Hamidi dan Muhyiddin yang bukan calun.


Halal terhadap UMNO, haram terhadap PAS?


Memang layak PAS dipanggil Parti Ajaran Sesat. Menghalalkan urusan dunia yang tidak beretika dan jijik dengan fitnah dan pembohongan.
fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)