Greetings

Wednesday, December 2, 2009

MYSTERY: Nik Aziz 'ambil' sekolah Yayasan untuk anak sendiri?

Rumah Nik Aziz di Pulau Melaka, Kota Baru terletak di kawasan sekolah agama Maahad Darul Anuar (MADA) yang dimiliki agensi kerajaan negeri, Yayasan Islam Kelantan (Yayasan). Mulai 2009, YIK telah "serah" sekolah tersebut pada pentadbiran mudir nya yang terakhir, anak sulong Nik Aziz Nik Omar.

Ianya bermula dengan perlantikan Nik Omar sebagai Mudir Sekolah Menengah Ugama Darul Anuar (SMUDA). Tujuan perlantikan adalah untuk mencemerlangkan SMUDA dengan kemasukan Nik Omar yang mendapat tunjuk ajar dan bimbingan Nik Aziz. Pada mulanya SMUDA semakin pesat membangun.


Sekolah dinaiktaraf kepada MADA, kelas aliran tahfiz & sains diadakan, peningkatan peratusan pelajar cemerlang PMRU, PMR & SPM dan lain-lain lagi kejayaan yang membanggakan. Namun disebalik segala kejayaan, terselindung pelbagai masalah dan kontroversi. Ramai guru & staf yang merana apabila Nik Omar memanjangkan waktu persekolahan dari 6 jam (7.30-1.30) kepada 10 jam (7.30-5.00).

Kewangan sekolah semakin parah apabila Nik Omar mengimport beberapa orang Ustaz dari tanah Arab ke MADA yang menelan belanja yang besar yang tidak mampu ditanggung pihak sekolah.

Keadaan makin parah apabila Nik Omar mewujudkan sekolah rendah Darul Anuar yang segala perbelanjaan pengurusannya diambil terus dari dana MADA. Sekolah rendah ini gagal mendapat sambutan kerana yuran yang terlalu tinggi & infrastruktur yang tidak lengkap.

Tidak dikira lagi program2 "Mewah" yang dianjurkan melebihi keperluan menyebabkan pihak sekolah berhutang ribuan ringgit.

Masalah yang semakin kronik menyebabkan pihak Yayasan terpaksa campurtangan. Yayasan bertanggung jawab terhadap sukatan pendidikan dan kebajikan guru2 sekolah. Yayasan Nikmatillah (YN) bertanggungjawab menguruskan dana MADA yang sumbernya dari kutipan derma & wakaf orang ramai.


Dalam satu pertemuan tiga penjuru antara Yayasan, YN dan Nik Omar, Pengetua MADA itu diminta mengundurkan diri bagi memberi ruang kepada orang lain untuk memulihkan keadaan. Yayasan menawarkan Nik Omar berpindah ke sekolah lain tetapi akan dikekalkan jawatan pengetua.

Nik Omar rasa tercabar lalu bertindak mengingkari arahan perpindahan yang dikeluarkan oleh Yayasan. Dia enggan mengosongkan bilik pengetua MADA kepada Pengetua baru, Ustaz Baharuddin.

Nik Omar masih mengeluarkan cek dari akaun MADA menggunakan cop & tandatangannya sebagai pengetua. Ini menyebabkan Penolong Kanan baru, Ustaz Nik Hamdi dengan arahan Yayasan bertindak menyekat penggunaan wang sekolah atas nama Nik Omar. Barulah Nik Omar dengan marah meletak jawatan sebagai guru dan jawatan dalam Yayasan dan YN. Dapatlah Yayasan dan YN cuba menyelesaikan masalah2 berkaitan MADA secara muafakat dengan pentadbiran baru MADA tanpa perlu mengganggu Nik Aziz.

Namun dalam diam, Nik Omar telah meyakinkan ayahnya untuk mengeluarkan MADA dari Yayasan. Nik Omar menggunakan tandatangan Nik Aziz sebagai Penaung MADA merangkap Menteri Besar Kelantan untuk menekan Yayasan keluar dari MADA. Yayasan dan YN cuba berunding dengan Nik Aziz tetapi dia lebih percaya pada anaknya sendiri. Terpaksa Yayasan akur pada kehendak Nik Aziz.

Nik Omar tahu YN tidak akan mengikut telunjuknya. Lalu dia bertindak menendang keluar YN dari MADA dan menubuhkan Yayasan Al-Omari untuk mengambilalih pengurusan kewangan MADA.

Iklan untuk mendapatkan pelajar dan guru baru mula disebarkan. Bermula sesi persekolahan tahun depan (2009), MADA bukan lagi sebuah Sekolah Ugama (Arab) yang di kenali suatu ketika dahulu tetapi secara tidak langsung menjadi sekolah swasta hak milik "keluarga" Nik Aziz.

Pada Oktober 16hb 2008, ibu bapa guru dan penjaga dimaklumkan mengenai penutupan MADA dan guru-guru dan murid dipindahkan ke sekolah-sekolah lain kelolaan Yayasan oleg Ustaz Baharuddin Omar.

Petikan dari Forum MyKMU.

NOTA: Terima kasih komentar-komentar yang meninggalkan lead untuk kami siasat.

Tindakan Nik Aziz sebagai Menteri Besar dan Penaung Yayasan Islam Kelantan meng"keluarga"kan sekolah hak Yayasan adalah salah dan bercanggah dari segi moral dan etika, jika tidak undang-undang. Kesalahan pecah amanah bawah Akta Amanah adalah keras dan boleh dihukum penjara 5 tahun.

Kami The Unspinners hairan dengan PAS yang boleh berdiam dengan salahlaku Nik Aiz ini. Apa lagi jika mereka mempertahankan salahlaku ini. Sekolah agama yang bertujuan mendidik anak muda dan masa depan kita (walaupun kelolaan PAS) dicampur aduk dengan kepentingan peribadi.

Adalah salah hakmilik awam (melalui Yayasan) yang dibina dari derma orang ramai dipersendirikan walaupun diguna Yayasan lain sebagai depannya.

90 comments:

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 9:23:00 AM GMT+8

    wow! lagi satu "can of worms" dibuka?

    anok klate

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 9:53:00 AM GMT+8

    ish ish ish, teruk nya perangai dorang ni yea.....

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    Unspinners says:
    December 2, 2009 at 10:37:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 11:10:00 AM GMT+8

    wow! ada orang sudah 'haNGAt pungkoq' !

    anak penang

  • MD says:
    December 2, 2009 at 11:16:00 AM GMT+8

    Tapi sapa yang berderma kepada Yayasan al Omari, sampai TGNA tak nak kerajaan perpaduan. Cuba teka!

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 12:14:00 PM GMT+8

    Pinjam"When opportunity knocks,keep the door wide open"
    Tolong expose lagi .
    Terima kasih,teman pun tak tahu yang ni.
    cgangkat lobak
    arjuna waspada

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 12:19:00 PM GMT+8

    unspinners palsu

    org macam itu bagus sokong pakatan haram yg tak register.

    kasi jahanam mereka. bersih BN.

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 12:50:00 PM GMT+8

    kenapa tak ada orang pas atau pkr defend pendedahan ini?

    asyik2 alih pandang.

    macam betul aja ...

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 1:13:00 PM GMT+8

    Itu DAP mana ada buka mulut.Kalau geng dia rasuah depan mata dia pon dia diam aje.

    Tengok kes Nik Aziz makan duit haji balak,DAP yang konon anti rasuah ada bising ke?

    Sama dengan PKR.

    PAS lagi tak boleh harap.

  • MctHeory says:
    December 2, 2009 at 1:34:00 PM GMT+8

    Tak lama lagi terbinalah bangunan Yayasan Nik aziz, Keluarga dan Rakan-rakan. unspin palsu! Mana ada kitaorang takut anuwar, kitaorang cuma risau dia suka main bontot je. Setakat anuwar cakap bergegar2, road to putrajaya la, rampas sabah, sarawak la, 16 sep la dan bermacam2 lagi semua cakap habis air liur je. . janji manis mu. . orang macam tu nak risau. Simpan je la KY jelly ko tu. .

  • Pemerhati says:
    December 2, 2009 at 2:05:00 PM GMT+8

    Masha'allah macam tu rupanya. Yang hairan bin ajaibnya boleh pulak orang PAS menyokong kemungkaran keluarga TGNA ini. Dia orang ni bodoh ke atau pun dah kena guna2 sampai terpukau macam itu sekali. Nauzubillah!

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    unspinners says:
    December 2, 2009 at 2:16:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    unspinners says:
    December 2, 2009 at 2:20:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    unspinners says:
    December 2, 2009 at 2:22:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    unspinners says:
    December 2, 2009 at 2:29:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • This comment has been removed by a blog administrator.
    unspinners says:
    December 2, 2009 at 2:34:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by a blog administrator.

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 3:28:00 PM GMT+8

    semakin banyak lagi pendedahan akan dibuat..

    penganut hamPAS masih tak sedar lagi...

    from: bogus unspinners

  • The Unspinners says:
    December 2, 2009 at 3:43:00 PM GMT+8

    Comments not related with topic will be removed. Please respect that policy.

    Do not insult us by using using our pseudonym on our own blog.

    We will remove all such comments even if related to topic.

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 6:27:00 PM GMT+8

    lagi satu cerita penuh inuendo nak memalukan orang tanpa disertakan bukti. Udah-udah le buat kerje macam ni, bosan orang baca. Esok utusan dengan berita harian keluar muka depan. Minggu depan lepas tu keluar kenyataan mukasurat 3 mintak maaf sebab berita takde bukti macam isu islam"palestin" dulu. Bawak-bawak bertaubat, insaf lah diri.... politik ni bukan boleh bawak mati......

  • Anonymous says:
    December 2, 2009 at 9:36:00 PM GMT+8

    ini le akibatnya ambil budak2 yg kuat hafalan dan blient follower tapi tak tau analysis. tau agama tapi tak tau nak relate dgn maslahah duniawi, sebagai ketua/pengetua.

    din

  • khairuddin says:
    December 2, 2009 at 10:31:00 PM GMT+8

    Anon 6.27

    kalau kenyataan bukan dari puak hampas semuanya tak betul, mintak bukti.. ko kirim jer nasihat ko tu pada puak hampas.

    bagi tau nik ajis "politik nie bukannya boleh bawak mati.." cukup2 la merapu

    Kalau baca paper harakpas lagi la muak.

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:21:00 AM GMT+8

    dah sni mmg blog ntok ddh kbrukn pembgkang...kmen2 yg xbkaitan tu buang ah...cbe tgk blog yg sokong pembngkang...komen2 yg malukan depa pun depa x simpan.....adil lah bro!!

  • mohd tajudin saifullah says:
    December 3, 2009 at 10:31:00 AM GMT+8

    إن جاءكم فاسف بنبإ فتبينوا

    "apabila datang orang FASIK bawa cerita maka kamu kena siasat hai orang-orang mukmin"

    tu Tuhan kata,

    kita jangan percaya bulat-bulat, setiap berita yang kita dengar dan kita baca. surat khabar dan tv skrg ni bukan boleh dipercayai. kita tengok isu "Islam Plastik" yang di ucap TGNA, apa yang media sampaikan "Islam Palestin". orang kata lain dia ulas lain, media skrg ni tak boleh dipercaya termasuk la dgn penulis blog skali.

    sapa kata politik tak blh bawak mati, hang belajar tak, hang jangan jadi puak-puak yang sesat yang memisahkan antara politik dan agama. bila mati kita disoal semua sekali. termasuklah isu politik. sebab tu la orang UMNO syok main politik wang, sebab politik tak di bawa mati.

    Hang dok kata TNGA makan duit haji, balak. kalau tak de bukti hang jangan cakap, tu jadi fitnah, fitnah dosa besar. otak yang Allah bg jangan letak kat kepala lutut, biar ada beza la sikit hang dengan lembu.Jangan main sondol je. Tak apa, hang nak kata apa... hang nak kata apa hang kata... kita jumpa la nanti hari pengadilan. kita akan mati.

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:56:00 AM GMT+8

    Encik mohd tajudin saifullah,

    Tuan macam Nik Amalina Aziz.Konon nak tegakkan kebenaran tapi tulisan pon ada gossip juga,fitnah sana sini,sampai orang PAS pon meluat.

    Tuan tak fikir ke semasa tulis?Kalau nak tunjuk pandai dan jujur,fikir dulu.

    Otak yang Allah bg jangan letak kat kepala lutut, biar ada beza la sikit Tuan dengan lembu.Jangan main sondol je.

    Dah baca surat Nik Amalina?Pergi lecture dia sikit.

  • hamPAS GAS jenama DAP says:
    December 3, 2009 at 12:39:00 PM GMT+8

    ingat baik sgt org PAS nie ... upanye lagie hamPAS...

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 12:54:00 PM GMT+8

    Jangan kutuk Nik Aziz & anak die. Mereka ulama dan ustaz. Maseng2 maksum. Apa mereka buat semua ada penjelasan nya . Semua mereka buat kita kena terima. Taat and ikut ulama walaupun membuta tuli boleh masuk syurga bersama mereka yang telah di jamin.
    Boleh kah?

    Wak

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 1:22:00 PM GMT+8

    Islam dan politik memang tak dapat dipisahkan.

    TAPI jangan pula disama tarafkan. Islam itu sememang bersih tapi politik tidak. Bahkan politik ada persamaan dengan Akademi fantasia. Idola akan disanjung menggunung. Untuk jadi idola, di buat pula billboard dengan muka sendiri sebesar alam serata negeri.

    Billboard besar boleh buat. Jalan berlubang2 tak hirau pulak. Nak balik KB pun kena fikir 83x.

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 1:55:00 PM GMT+8

    Kat billboard tu disumbatkan gambar ahli2 keluarga Nik Aziz.

    Nampak lagi mulia.

    Macam Nik Amalina cakap tu,dia di lahirkan dalam keluarga mulia.

    Dia nak beritahu seluruh dunia.

    Lepas tu pi haji makan duit kickback billboard.

  • JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) says:
    December 3, 2009 at 3:30:00 PM GMT+8

    Assalamu'alaikum wbt..
    Buat pengetahuan isu ini adalah sebuah isu lama, dah sudah lama selesai. Slumber jer korang ungkit kisah ni, dah la curi artikel orang.. bajet cun laa copy dan paste artikel pastu ubah ayat pastu melemparkan fitnah..

    korang taw apa, aku haramkan korang guna artikel tu.. artikel tu seorg bkas plaja mada yg buat utk nik omar dulu sbb frust kerana mada jd swasta.. tu jer, dan xder kaitan dgn tok guru.. memandai reka citer, dasar umno mmg camni..

    lagipun nik omar xder kaitan langsung dgn pas.. skolah tu mmg skolah dia laa.. Korang gi la kaji.. cuma skolah tu separuhnya dibantu oleh kerajaan.. sebab dia swastakan sbb takot suatu ari nnt klu umno memerintah klantan. skola yayasan islam kelantan akan di ambil oleh umno. jd tu jalan terbaik diorg swastakan.. apsal korang abis periksa lg..

    padam2.. sdgkan artikel camni da lama kitorang padam.. dan kitorag da faham hakikat.. korang ni nak cari isu, jgn la cari isu melibatkan skolah aku dgn smua bkas plaja mada.. kitorg xnk dah sbot hal ni.. kitorg bleh trima dah kisah penswastaan mada.. kalau korang nak masok neraka.. korang masok la sorang2... amarah.. aku haramkan korang guna artikel kami ni.. sila padam..

    ingat, ayat al quran allah dah isytiharkan perang bg mreka yg menetang walii allah.. dan allah dah jnjikan kat org yg mngukngkit ksah lama xkn bau syurga.. dah padam2.. jgn ambik artikel kami ni.. nk masok neraka masok sorang2, jgn libatkan nama mada dan yayasan islam kelantan.. kalau boleh..

    dah padam2.. ni nik omar pnya skolah bkn nik aziz pnya skolah.. xder kaitan.. korang yang mngeluarkan nik aziz.. nik aziz lpas tgn jer pd nik omar.. bkn ikut tlunjuk nik omar.. igt, aku haramkan korang gunakan isu mada.. ko g carilah isu tragedi memali ker..

  • sharing is caring says:
    December 3, 2009 at 3:57:00 PM GMT+8

    org atas th...bia la isu lamo pun...kto prhangat kn blik...alah....mce laa alek demo xrajin ngukit...blambok eh alik nih...mace2 issue dh demo ugkit....halal2 laa deh...bukenyo buleh jd drah dging nih...niat kta nak sruh orang sedar...bia lahh..xyah buang2 laa.lgipun bkn smua yg thu isu nih...elok jg lah kt biar rmai yg tahu...bia laa Muslim2 kt Malaysia nih sedar sket bhwa ada org brani dh guna agama ntok politik..ingat sket PAS tu parti politik. bkan parti ISLAM...ISLAM BUKAN PAS! Damai....

  • JAMAAH ALUMNI FORM 4 (2008) says:
    December 3, 2009 at 4:19:00 PM GMT+8

    byk la mung.. how, ambo xrajin ngukit demo nk wat gapow? ni lah org umno.. sangka buruk kuat.. terdesak.. xyah nk main lah isu skolah ambo.. ambo supoh blako pok demo d timpa bala sperti umat zaman dlu..

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 4:28:00 PM GMT+8

    em,nampaknye sume yg komen pcaya bulat2 pasal benda ni...jadi nampak la kebodohan korg suma...hahaha
    aku kat sini tgk pon da tgelak dengan keBANGANGngan korang...
    sian la...sume tukang komen mmg BANGANG N BAHLUL...harap Maklum

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 5:18:00 PM GMT+8

    woi theunspinners..kalu aku jupo mu,aku katok mampus mung....mu nii byk ilmu sgt ko sedak kato ko tok guru munafik??....try mu g maye subuh berjemaah dgn tok guru skali...mu nii xdok naluri islam...!!...mu rajin tgk ko tok najib baco ayat quran dale tibi??..mu rajin dgr ko tok najib suruh rakyat maye berjemaah??...mung nii bengom...xreti bezo hok alim dgn bukey alim...kalu aku jupo mung,aku katok mampuh mung...kalu mu brani mu mari klate....xpn kito jupo luar klate xpo..royat jah manow...mampuh mung aku katok...DAJJALLLLLLLL

  • This comment has been removed by the author.
    nur zulian says:
    December 3, 2009 at 5:19:00 PM GMT+8

    This comment has been removed by the author.

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 5:41:00 PM GMT+8

    ya allah...tak tahu citer sebenar tak yah la buat cter...stakat dari mulut orang je...mulut yang mengfitnah macam ni la yg kene jilat ngn NERAKA JAHANNAM cepat...bo la buat citer...demo punya lagi banyak masalah lagi weh...pengecut....nak tahu lebih lanjut demo p la jumpa MB kelate diri...dok bubuh citer ore jah xjadi GAPO BOH.....

    komen :
    izas_ssh@yahoo.com

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 6:12:00 PM GMT+8

    heloo nur zulian,

    Tak sangka bila tengok profile anda,anda minat Desperate Housewives dan Ugly Betty.Dasyat nak jadi kaki pukul.


    hehehe

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 7:35:00 PM GMT+8

    canngih le lu unspinner... tunggu le balasan drp dakyah hang nih..

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 7:40:00 PM GMT+8

    aku xnak komen apa2 la.... kalo korang orang UMNO nak sangat TGNA letak jawatan apa kata korang suruh je MB perak korang tu letak jawatan.. dahla orang-orang perak macam aku langsung tak bersetuju MB perak korang tu jadi Menteri Besar ok.
    TGNA ni telah dipilih oleh rakyat kelantan dalam pilihanraya pun.. so jangan la korang memandai nak suruh TGNA letak jawatan

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 7:43:00 PM GMT+8

    bodo.. yayasan yg amik skolah nik aziz la bengong.. mu tok baco sjaroh kow.. bodo nk mapuh, skoloh tu zame 1963.. skoloh tu pondok lg.. mu taw gapo.. bilo skoloh tu jd batu, yayasan nk amek.. tok guru tok sei wi.. sbb tu skoloh dio.. klu nk bleh, tp yayasan bleh pegang sparuh dgn cma ikot sukatan yayasan islam kelantan jer.. tp skang yayasan lebe2.. sapa nk atur organisasi skoloh.. kot dio la skoloh dio.. dio nk dok lamo pon.. mu taw gapo dio yayasan nikmatillah.. yayasan nukmatillah tu anak beranak tok guru.. skolah tu skoloh dio.. bkan skoloh yayasan islam kelantan.. bodow mu bodo.. kecek xdok fakta.. sapo tubuh skoloh tu? ayoh nik aziz sndiri.. sapo pengerusi skoloh tu tok guru sndiri.. ni la org umno nk mutar belit org bnda hok takdok kaitan.. meh ambo nk critow sjarah MADA nih kat ore bodow supo mung..

    SMU (A) MAAHAD DARUL ANUAR (MADA) yang dahulunya dikenali sebagai SMU(A) DARUL ANUAR (SMUDA) telah diasaskan oleh Allahyarham Tok Guru Nik Mat yang bergelar "Tokku Mat".

    Pada awalnya hanya terdapat beberapa orang pelajar yang belajar agama dengan almarhum Tokku Mat,tetapi selepas Nik Abd Aziz pulang dari mesir selepas menuntut di Darul Ulum,India dan Universiti Al-Azhar selepas 10 tahun,pondok itu diambil alih oleh Nik Abd Aziz sendiri pada tahun 1963 dengan menukar kepada sekolah ugama.

    Nik Abd Aziz telah diberi kepercayaan oleh ayahnya untuk mengendalikan sekolah agama itu memandangkan beliau adalah orang yang paling layak kerana beliau adalah anak lelaki sulong daripada 18 adik beradiknya serta berpelajaran tinggi dalam ilmu agama.

    Terdapat kira-kira 100 orang pelajar dan 7 orang guru ketika Nik Abd Aziz mengambil alih pondok itu.Kebanyakan pelajarnya adalah bekas pelajar pondok dan rata-rata adalah pelajar dari sekitar daerah tersebut.

    Pada masa tersebut terdapat 2 sesi yang dijalankan oleh sistem sekolah. Sesi pagi bagi pelajar lelaki dan petang bagi pelajar perempuan.Pada sebelah pagi,mudir yang dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan pelajar lelaki ialah Ustaz Abdul Rahman (Imam Masjid Kedai Lalat) manakala sebelah petang pula dikendalikan oleh Encik Muhamad bin Ibrahim. Namun Encik Muhamad bin Ibrahim tidak kekal lama berkhidmat. Oleh itu secara tidak langsung Ustaz Abdul Rahman terpaksa memikul untuk mengendalikan kedua-dua sesi. Ustaz Abdul Rahman telah berkhidmat selama 15 tahun. Sepanjang perkhidmatannya beliau telah banyak menabur bakti dalam mempergiatkan dan memperkembangkan perjalanan aktiviti sekolah.

    rujuk sinih: http://baladi-mada.blogspot.com/

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 9:36:00 PM GMT+8

    salam....
    waupun ana duk sthunje kt mda tp ana tau mada mcm mane yg sebenar....
    tp bg yg mbuat fitnah ni,ana mitk ubah lah...
    kalu kalian rase nk masuk syurga....bertaubat la...
    bg yg mereka yg x nk kasi artikel ni dipadam.... celaka lah ia krn mempertahankan fitnah....
    ana sygkan mada ana krn dye lah ana mampu brdiri membaiki kluarga ana yg jahil...
    antum knalah siasat dulukn....
    jgn duk reka mende2 yg x betul...
    umno mmg x kn bley terima pas sampai kiamat krn pas bawa kerajaan pd islam...
    baiklah...
    antumbley tgk ndiri yek...
    perhimpunan agung umno baru2 ini,najib sebut ape lakote kn.kote tu ape haa??? bukan kemaluan antum ke haa...
    inikah pemimpin yg sbnr yg bley bwk rakyat dye pd jln yg benar...
    ana bley bandingkn tutur kata yg disampaikan oleh seorang ulam' dan najib,pm kte...
    ada beza dye...
    nik aziz menyampaikan syarahan nye msti ada diselitkan dgn unsur2 islamic tp najib maaflah xde pown... najib pown xpernah nk sebut dosa pahala dlm perhimpunan ari tu tp dlm muktamar pas mmg ada diselitkan unsur islamic...
    antum kna buka hati bukn buka mata...
    ubahlah diri antum xkan antum nk tgk mase dpn antum sengsara jauh dari islam....
    maafkan ana jika antum terasa....
    (antum tu org yg sokong umno)

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:14:00 PM GMT+8

    alah penipu....

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:23:00 PM GMT+8

    penulis blog ni melampau....penipu la....x sumer yang ko ckap tu betul....betul nye sikit je....

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:27:00 PM GMT+8

    banyak komen kena buang nampak....
    awat....dah banyak sangat kena atas kepala ker? memang blog dasar penipu...

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:44:00 PM GMT+8

    kalau org umno cerita ko kata fasik la fitnah la, tapi blm blog korang makk aiii lagi beribu2 fitnah.

    leleksss aaa.... tu baru sikit the unspinners bongkar korang dah terloncat2, sket lagi tau la nasib korang.

    dlm blog korang amboii bukan main handal lagi berpidatu dgn puak2 tiga suku korang.

    kat sini korang tak leh carik makan laaa...

    zek

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 10:54:00 PM GMT+8

    nak belajar agama tak pa, belajar la tak da sapa nak marah pon. tapi kalau masuk sekolah agama, tuan guru ajar kata tuhan samseng , mencarut mcmana.???

    tuan guru kafirkan sesama islam mcmana , tuan guru doakan jahanam sesama umat islam.

    tuan guru sokong nga&ngeh hina agama islam, mcmana??

    umno perintah dah 50thn tak pernah aku dgr umno doakan PAS jahanam.

    dulu berbuih mulut kata umno amalkan kronisme, tapi alih2 anak sendiri pun ada saham dlm yayasan negeri.

    makan rasuah haji sampai setengah juta tapi kata tak pa, hello mana nik aziz belajar???

    PHD syariah, ?? siapa yg angkat tinggi2 tuu. lulusan al-azhar pon jadi pengikut ayah pin oii.

    nik aziz ulamak?? ajar agama waktu subuh?? ada brapa ramai guru agama di m'sia ni yg ajar agama waktu subuh, ada beribu tau, termasuk la tuan2 kadhi dan mufti2 negeri, termasuk la harunsani , noh gadut, tapi tak pernah mereka kata tuhan mencarut, kapirkan sesama islam, doakan sesama islam jadi jahanam.

    ajie

  • Anonymous says:
    December 3, 2009 at 11:00:00 PM GMT+8

    ya allah..
    selamatkan lah tuan guru nik abdul aziz kami dan keluarganya...serta seluruh rakyat kelantan..hancurkan musuh yang cuba memusnahkan tuan guru nik abdul aziz dan keluaganya serta seluruh rakyat kelantan..
    semoga mereka itu mendapat petunjuk yang benar...amin....

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 12:11:00 AM GMT+8

    ko ni bgang..
    allah tu maha samseng laa.. ko blaja x abes nk komen islam.. seumpama ko komen tuhan tu xpndai cipta islam.. klaua allah xsamseng saper samseng? ngko samseng.. ko blajar x asma ul husna.. sifat2 allah..


    Dalam perkataan sifat ini terdapat beberapa perkataan yg boleh digunakan kpd Allah dan juga boleh digunakan kepada manusia.Contohnya perkataan pemurah,penyayang..dimana boleh disebut sifulan adalah pemurah dan sifulan adalah penyayang..tetapi dalam keadaan yg perlu dijelaskan pula bahawa pemurah Allah tidak sama dngn pemurah makhluk..penyayang Allah tidak sama dngn penyayang makhluk..


    Dan terdapat juga perkataan sifat yg mana bila digunakan pd Allah membawa maksud yg baek tetapi jika digunakan kpd manusia membawa maksud yg buruk dan jahat.contohnya al-jabbar yg bermaksud menggunakan kekerasan untuk mengalahkan musuhnya.jika diterjemhkn dlm bhsa kita membawa maksud samseng.ada perkataan tu bila diletakkan pd manusia memberi makna yg buruk,negatif dan hina tp bila ianya diletakkan pd Allah memberi makna yg baek..dan samseng bila diletakkan pd Allah memberi mksd yg mulia dan baek..ya,Allah itu maha samseng..kerna itu sifat mulia bagi Allah...berdasarkan pendapat dr idris marbawi,di dalam kamus marbawi(kamus arab melayu),perkataan al-jabbar diterangkan dngn mksd yg maha perongos(panas baran)..maksudnya yg maha panas barang adalah kepujian bg Allah,dan merupakn sifat yg buruk bg makhluknya..
    antara contoh laen..al mutakkabir..mksdnye yg mempunyai sifat takabbur.sifat membesarkan diri sendiri.dimana sifat membesarkan diri sendiri ini adalah kepujian bg Allah dan menjadi hak kpdNya dan jika ianya diletak pd manusia menjadi sifat yg buruk dan keji..jd x slh jika kte ckp Allah mempunyai sifat membesar diri,Allah mempunyai sifat takabbur.sbb mmg itu hak Allah..dan bknnya hak hambanya yg lemah ini..


    Dan ada juga perkataan sifat yg tidak boleh digunakan oleh Allah tp boleh digunakan kpd manusia.Contohnya perkataan zalim ataupun maha zalim..dan perkataan ini sama skali tidak boleh digunakan kpd Allah..Zalim adalah mustahil bagi Allah..


    ini bukanlah pendapat sy semata-mata.sbb soal agama tidak prnh sesekali sy menggunakan idea sy semata-mata dlm menulis..kerna ini melibatkan pemahaman umatdan buruk padahnya jika sy memandai-mandai .jika anda meragui ttng kenyataan diatas bolehlah anda merujuk ulama2,ustaz2 ataupun pakar kitab2 ttng kenyataan sy ini..

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 12:12:00 AM GMT+8

    sama la jg isu sokong umno x masuk syurga..ulama mempunyai hujjahnya yg tersendiri knp berpendapt sedemikian(jika perlukan penjelasan sila bce tulisan sy yg bertajuk "sokong umno x masuk syurga-tuan guru beri penjelasan" dan juga "mungkin pendapat kita berbeza")....knp arus media perdana tidak membenarkan satu forum dan mengajak ulama duduk semeja berbincang dlm mencari penyelesaian supaya masyarakat faham apa yg dimaksudkan itu..knp baling batu sembunyi tangan.hnya ambil satu perkataan tu dan terus mengeluarkan hukum..adilkah begitu??spatutnya berilah ruang untuk menerangkan dan berbincang terlebih dahulu.tidak adil untuk mengeluarkan hukum hnya pd satu ayat shja tampa merujuk penjelasannya.sama la jgk isu tuhan samseng.tiada penjelasan kpd rakyat.malah difitnah mcm2..malah rakyat dihasut,fikiran rakyat mula diracuni sehingga kan ada rakyat yg menghina ulama.dan mula menanam sikap membenci ulama..jd disinilah sy rasa betapa perlunya untuk sy jelaskan hakikat sy sbnr kerna ia melibatkan agama kita.dan fahaman kita ttng islam..

    dan skali lagi isu yg hampir sama mula diputar-belitkan.mmg..sapa2 pun x leh trima klu just dngr satu perkataan tu je.."sokong umno x masuk syurga"..sme la juga soal "tuhan samseng"..knp kita jd melenting??sbb kita jahil dlm beragama..kurang ilmu didada.tp lantang pula bersuara..jd apa peranan kita..kita sbgi masyarat berperanan untuk mencari ulama dan pakar agama,mencari inisiatif laen dalam cuba untuk memahami maksud yg sbnrnye..jngn cpt melenting apabila ulama berkata-kata..cbe selidiki terlebih dahulu..jngn bila hati mempesoalkan maka mulut berkata-kata..ini melibatkan agama.jadi bila hati terdetik untuk mempersoalkn maka berdiamlah seketika,cr la golongan agama dan cbe kemukakan apa yg anda rasa tu.mntk pendapatnya..itu br betul..ingt..dngn lidah jgk kita masuk neraka..knp kita masih memilih untuk lantang bersuara jika berkenaan isu agama.sedangkan ilmu kita hnyalah secupak..



    KESIMPULAN:saya mengajak diri sy dan juga anda semua untuk mula mencintai islam,ilmu2nya,dan bnykkn mendekati kitab2,berguru,slalu g surau,slalu bersoal jawab dngn uztaz2.maka insyarallah kita tidak tergolong dlm golongan yg jahil lagi menyesatkan ini..jika kita hnya pegi kelas balik kelas,g kje balik keje,bersama anak istri je,bwt aktiviti dunia je,memancing la dll..sampaikn tiada masa untuk mendekati program2 keagamaan,menadah telinga di masjid2,menadah kitab dngn berguru,maka adalah sukar untuk kita memahami islam dan kehendak islam yg sebenar-benarnya.percayalah..adalah sukar untuk kita memahami islam dan kehendaknya jika kita hnya dngn kehidupan dunia kita semata-mata.Tiada gunanya kita mengagumi pemikiran golongan intelektual,lepasan phD skalipun jika beliau berkata-kata ttng agama..bagaimana mereka boleh menghuraikan islam yg tepat??sdngkan mereka masih belum khatam khitab2 agama yg bnyk itu..dan juga masih belum mendalami alQuran dan hadith sepertimana alim ulama'..sama2lah kita bermuhasabah diri dan fikir2kan.jika niat dan keikhlasan kita untuk kembali kpd Allah,insyarallah Allah akan tunjuk jalan yg sbnr2nya tampa memesongkan kita..tetapi jika niat kita masih lagi kabur dalam mencari agama dan masih lagi mencintai dunia semata-mata,maka makin jauh lah kita dngn seruan kebenaran..

  • This comment has been removed by the author.
    Editor BALADI says:
    December 4, 2009 at 12:15:00 AM GMT+8

    This comment has been removed by the author.

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 12:16:00 AM GMT+8

    Assalamualaikum...

    Antara contoh2 perkataan mencarut ialah Z***R, F****J,K***K, J***R....

    Contoh 1 : Seorg ustaz mengajar pelajar-pelajar di sekolah mata pelajaran munakahat... Beliau pun berkata, " Kanak-kanak lelaki hendaklah berkhatan iaitu memotong sebahagian atas Z***Rnya untuk membuang kekotoran yg terdapat di situ.

    Contoh 2 : Seorg ustazah bercerita tentang persetubuhan kepada pelajar2nya dan Hukum mandi wajib selepas melakukan persetubuhan. Ustazah itu berkata," Seseorg suami apabila memasukkan Z***Rnya ke dalam F***J isterinya samada mengeluarkan A*R M**I atau tidak, adalah wajib pasangan suami isteri tersebut mandi hadas besar.

    Di dalam Al- quran ataupun hadis Qudsi, Allah S.W.T ader menceritakan tentang perkara2 tersebut kepada umat manusia sbg panduan kpd mereka. Seperti contoh 1 & 2, Ustaz dan ustazah menggunakan perkataan "mencarut" kerana hendak mengajar tentang perkara tersebut . Tentang kenyataan Nik Aziz, di akui kenyataannya itu boleh mengelirukan umat manusia yg jahil atau pun kurang ilmu tetapi apa lah salahnya bg mereka yg jahil atau pun kurang ilmu itu bertanya kepada mereka yang Arif dan berilmu untuk mendapat kepastian tentang kenyataan itu. Semoga Allah mengampuni dosa2 kiter umat manusia yg jahil ini.... "Benarlah kata-kata Allah yang Maha Besar" Wallahua'lam...

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 12:17:00 AM GMT+8

    "Mencarut" adalah perkataan yg di cipta oleh org2 melayu sendiri... Perkataan " mencarut" agak keras bunyinya bagi org melayu mendgrnya walaupun perkataan itu di cipta oleh org melayu itu sendiri... Antara Contoh2 perkataan org melayu yg agak keras bunyinya:-

    Org Melayu / Org Arab

    1) K***K / Z***R ( lbh lembut )

    2) P****T/ F***J ( lbh lembut )

    3) Mencarut / Jaa'la ( lbh lembut )

    Nik Aziz adalah org melayu yg beragama islam... jdk biler dia ingin berckp/berceramah dgn org melayu maka perkataan melayu akan di gunakan ataupun beliau menggunakan bahasa arab kemudian menterjemahkan dlm bahasa melayu. Dalam Al - Quran kiter boleh menjumpai perkataan2 ( Arab ) tersebut di dalam Al-Quran. Al-Quran adalah kata2 Allah berbentuk perintah atau larangan untuk di jadikan panduan bagi kiter umat manusia. Kenyataan Nik Aziz yg mengatakan Allah "mencarut" adalah agak keras bagi kiter org melayu mendgrnya tp klu beliau menggunakan bahasa Arab ( Jaa'la ), adakah semua kiter dpt memahaminya??? dan apabila di terjemahkan perkataan Jaa'la = mencarut. Sama jugak seperti contoh 1 & 2, kiter tidak kisah apabila ustaz dan ustazah itu menggunakan perkataan Z***R / F***J untuk memberi tunjuk ajar. T ustaz dan ustazah itu akan di katakan "mencarut" apabila menggunakan perkataan K***K / P****T dlm pembelajaran mereka walaupun sebenarnya perkataan2 itu mempunyai maksud yg sama.... Di mana kah silapnya??? Adakah perkataan itu ataupun org2 yg menciptakan perkataan2 itu????

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 12:35:00 AM GMT+8

    Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan manipulasi yang dimainkan media punca ramai keliru isu doa yang disebutnya sebelum ini. “Saya sendiri tak faham kenapa perkara ini boleh berlaku, dalam doa tu saya sebut dua perkara, meminta Allah perbetulkan pemikiran Perdana Menteri serta menteri-menterinya supaya membayar royalti kepada Kelantan.

    “Dan sekiranya Perdana Menteri masih enggan menyerah royalti kepada kerajaan negeri barulah saya mendoakan sesuatu yang tidak baik, itu kaedah biasa,” katanya selepas mesyuarat Exco di sini, hari ini. Semalam segelintir penyokong Umno yang berselindung di sebalik Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan mengadakan perhimpunan di depan Kota Darulnaim bagi mendesak Menteri Besar supaya meletak jawatan.

    Sebelum itu, akhbar melaporkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz mendoakan supaya dimusnahkan masa depan politik pemimpin Umno sekiranya enggan membayar royalti petroleum kepada Kelantan. Oleh itu Menteri Besar hari ini melahirkan rasa dukacita kerana doa yang disebut sebelum ini tidak ditulis secara betul sehingga menyebabkan ramai tidak faham.

    “Sekiranya ingin mengulas tentang doa, ia harus diambil isi doa tersebut secara keseluruhan iaitu meminta kepada Allah supaya memperbetulkan jalan berfikir Perdana Menteri agar menerima Islam yang syamil (menyeluruh),” katanya. Malah kata beliau mana mungkin seseorang yang dikhianati mengambil sikap berdiam diri tanpa dilakukan sebarang tindakan.

    Beliau menjelaskan Islam tidak pernah melarang umatnya mendoakan sesuatu yang buruk terhadap musuh atau atau kepada mereka yang berniat jahat.

    “Jika kita rajin membaca sejarah doa-doa yang dilakukan para Nabi, kita tentu akan berjumpa dengan kandungan doa Nabi Musa dan Nabi Muhammad saw yang pernah mendoakan bala kepada musuh Islam.

    “Saya juga merasa hairan kenapa sesuatu yang tidak baik sahaja digambarkan, yang elok tidak diperbesarkan,” ujarnya. Katanya juga memandangkan Perdana Menteri agak terasa apabila berdoa menyebut namanya maka tidak perlu disebut sewaktu berdoa beramai-ramai kecuali secara individu. Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut menempelak demontrasi yang mendesaknya melepaskan jawatan. Kata beliau Umno Pasir Mas menggunakan topeng Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan untuk berselindung di sebalik perhimpunan tersebut.

    “Ini lagi peliklah, kenapa dah malu ke nak menggunakan nama Umno sehingga terpaksa berselindung di sebalik nama lain pula.

    “Malah CD yang disebutkan ada bersama memorandum tersebut untuk dijadikan bahan tidak pula disertakan.

    “Biar pun tidak membaca kesemua kandungan bantahan itu, saya sudah dapat menyukat betapa tidak terurusnya sebuah rancangan yang kononnya mahu menggugat sebuah kerajaan,” katanya. Menurut beliau juga isu membabitkan menantunya, Ir Abdul Ariffahmi Abdul Rahman di Perbandanan Menteri Besar Kelantan dan tajaan haji sudah selesai. Katanya juga mustahil baginya meletak jawatan semata-mata mengikut kerenah beberapa orang ‘budak nakal’ yang berhimpun semalam.

  • anakMINANG says:
    December 4, 2009 at 10:01:00 AM GMT+8

    aku rasa blog nie ler...kalo bleh...serahkan segala maklumat kepada SPRM...baru btul..tak yah nak 'gege' ler dalam blog...

    Buat ler laporan!!!!!!!!!!....jika anda mempunyai segala maklumat yg benar!!!!!

  • Amirah Tumin says:
    December 4, 2009 at 1:01:00 PM GMT+8

    Astagfirullahalazim...dah takde lain ke selain menfitnah n memanipulasi org lain tuk kepentingan diri sendiri?

    korang yg bagi komen tak bernas langsung kat sini,tak perlu la bagi komen kalau tak tahu apa yg sebenarnya terjadi pada sekolah kami ni..ni sekolah tuan guru ayahzid,dia tahu apa yg terbaik tuk semua..kenapa diswasta kan sekolah ni ade strong reason..kami yg dah bertahun menuntut ilmu disekolah darul anuar ni je yg faham kenapa tok guru ayahzid buat mcm ni..mase zaman sekolah dulu,mcm2 ujian n cabaran yg kami terima masa nak menuntut ilmu.bukan sekali dua je kerajaan umno nak menjatuhkan imej sekolah ni,malah dah tak terbilang.kami dah lali dengan semua kebendaan yang dijadikan senjata oleh kerajaan umno sendiri.
    satu masa kami masih ingat lagi,sewaktu satu persatu guru kami ditarik oleh umno,yang mana mereka diberi peluang lebih cerah tuk mengajar disekolah2 kerajaan,dah akhirnya kami kehilangan ramai guru2 berkaliber.Itulah salah satu taktik kotor kerajaaan yg masih segar dalam ingatan kami.sampai satu masa,kami dah kekurangan guru,cekalkan hati n terus berdoa..berkat usaha,kekuatan jihad guru2 n pelajar semua,kami masih mampu memberikan kejayaan kepada sekolah.Berkat kesabaran dan doa guru yg masih sayangkan sekolah darul anuar ni la,kami berjaya..
    Orang diluar sana,yang tak tahu apa2,tak perlulah melontar idea sendiri yang langsung tidak masuk akal.seolah2 nak menunjukkan mereka saje yg cerdik n pandai..sedangkan mereka sendiri tak tahu apa yang terjadi..
    wallahua'lam

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 2:39:00 PM GMT+8

    Bro.. kalau lu berani,lu pi jumpa TGNA, lu bincang dgn dia la.. tak payah la lu nak kutuk2 sni bro.. Tanya dia betul2.. kalau lu brani lah.. tapi kalau lu jenis bapuk, lu bla la.. tulis je dalam blog..

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 3:20:00 PM GMT+8

    Yang belajar kat sekolah ni semua perangai macam Nik Amalina.

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 3:21:00 PM GMT+8

    hang kata jalan berlubang la, apa la, nak balik KB fikir 83x. tak de sapa suruh hang balik, yang hang gatai nak balik tu apasal. hang ni jenis bengong dalam telor lg la. hang tau tak, jalan dr KL ke KB t/jawab KERAjaan pusat. kecuali jln negeri t/jawab kerajaan negeri. hang ni memang buta, tuli, pekak UU la.

    politik tak kotor, tp politikus yang kotor. macam hang ni la, nak cari publisiti, sebar fitnah tu, sebar fitnah ni. nabi dulu pun berpolitik juga, tapi politik zaman nabi bersih, suci sbb nabi mengamalkan politik ikut cara Islam, bukan ikut cara SYAITOOOON laknatullah.

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 3:53:00 PM GMT+8

    Penyokong2 PAS diharap dapat bertenang sikit.

    Yang sakit jiwa tu,pergilah dapatkan rawatan.

    Yang ada depression macam Nik Amalina tu,pergilah jumpa psychiatrist.

    Yang ada ulcer berdarah tu,makan obatlah.

    Tu lah.Kalau tak tahan,jangan buat kat orang lain.

    Kamu pergilah berjuang kat Selangor tu,kan sekolah agama tidak mendapat bantuan yang sepatutnya.

  • Anonymous says:
    December 4, 2009 at 6:00:00 PM GMT+8

    kepada sesiapa yang bergelar muslim dan mengutok TGNA, cuba-cuba lah luangkan masa dan fikir sejenak, siapa diantara kamu yang lebih takut kepada Allah SBW, ambil saja hari ini, berapa kali dah kita sembahyang, berapa juzuk AlQuran dah kita baca. kita MESTI percaya sebagai orang islam, Allah akan melindungi hambanya, yakni yang mengikut suruhannya, dan melaknat mahkluk yang ingkar, tak perlu lah kita yang tak tau apa nak cuba komen apa yang kita tidak ahli, buat menambahkan dosa, saya hanya nak mengingatkan, takut kalau kalau tak sedar, akidah boleh terpesong dengan hanya kata kata.

  • sesaje bosan says:
    December 4, 2009 at 8:29:00 PM GMT+8

    haha...rmainye xpuas hati ngan pnddhan kt blog nih...siap ckp blogger nih pnakut..haha..p yg blogger2 kornga pun sma lah pnakut ek??main fitnah2....p bla soh tnjuk bukti,diam..snyi sepi..kt blog mcm2 ad..tp igt la org2 deme...blog ni ntok sume..klau kome buleh buat blog,ktorg pun reti jgk tulis blog...adil lah..sma2 dedah kt blog..stu dunia thu...brani aa tuh..

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 2:10:00 AM GMT+8

    tapi korang bodoh buat blog sebar fitnah citer palsu.. korang kata jgn libatkan skolah dgn politik tp korang yg melibatkan skolaha ku ni dlm politik.. korg ni mmg terdesak sgt laa.. ko saper haa.. prangai nik amalina ke saper2 tu xksah yg pnting tu skolah kami.. korang xder hak langsung..bodoh maen politik.. ko baca sumer komen kami dri atas ke bawah ko buta.. ko buka blog www.baladi-mada.blogspot.com ko buka website www.mada30.com.. kami da bg bukti smua tu.. korg jer bodoh.. bodoh.. bodoh.. tu skolah ayah nik aziz, skolah kurga nik aziz.. korg ni pehal.. reka2 citer.. bukti dah bg still bodoh.. kenaper korg nk serang nik aziz.. nmpk sgt korg takot dn terdesak.. takot dgn doa tok guru nik aziz.. klu korg xtakot korg akan rileks dn biar jelah.. tu skolah kitorg dn tu skolah family tok guru dri thn 1963.. korg sebok apsal.. dn biarlah nik aziz jd mb kami.. tu pilihan ko pesal nk masok hal negeri org.. kitorg xbegong cam korang nk menteri cam najib.. bini hipokrit.. tdung xpakai tu ker pemimpin.. sbb tu klu korg sokong umno masok neraka.. sbb pimpinan yg korg kena ikot adalah pimpinan yg mngamlkan islam.. pergi jhanam la.. aku doakn umno mampos.. igt saper kata nabi xpnah ttg dn doa bala kpd umat islam.. korg xikot sjarah islam langsong.. cri kisah abdullah zubair dia masok islam pastu jd munafiq buat fahaman sndiri.. cam umno la buat islam hadhari sndiri.. bini xpakai tdung.. artis2 pn cam setan cam korg r setan..

  • ex-Pro UMNO skang Pro PAS says:
    December 5, 2009 at 2:16:00 AM GMT+8

    Perkara ini sengaja diperbesar2kan. Apa yang dilihat memang ada cubaan kecil untuk menjatuhkan Tok Guru. Bila diteliti, hanya operasi segelintir orang dan bukan suara majority. Dan tidak mustahil kalau disiasat asal usul mereka, beasr kemungkinan dalangnya adalah angkara pembangkang negeri yang mementingkan diri sendiri. Janganlah disebabkan oleh desakkan bertubi2 untuk mendapat royalti yang sepatutnya dislaur kepada untuk rakyat Kelantan, cubaan tidak bermaruah ini dilakukan.

  • ex-Pro UMNO skang Pro PAS says:
    December 5, 2009 at 2:17:00 AM GMT+8

    apa kau merepek ni umno. Doa orang yg dizalimi tiada hisab dan terus sampai kepada Allah dan dimakbulkan. Kalau aku dizalimi, aku terus berdoa kepada Allah supaya menghukum sipenzalim tu. Siapa suruh berlaku zalim.?

    Najib telah melakukan kezaliman dan tidak ikut arahan Allah. Allah berfirman, semua janji apatah lagi kontrek bertulis mesti dipatuhi. Org islam pegang kepada janji. Najib telah melakukan kezaliman kepada rakyat kelantan dan telah terang2 melawan perentah/firman Allah. Dia patut dilaknatkan olih Allah supaya perbuatannya tidak diikuti oleh orang lain.

    Kalau aku Nik Aziz, aku ajak rakyat kelantan sembahyang hajat dulu dan doakan sipenzalim2 supaya dihancurkan olih Allah. Siapa suruh berlaku zalim dibumi Allah ni?

  • ex-Pro UMNO skang Pro PAS says:
    December 5, 2009 at 2:18:00 AM GMT+8

    .tak kira apa isu aku hari2 doa supaya orang2 yang zalim dihancurkan oleh allah swt...telanbara"! TETAPI Islam sendiri tidak mengajar mendoakan orang lain hancur"..anda dah baca semua hadis2 & kitab ke yang anda boleh buat kesimpulan Islam sendiri tidak mengajar.... kalau dalam kitab melayu mungkin ada la..sekadar ingatan!! bila kita guna nama islam dalam berhujah, kita kena berhati2 sikit sebab ianya boleh gelincirkan akidah kita sekiranya kita belum habis meneliti semua kitab & hadis...tapi kalau nak guna otak melayu untuk berhujah teruskanlah semahunya!!..biar mati melayu tapi jangan hilang agama..

  • ex-Pro UMNO skang Pro PAS says:
    December 5, 2009 at 2:18:00 AM GMT+8

    Wahai Tuan Guru ,

    Saya berdoa TGNA bersabar, dugaan Allah.

    Saya setuju dengan TGNA kita berdoa jatuhkan bala pada org yg zalim apatah lagi kita telah cuba berkompromi dengan mereka sebelum ni. Pemerintah BN ni memang degil..hak rakyat sendiri pun nak di curi nye..jadi saya juga akan berdoa bahawa jatuh kan bala keatas pemerintah yang zalim pada rakyat nya.

  • ex-Pro UMNO skang Pro PAS says:
    December 5, 2009 at 2:19:00 AM GMT+8

    orang zalim takut doa orang yang teraniaya...dari dulu kita belajar doa orang yang teraniaya senang makbul..dalam konteks skarang mmg kelantan teraniaya..jd sape yang kena berdoa? orang pahang? orang penang? atau orang terengganu? mestilah tuk guru dan orang kelantan... tapi kalau rasa x bersalah jangan la risau,bkan TGNA yang makbulkan tapi ALLAH..

  • ex-Pro UMNO skang Pro PAS says:
    December 5, 2009 at 2:19:00 AM GMT+8

    kalau tak berdosa takkan diaorang nak melenting? kalau orang tu beriman mereka berserah pada tuhan bukan bawa gang membuat bising. UMNO...mana pergi para ulama kamu..serupa juga kalau tak buat dosa mengapa perlu takut akan neraka? tapi kalau dah dosa sendiri pun tak mampu dipikul, memang diaoarang ajak orang lain pikul sekali. tapi mereka bodoh sebab diaorang ingat kat akhirat kalau kat dunia ajak orang lain buat jahat, azab tu bertambah kurang. tapi hakikatnya azabnya berpanjangan. kalau bara apa pun tak sanggup nak genggam ni kan pula api neraka. kalau mereka takut akan neraka pasti UMNO tak buat begini. sebab UMNO ingat neraka buatan manusia, azabnya hanya mencecah kulit. tetapi azab neraka bukan sekadar membakar kulit malah sehingga hancur lebur tetapi masih hidup. bayangkanlah wahai UMNO. neraka itu benar, jangan sangka mengaku Islam Allah akan berikan syurga. mungkin mereka mengucap dua kalimah syahadah. tetapi adakah hati mereka mempercayai Allah sebagai tuhannya. adakah benar ada Allah di dalam hati mereka?

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 8:47:00 AM GMT+8

    Halo proksi UMNO,
    Ambo dok dekat sekolah tu, dulu sekolah tu tn haji Nik Mat punya.....

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 2:11:00 PM GMT+8

    Belajarlah kat sekolah tu,nanti jangan lupa belajar macamana nak pergi haji free.

    Ada kurikulum nepotisme dan kronisme tak?

    Kalau takde tanya sendiri kat Nik Aziz,dia pakar dalam hal2 tu.

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 2:48:00 PM GMT+8

    gapo mung.. mung xpehe xsoh kecek laa.. mung xskoloh situ mung dok dio laa.. blagak pro, mu nakut sbb tu mu srg tok guru.. kroni gapo gak tu skoloh tok guru.. bkn dlu saja smpai skolah tu skolah tok guru cma yayasan yg jg tli barut umno yg nk ambik sbb tgok skoloh tu power.. tok guru xsei wi.. tp yayasan jnji nk tlg bg bntuan.. jd la skolah tu skoloh bntuan sparuh krajaan.. slbeihnya kuarga dia yg handel.. mung bodo lo.. mitok bukti.. aku bg bukti mu xsei bukok.. bodo..

    Tok Guru,

    Aku tak tau dah banyak mana airmata Tok Guru yang mengalir sepanjang perjalanan perjuangan Tok Guru.
    Aku tak tau dah banyak mana tohmahan dan fitnah yang telah dilemparkan terhadap Tok Guru.
    Aku tak tau dah banyak mana kesedihan dan keperitan yang dialami oleh Tok Guru.

    Tapi aku tau sejauh mana keikhlasan Tok Guru dalam memperjuangkan keadilan dan kesaksamaan.
    Aku tau sejauh mana pengorbanan yang telah dilakukan oleh Tok Guru.
    Aku tau sejauh mana kejujuran Tok Guru dalam menanggung amanah yang diberikan.

    Dan aku sakit hati bila ada orang melakukan khianat terhadap Tok Guru.
    Aku sakit hati bila ada orang yang menuduh dan memfitnah Tok Guru.
    Aku sakit hati bila ada orang yang cuba menjatuhkan Tok Guru.

    Jangan diambil sedekah orang yang khianat.
    Jangan diambil budi orang yang berperangai iblis.
    Jangan diambil peduli mereka yang cuba mengkhianati Tok Guru.

    Aku masih menghormati Tok Guru sebagai pemimpin rakyat.
    Aku masih menghormati Tok Guru sebagai pemimpin masyarakat.

    Sebab aku tahu
    Pengorbanan Tok Guru adalah untuk rakyat.
    Air mata Tok Guru adalah airmata untuk rakyat.
    Dan doa Tok Guru adalah doa untuk rakyat.

    Aku tak ada duit nak sponsor Tok Guru.
    Dan aku tau Tok Guru juga tak perlu duit aku untuk pergi Mekah.
    Tapi aku sakit hati, bila niat Tok Guru untuk ke Mekah di putarbelitkan oleh orang lain.

    Hari ini aku jual getah.
    Lepas tolak duit beras.
    Lepas tolak duit gula dan kopi.
    Lepas tolak duit belanja anak kesekolah.
    Lepas tolak duit bayar bil air dan api.
    Lepas tolak bayar duit streamyx.

    Aku masih ada RM2.00 untuk aku sedekahkan kepada Tok Guru.
    Supaya Tok Guru dapat mengerjakan Haji pada tahun ini.
    Supaya Tok Guru dapat berdoa didepan Kaabah untuk kesejahteraan kami.
    Supaya Tok Guru dapat terus berjuang untuk kebebasan kami.

    Dan aku percaya, masih ramai diluar sana yang akan bersetuju dengan aku.
    Kita hantar Tok Guru ke Mekah dengan wang rakyat.
    Kita hantar Tok Guru ke Mekah dengan duit penoreh getah, duit petani, duit penjaja, duit pekerja kilang, duit nelayan.
    Kita hantar Tok Guru ke Mekah dengan penuh keikhlasan.

    Kita tidak mengharapkan pembalasan.
    Kerana kita tahu…

    Pengorbanan Tok Guru adalah untuk rakyat.
    Keikhlasan Tok Guru adalah untuk rakyat.
    Airmata Tok Guru adalah untuk rakyat.
    Doa Tok Guru adalah untuk rakyat.

    Kita buktikan….
    Bahawa Tok Guru sentiasa dekat dihati rakyat.

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 2:56:00 PM GMT+8

    fhm x ayat atas tu begong.. tu duit kami, kami yg nk hantar tok guru mnunaikan haji.. tu idea kami utk mhilangkan dn mngubati ksedihan dn pritnya pjuangan. mana ada krajaan lain yg bleh tahan smpai 20 tahun spertimana d bawah pimpinan tok guru.. tp blom taw lg tok guru trima atau x.. tp yg pasti sokongan kmi kuat.. xmcm korg ada ker nk support najib.. aku rsa bkn korg yg support najib tp kene kikis lg dgn najib..

    umno jgn prasan korg agama islam.. korg cma org melayu yg yg xmpjuangkan islam.. tgok bini sndiri la bangang tgok pmainan rasuah ko tu la bangan.. psal ni mmg tu hak kluarga nik aziz.. skolah itu didirikan oleh ayahnda nik aziz, tuan guru tok ku nik mat alim.. bla sudah tiada dia tggalkan lah skolah tu pd anak2 dia.. klu allahyarham ayahanda nik aziz tu taw skolah tu bwah yayasan grenti marah dia..

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 3:42:00 PM GMT+8

    Kesian kao orang kata tak de duit nak sponsor tok guru.

    Tu lah,kenapa tak mintak kontrek balak atau biilboard,nanti banyak duit ,boleh sponsor .

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 3:46:00 PM GMT+8

    Nik Aziz kata dia sebelum ni pun pergi haji pakai sponsor.

    Syioknya makan duit balak,sekali rasa,seumur hidup hendak lagi.

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 3:53:00 PM GMT+8

    Anon 2:48:00 PM

    "Kita hantar Tok Guru ke Mekah dengan duit penoreh getah, duit petani, duit penjaja, duit pekerja kilang, duit nelayan"

    -------------------------

    Kau orang jangan jadi bodoh.Adakah tidak lebih mulia kalau Nik Aziz pakai duit tu hantar kau orang pergi haji.

    Penoreh getah
    Penjaja
    Petani
    Pekerja kilang
    Nelayan.

    RM65000 kali 4=260000rm.Ramai yang boleh pergi tu.

    Tapi Nik Aziz mana ada pikir macam tu.Syiok makan duit free.Slurp slurp.

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 5:33:00 PM GMT+8

    kau lah bodoh.. lagi besar pahala kita mnghantar ulama' ke mekah.. xmacam korang pkir byk kali. pentingkan diri sndiri.. mmg gna duit sndiri lg afdhal.. tp persoalan skang ni,.. bkn nik aziz yg mintak tp kita yg nk hulur.. biarlah kmi susah buat smentara di dunia.. kt akhirat pahala mnanti kami xmcm korg..

    brapa byk korg kuarkan utk islam.. korg buta sjarah korg knal sahabat nabi abu bakar as sidiq x? msti korg xknal.. dia sorg kaya raya.. tp duitnya sertaus prtaus di sumbang kpd nabi dn islam utk mbntu pjuangan islam dn khebatan islam.. shinggakan akhir skali dia mjd fakir miskin.. biar miskin di dunia jgn miskin di akhirat.. biar miskin harta, tp jgn miskin pahala cam korg dok fitnah..

    korg buta bcakap xkena dgn hujah dn pndangan islam.. nk sbot pasal islam tp selok belok islam pn xbtol.. pahala lg bsar apabila mhantar org.. kitorg nk hnat tok guru minta dia bdoa di hadapan kaabah biar korg umno pcah prut karana mkn duit rasuah agar korg bnda hram korg mkn tu da xder.. dn minta di timpakan bala mcm gempa bumi umah korg tbakar agar korg insaf..

    jgn igt nabi xpnah doa kpd umatnya.. nabi nuh pnah, nabi syuaib pn pnah.. nabi muhammad bg org murtad, nabi mngeluarkan arahan bunuh.. apa korg nk ckap? nabi tu zalim.. allah tu zlim..?

    korg tu yg zalim..

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 5:52:00 PM GMT+8

    Yo,jangan cakap banyak berpusing2,bukan kau yang hulur RM 65000 tu.

    Cuba kau terangkan kat sini,siapa yang kasi duit tu.

    Nik Aziz yang pentingkan diri sendiri.

    Mat Sabu cakap"ada udang disebalik mee".Tak faham2 ke.

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 7:21:00 PM GMT+8

    kahkahkah...tergelak besar aku baca puak2 nik aziz nie berhujah. aku bleh bayangkan bdak2 tgh kesat hingus berckp.

    lagi tinggi belajar agama dan sifat2 allah, lagi boleh memaki hamun org, samakan nabi masa kecik mcm bdak2 kelantan....kahkahkah.

    apa laaa nak jadi dgn nik aziz nie. dah la kata tuhan tu samseng. cam ne nak berdakwah dgn puak2 kapir??

    org2 cina pon terkejut berokk haiyaaa.... lu punya tuhan pon samseng kaaa.... haiyaaaa...

    kahkahkah....

    joe.

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 7:25:00 PM GMT+8

    airmata tok guru menangis ditampal serata pelusuk kg di kelantan oleh husammm.....ishhhx3 ....kalau sebesar zarah niat tak ikhlas, masuk neraka oooo.....

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 7:28:00 PM GMT+8

    ni la hujah bdak2 sekolah, saidina abu bakar perangi puak2 yg tak membayar zakat selepas kewafatan nabi. tapi skrg bukan kata zakat, hudud tak ikut, bla, bla , bla.

    mana ko belajo bdak2 boleh perangi sesama islam dasarkan hujah tuhh. mana ko belajo, tu belajo dari puak khawarij. di kelantan mmg byk puak2 nih.

    dah la mentaliti khawarij assobiyah plak tuhh.

  • theunspinners bangang says:
    December 5, 2009 at 9:17:00 PM GMT+8

    korg ni nmpak sgt bdak hingusan.. ko g tanya la mana2 ustaz, dn ulama'2.. mmg la allah tu samseng.. kalau allah xsamseng saper yg samseng.. ko lg samseng dri allah la ? tu sifat2 allah la.. bca tol2 asma'ul husna.. apsal bdak xckup umur cam korg nk ckp dlm bdang agama ni.. weh ko ni mmg xblaja smpai abis.. mmg saidina memerangi golongan murtad.. bkn sahaja zakat korg ni blaja xabis blagak la plaa.. khawarij apa pla ni.. korg la khawarij.. khwarij ni timbul zaman khalifah ar rasyidin ke 4, saidina ali.. golongan khawarij mnentang saidina ali, manakala golongan syiah mnyokong saidina ali.. xder kaitan dgn asobiyyah..

    asobiyyah ni zaman jahiliyyah.. zaman arab badwi dan hadri.. yg umno ikot tu.. sama ngan bkas presiden kog nama badwi.. ajaran bawa hadri.. mmg asobiyyah.. korg kata bpuak2.. sape bpuak2 korg la bpuak2.. kmi xleh skong korg.. sbb korg kafir..islam celop.. munafiq.. dah nmpak umno tu btol lri landasan... tp korg sokong lg.. korg zionis israel di malaysia dn amerika..

    kami hamas, kami hizbullah, kami ikhwanul muslimin.. saper najib korg.. sdgkan ikhwanul muslim mngangkat tok guru nik aziz ulama' ke 42 dunia..

  • Anonymous says:
    December 5, 2009 at 9:32:00 PM GMT+8

    Kalau pasal makan duit,tok guru Nik tu No 1.

  • Anonymous says:
    December 6, 2009 at 2:30:00 PM GMT+8

    aku terfikir..camnele utusan bole ambik blog ni jadi rujukan....
    langsung x profesional...penuh dgn berita sensasi tapi x de bukti..lps tu pula
    baling batu sembunyi tangan..pakai nama the unspinner konon..2 x 5 mcm utusan .. kesimpulannya:baca bole..percaya jgn sekali

  • Anonymous says:
    December 10, 2009 at 8:20:00 AM GMT+8

    woi AJIE, memang tu la sifat Allah, kalau kau kata kau kaya, kau kena ingat, Allah maha kaya, kalau kau kata kau paling kasih n paling sayang pd anak bini kau, kau kena ingat Allah lagi maha mengasihani, kalau kau kata, kau n geng-geng UMNO PALING ZALIM, memang sah la, puak2 kau tu paling zalim.

    Jahil tentang Ilmu Agama nak komen N ceramah agama.

    takkan kita nak kata seseorang tu masih lagi Islam kalau dia menolak dan persendakan al-Quran. kalau dah jahil tu, pi la blaja' dulu, bila ada ilmu tau la mana baik mana buruk.

    memang patut pun TNGA dan orang kelantan doa sapa pecah perut, dah memang dasar pengkhianat, dasar suka makan harta orang, walau pun aku bkn orang kelantan, tp aku benci la orang hina TNGA n kelantan.

    tengok terengganu, masa pas perintah, royalti jadi wang EHSAN, bila BN perintah jadi royalti, itukah keadilah yang sanjung oelh orang BN.

    orang BN Terengganu suka dapat wang EHSAN, semua kata PM baik, tak sedo puok2 dio tu BODOH, apa baik nya kalau orang bagi tu harta kita. katakan kalau saya ambil/curi duit AJIE la, lepas tu saya bagi kat AJIE, AJIE akan kata saya baik n pemurah ke?kalau AJIE kata saya baik, memang AJIE seangkatan la dengan geng2 yang otak kat kepala lutut la.

    sory la AJIE kalau terasa

  • Anonymous says:
    December 10, 2009 at 1:36:00 PM GMT+8

    sebab apa orang sponsor TNGA ke Makkah? kenapa orang tak sponsor pemimpim BN?

    sebabnya orang yang sponsor tu tahu baik buruk, kalau kita bantu orang buat baik, kita dapat pahala sama dengan orang yang buat kebaikan, dan sama juga jika sponsor ke arah kejahatan.

    nie aku nok ghoyak ko mung, orang yang sponsor TNGA ke Makkah tu sbb dio tahu, TNGA akan gi Makkah, kalau TNGA gi Makkah, dia pun dapat pahala sama.

    org BN kalau ada orang sponsor gi Makkah, dia ambil duit lepas tu gi joli di L.A tu sebabnya tak ada orang nak Sponsor org BN tunai haji.

  • Anonymous says:
    December 10, 2009 at 2:29:00 PM GMT+8

    Nik Aziz makan rasuah.Pusing kiri pusing kanan,makan rasuah juga.

    Sponsor tahu kalau tanggung haji,baiknya dapat balak dan kontrek billboard.

    PAS jangan tutup penipuan dengan penipuan lain.

  • Anonymous says:
    December 12, 2009 at 4:47:00 AM GMT+8

    XCxcxc

  • Anonymous says:
    December 12, 2009 at 5:18:00 AM GMT+8

    assalamualaikum......
    entah mengapa di dalam dunia ni masih ada orang yang sukakan kejahatan dan masih mendokong perjuangan yang hendakan dunia dan tinggalkan akhirat.
    kita perlu tahu bahawa sebelum kita mengeluarkan kenyataan kita perlu selidik betul2 mengenai kaitan terhadap benda yang ingin kita katakan dahulu.
    saya rasa orang yang memfitnah pasal sekolah yayasan ni memang tak tau usul sejarah...sekadar ambil isi tepi jalan yang dimainkan 'tv umno' pastu terus kata macam2....
    untuk pengetahuan semua wahai penyokong umno.....sekolah itu adalah milik keturunan NIK AZIZ bermula daripada warisan ayah beliau NIK MAT.kalau nak tau NIK MAT inilah yang mengasaskan sekolah ini dengan bantuan orang2 kampung dan orang2 ramai....NAk harapkan kerajaan zaman tu....jangan harap lah...UMNO ni kalau dengar sekolah agama.....mana la tak leh duk senyap....biasa la kalau orang dah tak nak kan islam,buat apa dia nak tolong sekolah yang akan melahirkan generasi yang memperjuangkan islam.
    yg itu kita kena tau asal-usulnya.sambung lagi.....lepas beberapa tahun disebabkan ekonomi sekolah itu low sikit jadi terpaksalah serah sekolah itu untuk diuruskan oleh yayasan islam...itupun bukannya pertolongan penuh....separuh je,....yea la buat cam mana masa tu kelantan mana dapat bantuan oleh kerajaan pusat.....biasalah...kerajaan pusat ni mana boleh tolong negeri yang membangkannya...benda ni diakui oleh mustapa mohd sendiri dalam perbahasan dewan kelantan sebelum pru 2008......yang mana kerajan pusat yang dikatakan ingin menyatukan melayu tetapi telah menindas melayu di kelantan dengan tidak memberi wang sedikit pun.....tu tak termasuk royalti lagi...jadi sambung pasal sekolah lagi.......ok jadi sekolah itu bernaung di bawah yayasan kelantan sehinggalah 2008,dan semasa itu nik omar sebagai pengetua merasakan dia mampu untuk menswastakan sekolah itu maka tak ada salahnya dia mengambil sekolah itu kerana sekolah itu bukan ditubuhkan oleh kerajaan..akan tetapi sekolah itu diasakan oleh ulamak kampung yang berjiwA besar utk mmastikan agama islam terus diearisi di bumi kelantan dan sekolah itu juga milik keturunannya dan menjadi warisan datuknya tak de masalah lee.Betul tak.lain la kalau sekolah tu ditubuhkan oleh kerajaan pada masa tu...tak sama mcm pemimpin umno.....bukan untuk mmbela agama bahkan untuk menghancurkan agama.....
    tak puas hati atau nak berbahas akan penjelasan saya jom mai berdebat dalam emel gua.....bytam88@yahoo.com

  • Anonymous says:
    December 14, 2009 at 1:52:00 AM GMT+8

    assalamualaikum

    saya sebagai ex-mada06-08 (maaahad darul anuar) x berpuas ngan post ni. sy rasa x patut hal sekolah kami disensasikan dalam politik dan org yg x tau asal usul citer mada x leh masuk campur. Org yang x de kaitan ngan mada x tau apa yang berlaku dalam sekolah kami dan jgn dengar sebelah pihak je. Walaupun sy ada sedikit rasa x puas hati ngan pentadbiran mada skrg tapi sume tu citer lama. kalau nak komen pape pasal mada, check dulu sejarah mada. meh nak citer skit sejarah mada..

    SMU (A) MAAHAD DARUL ANUAR (MADA) yang dahulunya dikenali sebagai SMU(A) DARUL ANUAR (SMUDA) telah diasaskan oleh Allahyarham Tok Guru Nik Mat yang bergelar "Tokku Mat" ayah kepada tuan guru Nik Aziz.

    selepas tu diserahkan kepada Nik Aziz dan seterusnya kepada anak2 beliau. Sekolah ni boleh dikatakan sekolah keluarga... yayasan nikmatillah lak yayasan yang diuruskan oleh keluarga mereka jugak. seperti sekolah nikmatillah diasaskan oleh ust. nik abduh.

    sbb tu saya kata x leh masuk campur hal ni. sekolah mada sekolah agama rakyat yang diasaskan oleh tuan guru nik mat dgn usaha org2 kampung. sbb tu masa sekolah dulu pihak sekolah x mengenakan apa2 bayaran kpd anak2 kg pulau melaka.

    masalah ni antara yayasan islam kelantan dan pengurusan mada sekarang. x ada kaitan ngan Nik Aziz pun. kami pernah menghantar memorandum kpd tuan guru sblm sekolah diswastakan. tuan guru hanya menjawab 'saya x masuk campur, ini keputusan anak saya'

    saya sbg ex mada sgt sygkan sekolah ni. walau pape pun yang berlaku sy ttp berpihak kpd mada. sekolah ni yang membentuk sy menjadi diri sy skrg. walaupun sy kini jauh di bumi anbiya'... sy x kan benarkan org lain menjadikan sekolah mada satu isu... kalau x puas hati boleh ber'tekak' ngan sy kat ym sy- nur.hubbi@yahoo.com.my hantar offline lps tu saya akan balas. (masa malaysia ngan mesir berbeza 6 jam)

  • Anonymous says:
    December 16, 2009 at 2:41:00 PM GMT+8

    'Saya tidak tahu salah lantik Ariffahmi'
    Jimadie Shah Othman & Andrew Ong | Dec 16, 09 1:03pm
    (Malaysiakini)

    Eksklusif Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi kenyataannya bahawa beliau tidak tahu-menahu bahawa tindakannnya melantik menantu sendiri menerajui Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) melanggar peruntukan undang-undang.

    "Waktu saya lantik menantu saya, saya tidak tahu barang tidak boleh. (Saya) lantik dalam mesyuarat penuh. Ada penasihat undang-undang negeri (LA)," kata menteri besar Kelantan kepada Malaysiakini.

    "Saya sebut dalam kertas, menantu saya (dilantik). LA senyap. Saya kata, sahlah."

    Ditemui di pejabatnya di Kota Bharu, Nik Abdul Aziz diminta mengulas kontroversi panjang yang melanda syarikat berkaitan kerajaan itu susulan tindakannya melantik Abdul Ariffahmi Ab Razak sebagai ketua pengarah eksekutif PMBK.


    Nik Abdul Aziz berkata, walaupun perkara itu dikatakan" salah tetapi "beliau tidak boleh dipersalahkan" kerana tiada orang memaklumkan perkara itu kepadanya.

    "LA pun tidak sebut apa. Nak salah saya macam mana? Jadi bila timbul macam ini, saya kata (Abdul Ariffahmi) letak jawatanlah," katanya.

    Tambahnya, pelantikan menantunya dilantik dibuat dengan mempertimbangkan kelebihan jurutera muda itu, antaranya yang aktif dan mudah berkomunikasi dengan beliau.

    Berikut petikan wawancara berhubung isu PMBK:

    Tentang Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) ini, apa yang sudah terjadi?

    PMBK ini perbadanan menteri besar. Waktu kami ambil alih, tidak ada fail apa pun dalam PMBK. Menteri besar dulu (BN) buat bagaimana, (kita) tidak tahu. Jadi, waktu ambil alih dulu, kami lantik seorang perempuan berpengalaman dari Kuala Lumpur. Dia buatlah ala kadar, kemudian dia letak jawatan.

    Waktu saya lantik menantu saya, saya tidak tahu barang (ini) tidak boleh. (Saya) lantik dalam mesyuarat penuh, ada penasihat undang-undang negeri (LA). Saya sebut dalam kertas, menantu saya (dilantik). LA senyap. Saya kata, sahlah.

    Tahu-tahu bising pula. Tetapi saya rasa kedudukan saya benar. Jadi benar kerana LA tidak bersungut apa (membantah). Maka itulah kedudukannya.

    Dan pada saya, bukan sahaja masalah menantu sahaja. Selain (sebagai) menantu, dia ini pula ada ilmu. Dan rumah dia dekat dengan rumah saya. Dia pergi sembahyang di masjid, insya Allah dia naik ke rumah. Makan, bercakap, berunding, pergi sembahyang Subuh.

    Sebab mudah hendak jumpa?

    Ini dekat rumah. Kalau menantu saya duduk jauh seperti orang lain, saya pun tidak tertarik pada dia (untuk melantiknya). Dan dia ini orang muda.

    Dia aktif. Jadi saya sayang pada dia kerana dia ini aktif, orang muda dan rumahnya dekat dengan rumah saya. Dia duduk bersama (saya) bertahun-tahun. Selama tiga atau empat tahun.

    Sebenarnya salah atau tidak melantik dia?

    Mengikut katanya salahlah. Tetapi saya pun tidak tahu. Orang pun tidak beritahu saya. LA pun tidak sebut apa. Nak salah saya macam mana? Jadi bila timbul macam ini, saya kata letak jawatanlah.

    Tok Guru tidak terfikir waktu hendak lantik dulu, akibatnya boleh timbul fitnah?

    Fitnah ini, tidak lantik dia pun, orang fitnah juga. Saya ini orang PAS, orang Islam. Orang Melayu sendiri benci pada saya. Cina tidak benci saya. Melayu yang benci pada saya. (Gejala) ini pelik.

    Ada kemungkinan LA takut, segan hendak tegur Tok Guru sebab Tok Guru menteri besar?

    Itu wallahu 'alam (hanya Allah yang mengetahui). Itu tanya dialah.

    Bahagian I wawancara
    Nik Aziz sudi dilantik 'pemimpin rohani' Pakatan
    PAS tetap pertahan agenda hudud, negara Islam

    * TGNA pandai kata macam2 kat orang, kat diri sendiri asyik kata tak tahu... tak salah. Macam ni pun orang PAS kata pemimpin depa cekap, akauntabiliti dan telus CAT - DAP). Kesian kat DSAHA, yang mana satu Ketua PAS... keliru2.

  • Anonymous says:
    April 18, 2011 at 1:28:00 PM GMT+8

    Aku baru je terbaca post ni..apa2 pun, korang semua yng membaca jgn risau la, semua yang si penulis ni tulis bukan dari sumber yg boleh dipercayai..si penulis ni siasat dari lubang mana aku pun heran,ko kena ingt ada dua jln ko nk siasat,satu ko jgn duk amik maklumat dari mereka yg mmg benci TGNA mcm ko benci, sbb mcm mna ko siasat sekali pun keputusannya kuar yang x baik punyer psl MADA n TGNA khususnya..kalu betulla ko ni nk siarkan berita yg adil la, kedua ko pi la cari sumber2 dari mereka yang terlibat, TGNA ke, Nik Omar ke..ngape x pi tnya? ko takut kebenaran terdedah ke? haha..lawak2,si penulis blog ni org mada ke dulu?buktikan dulu utk org percaya..sori beb..cerita ko ni aku x nafikan mmg terjadi, tpi syg nye jln citer telah ko putar belitkan mengikut nafsu UMporNO mu..so citer ko ni kesimpulannya masuk dlam plastik smpah, taruk batu kasi berat2..n buang ke laut,sampah!

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)