Keadilan buat mangsa

Keadilan buat mangsa

Thursday, December 24, 2009

MYSTERY: Kerajaan perlu kaji semula operasi sokongan TUDM


Pelbagai pihak hanya menggunakan isu kehilangan enjin sebagai satu jenaka dan membincang isu ini dengan cara membesarkannya lebih dari yang sepatutnya untuk menyalahkan kerajaan BN.

Kami The Unspinners mahu melihatnya dengan lebih serius atas tujuan untuk membantu buah fikiran. Dalam laman sini, kami terbaca berikut:

Northrop F-5E/F Tiger II in Service with Malaysia

Last revised January 2, 2000

Malasia became a F-5E customer in 1982 when it ordered a total of 14 aircraft. Three attrition replacements were later required. The Tentara Udara Diraja Malaysia (Royal Malaysian Air Force) operated a single squadron (No. 12 "Lightning") of F-5E fighters.

The TUDM was the launch customer for the RF-5E Tigereye reconnaissance aircraft, with two examples being acquired in 1983. These operate with No 11 "Cobra" Squadron.

Both squadrons operate in the air defense role from the former Australian base at Butterworth. They carry the air force designation M29. They are armed with AIM-9s and have a PGM delivery capability in their secondary ground attack role. Training duties were initially carried out by a pair of F-5Bs, but these were passed along to Thailand when the TUDM acquired four F-5F two-seaters.

Malaysia had initially considered ordering a second batch of F-5s to equip another air defense squadron, but turned instead to the consideration of more advanced aircraft such as the Panavia Tornado and the F-16. After a long competition, the TUDM ordered a mix of MiG-29Ns for air defense and F/A-18Ds for ground attack. MiG-29N deliveries have begun and two new squadrons have been formed. Consequently, the days of the F-5E with the TUDM may be numbered.

Out of 17 F-5Es, four F-5F, and two RF-5Es delivered, about 15 are believed to remain in service. Although it had been planned to retire the remaining TUDM F-5E/Fs following delivery of 18 MiG-29Ns, Malaysia may now retain them in service. Discussions are now underway with Bristal Aerospace about a proposed upgrade with FIAR Grifo F/X Plus multi-mode radars.
Mungkinkah timbul perasaan tamak dan jahat dalam mereka yang terlibat untuk mengambil peluang dari decommissioning yang akan dirancangkan untuk jet pejuang F-5E ini untuk mencari makan?

Ada pihak menganalisa ini sebagai ada operasi menggunakan nama syarikat Amerika Selatan tetapi operasi membuka alat ganti telah dilakukan di dalam negara. Baca blog Syed Akbar sini dan sini.

Timbul tanda tanya bagaimana perkara ini boleh berlaku.

Kami dingatkan kembali dari layaran ke blog pembangkang sini bahawa operasi MRO atau Maintenance, Repair and Overhaul untuk aset TUDM dijalankan oleh Airod Sdn Bhd di bawah pimpinan Tan Sri Ahmad Johan.

Banyak komplen dan rungutan didengari dari pelbagai pihak mengenai Airod. Antaranya adalah nama Airod sudah begitu buruk di pasaran anatarabangsa dari cara urusniaganya yang tidak beretika hingga hingga susah untuk Malaysia mendapatkan alat ganti untuk pesawat-pesawatnya. Malaysia perlu perolehi dari pihak ketiga pada harga jauh lebih mahal.

Bukan niat kami untuk menuduh Airod, tapi jika Airod disyaki, kami harap mereka disiasat. Maklumlah mereka saja yang ada kepakaran cekap dalam hal sedemikian.

Yang lebih penting kami ingin menuntut dari pihak kerajaan adalah untuk mengkaji kembali privatisation arrangement dengan Airod. Adalah lebih baik dari segi keselamatan dan pembinaan keupayan organisasi untuk TUDM sendiri menguruskan sendiri perkhidmatan MRO ke atas asetnya?

4 comments:

  • Anonymous says:
    December 24, 2009 at 2:45:00 PM GMT+8

    kaji jangan tak kaji.dah lesap enjin baru nak kaji.nanti negara hilang pun baru nak kaji.
    satu lagi kejayaan 1malaysia,enjin jet pun boleh hilang.

  • Anonymous says:
    December 24, 2009 at 2:50:00 PM GMT+8

    ye betul tu..kita kaji sedalamnya..lepas tu baru dapat teori mcm mana nak mencuri lagi tanpa dapat dikesan...lepas ni cuba curi kapal perang pulak hantar ke mongolia hahahaha

  • Anonymous says:
    December 24, 2009 at 2:57:00 PM GMT+8

    negara-negara lain pun tengah kaji macamana enjin jet pun boleh hilang kat malaysia.

  • Rasputin Beliong says:
    December 24, 2009 at 9:25:00 PM GMT+8

    "Adalah lebih baik dari segi keselamatan dan pembinaan keupayan organisasi untuk TUDM sendiri menguruskan sendiri perkhidmatan MRO ke atas asetnya?"

    Can you repeat what you've said. Either there's some typological error or my eye-sight had failed me. You still trust those theives to take care of 'their own assets' (read public property)? I wouldn't trust them with their own grandmothers. Remember Al-Maunah? Now this!

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)