Thursday, October 22, 2009

NEWS: Bantuan untuk 12 Penduduk Seksyen 23


Jangan hanya cakap, betul-betul bantu penduduk Seksyen 23 Shah Alam

Semasa penduduk Seksyen 23 Shah Alam mahu berdemonstrasi menentang pembohongan kerajaan Selangor terhadap mereka, begitu ramai individu dan pertubuhan yang datang memberi semangat dan menjanjikan sokongan. Ada yang tidak malu dan tidak segan mengaku talipon saja dirinay dia akan dapatkan bantuan dari pejabatnya.

Apabila mereka di caj di mahkamah, mereka yang berjanji tidak pun mengangkat talipon. Masa mahu meletakkan duit untuk baik kepada mahkamah, difahami peguam yang membantu yang menghulurkan wang.

Kebanyakkan mereka yang memahamai isu demonstrasi yang berkaitan dengan isu kuil Seksyen 23 faham bahawa kepala lembu itu tidak ditujukan kepada orang Hindu yang pasti agak sensitif kerana lembu dianggap binatang suci oleh mereka.

Sungguh menghairankan apabila ada antara penduduk yang berdemonstrasi dicaj di bawah Akta hasutan yang berat. Ianya seolah-olah ada pihak yang melakukan tindakan hanya berdasarkan sentimen semasa dan bukan berasaskan rasional.

Agak mengecewakan sekali kerana penduduk telah menerangkan kepada Menteri Keselamatan Dalam Negeri tetapi mereka tetap dipaksa hadapi proses pengadilan. Bukan masaalah menang atau kalah, kerana mudah mereka lepas jika diberi perkhidmatan guaman yang efektif.

Padahal banyak isu-isu yang melibatkan Akta Hasutan yang lebih jelas dan makan bertahun-tahun dibiar tidak didakwa. Bukankah penguatkuasaan undang-undang sepatuitnya mengambil prosesnya sendiri tanpa campurtangan dan tekanan dari pihak lain.

Penduduk Seksyen 23 perlu diberi pembelaan orang ramai kerana mereka bangun menentang kerajaan negeri yang tidak menjalankan peruntukan ugama Islam yang seperti dalam semangat perlembagaan dan gagal mengimbangi kepentingan semua pihak dalam keputusan mereka.

Wakil-wakil rakyat mereka berbohong dan memutarbelit fakta kepada rakyat. Apabila terjebak, mereka membuat pelbagai tuduhan liar hingga menuduh pihak yang tidak terlibat sebagai dalang.

Maka mereka perlu dibantu dan jadikan insiden ini sebagai satu ikatan kerjasama untuk menjaga kepentingan ummah yang nampaknya terhakis oleh pemimpin-pemimpin pembangkang yang mengaku pejuang Islam konon. Mana tahu, kawasan perumahan anda boleh dipaksa sesuka hati oleh kerajaan negeri nanti.

Sesiapa yang berminat membantu mereka, sila sumbang seperti butiran dalam gambar sebelah. Bagi yang boleh membantu menghebahkan, sila letakkan gambar di blog dan portal anda.

Sumber: MyKMU

13 comments:

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 2:41:00 PM GMT+8

    Insyallah saya akan menyumbang setakat yang termampu. Saya akan catatkan nombor akaun berkenaan dalam diari saya. Cumanya di tempat saya tidak ada cawangan RHB. Bolehkah diberikan alamat penerima kalau-kalau ada yang mahu menghantar melalui pos?

    Dulu Pas

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 3:16:00 PM GMT+8

    salam, cukup hebat penentangan penduduk seksyen 23. mereka layak diberikan gelaran pejuang agama tulen dan bukannya penjual agama tulen spt geng pas yg cukup suka kawasan tu dibuat kuil.
    celakalah kepada penyokong harbi. agama bukan utk dijual beli, sepatutnya semua parti islam sokong penduduk seksyen 23 bukannya dikutuk, dikeji, dihina.
    jangan kerana nak dapatkan undi dan sokongan agama dijual.
    tlg berikan cara bagaimana utk salurkan bantuan kerana saya tidak ada akaun RHB Bank.
    kepada ulamak penjamin syurga tu, semoga jumpa tuhan banyak tangan di syurga nanti.

    PERJUANGAN ISLAM TIDAK MENGIRA PARTI DAN HANYA HARBI AKAN MENYOKONG HARBI

  • Anak Lenggong says:
    October 22, 2009 at 4:15:00 PM GMT+8

    Entah lah..apa yang dipikirkan oleh menteri amaran tu dia cuma berani bertindak bila melibatkan orang awam dan persaorangan sahaja..bila kes melibatkan pemimpin dan penyokong PR dia tak berani bertindak ..cuma berani bagi amaran..tu kes sisiva dan nizar kat perak..terang2 salah guna kuasa bila menghantar surat kepada adun untuk persidangan dewan negeri...kes gopala di permatang pasir..cukup clear dengan bukti dan berlaku sebelum kes kepala lembu..ngape dok senyap sampai sekarang..

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 6:03:00 PM GMT+8

    lain kali nak buat sesuatu fikir pakai otak jangan guna tapak kaki nak berfikir.dari membazir sedekah kat diaorang baik sedekah kat masjid ke anak yatim ke lagi baik.

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 6:27:00 PM GMT+8

    anon 6:03

    teruskan dengan take beer dan sembah berhala

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 7:45:00 PM GMT+8

    aku sokong penduduk sek.23, mcm tu baru anak jantan, baru pejuang agama.

    bukan mcm PAS laknatullah, hanya tau jual agama.

    ismail

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 7:52:00 PM GMT+8

    12 Penunjuk Perasaan Insiden Kepala Lembu Dibicara Bersama
    SHAH ALAM, 21 Okt (Bernama) -- Dua belas penunjuk perasaan yang terlibat dalam insiden memijak kepala lembu di hadapan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini pada 28 Ogos lepas, akan dibicarakan bersama di Mahkamah Sesyen di sini.

    Bagaimanapun tarikh perbicaraan kes itu akan ditetapkan pada sebutan semula kes itu 8 Dis depan.

    Terdahulu Hakim M.Gunalan membenarkan permohonan Ketua Unit Pendakwaan Selangor Timbalan Pendakwa Raya Roslan Abu Bakar agar kes itu dibicarakan bersama.

    Mahkamah juga memerintahkan segala dokumen berkaitan diserahkan pada tarikh sebutan akan datang.

    Mereka yang akan dibicarakan ialah Ahmad Mahayuddin Abdul Manaf, 36, Ibrahim Sabri, 43, Eyzva Ezhar Ramly, 31, Mohd Azmir Mohd Zain, 35, Ahmad Suhairy Zakaria, 30, dan Mohd Hilmi Ni, 40.

    Ibrahim dan Ahmad Mahayuddin didakwa bersama-sama telah memijak kepala lembu, Eyzva Ezhar didakwa membawa kepala lembu manakala Mohd Azmir, Ahmad Suhairy serta Mohd Hilmi didakwa bersama-sama membawa dan memijak kepala lembu dalam satu perhimpunan yang menyalahi undang-undang.

    Kesemua perbuatan itu didakwa mempunyai kecenderungan menghasut, yang mana perbuatan itu boleh menimbulkan perasaan tidak puas hati dan permusuhan terhadap rakyat beragama Hindu.

    Mereka didakwa mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

    Kesemua mereka juga mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan pilihan iaitu dengan sengaja berniat hendak melukakan perasaan penganut beragama Hindu dengan melakukan kesalahan terbabit pada masa yang sama.

    Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

    Ahmad Mahayuddin dan Ibrahim merupakan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23 di sini, yang mengetuai bantahan terhadap cadangan kerajaan Selangor memindahkan sebuah kuil Hindu di Seksyen 19 di sini ke kawasan berkenaan.

    Mereka termasuk enam lagi tertuduh Jainuddin @ Zainuddin Md Yusuff, 67, Mohd Jurit Ramli, 39, Mohamad Nordin Zakaria, 46, Jamil Mohamad Isa, 40, Rahimuddin Md Harun, 39, dan Azhari Shaari, 39, juga didakwa mengambil bahagian dalam perhimpunan haram.

    Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 27(5)(a) Akta Polis 1967 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 27(8) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000 dan penjara sehingga setahun, jika sabit kesalahan.

    Kedua-dua kesalahan itu didakwa dilakukan pada jam 2.25 petang, 28 Ogos lalu di hadapan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SAAS) di sini.

  • mulutmasin says:
    October 22, 2009 at 8:10:00 PM GMT+8

    Hmmmm, amaran!! Menteri amaran tu siapa ye!!

  • Anonymous says:
    October 22, 2009 at 10:14:00 PM GMT+8

    bodoh punya PAS, kuil besar reban ayam nak di ganti dgn kompleks kuil. yg beri undi kat pas di shah alam tu org melayu bukan org keling.

    patutnya kebajikan yg majoriti yg dijaga dulu. buatla masjid baru ka, surau ka, kedai runcit muslim ka, waima muzium utk golongan muslim cacat ka, ini kuillll jugak yg ko sibukkan.

    pas memang bahlol.

    ismail

  • Anonymous says:
    October 23, 2009 at 9:01:00 AM GMT+8

    Feriz Omar ngaku talipon saja dan dia akan bantu. Talipon terus tak angkat.

    Apalah Muhyiddin ambik budak gila publisiti tu ...

  • Anonymous says:
    May 2, 2010 at 10:46:00 PM GMT+8

    AMNOAPCO:>nak tergelak plak dgn sumbagan kpd kerja t berfaedah ni..eee budus sunguh spesis UMNOAPCO ni..mana baik bantu puak ni dgn mangsa kekejaman kg memalu dulu????? mana d lihat lebih pertahan agama ??? AMNOAPCO suda smakin konfius dlm menilai sesuatu sbb hati suda smakin gelap! Hingga x bleh nak beza PAS yg jual agama ATAU AMNOAPCO??? tu sbb pemimpin semua jaga aurat bini dia..pemimpin AMNOAPCO jaga apa???... ya PAS jual perjuangan utk patuhi arahan Allah...

  • Anonymous says:
    May 2, 2010 at 10:49:00 PM GMT+8

    AMNOAPCO:>nak tergelak plak dgn sumbagan kpd kerja tak berfaedah ni..minta la sumbangan kpd yg bagi kepala lembu tu!!! eee budus sunguh spesis UMNOAPCO ni..mana baik bantu puak ni dgn mangsa kekejaman kg memali baling kedah dulu????? mana d lihat lebih pertahan agama ??? penjilat AMNOAPCO suda smakin konfius dlm menilai sesuatu sbb hati suda smakin gelap! Hingga x bleh nak beza PAS yg jual agama ATAU AMNOAPCO??? tu sbb pemimpin semua jaga aurat bini dia..pemimpin AMNOAPCO jaga apa???... ya PAS jual perjuangan utk patuhi arahan Allah...

  • Anonymous says:
    May 2, 2010 at 10:51:00 PM GMT+8

    AMNOAPCO:>nak tergelak plak dgn sumbagan kpd kerja tak berfaedah ni..minta la sumbangan kpd yg bagi kepala lembu tu!!! eee budus sunguh spesis UMNOAPCO ni..mana baik bantu puak ni dgn mangsa kekejaman kg memali baling kedah dulu????? mana d lihat lebih pertahan agama ??? penjilat AMNOAPCO suda smakin konfius dlm menilai sesuatu sbb hati suda smakin gelap! Hingga x bleh nak beza PAS yg jual agama ATAU AMNOAPCO??? tu sbb pemimpin PAS semua jaga aurat bini dia..pemimpin AMNOAPCO jaga apa???... ya PAS jual perjuangan utk patuhi arahan Allah...

fda

Link2Me WeLinkBk (254)