Seminar Antarabangsa Autisme 2014

Wednesday, August 19, 2009

UNSPIN: Bar Council dan Peguam Murtad bersekongkol di Permatang Pasir


Pakatan Rakyat telah mempersoalkan status peguam calun Barisan Nasional untuk Permatang Pasir, Rohaizat Othman sebagai isu. Mereka menuduh Rohaizat telah melakukan pecah amanah berdasarkan aduan yang dibuat oleh seorang bernama Haji Che Ani.

Rohaizat telah menjelaskan perkara ini dan pihak yang membuat aduan telah memberi surat bertarikh Mac 28hb, 2008 memberitahu perkara ini sudah selesai. Maka tuduhan itu tidak releven lagi dan butiran sebenar berkenaan isu ini tidak diketahui umum. Ia sepatutnya sudah selesai dan tidak menjadi isu.

Persekongkolan Majlis Peguam

Sesuatu yang menjadi hairan kepada kami adalah kesegeraan pihak Majlis Peguam mengeluarkan kenyataan akhbar segera semalam. Hairan melihat Majlis Peguam yang sering kali amat birokratik dan lambat dalam tindakan boleh begitu segera mengeluarkan kenyataan sehari selepas hari pencalunan.

Tujuan dan kesegeraan kenyataan Majlis Peguam begitu jelas adalah untuk membantu kempen Pakatan Rakyat di Permatang Pasir. Isu ini baru ditimbulkan pada hari penamaan calun dan ia bukan satu kebetulan untuk kenyataan Majlis Peguam dikeluarkan sehari kemudiannya. Ianya tidak memerlukan kesegeraan sedemikian.

Pasti pihak Majlis Peguam akan menafikan dan mengatakan mereka bersikap profesyenal dan tidak memihak kepada mana-mana pihak. Jika demikian, Majlis Peguam tidak perlu mengeluarkan kenyataan yang akan digunakan sebagai bahan kempen politik. Ini hanya menunjukkan Majlis Peguam sebagai cenderung memihak kepada satu pihak.

Putarbelit Majlis Peguam

Kenyataan Majlis Peguam adalah berikut:

In response to inquiries from the media, we wish to clarify Rohaizat Othman’s status as an advocate and solicitor.

The Advocates and Solicitors Disciplinary Board struck Rohaizat Othman off the Roll of Advocates and Solicitors on 7 March 2008 after he was found guilty of misconduct. The Disciplinary Board’s decision arose from an investigation into the complaint lodged against Rohaizat Othman by the purchaser of a piece of real property. According to the complaint, Rohaizat Othman failed to refund almost RM 161,000 to the complainant after the transaction was aborted.

Rohaizat Othman appealed against the decision of the Disciplinary Board to the High Court, and the appeal was dismissed on 12 August 2009. He is therefore legally disqualified from practising as an advocate and solicitor.

The finding of misconduct is personal to Rohaizat Othman, as the Disciplinary Board would not hold a lawyer liable for the actions of his/her law partner(s).

George Varughese
Secretary
Malaysian Bar
18 August 2009
Pada perenggan akhir, kecenderongan Majlis Peguam begitu jelas hingga sanggup berbohong dan mengeluarkan kenyataan yang salah. Masaalah yang dihadapi oleh Rohaizat adalah disebabkan oleh rakankongsi beliau tetapi sebagai rakan kongsi, beliau terbabit.

Rohaizat Tidak Terlibat Transaksi Rakan Kongsi Dan Koperasi

BUKIT MERTAJAM, 18 Ogos (Bernama) -- Calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman tidak terlibat dalam sebarang transaksi jual beli tanah yang diuruskan oleh rakan kongsinya bagi pihak Koperasi Pekebun Getah Negeri Pulau Pinang Berhad.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan berkata, sebaliknya Rohaizat, yang menjadi mangsa keadaan setelah rakan kongsi beliau meninggalkan firma berkenaan, terpaksa memikul tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah yang ditimbulkan rakannya.

Katanya, pada tahun 2002, koperasi berkenaan telah melantik Firma Saif Ariff T.Jayaraj & Rohaizat untuk mewakili mereka dalam pembelian hartanah di Pulau Pinang.

Katanya, wang pembelian telah diserahkan koperasi itu kepada firma berkenaan, bagaimanapun transaksi tersebut terpaksa dibatalkan.

"Pada semua masa berkenaan, urusan jual beli untuk koperasi dikendalikan oleh bekas rakan kongsi Rohaizat yang berkhidmat dalam firma itu dari tahun 1999 hingga 2003," katanya pada sidang akhbar di Pusat Operasi Jentera Barisan Nasional di sini, malam Selasa.

Katanya, wang yang dibayar oleh Koperasi diterima secara eksklusif oleh rakan kongsi itu, yang mengendalikan akaun pelanggan tersebut pada setiap masa.

"Rakan Rohaizat itu merupakan penandatangan yang dibenarkan untuk akaun itu dan Rohaizat tidak mempunyai apa-apa penglibatan atau pengetahuan mengenai transaksi jual beli tanah itu," kata beliau.

Ahmad berkata, sewaktu Koperasi membuat aduan kepada Lembaga Tatatertib Peguam-Peguam, rakan kongsi Rohaizat telah meninggalkan firma itu sehingga menyebabkan Rohaizat dinamakan dalam aduan tersebut dan telah jadi mangsa keadaan.

Beliau berkata, Rohaizat menghadiri bicara kali pertama Lembaga Tatatertib itu pada 11 Sept 2007 dan pada hari itu, lembaga hanya menyoal wakil koperasi sahaja.

Katanya, perbicaraan itu ditangguhkan kepada 14 Sept untuk membolehkan Rohaizat menyoal balas wakil koperasi dan juga peluang untuk beliau memberi penjelasan.

Bagaimanapun, pada hari itu Rohaizat tidak hadir kerana cuti sakit dan salinan surat cuti sakit tersebut telah dikemukakan kepada lembaga berkenaan, katanya.

Selepas tarikh itu Rohaizat tidak menerima sebarang notis daripada Lembaga Tatatertib tersebut sehinggalah pada 14 Mac 2008, beliau menerima sepucuk surat daripada lembaga berkenaan dengan satu perintah menyatakan bahawa beliau telah dibatalkan daripada Daftar Peguambela dan Peguamcara.

Ahmad berkata, sebagai menunaikan tanggungjawab syarikatnya, Rohaizat telah membayar balik wang koperasi dan berikutan itu, Koperasi telah menulis surat kepada lembaga tersebut pada 28 Mac 2008 untuk menarik balik kesemua aduan terhadap Rohaizat kerana segala tuntutan mereka telah diselesaikan.

Menurutnya, sikap bertanggungjawab Rohaizat itu menunjukkan beliau seorang pemimpin yang berkualiti dan tidak melarikan diri seperti rakannya itu dan boleh dianggap sebagai wira.

Sehubungan itu, katanya, dakwaan pihak tertentu bahawa Rohaizat tidak bermoral dan tidak layak bertanding adalah tidak benar dan berharap penjelasan ini dapat menjawab segala tohmahan yang dilemparkan kepada calon BN itu.

Sidang media itu turut dihadiri penasihat undang-undang Umno Pulau Pinang, Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek, Rohaizat, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Zainal Abidin Osman dan wakil koperasi.
Perenggan terakhir juga menunjukan Majlis Peguam telah pre-empt (tindakan mendahului) sebab musabab yang diterangkan oleh Rohaizat. Hanya seorang yang rapat dengan Majlis Peguam yang boleh mendapatkan mereka membuat kenyataan sedemikian.

Jari Jemari Peguam “Murtad”

Difahamkan usaha meminta Majlis Peguam mengeluarkan kenyataan ini dilakukan oleh seorang peguam pro-Murtad dan pembela ajaran sesat bernama Harris Ibrahim. Harris adalah seorang aktivis dan blogger pro-PR yang aktif dalam Majlis Peguam.

Peguam ini begitu gigih menentang establishment ugama Islam yang diamalkan di negara ini. Dia terlibat dalam banyak kes-kes antara ugama, penentang mahkamah syariah dan aktivis penentang establishment dan amalan ugama Islam di negara ini. Pendirian dan kata-katanya boleh dianggap sebagai seorang yang sudah “menghampiri murtad”.

Kini Harris menyokong PAS, satu parti yang beliau sendiri tentang. Beliau amat aktif disetiap pilihanraya kecil dan isu ini adalah hasil inisiatifnya. Memang beliau amat rapat dan aktif dengan Majlis Peguam. Maka tidak menghairankan beliau dapat meminta Majlis Peguam membuat kenyataan segera.

Jangan sekali-kali percaya dan mendengar kata-kata dan gerak laku orang fasik yang menentang Islam!!!

Sumber: MyKMU

16 comments:

  • ddinbunga says:
    August 19, 2009 at 3:28:00 PM GMT+8

    salam, BAR concill ni memang dah lama celake...... kumpulan yang diduk dalam BARC tu semua jenis tak sedar dik untong...memang pukimak

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 6:35:00 PM GMT+8

    majlis peguam ini adalah kembar hindraf

    yg satu pelajaran tinngi yg satu tak begitu tinggi

    maklumatnya sama - jatuhkan kerajaan Melayu

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 6:50:00 PM GMT+8

    Kekawan, dengar baik2 ok. Pakatan Rakyat dipimpin oleh seorang bekas banduan bernama Anwar Ibrahim.

    Anwar didapati salah oleh mahkamah atas kesalahan jenayah salah gunakan kuasa menyuruh polis menahan, menyeksa dan buli Ummi Hafilda Ali sebab Ummi sanggup menulis surat kpd PM (cukup dgn tanda tangan, nombor KP dan alamat rumah) bahawa Anwar ada jalin hubungan seks dgn Syamsidar Taharin.

    Anwar panik bila Ummi tulis surat itu dan terus mengarahkan kroninya dalam Polis menahan Ummi. Ummi ditahan bukan di lokap Balai Polis tetapi di Hotel Pan Pacific. Pelik bin ganjil permintaan Anwar.

    Anwar juga di dapati salah meliwat Azizan Abu Bakar. 10 hakim mendapati Anwar salah. Hanya dua hakim (daripada korum tiga hakim) Mahkamah Persekutuan dapati Anwar tidak salah. tetapi mahkamah tetap kata Anwar peliwat.

    Jangan lupa pemimpin Pakatan Rakyat adalah seorang bekas banduan yg pernah masuk penjara dan juga seorang peliwat. Inilah wajah sebenar Pakatan Rakyat - dipimpin oleh bekas banduan.

    DAP Selangor pula terlibat dalam rasuah dan mungkin kes bunuh (Teoh Beng Hock).

    Perempuan PKR pula tayang bogel celah kakinya.

    Nik Aziz pula ulamak sundal yg sanggup kata madhab politik lain tidak akan masuk syurga.

    Ini lah Pakatan Rakyat yang sebenarnya.

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 7:18:00 PM GMT+8

    Lim GUan Eng tak mahu duduk rumah rasmi kerajaan negeri. Kenapa?

  • orang says:
    August 19, 2009 at 7:23:00 PM GMT+8

    aku rasa elok peguam murtad ni bar counil ambil tindakan ke atas dia jugalah...kalau peguam menentang agama dia sendiri aku kira tak ada etika juga tu...apa lagi BAR Council bertindaklah dengan segera..aku bagi tempoh sampai besok. Kalau tak ternyata korang di berat sebelah dan korang pun pengkhianat negara.

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 8:59:00 PM GMT+8

    haris ibrahim ya ....hahaha....aku akan ingat nama tu.....

    brahim

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 9:11:00 PM GMT+8

    Hello kawan, you boleh kasi sikit ketelangan ah?

    Kalo ikut Bernama punya cerita, Rohaizad tak dapat pegi Bar Council bicara pada 14 Sep 2007 sebab dia sakit.

    Tapi apasai dia tunjuk surat cuti sakit yang ada tarikh 14 Nov 2007?

    Ini macam punya medical certificate sah kah?

    Rohaizad tak buat salah, tapi itu klinik sudah main sama dia kah?

    Sapa itu Mahani Omar (pesurohjaya Sumpah) yang syok syok tandatangan itu dokumen? Berapa dia di upah?

    Ini macam kasi cerita tak betui, halal kah?

    Aiyo, pegi kursus lah dulu macam mana mau tipu.

    Lepas itu cakap lah sama ada Bar Council dan Peguam Murtad bersekongkol di Permatang Pasir atau tidak.

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 10:27:00 PM GMT+8

    Anon 11:00 pm,

    Sdr kata "dia (Rohaizat) tunjuk surat cuti sakit yang ada tarikh 14 Nov 2007".

    Di mana sdr lihat surat itu? Boleh tak sdr nyatakan blog atau link yang menyiarkan surat itu?

    Permintaan ini dibuat semata-mata untuk mendapat kebenaran.

  • Anonymous says:
    August 19, 2009 at 10:47:00 PM GMT+8

    ketua pembangkang dah terang terang penjenayah

    tetap si sokong disanjung

    TGNA pun sayang

    tak heboh pun pasal kesalahan

    mana dpp yg berat sebelah (double standards)

    ini petanda yg mereka ni dah terdesak lah

  • Anonymous says:
    August 20, 2009 at 1:25:00 AM GMT+8

    Tak apalah benda dah berlaku,kalo kalah nanti bolehlah bagi alasan tersalah pilih calon.Lain kali selidik betul betul,takkan tak ada calon yang bersih dah.Tak pasal2 menjadi mangsa serangan awal2 lagi.Kena akui gak kesalahan jangan jadi cam pakatan rapuh tu..

  • Anonymous says:
    August 20, 2009 at 1:18:00 PM GMT+8

    alahaiii rohaizad tak renew lesen memandu dia pun ko jadikan bahan kempen ke...

    bodo la pas ni ....carik la isu lain ...

    1- isu adun DAP yg kes yg sama dgn rohaizad kee
    2- isu nik aziz penjaga pintu syurga ke...
    3- isu khalid gagap tak solat ke ....sbb tu tak tau duit zakat utk org islam jee...
    4- isu ustaz ronnie, bir bukan arakk..
    5- isu kuil hindu di kawasan melayu kee..

    ehhh byk la ....malehh aku nak tuliss...ahaksss

    zaidi

  • donplaypuks® says:
    August 20, 2009 at 1:34:00 PM GMT+8

    "UPDATED

    By Syed Jaymal Zahiid
    PERMATANG PASIR, Aug 20 — The controversy surrounding Barisan Nasional candidate Rohaizat Othman’s disbarment took a new twist today when his partner, the one Umno accused of taking their client's money, appeared to deny the allegation.

    Yusri Ishak alleged that the money was used by Rohaizat to help his friend-cum-client to finance a land transaction worth RM 130,000 which was to be reimbursed but the Umno politician's friend had failed to do so.

    Rohaizat then claimed the land, planning to sell it to remit the funds used to purchase it but to no avail, said Yusri, adding that that was one of the reasons why Rohaizat had failed to repay the co-operative.

    He also said some of the co-operative funds had been used to help another of Rohaizat's friends, a director in a housing development company, and also to manage the firm's branch in Ipoh.

    The 38-year-old lost an appeal on Aug 12 against being struck off the rolls of the Malaysian Bar after he blamed his partner for the matter which the Bar Council said involved RM161,000 in client's money. Malaysian Insider 20/08/09.

    dpp
    We are all of 1 race, the Human Race

  • Aiyyaa Nostladamus Kaa says:
    August 20, 2009 at 1:38:00 PM GMT+8

    heiyyaa halis belahing cibai loyar kaaa? waaa lia sutak bukang iselam orrrr.

    lia olang kuwat aya ping kilajaan langit orrrr.

    summa timpat lia pigi. hingdu simbayang lia pigi. cingna tok pek kong lia pigi.

    lu tungku ini kuasa punya jam. summa olang mulalyu kuasa ini bulan. halis belahing? lu tungku.

    sapa sapa kasi mintak lia cyakap lia iselam kaaa bukan kaaa. nanti lu tingok lia pusing pusing cyakap.

  • Aiyyaa Nostladamus Kaa says:
    August 20, 2009 at 1:49:00 PM GMT+8

    heiyaaaa donplaypuks pundek, lu atak sini mali kaaaa?

    gwa ingat lu sutak mati lorrrr.

    lu apa cilita? bikin kacyau laaa lu kling kwai cibai.

    ya ya ya ya wa tau wa tatak contlibute intelligent punya cyakap.

    lu cyakap samgpah pusing pusing mata pusing kapla pusing kasi olang summa pusing mana atak intelligent? silupa laaaa. lu tatak intelligent, kasi lu tatak payah intelligent laaa.

  • Anonymous says:
    August 20, 2009 at 11:43:00 PM GMT+8

    To Anon 11:00 pm,

    Re my post of 19 August 10:27 pm, I'm still waiting for your reply.

    Justice delayed is justice denied.

  • Anonymous says:
    August 21, 2009 at 9:36:00 AM GMT+8

    Aiyaa Nostladamus,

    lu kongke anak sendili punya bangsa, lu tak bolih telima hakikat jangan celitalah. pakai otaklah, yangan simpan lekat buntutlah. bar council alalah persatuan peguam--kalo meleka lapati loyar tipu lohaizat tipu--kena buanglah--pergi ke mahkamah--buang juga. sekalang rakan dia telah bongkar celita benar--lohaizat yang songlap duit itu bukan dia. kalo betul dia tak songlap--mana boleh saja saja batalkan lesen--kalo dia ingat dia dianiaya buatlah laporan polis--mana ada buat laporan polis--sekalang tunggu rakan akan saman dia kelana membusukan nama dia--you orang kerbau kerbau bodoh mana boleh pakai otak dan fikir secara rasional--sebab otak u orang ada dekat bontot--ingat tahi saja.

    anti umno

fda

Link2Me WeLinkBk (254)